Sterrenrestaurants

Juist in sterrenzaken krijg je brood dat je anders nooit zou eten, bv bij Patrick Devos te Brugge kon je kiezen tussen 3 soorten brood bv met zeewier. Daar kijk ik toch naar uit ja, dat heeft niets met volsteken te maken.

Je kan toch gewoon reserveren via de site?

:rofl: Ja idd, en nog veel plaats, zo exclusief is het precies niet. :S

Jazeker, je kan gewoon reserveren in The Fat Duck.

Maar het gaat om een speciale avond, de 16de Augustus. Dag op dag zijn ze dan 30 jaar open. Heston Blumenthal kookt samen met zijn kompaan die chef is in Dubai een speciaal menu met exclusieve wijnen en andere speciale drankjes blijkbaar.
Het wordt een soort van greatest hits menu die ze nu ook al gebracht hebben maar met wat ze noemen een "thematic twist". Allez, het zal altijd wel speciaal zijn daar maar kom. :)

Heb de uitnodiging van een chef doorgekregen die Blumenthal kent maar zelf niet kan gaan wegens een trouwfeest. Dus lucky ducky me. :)

Wij zijn gisteren naar Vrijmoed geweest.
Ik moet zeggen dat ik niet van mijn sokken geblazen ben.
1 gerecht was 11/10 (kabeljauw met citraat), de rest was matig.
Misschien had ik te hoge verwachtingen.

Wij zijn vorige week naar Bernard & Benoit Dewitte * te Kruisem geweest. Toch een van de betere sterrenrestaurants dat ik al gedaan heb.
Zeer mooi gebouw en interieur, donker ingericht maar toch heel gezellig. Ontvangst/bediening hartelijk, niet te los en gewoon vriendelijk.
Vreemd genoeg stond er geen menu op de website, maar dat vond ik niet zo erg. In elk geval 6 heerlijke gangen, zonder een echt minder gerecht.
Wij kijken in restaurants altijd uit naar het brood, en hier was het toch zeer lang wachten eer we brood kregen: net voor het hoofdgerecht (volgens hun menu kwam het vroeger). Het was wel een brioche dus misschien vandaar de keuze om het wat later op te dienen, maar wij hebben brood toch liever wat eerder. De brioche zelf was top en het wachten waard.

€180 betaald pp voor 6 gangen met aperitief en water, geen alcohol genomen.

@Kattekrab Goed geweest in de Zuidkant? Wij gaan regelmatig en is inderdaad ook heel goed. Laatste keer wat minder en als je regelmatig gaat merk je wel dat ze heel weinig aan hun concept aanpassen. Maar anders zeker de moeite waard. Altijd zeer vriendelijk ontvangst door de gastvrouw.

Ja 't was weer erg goed. Die gastvrouw is echt een heel toffe madam. 't eten is ook top. Voor ons was het nu de 2e keer, maar we gaan hier toch elk jaartje een keer binnenspringen. :)

Bernard & Benoit Dewitte is hier achter de deur. Inderdeed heel goed. Ondertussen weeral veel te lang geleden dat we daar geweest zijn.

Wij zijn gisteren naar Vrijmoed geweest.
Ik moet zeggen dat ik niet van mijn sokken geblazen ben.
1 gerecht was 11/10 (kabeljauw met citraat), de rest was matig.
Misschien had ik te hoge verwachtingen.

Vroeger ook ne keer naartoe geweest, met eigenlijk dezelfde bevindingen.

Afgelopen weekend in Nuance gaan eten.

Zeer, zeer lekker. Toffe en relaxe setting waarbij je van begin tot eind in de watten wordt gelegd.
Starten met de champagne kar, daarna meteen de eerste hapjes op tafel terwijl je beslist over de maaltijd en wijnen.

Ik ben voor het volledige menu met aangepaste wijnen gegaan, mijn vriendin heeft de cheff's signature geskipt en is voor een mix van aangepasten infusies & sappen en wijn gegaan. Samen met de sommelier het menu overlopen en op zijn aanraden 2 gangen gekozen waarbij ze wijn wou.

Menu van de avond:

De signature was de kaviaar met aardappel en wasabi.

De 2 gerechten die er boven uit staken waren de garnaal en de het eerste dessert. Heerlijk fris van smaak.
Persoonlijk had ik de twee desserts omgewisseld zodat je met die frisse smaak eindigt. Maar dat zijn maar details.
M'n vriendin vond de duif iets te machtig en ik heb me dan maar over haar portie ontfermd.

Nog getwijfel om af te sluiten met een glas rum maar gepast omdat ik toch al genoeg wijn op had.
Bij de koffie nog een stukje limoentaart en praline gekozen. De rest op de kar zag er ook enorm goed uit maar m'n buik was goed gevuld.

Top ervaring dus! Ik meen me ter herinneren dat iemand hier grote fan was van het brood: wel dat is inderdaad zeer goed.
Weinig dingen die zo goed kunnen smaken als een goed broodje met wat boter.

Tot slot nog foto's van m'n twee favoriete gerechten.

Juist in sterrenzaken krijg je brood dat je anders nooit zou eten, bv bij Patrick Devos te Brugge kon je kiezen tussen 3 soorten brood bv met zeewier. Daar kijk ik toch naar uit ja, dat heeft niets met volsteken te maken.
Idd!

