Stamboomonderzoek en afkomst van je familienaam

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Weten jullie waar je familiale wortels liggen? Honkvaste familie die al tientallen generaties in dezelfde streek woont of echte globetrotters?
Heeft iemand al stamboomonderzoek gedaan? Hoe begin je hier het beste aan?
Tot gisteren wist ik wie mijn overgrootvader was, maar de oorsprong of wortels van onze familienaam zijn altijd een mysterie geweest. Ik heb een redelijk zeldzame achternaam, waarvan je de laatste lettergreep uitspreekt op een Franse manier, maar de schrijfwijze is Duits. Altijd vermoed dat het afkomstig

Gisteren heb ik voor de lol mijn achternaam eens Gegoogeld en ik kwam al snel uit op Geneanet. Ik heb geen account, maar mits wat doorklikken kwam ik uit op een Oostenrijker met onze achternaam die ergens in de Borinage met iemand trouwde, een zoon kreeg en nadien zich (of de zoon) in het Pajottenland vestigde. Familienaam situeert zich vandaag de dag nog voornamelijk daar. Enkel mijn tak lijkt een uitzondering; mijn vader verhuisde voor zijn werk naar het Antwerpse, maar voor de rest lijken we nogal honkvast te zijn. :unsure:

Mijn vermoeden is nu dat onze wortels liggen bij een Oostenrijker die tijdens de tijd dat ons land bezet werd door de Oostenrijkers naar hier is afgezakt. Was dit als soldaat? Als ambtenaar? Een gelukszoeker? Was hij op de vlucht voor iets? Ik zou het wel eens graag willen opzoeken, maar hoe begin je hier aan? Ik zou graag op Geneanet zo'n account willen aanmaken. Ik kan de gegevens die ik weet aanvullen, maar dan? Spreek je andere mensen aan waarin je in de stamboom een gemeenschappelijke voorouder hebt, of...?

(Ik weet niet of dit 100% het juiste subforum is, maar dit lijkt mij het beste voor geschiedkundige topics)

Mijn oorspronkelijke familienaam is Willaert (al is mijn achternaam sinds ik 1 jaar oud ben gewijzigd in de burgerlijke stand naar de familienaam van mijn adoptievader, mijn voornaam is dezelfde gebleven).

Mijn adoptie (en officiële) familienaam pen ik hier publiekelijk niet neer.

De naam komt voornamelijk voor in Frankrijk en België (en ook een klein beetje in de VS en Nederland). Ik ben dan wel geadopteerd maar ik ben dus gewoon een rasechte Belg.

Laatst bewerkt:
Mijn oorspronkelijke familienaam is Willaert (al is mijn achternaam sinds ik 1 jaar oud ben gewijzigd in de burgerlijke stand naar de familienaam van mijn adoptievader, mijn voornaam is dezelfde gebleven).

Mijn adoptie (en officiële) familienaam pen ik hier publiekelijk niet neer.

De naam komt voornamelijk voor in Frankrijk en België (en ook een klein beetje in de VS en Nederland). Ik ben dan wel geadopteerd maar ik ben dus gewoon een rasechte Belg.

Volgens die link, mijn achternaam:
  • Beauport, Canada
    (9.306 individuen)
  • Paris, Paris, Frankrijk
    (6.723 individuen)
  • Québec, Canada
    (3.555 individuen)
  • Martigny-le-Comte, Saône-et-Loire, Frankrijk
    (2.351 individuen)
  • Viry, Saône-et-Loire, Frankrijk
    (1.462 individuen)
  • Quebec, Canada
    (1.292 individuen)
  • Trois-Rivières, Canada
    (842 individuen)
  • Beauport, Québec, Canada
    (840 individuen)
  • Meuse, Meuse, Frankrijk
    (732 individuen)
  • Pin, Seine-et-Marne, Frankrijk
    (730 individuen)
  • Lyon, Rhône, Frankrijk
    (708 individuen)
  • Nîmes, Gard, Frankrijk
    (693 individuen)

Cool.
Vraag mij ook af of dit allemaal via dezelfde stamvader komt oorspronkelijk, want mijn familienaam is wel afgeleid van een plek in Frankrijk (grootouders en de generaties ervoor waren Frans).

