Spooktober 2025

Yeah met Hammer films kan je niet veel verkeerd doen. Tenminste toch niet met hun 30 tot 70s originals. Werd begin 2000 terug actief maar meeste nieuwe producties trekken op niets met uitzondering van Let Me In & The Woman in Black. Volledig mee met PBR zijn suggesties; The Devil Rides Out, Dracula en The Damned zijn hier ook allemaal top-favorites van hen. Ik zou daar Taste of Fear nog bij rekenen ook. Maar idd zelfs hun sub-top; Abominable Snowman, Plague of Zombies, hun 2 Quatermass films, The Gorgon, allen 👌 Zelfs hun films die op IMDB iets minder scoren zoals The Old Dark House heb ik mij nog serieus mee geamuseerd.

@FlyingHorseman Bride is awesome en moet je gezien hebben maar als ik moet kiezen, je alternatief, The Invisible Man, even more awesome! ;p No wrong choice there.

Small note on Skinamarink; Ik vond die behoorlijk interessant. Goed is misschien veel gezegd maar het heeft echt wel iets. Zeker de moeite om is te checken maar alles behalve een typische halloween horror film en als u vriendin geen die hard lover van ambient snailpace slow cinema is zou ik die prolly voor uzelf houden. 😅

Moesten er nog mensen op zoek zijn Ik zal zelf ook nog een paar minder bekende als suggesties in de mix gooien;
Beetje van alles; een comedy horror, sci-fi horror, indie art horror, foreign horror, gory horror & fun so bad it's good B-horror
The Cat and the Canary | Fantastische comedy horror zo oldskool dat die zelfs nog niet aan bod geweest is onze movie of the year thread.
The Tingler | Vincent Price Sci-Fi horror van de bovenste plank over een parasiet die teert op angst.
The Devil's Candy | Serieus underrated recent meesterwerkje als je het mij vraagt.
Aterrados | Wat een halloween film moet zijn; beklijvend, ongemakkelijk, de drang na afloop een warm bad in te moeten duiken.
The Loved Ones | Gezellige ietwat romantische familiefilm. :oi22:
The Stuff | 80s B Horror, deliciously entertaining.

Small note on Skinamarink; Ik vond die behoorlijk interessant. Goed is misschien veel gezegd maar het heeft echt wel iets. Zeker de moeite om is te checken maar alles behalve een typische halloween horror film en als u vriendin geen die hard lover van ambient snailpace slow cinema is zou ik die prolly voor uzelf houden. 😅
Staat hier al een hele tijd klaar om te bekijken maar ik denk eerlijk gezegd dat ik het maar niks ga vinden.

Week ver ondertussen, kleine recap.

Ik was niet echt wild van Talk To Me en ook Bring Her Back heeft me niet helemaal overtuigd. Beetje routinematige 'rouw is horror' film en ik ben niet echt de grootste fan van gore. Wel goed gemaakt I guess.

Inferno was plezante, stijlvolle nonsens van Dario Argento. Verhaal sloeg op niks maar de kill scènes waren amusant.

The Third Part of The Night is niet echt horror maar meer een nachtmerrie-achtige WO2 film (en was WO2 niet de grootste horror?) van Obsession regisseur Andrzej Zulawski. Stilistisch leunt de film enorm aan bij die prent maar dan minder uitzinnig. Bij momenten (bewust?) moeilijk te volgen maar de algemene naargeestige sfeer was geslaagd.

Gisteren en vandaag Frankenstein en Bride of Frankenstein van James Whale gezien. Veel van deze oude griezelfilms zijn eerder charmant op een Suske en Wiske-achtige manier. Frankenstein kon ook deze keer de verwachtingen van de reputatie niet helemaal inlossen. Bride was daarentegen een verbetering op bijna alle vlakken, grotendeels omdat het monster deze keer een groter aandeel had. Ik had niet verwacht dat deze zo camp zou zijn.

