Spotify / Apple Music / Google Music / Deezer / Tidal / Qobuz

Welke streamingdienst gebruiken jullie?

• Apple Music

Stemmen: 18 9,5%
  • Deezer

Stemmen: 6 3,2%
  • Google Play Music

Stemmen: 8 4,2%
  • Qobuz

Stemmen: 3 1,6%
  • Spotify

Stemmen: 157 82,6%
  • Tidal

Stemmen: 7 3,7%
  • Iets anders

Stemmen: 6 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    190
En als we het niet eens zijn met Spotify, kijk dan breder naar de maatschappij. Wordt uw arbeid ook correct uitbetaald, of wie verdient er het meeste aan de arbeid die je levert. Spotify is niets anders dan een representatief beeld van de maatschappij, waarbij het verdienmodel niet correct is verdeeld. Het verdienmodel dat Spofify en de muzieklabelbedrijven toepassen is exact hetzelfde model als dat in het bedrijfsleven wordt toegepast. Het enige verschil is dat een land niet op zijn eentje beperkingen kan opleggen of correcties kan toepassen omdat Spotify een bedrijf is die in meerdere landen opereert (multinational).

Laat me een andere vraag stellen. Wat als Charli XCX morgen afkomt met: "ik wil dat Marylon Manson van Spotify wordt verwijderd omwille van zijn beschuldigingen tegen hem rond seksueel misbruik, of ik stel mijn muziek niet meer beschikbaar" Zou je dan uit solidariteit als Spotify weigert, ook je Spotify abonnement opzeggen. Of als Spotify ingaat, zou je het dan Charli XCX kwalijk nemen?

Ik begrijp het ook niet, want Neil Young heeft geen persoonlijke impact door wat er gebeurt in de Joe Rogan experience, en sommigen hebben wat gebeurd in die show ook genuanceerd (ik ken de show niet, dus ik kan niet oordelen en ik ga er ook niet naar luisteren). Maar oog voor nuance is er al niet, als die er al is. Ik kan nog begrijpen dat artiesten het niet eens zijn met het verdienmodel. Maar ik kan daar ook weinig aandoen, en dat zal elders niet veel beter zijn. Maar dit soort gedrag steun ik niet. Uit protest voor het verdienmodel begrijp ik het nog, maar jezelf verwijderen uit Spotify zal niet helpen, want de groten gaan dat niet doen, want zij verdienen er natuurlijk wel wat aan.
Tuurlijk heeft dat geen impact op Young persoonlijk: een pandemie legt heel de concertsector lam voor anderhalf jaar een paar bedrijven creëeren met vaccins een uitweg en Rogan geeft een platform aan mensen die het nut van zo een vaccin in twijfel trekken, laat twijfelaars zo nog meer twijfelen,... .

Spotify heeft niks aan die live sector maar al die andere artiesten die jij aanhaalt en Neil Young hebben wel iets aan de live-sector en zitten door covid eveneens thuis. Maar nee Young heeft geen belang bij de enige macht die hij heeft over Spotify (wat er met zijn muziek gebeurt en waar die staat) te gebruiken, tuurlijk niet.

Het enige wat ik nog wil zeggen van die hele discussie hierboven: ik denk dat ik de enige was die het de voorbije pagina's had over het wisselen van streamingdienst. Ik heb het eens herlezen en laat inderdaad misschien uitschijnen dat dit gedoe een extra zetje in de rug is, maar dat is verkeerd. Ik lig er niet wakker van dat Rogan of Neil Young of Joni Mitchell er op blijven of niet, zelfs al heb ik respect voor de keuze van die laatsten.

nu toch een paar dagen overgeschakeld van spotify naar apple music. niet omwille van de 'controverse'

paar dingennvallen mij op:

- volume moet ietsje hoger om hetzelfde niveau van spotify te halen (gevoelsmatig)
- geluid is iets 'punchier' of 'klaarder' op apple music (gevoelsmatig), lossless versterkt dit effect
- qua kwaliteit niet merkbaar een verschil, tenzij bovenstaande een effect is van kwaliteit
- er is geen vergelijkbaar alternatief voor release radar en discover weekly op Apple Music (?)
Ik heb nog al gelezen dat Apple Music behoorlijk tegen valt voor het ontdekken voor muziek, maar op zich deed ik dat met Spotify ook niet. Ik maakte zelden tot nooit gebruik van die playlists eigenlijk.
Ben toch ook benieuwd of de kwaliteit van de muziek echt beter gaat zijn of dat het maar een gevoel zou zijn omdat ik gelezen heb dat het zogezegd beter is...

