Spotify Wrapped 2024

De tijd van het jaar is weer daar: Spotify heeft onze Spotify Wrappeds gemaakt (want blijkbaar eindigd dat jaar tegenwoordig in november).

Drop hier dus die van jou en vermeld gerust u verrassingen en ontdekkingen!

Screenshot_20241204_150841_Spotify.jpg

Zelf luister ik vooral op vinyl en gebruik ik Spotify voor podcasts en als cataloog: wat goed is haal ik in huis wat ik niet goed genoeg vind blijft op Spotify en wat ik te duur vind op vinyl blijft op Spotify.

- Cartoon Darkness op releasedag gekocht maar het is wel duidelijk dat ik naar die plaat toeleefde
- Wat een voorprogramma niet kan doen: Architects als voorprogramma van Metallica is blijven plakken en vooral de "For those who Wish to Exist" plaat is blijven plakken.
- Fontaines DC is vooral die eerste 3 platen want ook Romance heb ik relatief snel in huis gehaald
- Johnny Cash is enkel die albums geproduced door Rick Rubin. Die spartaanse productiestijl met die simpele gitaar/zang opstelling van die albums werkt perfect voor mij.
- Ik ben even door de hele discografie van Bad Religion beginnen gaan.

Spotify Wrapped is echt dwaas omdat het al stopt met tellen in oktober... Bij mij ook altijd saai omdat ik vooral naar albums luister. Bovendien ook altijd anders dan wanneer ik het met Last.fm vergelijk...
Daar is de top 5 meest beluisterde artiesten:
  1. The Smile
  2. Mount Eerie
  3. Fontaines DC
  4. Broadcast
  5. Nicolas Jaar

1000026876.jpg

Ik had het al gemerkt aan het feit dat mijn Discover Weekly niet meer vervuild werd met kindermuziek, maar ook in de Wrapped heeft Spotify dus wel door dat mijn honderden plays van Piet Piraat, De Drie Biggetjes en Samson & Gert niet van mij komen want die zijn er netjes uitgefilterd :p.

1000029215.png

Vreemd waar Anderson Paak vandaan komt, in Last FM nergens te bespeuren. Verder vind ik die Wrapped toch echt achteruit gaan, buiten je meest gespeelde nummers/artiesten nul komma null interessante statistieken.

477e76ab-4.png

Heideroosjes, en vooral Hatebreed had ik niet in m'n top 5 verwacht. Vooral Hatebreed herinner ik me niet dat ik daar zoveel naar geluisterd heb. Wss vooral meer in het begin van het jaar.

En ik had ook verwacht dat er toch minstens 1 band uit volgend lijstje in m'n top 5 zou gestaan hebben: Ninkharsag, Afsky, None, 1914, Kanonenfieber,...

Wel een kleine obsessie voor Doodseskader afgelopen jaar blijkbaar.
Ik ga ze morgen voor de 3e keer dit jaar live zien. (Samen met Svalbard en Alcest)

1000028167.jpg

QiGZOiG.png

Svartsot leren kennen dit jaar puur omdat ze ook naar Graspop gingen komen de dag dat ik ging. Metal met fluiten is 100% mijn ding. Wind Rose is ook zalige folky dwarf metal. Electric Callboy voor de happy feestmetal. Gnome de Belgische ontdekking van dit jaar, is meer Stonerrock maar ook heel goed.

Enige dat er niet echt in past is 5MIINUST, Eurovision pleasure :unsure:

Nog even trouwens een goed moment om iedereen er aan te herinneren dat artiesten 0.003 tot 0.005 cent per stream krijgen. Ik heb een nummer van Fontaines DC bijvoorbeeld ongeveer 250 keer beluisterd en daar krijgen ze ongeveer €0.75 voor.

Geeft ook wel wat een vertekend beeld. Denk dat ik veel verschillende artiesten en verschillende nummers luister. Ik had een Kublai Khan nog wel verwacht, laatste maanden eigenlijk niet meer naar The Acacia Strain geluisterd bijvoorbeeld…

Artiesten:

1. King Gizzard and the Lizard Wizard
2. All Them Witches
3. Swans
4. Bongripper
5. Frankie and the Witch Fingers

Songs (topschijven fo sho, maar wel altijd afgespeeld voor mijn zoontje):

1. Ricky Nelson - Lonesome Town
2. Dean Martin - My Rifle, My Pony and Me
3. Angelo Badalementi - Twin Peaks Theme
4. Phil Harris - The Bare Necessities
5. Louis Prima - I Wanna Be Like You

Wat ik eigenlijk mis is een oplijsting van de albums die je het meest hebt gehoord, dat heb je op youtube wel, in mijn geval:

1) The Black Parade - My Chemical Romance
2) Hit me Hard and Soft - Billie Eilish
3) Three Cheers for Sweet Revenge - My Chemical Romance
4) Romance - Fontaines DC
5) Load - Metallica (hoog tijd dat ik die plaat in huis haal)

Screenshot-20241204-194034-2.png

Mede door de Opgezwolle aotw en het hele Kendrick gebeuren was het vooral een jaartje met veel Hip Hop. Tot grote ergernis van mijn madam.

Deze wel veel te laat ontdekt.

met Last.fm vergelijk...
Heeft dit niet te maken met Spotify die kijkt naar het aantal minuten beluisterd per artiest en Last.Fm naar de scrobbles (dus lange en korte nummers tellen voor evenveel mee)?

Inderdaad triestig hoe weinig de artiesten overhouden per stream. Ik was "0.001%" listener voor JBL & The Messthetics met slechts 13 keer dat album beluisterd te hebben op Spotify. Zo'n kleinere artiesten halen hier dus werkelijk niks uit...

Weinig verrassingen in mijn lijstje wel. Top5 was:

1. Vanishing Twin
2. Yuzo Koshiro
3. Ulrika Spacek
4. SW.
5. Motohiro Kawashima

2 en 5 zijn basically gewoon dit, lol:
Echt bonkers bonkers ost. Nooit dat spel gespeeld maar die muziek is gewoon craaaazyy.

Terug
Bovenaan