Start Wielerseizoen 2023

Daarmee zit het Argentijns avontuur er bijna op… Zo meteen met alle ploegen een gezamenlijke afterparty. Benieuwd welke renners al nood hebben aan decompressie…

Wat opviel is dat alle ploegen toch heel relaxt zijn. Onder de sportdirecteurs wordt samen overlegd en veel info doorgegeven. Iets wat je bij andere races toch niet ziet…

Doordat de ritten pas laat in de namiddag starten wordt er ook door velen laat uitgegaan in de plaatselijke discotheken waar ze maar eenmaal per jaar Europeanen zien… Ook sommige renners die wel eens pas om 4u terug in hotel waren (wat moet een select groepje sprinters anders doen de dag voor een “bergrit”).

San Juan is erop gebrand om deze wedstrijd naar nog een hoger niveau te tillen, benieuwd…

Tim Wellens, de ongekroonde koning van Mallorca, is al wel eens beter aan zijn seizoen begonnen: DNF, 70, DNF, DNF, 122. 🤔
Misschien door te veranderen van stal /een andere manier van trainen, waardoor zijn piek niet in Mallorca ligt dit jaar.
(wat hopelijk goed is dan) Of misschien last / ziek geweest in de voorbereiding.

Doordat de ritten pas laat in de namiddag starten wordt er ook door velen laat uitgegaan in de plaatselijke discotheken waar ze maar eenmaal per jaar Europeanen zien… Ook sommige renners die wel eens pas om 4u terug in hotel waren (wat moet een select groepje sprinters anders doen de dag voor een “bergrit”).
Is dat een algemeen gegeven? Of houden de grote namen (Remco, Bernal, Martinez, Ganna...) het toch eerder sober?

Uiteraard heeft deze wedstrijd nagenoeg geen waarde kwa uitslag maar zoals je zelf al suggereert is het misschien toch wat vroeg voor decompressie (misschien ook niet, na een lange periode van training zonder wedstrijden) maar vooral met een hoop belangrijke afspraken in aantocht: Tirreno en Nice gaan er zeer snel zijn (nog 5 weken). Dat is toch al écht om de knikkers, dat zijn samen met de Dauphiné misschien wel de belangrijkste korte rittenkoersen.

Ooit al eens een wielerbiografie (/sportbiografie) in uw handen gehad en uitgelezen? :unsure:
De tijd van VDB en Gaumont ligt ondertussen wel achter ons... het wielrennen is in de laatste 10 jaar en zeker in de laatste 5 enorm veranderd en verder geprofessionaliseerd. Vroeger konden die dingen omdat "iedereen het deed" of er veel meer marge was om uzelf dingen te gunnen. Maar de dag van vandaag waar ze bij bv Jumbo-Visma u eten tot de gram afwegen... ik denk niet dat die daar zulke stoten moeten uitsteken tbh.
Wat voor nut heeft het van dat allemaal te doen als je dan tot 4u 's nachts gaat feesten en ondertussen een paar dikke pinten binnen kapt? Ik zeg niet dat ze daar nooit zondigen maar er is een 'time & place' en midden in competitie in volle opbouw naar de op één na belangrijkste periode in het wielerseizoen hoort daar niet bij lijkt mij :unsure:

En als 1 of 2 teams die marge niet meer laten aan hun renners moet de rest gewoon volgen anders kunnen ze niet meer mee. Tenzij ze extreem getalenteerd zijn natuurlijk. Met uitzondering van de sprinters misschien waar het misschien toch net iets minder op elke laatste % op aan komt.

De tijd van VDB en Gaumont ligt ondertussen wel achter ons... het wielrennen is in de laatste 10 jaar en zeker in de laatste 5 enorm veranderd en verder geprofessionaliseerd. Vroeger konden die dingen omdat "iedereen het deed" of er veel meer marge was om uzelf dingen te gunnen. Maar de dag van vandaag waar ze bij bv Jumbo-Visma u eten tot de gram afwegen... ik denk niet dat die daar zulke stoten moeten uitsteken tbh.
Wat voor nut heeft het van dat allemaal te doen als je dan tot 4u 's nachts gaat feesten en ondertussen een paar dikke pinten binnen kapt?

En als 1 of 2 teams die marge niet meer laten aan hun renners moet de rest gewoon volgen anders kunnen ze niet meer mee. Tenzij ze extreem getalenteerd zijn natuurlijk. Met uitzondering van de sprinters misschien waar het misschien toch net iets minder op elke laatste % op aan komt.

Ik denk dat ge het hier een beetje overschat. TJV is nu ook wel gewoon een team dat selecteert op persoonlijkheid ook, echte familiemensen, die gaat ge al niet rap zien in zo een tenten. Maar de anderen, pakweg de klassieke courreurs? Van eens ene nacht tot vier uur op te blijven en wat pinten binnen te kappen, zijn gij en ik gewone stervelingen wel wat moe de dag nadien, maar bij die mannen valt dat allemaal goed mee.

Het is niet meer zo extreem als ten tijde van VDB of Gaumont, maar we moeten nu toch ook niet doen alsof het allemaal paterkes zijn hé. In de ronden van San Juan dan ook nog.