Ik zou het wel eens willen achterhalen, allemaal. Een van mijn voorouders is ooit als weeskind geadopteerd geweest door een Kempense baron. Maar wellicht zijn heel veel straffe verhalen uitgewist door de geschiedenis.

Zou ook het oorlogsverleden van mijn grootvader willen uitspitten. Tijdlang uit de burgerrechten ontheven met zijn vader na WOII. Wellicht verkeerde partijkaart. Geen Oostfronter.

Ik vind wel grappig om te zien hoe er aftakkingen zijn in de VS van een vooral Vlaamse familienaam .

Iemand heeft ooit een stamboom gemaakt tot ergens van iemand die overleden is in het jaar 1700. Vreemde was dat die niet hoorde onder die tak :p.

Geen idee waarom hij het deed. Vreemde hobby of ergens aangetrouwd?

Het heeft hier ook al een paar keer gekriebeld om aan te beginnen, maar met grootouders die allemaal al overleden zijn start je wel met een handicap. Je moet uiteindelijk sowieso de archieven in, maar het helpt wel als je al een eeuw terug kan met hulp van de nog levende familie. Ook makkelijker om aan foto's te geraken, want dat maakt het nog fijner.

Het is iets waar je niet op een weekje door bent in elk geval, dat kan een werk van jaren zijn. Sowieso best ook afbakenen tot in welk detail je wil gaan. Welke lijn(en) ga je volgen? Want je zit al heel snel aan héél erg veel namen.

Gewoon hier nog even op reageren: ons land werd nooit 'bezet' door de Oostenrijkers.

brute site. ik ben er na 6 clicks achter hoe een verre voorouder zich in "mijn" gemeente heeft gevestigd rond het jaar 1600. En 424 jaar later wonen er ca. 1600 mensen met die achternaam in die gemeente ...

Ik vind wel grappig om te zien hoe er aftakkingen zijn in de VS van een vooral Vlaamse familienaam .
Onder Trump was de minister van onderwijs Betsy DeVos, en zo heb je er natuurlijk hopen. Al is de uitspraak na x generaties vaak wel wat veranderd :unsure:

Anyway, ik heb al vaak het idee gehad dat ik dit toch graag eens zou willen weten/opstellen, zo'n stamboom. Een neef van mijn vader doet het een beetje voor onze familienaam, en die zit nu aan mijn betovergrootvader, die kennelijk begraven ligt op het kerkhof van een deelgemeente naast waar ik opgegroeid ben, dus die tak lijkt me al niet echt uit globetrotters te bestaan.

Ik zou graag op Geneanet zo'n account willen aanmaken. Ik kan de gegevens die ik weet aanvullen, maar dan? Spreek je andere mensen aan waarin je in de stamboom een gemeenschappelijke voorouder hebt, of...?

Je hebt ook ‘Myheritage’ nog. Is iets gemakkelijker qua gebruik vind ik persoonlijk. Enige nadeel is dat je moet betalen vooraleer je andere stambomen kan bekijken die overeenkomen met jouw stamboom. Maar dat is bij Geneanet ook zo dacht ik.