Zelfs Alexander The Guest, die niets anders doet dan sterrenrestaurants is altijd lyrisch over het brood.
"Good bread, good butter, champagne, done"

Afgelopen zaterdag weer gaan eten in Carcasse. Terug een topavond gehad. Alles erop en eraan.

We zijn daar in november geweest en de ober herkende ons nog. Heel fijne sfeer daar.

Bon, maar gisteren in Sense gaan eten in Waasmunster.

5 gangen voor 125 pp
Wijn was top, per gerecht een glas. Madam drinkt niet.

Menu niet mijn volle goesting, maar madam wou perse gaan eten daar.

Ervaring rijker, maar niet voor herhaling vatbaar

Recent gaan eten bij Misera in Antwerpen.

Verrassend om eens enkel à la carte te kunnen eten in een sterrenzaak. Was echt allemaal top, een aanrader wat mij betreft, enkel zeer prijzig. (enig minpuntje, iets te weinig chocoladesaus bij de dame blanche)

Recent gaan eten bij Misera in Antwerpen.

Verrassend om eens enkel à la carte te kunnen eten in een sterrenzaak. Was echt allemaal top, een aanrader wat mij betreft, enkel zeer prijzig. (enig minpuntje, iets te weinig chocoladesaus bij de dame blanche)

In welke ordegrootte moet er dan gedacht worden inzake prijs - voor een voorgerecht/hoofdgerecht of aperitief bvb.

Zo eens gerechten kiezen ipv een vast menu is toch eens iets anders.

In welke ordegrootte moet er dan gedacht worden inzake prijs - voor een voorgerecht/hoofdgerecht of aperitief bvb.

Zo eens gerechten kiezen ipv een vast menu is toch eens iets anders.

Voorgerecht: 40 à 50 & hoofdgerecht: 60 à 80.

Met aperitief, water, wijn,... heb je sowieso een pittige rekening. Stuk duurder dus dan bv. een bistro du nord (ook à la carte, maar wel ander type gerechten natuurlijk).

Afgelopen zaterdag weer gaan eten in Carcasse. Terug een topavond gehad. Alles erop en eraan.

We zijn daar in november geweest en de ober herkende ons nog. Heel fijne sfeer daar.
Ik heb eens geboekt voor september, ben te curieus.
Wat zou je aanraden, gewoon het menu nemen?

Hoewel Knokke voor ons vlakbij is heb ik toch St Idesbald genomen, kwestie van toch voor het ‘originele’ te gaan. Zit wss wel in mijn hoofd.

Hoewel Knokke voor ons vlakbij is heb ik toch St Idesbald genomen, kwestie van toch voor het ‘originele’ te gaan. Zit wss wel in mijn hoofd.
Laat zeker weten hoe het was! Wij zitten eind oktober in Knokke en het kriebelt toch ook.. :p

Voorgerecht: 40 à 50 & hoofdgerecht: 60 à 80.

Met aperitief, water, wijn,... heb je sowieso een pittige rekening. Stuk duurder dus dan bv. een bistro du nord (ook à la carte, maar wel ander type gerechten natuurlijk).

Klopt. Amuses ook te betalen. De brioche Misera stond net terug op kaart (Brioche met varkenspoot, kreeft en truffel) en die wouden we absoluut proberen. 50 euro.
Glas champagne 22 euro, glas wijn bij hoofdgerecht 23 euro. Was allemaal wel echt in orde, maar voor die prijs mag/moet dat natuurlijk ook. (heb de rekening hier nog ergens liggen denk ik, zal eens een foto maken)

Bistrot du nord is trouwens ook een absolute aanrader. Enkele maanden geleden gedaan en de zesrib was goddelijk!

Klopt. Amuses ook te betalen. De brioche Misera stond net terug op kaart (Brioche met varkenspoot, kreeft en truffel) en die wouden we absoluut proberen. 50 euro.
Glas champagne 22 euro, glas wijn bij hoofdgerecht 23 euro. Was allemaal wel echt in orde, maar voor die prijs mag/moet dat natuurlijk ook. (heb de rekening hier nog ergens liggen denk ik, zal eens een foto maken)

Bistrot du nord is trouwens ook een absolute aanrader. Enkele maanden geleden gedaan en de zesrib was goddelijk!

Die brioche kostte blijkbaar in '22 nog geen 30 euro :crazy:. Ik ga alleszins niet meer terug, te duur imo.

Ook in Antwerpen en zelfde genre als Bistrot de nord (maar geen ster): Bistrot de Pottenbrug.

Wij namen al 2x de menu en was heel lekker. Ik vind het leuk om van verschillende gerechten te kunnen proeven i.p.v. 1 iets te kiezen als voorgerecht en hoofdgerecht. Ik merk op dat velen gewoon voor de menu gaan.

Laatst in Slovenië eens in 2 zaken met Gault&Millau vermelding gaan eten. Eentje met 13 meen ik en de andere 14.

Qua niveau zit het een beetje onder onze GM quoteringen vind ik, qua prijzen wel een stuk interessanter. Waren telkens rond de 150€ kwijt voor ons 2. 1e keer voor en hoofdgerecht inc fles wijn, 2e keer 3 gangen met fles wijn bij.

Volgende week onverwacht onze huwelijksverjaardag vieren in L'air du temps. We hadden ons op de wachtlijst gezet en enkele dagen later al bericht dat er een annulatie was.

Erg benieuwd, want ik hoor er overal zeer goede dingen van.

Terug
Bovenaan