Spotify / Apple Music / Google Music / Deezer / Tidal / Qobuz

Welke streamingdienst gebruiken jullie?

• Apple Music

Stemmen: 18 9,5%
  • Deezer

Stemmen: 6 3,2%
  • Google Play Music

Stemmen: 8 4,2%
  • Qobuz

Stemmen: 3 1,6%
  • Spotify

Stemmen: 157 82,6%
  • Tidal

Stemmen: 7 3,7%
  • Iets anders

Stemmen: 6 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    190
Ik ben eens wat deftige playlists op Spotify aan't zoeken om tijdens het werk op te zetten, liefst samengesteld door artiesten. Voor wat variatie te hebben van altijd naar albums te luisteren. Kent hier iemand wat goeie voorbeelden? Die van Four Tet heb ik in het verleden wel al eens opgezet. Vandaag een playlist van Courtney Barnett opgezet en dat is me heel goed bevallen, veel rustige ambient.

Suggesties zijn dus welkom!

Ik ben eens wat deftige playlists op Spotify aan't zoeken om tijdens het werk op te zetten, liefst samengesteld door artiesten. Voor wat variatie te hebben van altijd naar albums te luisteren. Kent hier iemand wat goeie voorbeelden? Die van Four Tet heb ik in het verleden wel al eens opgezet. Vandaag een playlist van Courtney Barnett opgezet en dat is me heel goed bevallen, veel rustige ambient.

Ik ben meer aan DJ sets en mixes ipv playlists, maar met onderstaande ben je denk ik wel even zoet 😇

Verder heb ik ook graag de Discografie playlists van enkele labels of sites. RA, Numero, Honest Jon's, Analog Afrika en ECM hebben bv allemaal diverse playlists. En ook Klara heeft leuke playlists!

Constellation Records heeft sinds kort een uitstekende playlist

@FlyingHorseman

Ik kwam zonet deze tegen, 19 uur muziek van het BBC Radio 6 programma Cillian Murphy's Limited Edtion:

"A nocturnal playlist made to play after dark, with music from all corners of Cillian Murphy's record collection"

Jammer dat Cillian geen Nederlands spreekt, hij zou een fenomenale bijdrage aan dit forum zijn me dunkt! :love:

Spotify slaagt er weer in andere albums te beginnen spelen terwijl autoplay af staat. Hatelijk. :sop:
Ik heb het eindelijk gehad. Laatste weken premium zijn bezig. Daarna terug oldschool met de eigen bibliotheek (wel via een home media server met plex, dus nu ook niet zo oldschool). Momenteel al mijn platen aan het afgaan op zoek naar downloadcodes. En voor de prijs van spotify premium kan ik ongeveer 1 digitaal album per maand kopen :unsure:

Zal aanpassen worden na ik weet niet hoeveel jaar constant alle muziek altijd en overal beschikbaar te hebben. Benieuwd of ik het volhoud. Zot om te bedenken hoe dat 15 jaar geleden onvoorstelbaar zou geweest zijn, en nu compleet vanzelfsprekend. Fenomenaal gebruiksgemak, maar ondertussen toch wel zeer duidelijk dat de negatieve invloed op de muziekindustrie niet te onderschatten is.

Daarnaast ook een schoolvoorbeeld van enshittification. Die app was een jaar of 10 geleden perfect en is daarna alleen maar slechter geworden. Alles moet kapot in de zoektocht naar eindeloze groei. Hoera kapitalisme.

Hier al geruime tijd Apple Music (family) en heel tevreden van. Aangezien wij ook een iCloud abo hebben zou die One nog wel interessant kunnen zijn.
En na al die tijd geswitcht naar Spotify, deels omdat Hitster en consoorten enkel met Spotify werken.

Ik heb het eindelijk gehad. Laatste weken premium zijn bezig. Daarna terug oldschool met de eigen bibliotheek (wel via een home media server met plex, dus nu ook niet zo oldschool). Momenteel al mijn platen aan het afgaan op zoek naar downloadcodes. En voor de prijs van spotify premium kan ik ongeveer 1 digitaal album per maand kopen :unsure:

Zal aanpassen worden na ik weet niet hoeveel jaar constant alle muziek altijd en overal beschikbaar te hebben. Benieuwd of ik het volhoud. Zot om te bedenken hoe dat 15 jaar geleden onvoorstelbaar zou geweest zijn, en nu compleet vanzelfsprekend. Fenomenaal gebruiksgemak, maar ondertussen toch wel zeer duidelijk dat de negatieve invloed op de muziekindustrie niet te onderschatten is.