Ook leuk bij MyHeritage is dat je ook een dna kit kunt bestellen (soms zijn er deals) en met het resultaat kan je dan ook weer matches of overeenkomsten vinden. Er zijn wel andere dna kits die iets specifieker zijn in hun resultaat. MyHeritage is wat globaler :)

Ook handige websites:

Allemaal in Nederland, en enkel directe familie in België.
Nochtans een naam die klinkt als een Overvlaamse naam :D

Zowel langs de kant van mijn vader als die van mijn moeder heeft zich iemand bezig gehouden met het opstellen van een stamboom. Langs de kant van mijn vader heeft een neef van hem zich daarmee bezig gehouden en gaat het terug tot in 1802, zie ik. Ik weet niet welke checks er daar op die site (Geneanet) zitten dat het allemaal 100% juist is? Vanaf mijn overgrootvader in 1877 staat er een S bij op het einde van de naam wat dus ook mijn achternaam is. Met de neef die zich ermee bezighield had mijn vader niet zo veel contact en die is ondertussen ook gestorven. Ik weet dus ook niet hoe ver die daarmee stond. Honkvaste familie wel precies want mijn vader is opgegroeid in dezelfde (deel)gemeente als waar diegene uit 1802 woonde.

Volgens de link van Geneanet is mijn achternaam hoofdzakelijk in België terug te vinden en dan nog in Frankrijk en Nederland maar echt vlak op de grens.
Geografische verspreiding van 1.021 met de naam aanwezig op Geneanet.
Aalst, België
(290 individuen)
Oudegem, België
(96 individuen)
Erpe, België
(71 individuen)
Lede, België
(47 individuen)
Sint-Gillis-bij-Dendermonde, België
(39 individuen)
Wichelen, België
(38 individuen)
Roosendaal, Nederland
(36 individuen)
Hofstade, België
(24 individuen)
Bruxelles, België
(20 individuen)
Schoonaarde, België
(16 individuen)
Roubaix, Nord, Frankrijk
(14 individuen)
Vlierzele, België
(11 individuen)

Langs mijn moeders kant heeft mijn nonkel zich daar nogal meticuleus mee bezig gehouden en gaat terug tot in de 18de eeuw ergens. Zou het ook eens moeten opzoeken. Maar die naam komt zoveel voor dus die link op Geneanet zal dan niet veel zeggen in tegenstelling tot mijn eigen familienaam die niet zo heel veel voorkomt. Maar ik weet dat mijn nonkel toen echt heel veel opzoekingswerk heeft gedaan, veel archieven gaan bekijken enz. Best de moeite.

Heb me er een paar jaar geleden eens mee beziggehouden, om via internet wat voorvaderen op te zoeken. Al meer dan 250 jaar in dezelfde streek/dorp, dus redelijk honkvast, zou ik zo zeggen. Allemaal Kempense keuterboerkes/walenmannen.

Wel speciaal zo de geboorte-akte van uw grootvader zien. Wegens privacy zijn de recentste documenten wel al 100 jaar oud. Ik had ook het geluk dat de trouwboekjes van mijn overgrootouders langs vaderskant toen bij ons thuis lagen, zodat ik al een paar generaties had, met, normaalgezien, correcte gegevens.

Laatst bewerkt:
  • Dikkebus, België
    (2 individuen)
  • Ouzouer-sur-Loire, Loiret, Frankrijk
    (1 individuen)

Niet zo vaak voorkomend precies :unsure:. Ik heb nog weet van 1 in Oostende en mijn zoon en mezelf in nog een gemeente die er niet op staat. Mijn broer heeft ook nog 2 kinderen, dus dat zijn er al 6 die er niet op staan. Dan nog een nonkel en 2 nichten. Levend zijn we ook maar met 12 in totaal met die familienaam in België en in Frankrijk is hij verdwenen. Gelukkig hebben zowel ik als mijn broer een zoon, we kunnen weer wat uitbreiden. :cool:

Zelf ook altijd wel nieuwsgierig geweest, maar helaas weet ik er zo goed als niks over.

Langs mijn vaders kant --> Vader is overleden, grootvader is ook overleden. Buiten mezelf weet ik letterlijk niemand anders met dezelfde familienaam in m'n regio, enkel in Limburg (regio Hamont) zijn er wat personen te vinden met mijn achternaam. Hoe mijn grootvader dan ooit van Limburg hier in Leuven is beland (want ik weet dat hij daar geboren is) is me een raadsel. Vragen aan m'n overgrootmoeder is ook niet zo'n succes vanwege dementie.