Laatst bewerkt:
De tweede week is nog niet om maar vandaag en morgen helaas geen tijd voor film.

Martin (George A. Romero, 1977)
Deze vond ik erg goed, een interessante take op de mythe van de vampier. Een verontrustende karakterstudie van iemand die serieuze problemen heeft met geslaagde Tom Savini special effects, realistisch genoeg om bij te dragen tot de naargeestige sfeer van de film.

From Beyond (Stuart Gordon, 1986)
Hehe evenveel van genoten als van Re-Animator. Geeft gewoon alles waar je op hoopt, 80's kitsch, gore en titties in de juiste dosissen. Het verhaal en de setting zelf verkies ik misschien boven Re-Animator, wat een variatie is op een gekende trope. Dan verkies ik de Lovecraft weirdness van deze.

Weapons (Zach Cregger, 2025)
Weer een sterke moderne horrorfilm van the Creggman (wordt hij zo genoemd? Vanaf nu wel). Weinig bemerkingen te maken, het meeste was gewoon goed uitgewerkt. Goeie sfeer en spanning, paar echt enge momenten, interessant gespeel met de structuur van de film, goeie acteerprestaties, leuke dosis humor en Cregger is slim genoeg om niet te veel uitleg te geven. Had 'm eerst 3.5 gegeven maar ik zie deze stijgen na 4 als er wat tijd over gegaan is.

Tenebre (Dario Argento, 1982)
Tweede film van Argento deze Spooktober, vijfde of zesde in totaal. Ik heb respect voor zijn status maar eigenlijk hebben al zijn films hetzelfde mankement, namelijk dat er helaas ook een verhaal moet zijn waar de spanning en stijlvolle gore aan moet opgehangen worden. Meestal is dat onsamenhangende bullshit die het niveau van de film naar beneden haalt, met scènes die er gewoon ingestoken zijn als setup voor de volgende kill scène. Tenebre heeft op dat vlak ook een beetje te lijden maar het verhaal is al logischer opgebouwd dan pakweg Inferno die ik onlangs zag. Als je met de ogen wat dicht geknepen naar deze film keek, zou je misschien nog denken dat Brian De Palma 'm geregisseerd heeft (hoewel die in zijn topjaren er wel iets beter mee gedaan zou hebben).

De tweede week is nog niet om maar vandaag en morgen helaas geen tijd voor film.

Martin (George A. Romero, 1977)
Deze vond ik erg goed, een interessante take op de mythe van de vampier. Een verontrustende karakterstudie van iemand die serieuze problemen heeft met geslaagde Tom Savini special effects, realistisch genoeg om bij te dragen tot de naargeestige sfeer van de film.

From Beyond (Stuart Gordon, 1986)
Hehe evenveel van genoten als van Re-Animator. Geeft gewoon alles waar je op hoopt, 80's kitsch, gore en titties in de juiste dosissen. Het verhaal en de setting zelf verkies ik misschien boven Re-Animator, wat een variatie is op een gekende trope. Dan verkies ik de Lovecraft weirdness van deze.

Weapons (Zach Cregger, 2025)
Weer een sterke moderne horrorfilm van the Creggman (wordt hij zo genoemd? Vanaf nu wel). Weinig bemerkingen te maken, het meeste was gewoon goed uitgewerkt. Goeie sfeer en spanning, paar echt enge momenten, interessant gespeel met de structuur van de film, goeie acteerprestaties, leuke dosis humor en Cregger is slim genoeg om niet te veel uitleg te geven. Had 'm eerst 3.5 gegeven maar ik zie deze stijgen na 4 als er wat tijd over gegaan is.

