Sterrenrestaurants

Stilaan eens kijken om eens een zaak met een ster te bezoeken - niet meteen zin om heel ver te rijden en daarom eens polsen wat hier de aanbevelingen zijn tussen:
  • Kelderman *
  • Brasserie Julie *
  • Sir Kwinten **
  • De Bakermat *

Is dat in Ninove? Ik vond dat toch serieus overroepen. De porties waren heel klein (ook van de zogenaamde hoofdgerechten) en de wijnen waren niet echt speciaal.

De bakermat heb ik nog niet bezocht.
Brasserie Julie vond ik geen ster waard (5 jaar geleden gaan eten). Ik herinner mij een vitello tonato als voorgerecht waar ze dan hun eigen 'touch' aan gegeven hadden, maar waar ik in een brasserie al veel beter heb gegeten.
Sir kwinten is zeker een ster waard maar ik weet niet of ze er twee waard zijn (dit jaar gaan eten). Misschien gewoon wat te hoge verwachtingen.
Kelderman is imo the place to be van die lijst. Tis natuurlijk een visrestaurant dus hou daar rekening mee. Fantastische patron, eten is gewoon top, en neem zeker hun signature dish mee in de menu als ze het aanbieden.

Best wat kennissen hebben al gegeten bij respectievelijk 3 van de 4 zaken (Brasserie Julie niet) en de meningen zijn ook daar wat verdeeld - vandaar dat ik het hier ook eens postte:
  • Kelderman werd veruit het vaakst bezocht: iedereen tevreden van het eten maar een aantal die de portie te klein vonden + wat opmerkingen over toch wel zeer dure dranken - ook voor een sterrenzaak.
  • Sir Kwinten: eten met uitschieters fenomenaal VS had meer verwacht, lekkere wijn
  • Bakermat: slechts 1 ervaring - zeer goed vonden 't Sleutelgat (ook in Ninove, doch geen sterren) was beter
Menu is ook wat smaak gebonden en aangezien ik 0,0 ervaringen heb met sterrenzaken zal het ongetwijfeld overal wel anders/beter zijn dan wat ik gewend ben. Eens polsen bij mede tafelgenoten en reserveren.

Best wat kennissen hebben al gegeten bij respectievelijk 3 van de 4 zaken (Brasserie Julie niet) en de meningen zijn ook daar wat verdeeld - vandaar dat ik het hier ook eens postte:
  • Kelderman werd veruit het vaakst bezocht: iedereen tevreden van het eten maar een aantal die de portie te klein vonden + wat opmerkingen over toch wel zeer dure dranken - ook voor een sterrenzaak.
  • Sir Kwinten: eten met uitschieters fenomenaal VS had meer verwacht, lekkere wijn
  • Bakermat: slechts 1 ervaring - zeer goed vonden 't Sleutelgat (ook in Ninove, doch geen sterren) was beter
Menu is ook wat smaak gebonden en aangezien ik 0,0 ervaringen heb met sterrenzaken zal het ongetwijfeld overal wel anders/beter zijn dan wat ik gewend ben. Eens polsen bij mede tafelgenoten en reserveren.

Sir Kwinten: top, zonder meer.
Bakermat: zeer goed inderdaad. Prijs/kwaliteit perfect.
Brasserie Julie: goed, maar zoals de naam het zegt: een brasserie.
Kelderman: Ok - inderdaad rip off qua drank + maitre vind ik een lul (persoonlijk mening ofc)

Sir Kwinten is zeker die 1-ne ster waard maar ik vind, en ook gisteren nog even met een familielid over gehad, dat het niet van die mate beter is geworden, om te kunnen zeggen dat het super speciaal is (2 - ster waardig).
Uiteraard de beleving met de wijnen, stuwt hen zeker die 2 sterren richting uit maar ook de prijzen vallen mee. (Zeker voor een lunch)

Brasserie Julie is in de buurt en is , al wordt dat vaak te snel gezegd, te duur voor wat je krijgt. (Deze zaak gaat uiteraard ook binnenkort sluiten)
Bakermat alleen maar goede ervaringen maar ik begrijp de opmerking van de porties al vind ik dat weeral meteen persoonlijk.