Langs mijn moeders kant --> Heel honkvast. Alles in de regio van Leuven, ook al komt de familienaam niet zoveel voor. Mijn overgrootouders langs die kant zijn nog conciërge geweest in het gemeentehuis van het dorp waar ik nu woon (gemeentehuis is ondertussen een café geworden).

Zelf merk ik die honkvastheid bij mezelf ook wel. Ik 'ontdek' graag de wereld, maar ben ook altijd blij om terug onder m'n eigen kerktoren te zijn. Gaan wonen in het buitenland of een verre stad zou ik echt nooit zien zitten, ook al zou ik hier niet veel achterlaten.

3bPoTm1.png

That's it. In de hele wereld. Duidelijk grote avonturiers 😁

Ik heb mij er ooit eens een week of drie mee bezig gehouden. Zat toen ergens in de jaren 1700-1800, denk ik. Vond dat echt wel niet makkelijk, veel mensen met dezelfde naam waarbij het dan niet altijd duidelijk was of het dezelfde persoon was. Ik heb toen ook nog gemaild met iemand (via via) die meer informatie zocht omdat iemand met mijn achternaam ergens in haar stamboom voorkwam (dus voor mijn gevoel staan mensen daar zeker voor open).

Volgens de link van Makila, mijn familienaam:
  • Nadlac, Transilvania, România, Roemenië
    (205 individuen)
  • Fagagna, Udine, Italië
    (168 individuen)
  • Torroella de Montgrí, Gerona, Spanje
    (71 individuen)
  • Blaton, België
    (71 individuen)
  • Pamplona/Iruña, Navarra, Spanje
    (66 individuen)
  • Dusnok, Pest-Pilis-Solt-Kis-Kun, Hongarije
    (52 individuen)
  • Humanes de Madrid, Madrid, Spanje
    (48 individuen)
  • Valenciennes, Nord, Frankrijk
    (47 individuen)
  • Corvera de Asturias, Asturias, Spanje
    (44 individuen)
  • Santa María de Cayón, Cantabria, Spanje
    (41 individuen)
  • Glanges, Haute-Vienne, Frankrijk
    (40 individuen)
  • Karrantza Harana/Valle de Carranza, Vizcaya, Spanje
    (38 individuen)

En die van mijn moeder:
  • Sint-Oedenrode, Nederland
    (6.645 individuen)
  • Schijndel, Nederland
    (2.696 individuen)
  • Gemert, Nederland
    (2.018 individuen)
  • Veghel, Nederland
    (1.893 individuen)
  • Boxtel, Nederland
    (1.389 individuen)
  • Nederland, Nederland
    (1.324 individuen)
  • Eindhoven, Nederland
    (1.155 individuen)
  • Dinther, Nederland
    (1.022 individuen)
  • Nederwetten, Nederland
    (997 individuen)
  • Helmond, Nederland
    (959 individuen)
  • Oirschot, Nederland
    (829 individuen)
  • Hamont, België
    (710 individuen)

Gezien de dominante aanwezigheid van Nederland en Roemenie is het opmerkelijk dat ik nooit in een woonwagen heb overnacht.

Ik heb al anderhalf jaar 2 kitjes liggen om mijn DNA te laten analyseren maar ik was dat eigenlijk al vergeten. Misschien toch eens moeten doen.
Mijn achternaam komt vooral voor in Frankrijk en Wallonië. Mijn grootvader was dan ook een Waal als ik me niet vergis.

Op Geneanet zag ik vooral Wallonië en Frankrijk idd. In Montréal en Québec ook enkelingen. In Nederland ook maar nauwelijks waarneembaar.

Terug
Bovenaan