Tenebre (Dario Argento, 1982)
Tweede film van Argento deze Spooktober, vijfde of zesde in totaal. Ik heb respect voor zijn status maar eigenlijk hebben al zijn films hetzelfde mankement, namelijk dat er helaas ook een verhaal moet zijn waar de spanning en stijlvolle gore aan moet opgehangen worden. Meestal is dat onsamenhangende bullshit die het niveau van de film naar beneden haalt, met scènes die er gewoon ingestoken zijn als setup voor de volgende kill scène. Tenebre heeft op dat vlak ook een beetje te lijden maar het verhaal is al logischer opgebouwd dan pakweg Inferno die ik onlangs zag. Als je met de ogen wat dicht geknepen naar deze film keek, zou je misschien nog denken dat Brian De Palma 'm geregisseerd heeft (hoewel die in zijn topjaren er wel iets beter mee gedaan zou hebben).
Awesome!! Ben net ook even gaan kijken naar het horroraanbod van Prime, en ik zie dat Howard Hawks' The Thing From Another World momenteel aan het streamen is (onder de Nederlanse titel 'Het ding van een andere wereld'), gebaseerd op hetzelfde bronmateriaal als John Carpenters The Thing. Zeker een aanrader voor een regenachtige avond. Of als je hem liever wil bewaren voor een ijskoude winternacht... ook goed.

Bring Her Back & Exhuma top of the bill so far. Mij met beiden serieus geamuseerd. Bring Her Back heerlijke vibe. Had misschien nog net iets beter uitgewerkt kunnen worden want niet alles komt perfect samen maar al bij al zeker een van de beste van laatste jaren. Ook Exhuma wist best te verbazen. Koreaanse ghostbusters blazen een frisse winde door het genre. Dat opgravings ritueel was adembenemend. Also, dat snake scene. :biglaugh:

The Conjuring: Last Rites was zoals gewoonlijk weer gene vette. Je weet ondertussen wel waar je je aan kan verwachten. Heb de vorige ook allemaal gezien dus deze moest er ook van komen maar haalt nooit het niveau van de originele of de tweede of zelfs van films zoals Annabelle Creation.

Verder ook nog Companion gezien. Die was wel best de moeite, niet zozeer scary, eerder sci-fi action, maar wel entertainend. In Dangerous Animals zat de spanning er beter in en heb me best geamuseerd met serial killer Jai Courtney maar geraakt uiteindelijk toch ook niet echt verder dan entertaining zonder meer. Ook Birth/Rebirth was geen slechte film, leuke acteerprestaties, plotgimmick misschien wat flauw. Wel niet ideaal voor halloween want is eerder sci-fi/fantasy drama en wordt ondanks enkele lichte horror elementen geen moment echt akelig.

Ook de eerste twee Final Destinations reeds teruggezien. Wetende dat het nu bergaf gaat wordt het wel even doorbijten tot de hopelijk terug betere nummer 6. 😅

Deze avond prolly de derde Final Destination, Him, Historia de lo Oculto & Gon-ji-am op planning.

Laatst bewerkt:
The Conjuring: last Rites vond ik ook maar matig. Al degene die na de 2de gekomen zijn halen het niveau van de eerste 2 niet meer.
Him zal ik waarschijnlijk dit weekend bekijken.

The Ugly Stepsister, The Substance in een Assepoester jasje 😋
Stond al een tijd op mijn lijstje maar tot vandaag was het er nog niet van gekomen om te bekijken.
Ben blij dat het er uiteindelijk van gekomen is want hij is zeker het bekijken waard, 7/10.

V/H/S Halloween : 6/10
Behoorlijk maar ik heb al betere gezien in de serie. Het beste verhaal vond ik van "Ut Supra Sic Infra".

Dochter (14j) wil graag samen met mij elke avond een horrorfilm bekijken.

We hebben een paar weken terug samen naar de eerste 3 Finale Destination films gekeken. Zij wil de andere ook nog zien, dus die zullen sowieso mee in de planning komen.

Ze heeft onlangs ook naar enkele Friday the 13th gekeken samen met haar 16j oude broer.

Momenteel is ze ook bezig met naar de serie Supernatural te kijken.

Ze heeft totaal geen idee naar welk soort horrorfilms ze het liefst zou willen kijken (slasher, zombie, paranormaal, psychologisch,...) dus ik zou van meerdere subgenres wel wat op de planning willen zetten.