Hoe zit het met het streamen naar apparaten die niet van Apple zijn? Bij Spotify is het handig dat ik van het ene naar het andere toestel kan hoppen terwijl dezelfde muziek blijft spelen. En hoe vind je de algemene UI vergeleken met die van Spotify?

Jammer dat ik het respect van @Koonut zou verliezen als ik Apple Music neem.

James Blunt komt met serieuze dreigementen.

Screenshot_20220129-155234_Instagram.jpg

Hoe zit het met het streamen naar apparaten die niet van Apple zijn? Bij Spotify is het handig dat ik van het ene naar het andere toestel kan hoppen terwijl dezelfde muziek blijft spelen. En hoe vind je de algemene UI vergeleken met die van Spotify?
Dat is praktisch onbestaande bij Apple Music helaas. UI is persoonlijk, ik vind die van Apple Music bv beter.

Nah da's onmogelijk @FlyingHorseman. Gij zijt een echt persoon, en nog ne coole pé @ that. Terwijl Apple een lelijk leeg bedrijf is zoals ze vrijwel allemaal wel worden zeker. Haten is eigenlijk ook enkel voor mongolen dus ik probeer dat zo spaarzaam mogelijk te doen maar voor Apple maak ik wel een uitzondering. Btw hoe ontdek jij dan nieuwe muziek? Nog steeds afschuimen van labels en fora ol fashioned way?

Goed punt trouwens van @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield

Apple Music is geweldig omdat het meer album-centered is dan Spotify dat meer playlist-centered is. Enfin, naar mijn gevoel toch. Met Apple Music beleef en ontdek ik mijn muziek meer zoals ik dat vroeger deed in de tijd van de platen- en cd-winkels. Hoezen checken, artiesten die aan mekaar gelinkt worden checken, en albums opsmijten. Ze pushen ook altijd wel één of twee albums als "Essentials" om die artiest mee te leren kennen.
Spotify is daarentegen is een gedrocht van kutplaylists met circlejerk-recommendations.

Enige reden waarom ik (voorlopig ook) bij Spotify blijf, is omdat Garmin watches enkel Spotify (en Deezer maar loldeezer) ondersteunen voor offline playback, en ik om te gaan lopen dus moet kiezen tussen Spotify-playlists syncen of mp3'kes rippen en manueel uploaden.

Verder weinig aan de discussie toe te voegen - maar ik respecteer Young en Mitchell wel als ze hun naam als forum willen gebruiken om op een 21e-eeuwse-manier een platform te boycotten.

Interesting read: https://www.theatlantic.com/culture/archive/2022/01/spotify-neil-young-joe-rogan/621396/

Rogan has been, for some years now, arguably the most influential podcaster on the planet. So Young’s move might seem futile, like a man protesting the weather, or self-defeating, like a novelist not wanting to be on the same bookstore shelves as Tom Clancy. But though no perfect analogy exists when it comes to Spotify—streaming is a new and evolving phenomenon—the better way to think of Young might be this: He’s like an advertiser pulling out from Fox News because of its continued reliance on Tucker Carlson.

...

Spotify’s bet on podcasts has attracted subscribers and ad dollars, but Young’s protest of Rogan highlights one downside of it: Spotify has responsibility for its content, and its content may be controversial. Policing speech is, to be sure, not an entirely new challenge for Spotify. The company has removed racist music and briefly attempted to punish artists who had been accused of personal misconduct. Its recent statement about Young said that it has also taken action against a number of COVID-related podcasts (though the statement didn’t quite spell out why). But when you’ve paid a fortune for a podcast, pulling episodes for any reason is not going to be a routine, or attractive, proposition.