Daarnaast ook een schoolvoorbeeld van enshittification. Die app was een jaar of 10 geleden perfect en is daarna alleen maar slechter geworden. Alles moet kapot in de zoektocht naar eindeloze groei. Hoera kapitalisme.
Ik snap het sentiment helemaal, ik ben zeker geen fan van de impact van Spotify en de andere streamers op de muziekscene.. Maar als een late adopter (pas premium sinds zomer 2022), is het voor me moeilijk om te stoppen. Prijs is spotgoedkoop, en het laat me nu toe om ook te luisteren op het werk of onderweg..

Ik heb niet echt last van de kuren van de app of algoritme , gezien ik eigenlijk alleen albums beluister via manuele search.. Maar qua gebruiksgemak gaat het inderdaad wel achteruit. Library-functionaliteit is erbarmelijk.

Nu goed, ik probeer toch nog veel fysiek te kopen en zo artiesten te steunen en tegelijk dan mijn fysieke muziekbibliotheek te hebben volgens eigen organisatie

Jammer is het quasi onmogelijk om Apple Music deftig op een hifi systeem af te spelen of ik was al lang overgestapt.

Ondertussen ook al 350 euro aan streamers kwijt om mijn muziek vanuit plex te kunnen spelen dus qua kostenbesparing valt het tot nog toe lelijk tegen.

Een Eversolo streamer speelt Apple Music (en alle andere streamingdiensten). Ik heb al een tijd een dmp a6 en dat ding is echt geweldig.

Die ben ik inderdaad al tegen gekomen maar ik heb hier een Bluesound Node 2i staan die z'n ding doet met Spotify en lokale bestanden, geen zin om dan nog stevig op te leggen aan een streamer.

Een soort Apple TV voor muziek met een toslink zouden ze moeten uitbrengen...

Dappere keuze, @utred, benieuwd of en hoe lang je het gaat volhouden. Ik mis eerlijk gezegd ook de periode van vlak voor Spotify, toen ik een heel grote iTunes bibliotheek had met allemaal albums die ik er zelf aan toegevoegd had en die ook aanvoelde als MIJN persoonlijke collectie. Ik heb de indruk dat ik toen ook gewoon vaker dezelfde albums beluisterde, er meer mee leefde. Nu is het soms al veel als ik een album 10 keer op Spotify beluister want o kijk het is weer vrijdag en er zijn weer 10 nieuwe albums om naar te luisteren. Toen haalde ik die albums uiteraard gewoon allemaal illegaal van het net want ik was jong en had geen geld. Nu heb ik wel geld maar sus ik het geweten met de ocharme €10 per maand die ik aan Spotify geef. Eigenlijk is het amper beter.

Ik denk dat ik helaas niet meer terug kan van Spotify, daarvoor is het gebruiksgemak gewoon te groot. Net zoals @clercqie gebruik ik het ook alleen voor albums die ik zelf opzet via de zoekfunctie maar ik vind het lame dat je niet je eigen bibliotheek kunt aanleggen. En die fucking DELUXE 10TH ANNIVERSARY EDITION versies met 2 livenummers extra die toch niemand wilt horen aaaaargh.

Ik had altijd gehoopt dat Bandcamp ooit met een waardig alternatief voor Spotify kwam, een platform dat sowieso meer gericht is op de muziekliefhebber in plaats van de muziekconsument, iemand die minder actief ermee bezig is. Bijvoorbeeld een maandelijks abonnement waarbij je een handvol albums een aantal keer kon beluisteren, soort van huren, waarna je voor een klein bedrag erna eventueel de plaat effectief kunt aankopen om permanent in je bibliotheek te houden. Helaas denk ik dat daar niet genoeg interesse voor gaat zijn. We zitten hier op het forum met een kleine groep muziekliefhebbers maar de overgrote meerderheid van de mensen ziet muziek (en film en..) niet meer als iets dat een monetaire waarde heeft, behalve als het live gebracht wordt. Logisch misschien, met Spotify die het bijna gratis weggeeft.

Ik heb trouwens eens zitten opzoeken wat ik mijn bands al heb opgebracht. Van wat ik kan vinden krijgen artiesten ongeveer 2-4 euro per 1000 streams. Ik vind geen historische info van mijn spotify plays, en weet ook niet wanneer ik gestart ben met spotify. Om het gemakkelijk te maken ga ik even doen alsof mijn lastfm stats ook mijn spotify stats zijn.

In de 16 jaar sinds mijn eerste scrobble in 2009 is mijn meest afgespeelde artiest radiohead, met 7500. Dat zou hen dus ergens tussen de 20 en 30 euro opgebracht hebben. Op 16 jaar. Ze houden een gekijkaardig som over als ik 3 albums koop op bandcamp.

