Sterrenrestaurants

Hert in Turnhout gedaan gisteren en toch zeker meegevallen. Sommelier vond ik echt de perfecte combo van stijlvol, vol kennis en toch genoeg kwinkslagen ertussen.

Wij hadden via de venster (of als we ons draaiden) ook zicht op de keuken geweldig om bezig te zien, wordt geen moment niks gedaan door eender wie.

En dan uiteraard het eten zelf, dit vonden wij ook top, zo een veelheid aan smaken en structuren die perfect passen bij elkaar. De kabeljauw oester kaviaar (en vele andere ingredienten) van de vijf gangen als uitschieter samen met de verschillende sides van de wagyu.

Enige dat naar mijn smaak iets minder was, was de zeetong met truffel en vin jaune, daar vond ik de match tussen alles iets minder en de zeetong te overheersend.

Maar dus zeker een zeer positieve ervaring, verre van uitgesloten dat we daar nogmaals passeren.

Hert is inderdaad zeker de moeite. 3 jaar geleden geweest, net voor ze hun eerste ster ontvingen. Het was ons toen al duidelijk dat ze op sterrenniveau aan het koken waren.

Onlangs gaan eten in Hofke Van Bazel

Zeer lekker maar hier en daar liet de service wel wat steken vallen (bijvoorbeeld lege aperitief glazen laten staan), wat op zich niet stoorde maar zou je niet verwachten van een sterrenrestaurant.

We hebben er ook van 19u30 tot 1u15 gezeten, wat langste ooit is in dergelijke zaken waar ik ben geweest. Op zich voelde het ook niet aan dat we er bijna 6u hebben gezeten dus dat is wel positief.

Enigste "minpunt" was de signature dish dat als extra (6de) gang kon gekozen worden, wat we ook deden maar dat was €39 voor 1 gebakken coquille met wat groentjes en saus onder de coquile, zeer lekker maar €39 voor iets dat je met 2 happen op hebt vonden wij te veel.

Aangepaste wijnen €75, ze kwamen 2 keer inschenken telkens per wijn, tweede keer uiteraard minder dan 1ste keer.

Irish Coffee was niet beter dan in een gewone brasserie wat jammer was. Ik had de bereiding ook aan tafel verwacht zoals al paar keer meegemaakt.

Enigste "minpunt" was de signature dish dat als extra (6de) gang kon gekozen worden, wat we ook deden maar dat was €39 voor 1 gebakken coquille met wat groentjes en saus onder de coquile, zeer lekker maar €39 voor iets dat je met 2 happen op hebt vonden wij te veel.
Dus €78 als koppel? Dat is toch een van de redenen dat ik dit niet meer doe hoor :oink:

Dus €78 als koppel? Dat is toch een van de redenen dat ik dit niet meer doe hoor :oink:

We waren met 4 dus het was idd €156 extra, om voorbeeld te geven van de andere prijzen:

Glas champagne €22
5 gangen menu €119 (+ €39 voor extra gerecht om dus)

Aangepaste wijnen €65 of €75 indien extra gang.

Glas dessertwijn was €16
Irish coffee €18
Fles water €10
Koffie €10 (wel met veel en lekkere koekjes / chocolaatjes)

Totaal rekening voor 4 man net geen €1200.

Laatst bewerkt:
Onlangs gaan eten in Hofke Van Bazel

Zeer lekker maar hier en daar liet de service wel wat steken vallen (bijvoorbeeld lege aperitief glazen laten staan), wat op zich niet stoorde maar zou je niet verwachten van een sterrenrestaurant.

We hebben er ook van 19u30 tot 1u15 gezeten, wat langste ooit is in dergelijke zaken waar ik ben geweest. Op zich voelde het ook niet aan dat we er bijna 6u hebben gezeten dus dat is wel positief.

Aangepaste wijnen €75, ze kwamen 2 keer inschenken telkens per wijn, tweede keer uiteraard minder dan 1ste keer.