Laatst bewerkt:
Grappigste vind ik de reclame voor andere artiesten op spotify. Ik mag zoveel Entombed, Gojira, Death, Cannibal Corpse, Orbit Culture en nog bands opleggen waarvan moemoe van schrik haar valse tanden naar de maan spuwt opleggen aan het eind van de rit blijft de reclame wel voor Billie Eilish, Ariana Grande en reggaeton. En hoe sluit dat aan op al die andere dingen die ik beluister?

Ik ben nu zo een Apple fanboy, maar de Music dienst vind ik niet goed. Ik heb veel meer overzicht op Spotify, en vind het sneller bedienen

Ik heb nog al gelezen dat Apple Music behoorlijk tegen valt voor het ontdekken voor muziek, maar op zich deed ik dat met Spotify ook niet. Ik maakte zelden tot nooit gebruik van die playlists eigenlijk.

vooral handig, die playlists, is voor achtergrond muziek. tijdens het werken of tijdens een get together.
het stoorde mij meer en meer dat die playlist quasi altijd hetzelfde waren.
hrt gevoel dat mijn persoonlijke music radar en discover weekly gene vette was, doet mij het ook enkel uit gewoonte opzetten. stelt niet meteen teleur, maar maakt nu niet echt extatisch.
Ben toch ook benieuwd of de kwaliteit van de muziek echt beter gaat zijn of dat het maar een gevoel zou zijn omdat ik gelezen heb dat het zogezegd beter is...

dat is zo een onbewijzbaar probleem dat je beter focust op andere features van de dienst.
Hoe zit het met het streamen naar apparaten die niet van Apple zijn?

via bluetooth naar de receiver vanop de tablet of phone, op de mac mini kan ik via airplay, maar daar zit een powerline tussen en werkt niet supervlot zo.

spatial audio/dolby atmos werkt enkel met apple tv, dus daar zijn de meeste niets mee.
Bij Spotify is het handig dat ik van het ene naar het andere toestel kan hoppen terwijl dezelfde muziek blijft spelen.

queues op verschillende apple music app instanties op verschillende apparaten zijn niet gedeeld, dus je kan niet zo over gaan van desktop naar tablet met dezelfde songs in uw queue.

hier toch wel wat wennen als ge van spotify komt.
En hoe vind je de algemene UI vergeleken met die van Spotify?

visueel gezien beter, qua navigatie not so much, maar dat is ook wennen.
meestal zoek ik op artiest of album, dat werkt perfect.
van artiest naar gerelateerde artiest springen werkt ook goed, doe ik ook wel vaak.

song radio is wel wat vrijer in interpretatie bij apple music, dus op die manier wel wat meer exploratie mogelijk.

Grappigste vind ik de reclame voor andere artiesten op spotify. Ik mag zoveel Entombed, Gojira, Death, Cannibal Corpse, Orbit Culture en nog bands opleggen waarvan moemoe van schrik haar valse tanden naar de maan spuwt opleggen aan het eind van de rit blijft de reclame wel voor Billie Eilish, Ariana Grande en reggaeton. En hoe sluit dat aan op al die andere dingen die ik beluister?
Ge bedoelt dan de gratis versie van Spotify, als je over reclame spreekt? Dat is logisch he, dat zijn gewoon betaalde ads. VTM toont u ook nog steeds reclame van poetsproducten, ook al kijkt ge enkel stoere macho mannen films.

De meeste sites vragen uw cookies bijvoorbeeld voor het aanbieden van gepersonaliseerde reclame. Maar op TV, YT of Spotify is dat algemene reclame. Uw gegevens worden ook doorverkocht enzovoort aan bedrijven die belang hebben aan het specifiek targetten van een doelgroep waar jij evt. toebehoort. Dat is het verdien model van "gratis sites om te gebruiken", maar uw data en gegevens is de valuta waarin je betaalt.