Edit: en dat is uiteraaaaard niet enkel van toepassing op wielrenners. Ik denk dat dat sowieso nog een rustigse sportgroep is.

Laatst bewerkt:
Remco drinkt nooit dacht ik?
De officiele afterparty verlaten als quasi één van de eersten om 3u en in een vip gedeelte nachtclub verzeild geraakt via kliek rond oa Viviani, Sagan, Nizzolo, Gaviria, Ganna. Die laatste leek de nuchterste.
Er zijn daar zeker serieuze mensen tussen, maar evengoed mannen die af en toe een verzetje nodig hebben…

Edit: ik had het voornamelijk over staff personeel van de ploegen dat het zwaar uithing de voorbije 2 weken.

Laatst bewerkt:
Misschien door te veranderen van stal /een andere manier van trainen, waardoor zijn piek niet in Mallorca ligt dit jaar.
(wat hopelijk goed is dan) Of misschien last / ziek geweest in de voorbereiding.
Ik denk dat de overstap vooral hem parten speelt. Hij traint nu volledig anders dan voorheen.
Het kan zomaar zijn dat het bij hem iets langer nodig heeft voor het rendeert. Of misduiden rendeert het nooit, hij zal niet de eerste zijn die bij een overstap een schim is van zichzelf.
Het is niet omdat je een superster in uw midden hebt waarbij de trainingsmethode werkt dat dit voor iedereen zo is.

Wellens is in de regen op dag 1 natuurlijk ook wel op zijn gezicht gegaan. Net zoals onder andere McNulty en Van Wilder. Uiterlijk leek de schade wel mee te vallen maar echt bevorderlijk is het uiteraard nooit.
We zullen zien hoe hij voor de dag komt in de Ruta Del Sol.

Wellens is in de regen op dag 1 natuurlijk ook wel op zijn gezicht gegaan. Net zoals onder andere McNulty en Van Wilder. Uiterlijk leek de schade wel mee te vallen maar echt bevorderlijk is het uiteraard nooit.
We zullen zien hoe hij voor de dag komt in de Ruta Del Sol.

Inderdaad hard gevallen en dan wel degelijk nog 2x mee geweest in een beslissende vlucht, maar dan moeten lossen in de afdaling wegen schrik (door die eerdere valpartij). Benen zullen dus wel ok geweest zijn. Misschien niet zo goed als vorige jaren bij Lotto, maar ik neem aan dat dat ook de bedoeling is.

In Jaen doet die mee voor de zege. Wel opvallend, ik zie juist dat Pogacar dat gewoon gaat rijden. Raar opwarmertje voor de UAE Tour, zo even wat op grindwegen gaan rijden.

In Jaen doet die mee voor de zege. Wel opvallend, ik zie juist dat Pogacar dat gewoon gaat rijden. Raar opwarmertje voor de UAE Tour, zo even wat op grindwegen gaan rijden.
Voorlopig 4 namen bekend bij UAE. Pogacar, Wellens, Ayuso, Hirschi. Zet er nog Ulissi, Trentin en Covi bij en ik denk dat het in orde is :biglaugh:

Voorlopig 4 namen bekend bij UAE. Pogacar, Wellens, Ayuso, Hirschi. Zet er nog Ulissi, Trentin en Covi bij en ik denk dat het in orde is :biglaugh:

Ja ik denk dat we al kunnen opschrijven dat UAE die wedstrijd wint. Tenzij, Intermarché doet ook mee. Met hun weet je nooit. Ook Lotto en Arkea met een sterke ploeg. Was al een mooi koersje vorig jaar maar denk dat het dit jaar nog beter gaat worden. Beter deelnemersveld en ander parcours. De langere grindbeklimmingen liggen eerder, aan het eind meer kortere stijle hellingen waardoor er misschien niet per se 1 iemand mijlenver boven de rest uitsteekt zoals vorig jaar met Lutsenko.

Was Kittel geen verstokte roker?
Lijkt mij bijzonder sterk.
Ik heb daar nooit iets van gelezen en hebt ge al eens gezien hoe hij en zijn vrouw er uit zien?

De enige die ik mij van de afgelopen jaren herinner was Pete "Marginal Gains" Kennaugh💪

Lijkt mij bijzonder sterk.
Ik heb daar nooit iets van gelezen en hebt ge al eens gezien hoe hij en zijn vrouw er uit zien?

De enige die ik mij van de afgelopen jaren herinner was Pete "Marginal Gains" Kennaugh💪
Geen idee k heb het toch hier en daar gelezen dat hij (en er was nog een Duitser maar die zijn naam ben ik kwijt) al een samen een of enkel sigaretten opsteken. Maar het kan evengoed een fabel zijn.

(Hoe zijn uiterlijk of dat van zijn vrouw er mee te maken heeft begrijp ik niet tho :D ).

Pas laatste 200m gezien maar De Lie legt er hier Pedersen ferm op. Waren licht afgescheiden geen idee hoe het kwam te laat pas ingeschakeld.

Terug
Bovenaan