Irish Coffee was niet beter dan in een gewone brasserie wat jammer was. Ik had de bereiding ook aan tafel verwacht zoals al paar keer meegemaakt.
Toevallig ook op kerstdag? :-)

Over de post, ik heb net dezelfde bemerkingen erover, zeker ook over die signature dish.
Wij hebben er ook gezeten van 19:30 tot 1u, en geen seconde verveeld, maar de rekening was idd pittig.

Toevallig ook op kerstdag? :)

Over de post, ik heb net dezelfde bemerkingen erover, zeker ook over die signature dish.
Wij hebben er ook gezeten van 19:30 tot 1u, en geen seconde verveeld, maar de rekening was idd pittig.

Vorig weekend :)

Over de koffie in sterrenrestaurants: ik verwacht er niet veel van. Het gaat van de "restaurant" versie van Nespresso tot een Marzocco semiautomaat waar ze dan oude Lavazza bonen in kappen.

Veel meer zorg wordt gegeven aan de theeselectie waar de sommelier zich soms in toelegt om enkele speciale varianten te zoeken. Het heeft eigenlijk lang geduurd voor de restaurants hier verder kwamen dan naamloze groene, zwarte, rode thee en Earl Grey uit het zakje. Ondertussen is er terecht trots om op juiste wijze thee te zetten.

De koffie is helaas meer van "we zijn er vlug vanaf met de druk van een knop".

Alsof die aperiefjes van €22 zoveel werk zijn
Is dat niet grotendeels omdat de reguliere horeca het in 90% van de gevallen het compleet verknoeid? Nog steeds geen ervaring met sterren zaken maar wel al iets betere restaurants en talloze echte cocktail - bars. De lat ligt imo veel te laag voor standaard horeca.

Is dat niet grotendeels omdat de reguliere horeca het in 90% van de gevallen het compleet verknoeid? Nog steeds geen ervaring met sterren zaken maar wel al iets betere restaurants en talloze echte cocktail - bars. De lat ligt imo veel te laag voor standaard horeca.

Akkoord, al denk ik dat @Horse het had over die glazen champagne aan €22.
Daar is de prijs niet gedreven door de hoeveelheid werk maar gewoon marge op een relatief duur product. Al is er nog een groot verschil tussen aankoopprijs x3 en x4,5 voor iets dat je gewoon uit de fles schenkt zonder extra werk.

Wij naar Le Julien geweest in Lotenhulle (nieuwe locatie).
Het is een restaurant waar we al gaan van toen ze net begonnen, dus heel plezant om telkens de evolutie te zien van "simpele" brasserie naar ondertussen 1 ster en een duidelijke ambitie naar 2 sterren.

Allereerst, hun nieuwe locatie is simpelweg magnifiek. Ruim, klassevol, leuk zicht op wat er allemaal gebeurt en toch heel erg het gevoel dat je apart zit. Hun vorige locatie was simpelweg te klein, nu benutten ze de extra ruimte echt heel goed.

Het eten is foutloos, heel erg lekker en je merkt toch dat hij invloeden mee probeert te nemen uit de reizen die hij doet wat betreft ingrediënten en combinaties. Tegelijkertijd ook heel erg een terugkeer naar Belgische producten en klassieke combinaties. Ik vond het alvast geslaagd. Voor een tweede ster gaat hij nog wel iets moeten vinden waarin hij écht vernieuwend is, maar de basis zit in elk geval heel erg goed.

De bediening is vooruit gegaan sinds de vorige keer, vermoedelijk ook door het feit dat ze mekaar niet continu in de weg liepen. Soms iets té veel aanvulling (brood hebben we simpelweg teveel gekregen :p ) maar goede opvolging dus.

Het mindere vond ik de wijnen. De champagnekar was leuk, al is 20 tot 55 euro voor een glas champagne wel heel stevig doorgerekend, maar tot daar. Je had ook 2 wijnarrangementen (€70 & €165). Ik heb het premium arrangement genomen, maar dat was wat teleurstellend.
Ik snap dat je een wijnkelder niet in één jaar kan gaan opbouwen met oude jaargangen, maar voor dat geld verwacht ik wel dat er 1 à 2 echt zware kanonnen tussenzitten.. Hier waren het correcte wijnen, maar slechs 1 wijn die dateert van voor 2022 vind ik wel heel slap voor dat geld.