En de meeste artiesten komen natuurlijk niet in de buurt van dat aantal. Er zijn er maar 7 waar ik boven de 3000 kom. Aan ongeveer 10 euro per album, min 10% voor bandcamp, komt dat alletwee rond de 9 euro.

Van alle artiesten waar ik naar geluisterd heb in 16 jaar zijn er 7 die meer aan mij verdiend hebben dan als ik 1 album had gekocht.

Voor de artiesten bracht het meer op toen mensen gewoon al hun muziek van limewire haalden en dan af en toe ook eens een album kochten.

En ik heb denk ik gelezen dat Spotify gaat beginnen met enkel maar betalen vanaf een bepaald aantal streams, dus voor kleine artiesten wordt het al helemaal rampzalig dan.

Kijk oprecht eens naar Tidal.
Heb Spotify al jaren geleden buitengezwierd, wat imo elke muziekliefhebber en -kenner zou moeten doen.
Spotify is een vuilnisbak, gericht op streaming van losse nummers, in bovendien dan ook nog eens slechte geluidskwaliteit.

Tidal heeft meer een interface en insteek dat full albums gepromoot worden, niet de losse tracks. En zoals bekend, fantastische (high resolution) geluidskwaliteit.

Apple music zeker en vast waardig alternatief, maar zoals hierboven aangehaald inderdaad minder evident om te kunnen afspelen op de meeste streamers. Audiokwaliteit wel zeer oké.

Kijk oprecht eens naar Tidal.

Ik was in het begin niet echt gecharmeerd door Tidal, dat is ondertussen wel al een tijdje geleden. Goed dat ze MQA gedumpt hebben want dat bleek vooral veel blabla te zijn. Ik zie wel dat ze doorgaans meer betalen aan artiesten, lossless audio en een euro goedkoper is dan Spotify, misschien toch eens bekijken.

Is het grote voordeel ook niet dat je bij spotify meer nieuwe artiesten leert kennen? Of soms gepusht wordt naar iets wat achteraf echt goed is?

Ik snap de insteek van albums luisteren. Maar je kan mensen ook niet kwalijk nemen dat ze gewoon graag naar de beste tracks luisteren?
Live legt men ook vooral de focus op de beste tracks natuurlijk, en je ziet ook wel wat artiesten meer opschuiven naar het uitbrengen van singles of EP’s van hoge kwaliteit.

Is het grote voordeel ook niet dat je bij spotify meer nieuwe artiesten leert kennen? Of soms gepusht wordt naar iets wat achteraf echt goed is?

Ik snap de insteek van albums luisteren. Maar je kan mensen ook niet kwalijk nemen dat ze gewoon graag naar de beste tracks luisteren?
Live legt men ook vooral de focus op de beste tracks natuurlijk, en je ziet ook wel wat artiesten meer opschuiven naar het uitbrengen van singles of EP’s van hoge kwaliteit.
Ik neem niemand iets kwalijk.

Het is gewoon duidelijk dat Spotify als business vooral inzet op de laten we zeggen meer passieve luisteraar die zich door hun algoritmes laat leiden, en de app meer als een moderne radio gebruikt. Dat verklaart waarom ze weinig functionaliteit hebben die vooral voor album luisteraars nuttig is. Library management is gewoon objectief heel beperkt op Spotify. Search ook beperkt (labels, wat zijn dat)? Etc.

De streamers moet je dan ook vooral vergelijken met radio, en niet met lp's of cd's van decennia terug. Yeah yeah lp's verkopen bijna terug op niveau van "blablabla" maar de realiteit is, 99% van nieuwe muziek word beluisterd via streamers. Alez 'tzal wel tikkeltje minder zijn. Verschiet er nog steeds van hoeveel mensen nog steeds enkel en alleen naar radio luisteren. Een leven lang.

Het is vooral weer spijtig dat er nog steeds een handvol zakenmannen zich kunnen verrijken aan het werk van miljoenen anderen. Terug naar af.

Maar dan moet je evengoed de vraag stellen of er wel geld verdiend mag worden aan genre-templates die al jaar en dag gekopiëerd worden.

Gewoon door de mogelijkheden van zelf promotie gaan er nu op dit moment meer tourende acts zijn dan ooit? Nee?

Maar dan zit je nu weer met de promotiekanalen die zelf dirigeren wie eventueel de volgende hitmaker word.
Echt terug naar af.

Zolang ik het kan delen en het zo goedkoop blijft als nu, is het gebruiksgemak wel gewoon te goed om op te geven. En het algo, mits goed gevoed, werkt hier gewoon.

Terug
Bovenaan