Selectief lezen is een kunst natuurlijk. Er staan daar nen helen hoop zaken in dat artikel die veel genuanceerder zijn, redelijk straf voor een HLN artikel zelfs.
Het zou naïef zijn om te blijven doen alsof het relatief kleine verschil tussen werken en niet werken (hetzij als werkloze, hetzij als langdurig zieke) niet mee speelt in heel dit circus maar er zijn toch een aantal randzaken die super belangrijk zijn.
Het begint al bij die eerste subtitel: "Jonge mensen weten niet meer wat hard werken is.". Ik moet dan direct aan mijn neef (~30) denken die bij Bpost werkt. Het is daar kweet nie wa ambras geweest met die nieuwe postrondes een paar jaar geleden. Wat blijkt het échte probleem te zijn? Die anciens waren gewoon dat ze 's ochtends vertrokken voor hun ronde en 's namiddags terug op den bureau waren en hun voetjes omhoog konden steken. Nu zijn ze effectief nen helen dag bezig, sommigen zouden het een voltijdse durven noemen, maar blijkbaar ligt het niet zo eenvoudig

. En zo zijn er legio voorbeelden. Los van de externe druk die mensen vooral zichzelf aandoen met smartphones & social media (subtitel 3) zijn er gewoon enorm veel jobs waar de werkdruk 20 jaar geleden véél minder was dan die vandaag de dag is. Elke keer ik zo'n 50-plusser op TV zie komen "Ja, vroeger hadden we nog eens tijd voor een klapke met de mensen... dat kan nu allemaal niet meer" gaat mijn haar rechtop staan. En dat zijn dan vaak nog de eersten om te zeggen "Jaja, de jeugd jong... het zit er toch niet in hé"
Laat ons ook vooral het verschil in administratieve workload vandaag VS 15-20 jaar geleden niet minimaliseren en het feit dat op veel plaatsen mensen die op pensioen gaan onvoldoende of volledig niet vervangen worden wat vaak een gat slaagt zowel kwa kennis als gewoon kwa manpower om het werk over te verdelen.