Kelderman nog niet bezocht.

Sir Kwinten is zeker die 1-ne ster waard maar ik vind, en ook gisteren nog even met een familielid over gehad, dat het niet van die mate beter is geworden, om te kunnen zeggen dat het super speciaal is (2 - ster waardig).
Uiteraard de beleving met de wijnen, stuwt hen zeker die 2 sterren richting uit maar ook de prijzen vallen mee. (Zeker voor een lunch)

Te weinig ervaring met 2 sterren, maar de prijzen zijn imo echt héél redelijk daar (i.v.m. anderen in de lijst). Locatie zal daarbij natuurlijk ook meespelen.

Misschien ook 't Overhamme overwegen @contextbinder. Wel hun ster kwijt, maar daar merk je weinig van als klant imo. Klassiek, maar prijs/kwaliteit top (en laatste openingsjaar).

Misschien ook 't Overhamme overwegen @contextbinder. Wel hun ster kwijt, maar daar merk je weinig van als klant imo. Klassiek, maar prijs/kwaliteit top (en laatste openingsjaar).

Idd - al bezocht zelfs, 2 hebben lang een ster gehad maar kwijt op moment dat ik ze bezocht.
  • 't Overhamme: lekker gegeten maar had eigenlijk wat meer verwacht om eerlijk te zijn, wel zalige bereiding van rog die is blijven hangen, maar zal nog eens langsgaan want 1 bezoek is nogal weinig om te oordelen. Zeer gul met de wijn.
  • Anobesia: inmiddels reeds een paar keer geweest en stelde nog nooit teleur met wat uitschieters, schitterende sauzen, is er zelden druk - we waren er zelfs al eens helemaal alleen op een vrijdagavond, vreemd want eten/ingrediënten zijn top imo.
  • A Priori: net wat verder voor me maar zeer geslaagd, tevens wat anders dan bovenstaande - minder klassiek.
  • De Biek: beetje vaste waarde, minder prijzig - goed maar af en toe een misser en eens een uitschieter, doch niet het niveau van bovenstaande. Maar prijs/kwaliteit zit goed voor me. Keuken was net wat beter met hun vorige kok die beslist heeft z'n eigen restaurant te openen (Cloche - Hofstade) - daar schik ik toch ook eens te passeren.

iedereen tevreden van het eten maar een aantal die de portie te klein vonden

De tijd dat je in een sterrenrestaurant met honger van tafel ging ligt toch wel al eventjes achter ons, heb ik de indruk. Gelukkig maar.

Als je al in Overhamme en consoorten bent gaan eten moet je geen verschrikkelijk verschil verwachten. Welke restaurants een ster hebben en welke niet is heel subjectief, en ik heb al in restaurants gegeten die hun ster niet waard waren en restaurants zonder ster die er zeker een verdienden.
Voor mensen die bij wijze van spreke enkel de vol-au-vent van de brasserie kennen zal het wel een schok zijn. Maar je kan perfect gastronomisch gegeten hebben in een restaurant zonder ster.

De tijd dat je in een sterrenrestaurant met honger van tafel ging ligt toch wel al eventjes achter ons, heb ik de indruk. Gelukkig maar.

Als je al in Overhamme en consoorten bent gaan eten moet je geen verschrikkelijk verschil verwachten. Welke restaurants een ster hebben en welke niet is heel subjectief, en ik heb al in restaurants gegeten die hun ster niet waard waren en restaurants zonder ster die er zeker een verdienden.
Voor mensen die bij wijze van spreke enkel de vol-au-vent van de brasserie kennen zal het wel een schok zijn. Maar je kan perfect gastronomisch gegeten hebben in een restaurant zonder ster.

