Spotify / Apple Music / Google Music / Deezer / Tidal / Qobuz

Welke streamingdienst gebruiken jullie?

• Apple Music

Stemmen: 18 9,5%
  • Deezer

Stemmen: 6 3,2%
  • Google Play Music

Stemmen: 8 4,2%
  • Qobuz

Stemmen: 3 1,6%
  • Spotify

Stemmen: 157 82,6%
  • Tidal

Stemmen: 7 3,7%
  • Iets anders

Stemmen: 6 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    190
Qua gebruiksgemak ben ik al jaren heel tevreden over Spotify. Maar ik heb toch ook al een paar keer getwijfeld om over te stappen.
Dat artiesten zo weinig betaald krijgen is altijd al een doorn in 't oog geweest. Uiteindelijk gaat mijn Premium cash vooral naar artiesten die ik waarschijnlijk niet eens beluister...
Ik ben ook veel minder naar concerten aan 't gaan dan vroeger, dus daar is de steun ook afgenomen.

Omdat ik YouTube premium betaal, waarin ook YT Music inbegrepen is, heb ik dat ook overwogen. Maar qua interface etc vind ik dat toch minder. 't Is ook een heel gedoe om playlisten over te zetten. En waar het scrobblen met Spotify heel makkelijk gaat op alle devices (ja ik doe dat nog :unsure: ), moet je daar voor YouTube een extra app voor installeren.

Geluidskwaliteit bij Spotify vind ik op de 'Zeer Hoog' setting eigenlijk goed genoeg. Ik luister vooral in de wagen, op laptop en via m'n tv/stereo.
Had wel pas gehoord dat je best de setting 'Volume normaliseren' uit zet, omdat er dan ook nog een compressie gebeurt blijkbaar. Ik ging er altijd vanuit dat dat enkel het volume gelijk bracht, maar da's dus fout.

Waar ik me nog aan stoor:
't Is een klacht die ik vaker tegenkom: het shuffle algoritme van Spotify is echt brak. In mijn playlists zit variatie genoeg, maar toch zijn het steeds dezelfde nummer die lijken afgespeeld te worden. Meestal staan er volledige album in een playlist, en toch kiest het algoritme daar altijd dezelfde nummers uit. Hij blijft ook per luistersessie vaak hangen bij dezelfde artiesten/albums.

En hiermee was ik ook niet bepaald blij:
Ok, hun 'steun' valt qua bedrag amper te vergelijken met de andere grote spelers. Maar dat die steun er uberhaubt is geweest (ookal is het maar 'business as usual') schoot bij mij toch ook in 't verkeerde keelgat.

Nog mensen hier waarvan de Chromecast Audio niet meer werkt? Google zou blijkbaar werken aan een fix maar ik kan al een kleine week geen muziek meer casten naar mijn versterker. :sop:

Spotifyprijzen omhoog. En er is blijkbaar een "basic family" optie die goedkoper is dan de 'premium family'. Premium heeft 12u aan audioboeken per maand. Dus als je een familyaccount heb verander je best...

Spotifyprijzen omhoog. En er is blijkbaar een "basic family" optie die goedkoper is dan de 'premium family'. Premium heeft 12u aan audioboeken per maand. Dus als je een familyaccount heb verander je best...
Sowieso heb je onder premium die audioboeken enkel als hoofdaccount, de rest van het gezin niet. Voor het gros van de gebruikers is die basic family idd de interessantste keuze en dan blijft de prijs ongewijzigd.

Maar: Al drie keer proberen wijzigen, er komt geen bevestiging, niet op de site, niet via mail, blijft braafjes op Premium staan. Great.

Thanks voor de info.
Ben geswitched naar Basic Family.

En @utred, hoe lukt het leven zonder digitale muziekservice na een tweetal maanden?
Redelijk! Grootste gemis is vlug eens een nieuw album checken. Vroeger was alles in dezelfde app, nu moet ik daarvoor naar youtube of bandcamp. Bandcamp kan ik ook op mijn streamer afspelen dus zo'n probleem is dat nu ook niet maar het is toch iets minder makkelijk. Mijn muziekcatalogus digitaliseren was een serieus werk, maar ook wel leuk want ik heb veel dingen nog eens herontdekt.
De bibliotheek is oneindig veel kleiner natuurlijk, maar het is wel allemaal muziek die ik echt goed vind!

Zeer blij dat ik dat gedrocht van een app niet meer moet gebruiken, dat mijn luistergeschiedenis niet wordt bijgehouden door een bende rijke techbros, en dat er mij geen algoritme probeert te zeggen wat te luisteren. Dat is mij wel wat extra geld en moeite waard.

Redelijk! Grootste gemis is vlug eens een nieuw album checken. Vroeger was alles in dezelfde app, nu moet ik daarvoor naar youtube of bandcamp. Bandcamp kan ik ook op mijn streamer afspelen dus zo'n probleem is dat nu ook niet maar het is toch iets minder makkelijk. Mijn muziekcatalogus digitaliseren was een serieus werk, maar ook wel leuk want ik heb veel dingen nog eens herontdekt.
De bibliotheek is oneindig veel kleiner natuurlijk, maar het is wel allemaal muziek die ik echt goed vind!