Ik heb wel al enkele films in m'n achterhoofd, maar kom hier toch eens horen voor wat aanbevelingen.

Dus, zijn er films die jullie zouden aanraden?

De dames in mijn leven konden Aziatische horror meestal wel beter apprecieëren.

The Wailing(2016)
Audition (1999)
Pulse(2001)

Als er gelachen mag worden:

Ichi The Killer(2001)
Braindead(1992)
Gremlins 1&2

We hebben een paar weken terug samen naar de eerste 3 Finale Destination films gekeken. Zij wil de andere ook nog zien, dus die zullen sowieso mee in de planning komen.

Ze heeft onlangs ook naar enkele Friday the 13th gekeken samen met haar 16j oude broer.

Momenteel is ze ook bezig met naar de serie Supernatural te kijken.

Ze heeft totaal geen idee naar welk soort horrorfilms ze het liefst zou willen kijken (slasher, zombie, paranormaal, psychologisch,...) dus ik zou van meerdere subgenres wel wat op de planning willen zetten.

Ik heb wel al enkele films in m'n achterhoofd, maar kom hier toch eens horen voor wat aanbevelingen.

Eerst en vooral, wat fijn dat je een dochter hebt die proactief films met haar papa/mama wil kijken. Ik hoop van harte dat mijn tweejarige zoon dat later ook zal willen...

- slashers: Halloween / Urban Legend
- body snatchers (een underrated "subgenre" als je het mij vraagt): The Faculty
- weerwolven: Ginger Snaps / An American Werewolf in London
- vampieren: Blade / The Lost Boys
- weerwolven/vampieren combo: Underworld
- zombies: 28 Days Later / Day of the Dead
- horrorkomedie: Shaun of the Dead of The Frighteners
- psychologisch: Shutter Island / American Psycho
- paranormaal: The Others / El orfanato
- creature feature: The Host / Tremors

En nu je de kans hebt om enkele films te kijken, zou ik toch ook proberen om er een of twee bona fide classics tussen te steken? Ik denk aan Psycho of The Shining?

Ik kijk ernaar uit en hoop dat het moment ooit mag komen. Momenteel is ze 12 en is ze ontzettend bang van alles wat nog maar in de beurt van horror of bloed komt. Dik spijtig gezien zowel mijn vrouw als ik wel fan van het genre zijn. Ach, we zullen ze nog wat tijd geven want ze te vroeg aan iets te blootstellen zal ongetwijfeld een averechts effect hebben.

The Brides of Dracula (Terence Fisher, 1960)
The Devil Rides Out (Terence Fisher, 1968)
Twee keer Hammer horror! Brides werd vaak aangeraden als een goed startpunt maar die was nogal underwhelming door een gebrek aan goeie centrale slechterik. Wel genoten van de algemene productie, coole set en kostuums en heel mooi gefilmd. The Devil Rides Out was dan een betere film, deels omdat Christopher Lee beter een film kan dragen dan Peter Cushing. Het verhaal was vrij silly maar het wordt succesvol gebracht met Britse serieux.

Night Tide (Curtis Harrington, 1961)
Ganja & Hess (Bill Gunn, 1973)
Ook twee films die ergens wel bij elkaar passen omdat ze vertrekken van horror tropes om vrij kunstzinnige cinema te maken. Night Tide is een mix van creature feature, film noir en psychologisch drama. Vrij goed gemixt maar voor mij mocht het nog wat meer richting psychologische horror gaan. Desondanks was dit een vrij hypnotische, trieste film die veel sfeer uitademde.
Het lijkt alsof Bill Gunn geld gekregen had om een blaxploitation vampierenfilm te maken maar dan stiekem een art film ermee maakte waarbij vampirisme een metafoor is voor verslaving. Da's uiteraard vaak het geval maar hier had het een unieke Afro-Amerikaanse hoek. Ook was dit vooral qua vorm een vrij afwijkende film, met vreemd gekadreerde shots en rare cuts. Ik weet niet of het zo bedoeld was of gewoon amateurisme was maar het was wel effectief om ook hier een dromerige sfeer te bekomen.