Ik kijk eigenlijk zelf alleen maar naar Gault & Millau scores, niet naar ster of geen ster.
Niet dat ik al vaak in een sterrenrestaurant ben gaan eten, wel een paar met zo'n hoge G&M score dat ze redelijk wat 1-sterren achter zich laten.

Ik kijk eigenlijk zelf alleen maar naar Gault & Millau scores, niet naar ster of geen ster.
Niet dat ik al vaak in een sterrenrestaurant ben gaan eten, wel een paar met zo'n hoge G&M score dat ze redelijk wat 1-sterren achter zich laten.

Denk dat die bijna evengoed zijn.

De Gio in Hasselt sluit er zijn restaurant volgend jaar, ga er toch nog eens proberen langs te gaan.
De voulez vous. Al 3 x geweest, 3x top

De Bakermat *
Wij zijn daar onlangs nog geweest. We hadden de 7 gangen menu gekozen om alle signature dishes te hebben, waaronder de dame blanche die ze met een kar aan tafel komen uitscheppen.

Normaal bestel ik nooit ergens dame blanche, maar deze was hemels en veruit de beste die ik ooit gegeten heb.

Daarna kwam de koekjeskar voor bij de koffie, en dan hebben we uit vriendelijkheid heel die uitleg aangehoord om dan met enige schaamte niets te nemen van het aanbod. Gênant, maar dat geeft je een idee hoe voldaan we waren.

De sfeer was er ook zeer aangenaam: aankleding van het pand, achtergrondmuziek, vriendelijkheid van het personeel. Er is parking achteraan. Wij gaan er zeker nog eens.

Iedere restaurant met 13/20 en 14/20 is gewoon lekker eten

L'Air Du Temps was eerlijk gezegd een serieuze teleurstelling.

Het begint beloofde nochtans veel goeds: prachtig gebouw en aangename ontvangst via de keuken naar het buitenterras. Daar enkele zeer lekkere amuses gekregen.
Eens aangemaand om naar binnen te gaan, viel het mooie doch simpele interieur op. Je hebt een mooi zicht over een deel van de tuin en de omgeving.
En dan de gerechten, die waren flets en meestal wat zurig van smaak. Uitzondering was de kaviaar geserveerd op rijst. Er was verder geen gerecht dat ons echt kon verrassen of erg complex was. We vragen ons allebei af of dit puur de Koreaanse invloeden zijn, maar aangezien we graag Aziatisch eten zou ons dit verrassen.

De bediening was pover, vooral binnen. Zeer basic en lege borden bleven zeer lang staan. Om het af te maken werd mijn vrouw haar 2e dessert afgeruimd terwijl ze er nog moest aan beginnen. Da's toch echt onaanvaardbaar in een 2 sterren zaak.

We hadden ons de laatste tijd voorgenomen om zonder echte verwachtingen te gaan eten want we raken meer en meer teleurgesteld, maar dit hadden we toch echt niet verwacht. Jammer!

Laatst bewerkt:
Laat zeker weten hoe het was! Wij zitten eind oktober in Knokke en het kriebelt toch ook.. :p
Intussen geweest en ‘t was top!
We zijn voor de menu gegaan en plots stond Timon daar met ons hoofdgerecht: picanha Wagyu A5. Stiekem was ik teleurgesteld want ik had zin in Oedslach, maar laat ons zeggen dat het alternatief ook niet te versmaden was :biglaugh:

Wat mij vooral bijblijft zijn de heerlijke hapjes/voorgerechten, of hoe je vlees op een zeer gevarieerde wijze kan brengen, én de heerlijke sides bij het hoofdgerecht.

In het begin had ik het gevoel dat het heel snel ging, het ene volgde het andere bijna zonder pauze op. Maar uiteindelijk toch dik 2,5u gedaan over het hele diner dus dat zit goed.

Aangevuld met een aperitief, elk 2 glazen wijn en een digestief voor mijn vrouw, afgeklopt op net geen 400€.

Terug
Bovenaan