Zeer blij dat ik dat gedrocht van een app niet meer moet gebruiken, dat mijn luistergeschiedenis niet wordt bijgehouden door een bende rijke techbros, en dat er mij geen algoritme probeert te zeggen wat te luisteren. Dat is mij wel wat extra geld en moeite waard.
Wij zullen wel zeggen wat je moet luisteren. :unsure:

Teveel keus leidt tot keuzestress. Vandaar dat die algoritmes mensen ook in een bepaalde, nauwe luistermal gieten (uiteraard ook met commercie in het achterhoofd).

Een kleine bibliotheek hebben is een voordeel wat mij betreft. Maar zelf prefereer ik nog altijd fysieke media. Ik ben er nooit in geslaagd een digitale muziekbibliotheek overzichtelijk te houden..

Voor ik laat ben overgestapt naar Spotify luisterde ik ook vooral naar Bandcamp. Het is wel zo dat je maar een beperkt aantal keer hetzelfde kan luisteren vooraleer ze beginnen te pingen om aankopen (logisch). Nu, je kan dat makkelijk omzeilen via vpn of private mode, maar het is een feature die het moeilijk lijkt te maken om Bandcamp via een streaming setup te gebruiken?

Ik heb honderden playlists op Spotify, ik moet daar dringend eens in opkuisen en ordenen 😅

Ik heb de afgelopen 2,5 jaar naar 27500 verschillende artiesten geluisterd. Als je enkel naar je Discover Weekly en Daily Mixes luistert, ga je inderdaad niet veel nieuwe muziek leren kennen (al heb ik via Discover Weekly wel al veel goeie bands leren kennen). Maar als je een beetje op zoek gaat is Spotify wel degelijk een goudmijn aan muziek hé. Dat is op zich geen verschil met radio of platen. Je hebt mensen die heel hun leven maar naar 1 radiozender luisteren, je hebt mensen die enkel maar platen kopen/kochten van bands/genres die ze al kennen.

Ik sta daar natuurlijk ook wat anders in omdat ik zelden integrale albums beluister, of deep-dives doe in artiesten. Ik wil variatie: in artiesten, in albums, in genres. Ik ben eigenlijk een echte radio-luisteraar, die is overgelopen naar Spotify omdat de meeste radiozenders te weinig variatie hebben.

Nog tien dagen en Spotify gaat de deur uit voor Tidal. Heb het wat gehad met hun belabberde app en business model. Ik zou liever Apple Music doen maar dat is een drama om op m'n hifi te krijgen dus Tidal it is.

Ik sta daar natuurlijk ook wat anders in omdat ik zelden integrale albums beluister, of deep-dives doe in artiesten. Ik wil variatie: in artiesten, in albums, in genres. Ik ben eigenlijk een echte radio-luisteraar, die is overgelopen naar Spotify omdat de meeste radiozenders te weinig variatie hebben.
Ik vind radio net handig omdat het opzetten en luisteren is, maar variatie is vaak zoek. Spotify is dan weer te veel zoeken. Ik ben maar weinig bezig met artiesten, 5000 verschillende subgenres enzoverder. Maar vind dan mijn weg niet in Spotify, dat algoritme schotelt mij net als de gemiddelde radiozender steeds weer dezelfde mixen met dezelfde artiesten voor. "Radio" gebaseerd op bestaande playlists was superhandig maar die functionaliteit hebben ze er helaas uit gehaald.

Vraag mij af of Apple Music daar beter in is, die hebben een soort van gecureerde "radio"zenders als ik mij niet vergis.

Ik vind radio net handig omdat het opzetten en luisteren is, maar variatie is vaak zoek. Spotify is dan weer te veel zoeken. Ik ben maar weinig bezig met artiesten, 5000 verschillende subgenres enzoverder. Maar vind dan mijn weg niet in Spotify, dat algoritme schotelt mij net als de gemiddelde radiozender steeds weer dezelfde mixen met dezelfde artiesten voor. "Radio" gebaseerd op bestaande playlists was superhandig maar die functionaliteit hebben ze er helaas uit gehaald.

Vraag mij af of Apple Music daar beter in is, die hebben een soort van gecureerde "radio"zenders als ik mij niet vergis.
De fresh finds playlists per genre van Spotify zelf vind ik vaak wel een aanrader. Net als hun radar playlists. Dat zijn semi-gecureerde playlists van Spotify zelf. En ik maak ook veel gebruik van de "artist" radio, om gelijkaardige artiesten te leren kennen.

Ik ben ook wel bewust op zoek naar platenlabels, radiozenders en gebruikers die hun playlists wekelijks of maandelijks updaten met nieuwe muziek. Vandaar de honderden playlists :unsure:

Nog tien dagen en Spotify gaat de deur uit voor Tidal. Heb het wat gehad met hun belabberde app en business model. Ik zou liever Apple Music doen maar dat is een drama om op m'n hifi te krijgen dus Tidal it is.
Mooie keuze. Hier al jaren Tidal en ontzettend tevreden.
Een muziekdienst die in mijn ogen echt nog tracht muziekliefhebbers aan te spreken en niet overkomt als een vuilnisbak.
Volledige albums in de spotlight zetten in plaats van individuele nummers.

En uiteraard de sublieme geluidskwaliteit, dat was toch wel een wereld die is opengegaan toen ik destijds de switch had gemaakt.

Persoonlijk ben ik nog steeds verbaasd hoeveel gebruikers blijven hangen bij Spotify. Oké, ze zijn de grootste, hebben een hippe interface en features (zoals de wraps), maar daar stopt het zowat.
Beetje zelfde verhaal als Sonos - leuke marketing, maar voor dezelfde prijs heb je veel betere multiroom audio systemen.

Terug
Bovenaan