Skinamarink (Kyle Edward Ball, 2022)
Deze film staat al 3 Spooktobers op mijn lijstje, het is er eindelijk van gekomen. Heel blij dat ik 'm gezien heb want Skinamarink is zo radicaal qua vorm dat deze film anders is dan praktisch elke andere die ik gezien heb. Ergens was dit een aaneenschakeling van alle sfeershots die normaal in horrorfilms zitten om de spanning van de echt enge scènes vast te houden. Heel veel respect voor wat Ball wilde bereiken en voor een deel is dat ook succesvol als je je kan inleven in een peuter en hoe die angst ervaart. Alleen jammer dat het geheel zo enorm saai was.

The Brood (David Cronenberg, 1977)
Ik denk dat dit de bekendste Cronenberg is die ik nog niet gezien had. Relatief straight forward horrorfilm, op één effectief moment van pure body horror na. Zoals van Cronenberg valt te verwachten was deze thematisch wel rijker dan je van een gewone shocker zou verwachten (angst van het ouderschap, psychoanalyse en de rol bij trauma). Alleen ben ik er nog niet helemaal uit of de film naar misogynie neigt of niet.

Gisteren na de lovende reacties alhier eens werk gemaakt van Bring her back. (9/10)
Kort gezegd: dijk van een horrorfilm. Zal tussen deze of Weapons gaan voor mijn persoonlijke horrorfilm vh jaar.
(Weapons scoort voor mij iets meer qua manier van verhaalvertelling en gaat meer voor de creepy sfeer, terwijl BHB eerder de klassieke toer opgaat, maar het héél goed doet)

K ben redelijk wat gewend qua gore, maar toen die kleinen op dat mes begon te bijten en je zijn tanden ziet afbreken, djeeezes :eek:

Mid film riep m'n vrouw mij naar boven, waarna ik giga geschrokken was van mijn eigen reflectie in onze glazen deur. Toch ook teken dat het een goede horrorfilm was 👌

Van beste naar minste;

Heb mij serieus geamuseerd met die nieuwe Final Destination. Misschien wel de beste van de hoop? Ze breiden er de mythos geslaagd in uit. Ik denk dat mijn ranking praktisch overeen komt met de IMDB scores. Original & Bloodlines > 2 > 3 > 5 > 4. Maar zelfs 4, ok erbarmelijk acteerwerk, maar iemand bijna zien verdrinken in een carwash maakt zelfs die toch ook weer de moeite waard. Ik zie op IMDB nummer 7 al klaar staan voor 2026. Bring it! :biglaugh:

Ook The Monkey was behoorlijk entertainend en biedt enkele heel mooie "Final Destinationesque" kills. Neemt zichzelf niet serieus, prolly ook de enige manier waarop deze kon werken en werken doet ie. Ik marcheerde met plezier richting dood op de beat van de drum. 👌

The Ugly Stepsister
. Goeie film en bevat enkele toffe gore momentjes maar misschien niet ideaal voor halloween want scares biedt deze niet. Laat dat je zeker niet tegenhouden om hem eens te checken want deze duistere interpretatie van een bekend sprookje is vooral door het puike acteerwerk en de muziek zeker de moeite waard.

MadS is een entertainende spin op de meer traditionele zombie flick die de mosterd gaat halen bij 28 Days Later en het rabies virus. Verwacht niets baanbrekends en een eerder kleinschalige prent met enkele trendy artistieke touches die gaandeweg de actie wel deftig weet te escaleren en je zal een aangename zit tegemoet gaan.