Al met al dus heel tevreden, enkel voor de wijnen zou ik volgende keer niet meer bijbetalen voor het duurste arrangement.

Iemand al naar Boury geweest?

Wij zouden graag gaan maar twijfelen tussen menu of a la carte wij drinken beide ook geen alcolhol of aangepaste sappen enkel water of eens een mocktail.

Waarom zou je a la carte gaan? Een menu is toch altijd beter qua bang for the buck. Als je in dergelijke zaken eet, dan moet je niet op een euro kijken en gewoon all out gaan IMO.
Ben al tweemaal geweest en het was beide keren gewoonweg af!
Als je geen wijn drinkt, dan drink je toch gewoon water als je dat wil?
Aangepaste wijnen voegen volgens mij wel net dat tikkeltje extra meer toe aan de gerechten, maar toegegeven is het ook wel veel drank, zeker als je helemaal geen wijn lust.

Hier laatst nog is iets deftigs gedaan. Wel niet in de buurt voor de meesten maar net over de grens, 10km onder Eindhoven ligt Sabero. Zijn al paar keer verhuisd en hadden na een verhuis al is ineens 2 sterren. Soit, nu zitten ze dus in Leende met 1* en 17.5/20 GM.

Wel een dikke aanrader. 6 gangen met apero, water, 2x bob wijn en koffie en thee als afsluiter = 340€ voor ons twee.

Vond vooral prijs/kwaliteit top.

Superfijne attente bediening. T vrouwke zit al tegen of begin 60 maar is al eens gastvrouw van’t jaar geweest.

Eentje om te onthouden en eventueel volgend jaar nog eens te passeren. Ligt op 20min van ons thuis vandaan

Waarom zou je a la carte gaan? Een menu is toch altijd beter qua bang for the buck. Als je in dergelijke zaken eet, dan moet je niet op een euro kijken en gewoon all out gaan IMO.
Aangepaste wijnen voegen volgens mij wel net dat tikkeltje extra meer toe aan de gerechten, maar toegegeven is het ook wel veel drank, zeker als je helemaal geen wijn lust.
Het is best veel inderdaad. Aperitief, aangepaste wijnen, daarna hebben we ons nog uitgeleefd in de whisky & Madeira-kar, …
Een geluk dat we bij Boury zijn blijven slapen, gewoon de trap opgaan was al voldoende :laugh:

Ok dan gaan we voor het menu gaan, water drinken wij allebei idd en bij het voorgerecht soms eens een mocktail.

Zit er eigenlijk veel verschil tussen 1 ster en 3 sterren?

Bar Bulot Zedelgem 1 ster top prijs kwaliteit.
Hostellerie Saint Nicolas 1 ster top prijs kwaliteit.

Ok dan gaan we voor het menu gaan, water drinken wij allebei idd en bij het voorgerecht soms eens een mocktail.

Zit er eigenlijk veel verschil tussen 1 ster en 3 sterren?

Bar Bulot Zedelgem 1 ster top prijs kwaliteit.
Hostellerie Saint Nicolas 1 ster top prijs kwaliteit.

Een ex-collega die lange tijd leverancier was aan sterrenchefs en in al die jaren dus best vaak in zo'n zaken ging eten, vond van wel. Hij was in het begin ook sceptisch of hij veel verschil zou merken tussen 1 en 3 sterren, en zijn oordeel was toch van wel.

Al zou ik ook eens de Gault Millau score ernaast leggen, die scoren imho nog meer op basis van het eten en wat minder "de aankleding" die je bij 3* kan verwachten. Je kan zeker restaurants hebben met een ster minder die toch hoger scoren bij GM, of restaurants zonder ster die bij GM hoger scoren dan restaurants met één ster.

Zelf zou ik het geld niet over hebben voor 3* als ik zie hoe fantastisch je al kan eten in restaurants zonder, met 1 of 2 sterren, maar dat is ieder zijn persoonlijke keuze.

Terug
Bovenaan