stakingsvergoeding/uitkering als niet-gesyndiceerde?

TRUMP

Active member
Gegroet,

volgende week dinsdag en woensdag mag mijn vrouw niet naar school gaan werken, kreeg ze net te horen.
Reden: staking van het merendeel van leerkrachten, waardoor er niets te doen zal zijn op haar school?

1e bemerking hierbij: kan dit zomaar? normaal moet er toch steeds werk aangeboden worden aan de werkwilligen, zoals mijn vrouw?

en 2e bemerking. Ze is niet gesyndiceerd. Stel dat ze dan toch geen werk aangeboden krijgt, en moet thuis blijven, kan ze dan een vergoeding krijgen via de hulpkas HVW?

alvast bedankt

EDIT: HVW een vraag stellen is quasi onmogelijk, telefonisch en per mail niet te bereiken.
Via het formulier op de website: "Sorry... Dit formulier is gesloten voor nieuwe inzendingen."

dus onmogelijk te bereiken. toch straf voor een overheidsdienst.

Laatst bewerkt:
Wat is haar taak op school?
keukenhulp en poetsen.

school zegt dat er te weinig werk zal zijn, aangezien er quasi niemand zal zijn. vind ik wat gemakkelijk.
Moet toch steeds je eigen keuze zijn of je wil mee doen aan staking of niet?

dus dat zou betekenen: 2 dagen onbetaald, gezien ze niet gesyndiceerd is.

keukenhulp en poetsen.

school zegt dat er te weinig werk zal zijn, aangezien er quasi niemand zal zijn. vind ik wat gemakkelijk.
Moet toch steeds je eigen keuze zijn of je wil mee doen aan staking of niet?

dus dat zou betekenen: 2 dagen onbetaald, gezien ze niet gesyndiceerd is.

Poetsen kan toch altijd?

Ik zou denken dat als de werkgever (zijnde de school) beslist dat ze moet thuis blijven dat ze haar dan maar loon betalen omdat het hun keuze ipv haar keuze

Ze kan misschien uitzonderlijk goedkeuring krijgen voor thuiswerk?
Je lacht ermee, maar tijdens Corona werd de poetsploeg van de Senaat (en nog andere medewerkers die taken ter plekke hadden) voltijds thuis gezet en die werden ook voltijds doorbetaald. Maandenlang.

Is nog een andere situatie, maar recent een medewerkster van kraamzorg die zei dat als ze thuis voor zichzelf strijkt, ze dit in haar agenda mag zetten als "opleiding". Wel slechts om kleine gaatjes te vullen (30 minuten ofzo), maar toch.

Mijn moeder heeft 25 jaar lang in een middelbare school gewerkt als poetsvrouw, op een dag dat de leerkrachten staakten wilden ze (de vakbondsafgevaardigde) haar de toegang tot de school verbieden, ze heeft gezegd dat ze niets met de staking te maken had en gewoon haar job zou doen, ze hebben haar dan uiteindelijk gewoon binnengelaten.

Ik vermoed dat uw vrouw idem kan doen, nu alvast zeggen dat zij niet meer tot het onderwijzend personeel behoort en dus gewoon zal komen werken. Lijkt me sowieso twijfelachtig dat uw werkgever je kan "verbieden" om te gaan werken als je niet tot de stakende partij behoort.

Bedankt voor de nuttige antwoorden. Ik ga dus mailen met de links erbij van de RVA, dat ze dan maar moeten een werkloosheidsaanvraag opstarten bij de RVA, en dat ze 2 dagen haar dopkaart kan invullen zo, als ze haar dan toch niet in het werk kunnen/willen steken.

thanks!

@TRUMP Heeft ze rechtstreekse collega's die wel gaan staken en een stakingsvergoeding krijgen?
ik denk het wel.

Ondertussen mail terug gekregen van school dat ze foutieve info gekregen heeft van haar overste (of verkeerd begrepen?), en dat ze nu wel gaan proberen werk te hebben voor haar... wordt vervolgd.

volgens mij kunnen ze haar geen stakingsdag op haar planning steken als ze zelf niet staakt. of zij door die staking nu niet op haar werk geraakt of niet. staking is een recht, maar kan niet verplicht worden.
betekent ook dat als zij niet staakt, zij zelfs gesyndiceerd geen stakingspremie zou krijgen (al zou het raar zijn dat je dat niet zou doen in dat geval)

Je lacht ermee, maar tijdens Corona werd de poetsploeg van de Senaat (en nog andere medewerkers die taken ter plekke hadden) voltijds thuis gezet en die werden ook voltijds doorbetaald. Maandenlang.
toch normaal?
iedereen die enkel taken ter plaatse hadden, maar niet mochten gaan werken, werden doorbetaald, he. ook al waren ze thuis. meestal met tijdelijke werkloosheid (geen idee in feite of de bedrijven een extra gaven).

maar voor ambtenaren bestaat dat niet, die tijdelijke werkloosheid. 't is dus gewoon door betalen of ze maanden zonder inkomen zetten (wat ook niet kan, maar soit)

betekent ook dat als zij niet staakt, zij zelfs gesyndiceerd geen stakingspremie zou krijgen (al zou het raar zijn dat je dat niet zou doen in dat geval)
Komt vaker voor dan je denkt. Niet iedereen die gesyndiceerd is gaat akkoord met de stakingen en staakt dus niet mee in dat geval.
En een dagje werken verdient een stuk beter dan een dagje staken.

dacht dat als ze tot ginder gaat en zich aanbied om te werken en ze sturen haar weer naar huis dat het ofwel dop is of betaalde werkdag .
Idd, als er niets concreet is afgesproken is gewoon gaan werken de beste garantie om betaald te kunnen worden.

Vaak worden er op het bedrijf wel afspraken gemaakt tussen syndicale vertegenwoordiging en HR.

Gegroet,

volgende week dinsdag en woensdag mag mijn vrouw niet naar school gaan werken, kreeg ze net te horen.
Reden: staking van het merendeel van leerkrachten, waardoor er niets te doen zal zijn op haar school?
Dat mag niet. Werkwilligen mogen niet tegengehouden worden door stakers. Ik ga er van uit dat dat ook niet mag door de werkgever. Als ze haar buiten haar wil om niet willen laten werken moeten ze haar maar doorbetalen om thuis te zitten. Mocht ik haar zijn, zou ik gewoon naar school gaan en me aanmelden. Dan toont ze haar werkwilligheid.

Dat mag niet. Werkwilligen mogen niet tegengehouden worden door stakers. Ik ga er van uit dat dat ook niet mag door de werkgever. Als ze haar buiten haar wil om niet willen laten werken moeten ze haar maar doorbetalen om thuis te zitten. Mocht ik haar zijn, zou ik gewoon naar school gaan en me aanmelden. Dan toont ze haar werkwilligheid.

jep, gaat ze doen ook.
tenzij ze er niet geraakt met die bussen , als haar bus niet rijd (zullen we vanavond wel weten), zal ze dan maar onbezoldigd thuisblijven denk ik.

Staken mag, maar werkwilligen mogen altijd gaan werken. Het feit dat ze echter niet kan gaan werken omdat de bussen staken, is een groter probleem denk ik.

Maar eens ze er is, kan ze onmogelijk toegang geweigerd worden of loon ontzegd worden omdat ze werkwillig is. Er is echter wel een catch, misschien: is dat een dagcontract job?

Terug
Bovenaan