Zhou oftewel Incantation is een Taiwanese horror film over een moeder die herenigd wordt met haar dochter na 6 jaar eerder een vloek opgelopen te hebben voor het doorbreken van een religieus taboe. Het hoeven niet altijd christelijke demonen, japanse geesten of joodse dybbuks te zijn. Deze schuift een non mainstream geloof dat elementen van Buddhism bevat naar voor. Enkele leuke found footage elementen. Lekker creepy sfeertje en de juiste vibes voor halloween.

De meesten zullen Sydney Sweeney graag bezig zien maar Immaculate biedt naast haar hoog zwangere presence gelukkig ook nog een leuk beklijvend sfeertje. Had gedacht dat deze een andere richting ging uitgaan, meer Omen, maar deze blijft verbazingwekkend gegrond.

In Gon-ji-am bezoeken enkele Koreaanse streamers een verlaten mental asylum dat bekend staat als een van de akeligste plekken op aarde. What could possibly go wrong? Lots. ;p Leuke cast, leuke escalatie, some good scares and creepy vibes. Halloween film alrigt.

Perempuan Tanah Jahanam oftewel Impetigore is een indonesische ghost story met ietwat diepgang en een lichtjes verrassende ontknoping. Zou prolly beter werken met wat meer scares en angstaanjagendere spoken want uiteindelijk is het meer een resident evil villagers thriller. Maar dat is zeker niet perse slecht, maar maakt het wel eerder een verhaal gedreven actie thriller met horror toetsen ipv full blown halloween horror.

Historia de lo Oculto mistte jammer genoeg grotendeels voor mij. Wat lager budget maar ook experimenteler dan de gemiddelde horror formule waardoor ik hem wel wat pluspunten toeken. Ik snap wat ze probeerden maar het komt uiteindelijk allemaal niet zo goed over. Misschien iets te grote cast en net iets te convoluted plot. Had denk ik beter gewerkt met wat meer comsic eldritch horror input. Tuft wel voorruit maar weet nooit op alle cylinders te vuren waardoor ik uiteindelijk toch wat op mijn honger bleef zitten.

Him, misschien omdat ik niets met sport heb maar deze was een echte slog om uit te zitten. Misschien ook wat hoge verwachtingen door de Jordan Peele producer credit maar dit was jammer genoeg een vrij saaie wedstrijd die maar bleef voortduren. Biedt gelukkig hier en daar wat vreemdheid om de boel toch beetje van leven en kleur te voorzien maar de uiteindelijk payoff is eerder een fumbled kick en verre van een touchdown.

Voorlopig nog steeds Bring Her Back aan de leiding van alles dat ik deze Halloween gezien heb maar morgen, op de hoogdag zelf, de verhoopte headliners op het programma; Smile 2, Terrifier 3, Together en Weapons. Ook Good Boy is net "uitgekomen" dus misschien die ook nog.

Al heel de maand quasi niets anders dan horrofilms aan het zien. Maar vanavond is't voor echt! Ik ga voor een nu metal halloween, keuze tussen Disturbing Behaviour, Hideaway, Gothika of The Faculty.

Al heel de maand quasi niets anders dan horrofilms aan het zien. Maar vanavond is't voor echt! Ik ga voor een nu metal halloween, keuze tussen Disturbing Behaviour, Hideaway, Gothika of The Faculty.
Hah ik denk dat ik Gothika indertijd in de cinema gezien heb en dat een behoorlijk dumbass film vond. Ben ook niet zo'n fan van The Faculty.

Hier helaas de laatste week amper tijd en fut gehad om nog iets te bekijken, enkel The Invisible Man (1933) van James Whale. Heel erg mee geamuseerd, coole effecten voor die tijd, goede (stem)prestatie van Claude Rains. Voelde totaal niet aan als een film van bijna 100 jaar oud.

Voor vanavond wou ik een klassieker kiezen die mijn vriendin nog niet gezien heeft. Gaat waarschijnlijk Halloween van Carpenter zijn aangezien die kort genoeg is zodat we allebei het einde ervan kunnen halen. Doodmoe!

Terug
Bovenaan