De meeste sites vragen uw cookies bijvoorbeeld voor het aanbieden van gepersonaliseerde reclame. Maar op TV, YT of Spotify is dat algemene reclame. Uw gegevens worden ook doorverkocht enzovoort aan bedrijven die belang hebben aan het specifiek targetten van een doelgroep waar jij evt. toebehoort. Dat is het verdien model van "gratis sites om te gebruiken", maar uw data en gegevens is de valuta waarin je betaalt.
Ge spreekt uzelf hier wel tegen hé mateken, maar ik denk dat ge het juist bedoelt. Lineaire TV is non-adressable. YT en Spotify zijn digitale kanelen waarbij dat wel kan - en waarbij ge dus niet per se algemene reclame krijgt net omdat adverteerders meer aan Spotify kunnen betalen om uw tijd als valuta te gebruiken voor het laten horen van advertenties. Kan natuurlijk altijd zijn dat ge door een algemene campagne wordt getarget - dat is iets anders.

Nu goed, met betrekking tot @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield - kan ik wel begrijpen dat er geen gepersonaliseerde advertenties bestaan voor mensen die dat specifieke type muziek luisteren (en dus andere data-elementen impact hebben op welke ads hij hoort). Of er moet een campagne lopen voor fluorzuur om karkassen te laten verdwijnen in uw badkuip.

Laatst bewerkt:
Of er moet een campagne lopen voor fluorzuur om karkassen te laten verdwijnen in uw badkuip.
Die heb ik al, zoek meer naar geurverfrissers voor achteraf.

Effe off-topic:

heb ooit zo een leraar gehad die ooit les had gegeven in een school waar Andras Pandy als dominee nog les had gegeven. Toen alles uitkwam is de turnleraar daar beginnen flippen omdat die ooit een kettingzaag aan hem had geleend

moest daar effe aan denken

Ge bedoelt dan de gratis versie van Spotify, als je over reclame spreekt? Dat is logisch he, dat zijn gewoon betaalde ads. VTM toont u ook nog steeds reclame van poetsproducten, ook al kijkt ge enkel stoere macho mannen films.
Ah ok werken die zo. Ik dacht 'ze hebben u cookies ze weten wat ge luistert en ze kunnen dat op elkaar afstemmen'

Nah da's onmogelijk @FlyingHorseman. Gij zijt een echt persoon, en nog ne coole pé @ that. Terwijl Apple een lelijk leeg bedrijf is zoals ze vrijwel allemaal wel worden zeker. Haten is eigenlijk ook enkel voor mongolen dus ik probeer dat zo spaarzaam mogelijk te doen maar voor Apple maak ik wel een uitzondering. Btw hoe ontdek jij dan nieuwe muziek? Nog steeds afschuimen van labels en fora ol fashioned way?

Goed punt trouwens van @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield
Ik leer tegenwoordig meer en meer kennen door de juiste mensen te kennen die bands en albums aanraden. Bandcamp is ook een gamechanger.

Daarnaast de obvious dingen als labels volgen en paar websites opvolgen.

@Lakigigar Je mag zeggen over elitaire visies en polarisering wat je wil, maar je attitude hier is textbook elitair mbt nieuwe vs oude muziek goed vinden en van het meest uitgesproken van de meeste users hier op het muziekforum. Iedereen heeft recht op zijn mening maar jij maakt er een wij vs zij verhaal van. Let daar mee op want het wordt niet in dank afgenomen. Dit forum is vanuit de basis openminded naar genres, artiesten, enz en zal dat altijd zijn. Live and let live.

Laatst bewerkt:
Net even spotify getest,de free versie.
Als ik een nr intik om te beluisteren opent er een playlist van de artiest waar het nummer instaat.
Komt dit omdat het de free versie is ?

Net even spotify getest,de free versie.
Als ik een nr intik om te beluisteren opent er een playlist van de artiest waar het nummer instaat.
Komt dit omdat het de free versie is ?
Ja, de gratis versie is kansloos op een smartphone, de PC versie is beter om te testen.

Terug
Bovenaan