Still Wakes the Deep

DaFreak

Well-known member
Crowdfunder FE
swtd.png

release: 18 juni 2024
genre: horror
dev: the Chinese Room

Van de makers van Everybody's Gone to the Rapture en Dear Esther.

1975. Disaster strikes the Beira D oil rig off the coast of Scotland. Navigate the collapsing rig to save your crew from an otherworldly horror on the edge of all logic and reality.

You are an off-shore oil rig worker, fighting for his life through a vicious storm, perilous surroundings, and the dark, freezing North Sea waters. All lines of communication have been severed. All exits are gone. All that remains is to face the unknowable horror that’s come aboard.

Search for your crew and help them survive if you can. Run, climb, and swim through the flooding corridors and storm-lashed outer decks. Face a terrifying, unrelenting foe. And pray that, one day, you get to see your family again.

Zware SOMA en Amnesia vibes. Amnesia niet zo verwonderlijk gezien de studio. Ook hun Dear Esther en Everybody's Gone to the Rapture vond ik vrij fenomenaal. Hopelijk halen ze met deze diezelfde hoogtes van immersie.

Een stukje gameplay...

Split into two parts, the gameplay video picks up after a catastrophic event has rocked the drilling platform, with protagonist Caz McLeary trapped beneath the crumbling exterior of the Beira D and desperately seeking a pathway to safety. Viewers are then whisked forward into the claustrophobic bowels of the oil rig, where Caz must negotiate crawlspaces and brave flooded passageways to avoid detection from an unknowable horror that’s come aboard…

Wel da's meer dan genoeg footage om mij te overtuigen. Grote fan van voorgaande games.

Gisteren wat gespeeld en zit met mixed feelings.

Aan de ene zijde zit de sfeer wel goed, ik voel echt de isolatie van te werken op een boorplatform waar shit hits the fan.
Voice acting is echt enorm goed en de conversations zijn ook heel goed geschreven. Die voelen zeer organisch aan.

Aan de andere kant ben ik wat teleurgesteld in de graphics.
Ik speel op een 4090 en weet niet waarom maar ik vind dat de graphics niet zo heel scherp zijn.
Heb al veel gespeeld met de settings maar ik krijg het niet goed en vind dat het er niet uitziet zoals op de screenshots.
Maar dit kan iets aan mijn kant zijn. Met momenten ziet het er goed uit, maar andere momenten dan weer minder.

Je weet dat dit een walking simulator is natuurlijk maar na een uurtje of 2 spelen heb ik het al wel gezien met steeds dezelfde gangen door te lopen.
Het is een horror spel, maar ik heb tot nu toe nog niet veel horror mogen ervaren.
Ze proberen misschien wel om geen jump scares erin te steken en meer een psychologisch horror gevoel te creëren maar er gebeurd bijna niets.
Hopelijk word dat nog wat beter als ik nog wat meer speel.

*edit*

Ook goed om te weten is dat de gamepass versie geen DLSS of FSR ondersteuning heeft.
Deze opties zijn enkel beschikbaar op de steam versie.
Vind ik persoonlijk heel raar maar het is zo...

Zal er 1 van de dagen ook eens mee beginnen.
Ik hoop dat het meer op Soma lijkt dan Amnesia: The Bunker. Die laatste heb ik zelfs niet uitgespeeld omdat ik dat beest écht wel beu was op den duur. De horror is er al lang af als je gewoon constant wordt gestoord bij het puzzelen of ontdekken. 't Is deel van de stijl, maar bij de andere Amnesia's heb ik dat toch niet zo irritant ervaren.

Grafisch verwacht ik er sowieso niet veel van. Als de sfeer maar goed zit. Zo was het bij Soma en Everybody's gone to the rapture ook.
Geen technische hoogstandjes, maar tegelijk toch heel mooi/sfeervol kunnen zijn.

Ben ongeveer in de helft vermoed ik. 't Zit qua sfeer, omgeving, sounds en voice-acting (echt Schots) weer allemaal goed vind ik. Maar mssn idd minder creepy dan Soma, als ik het daarmee mag vergelijken. Heeft er misschien ook mee te maken dat je niet helemaal alleen op da booreiland zit (veel interacties, telefoontjes,...).

Maar het bevalt me wel en ben benieuwd waar het naartoe gaat. Want er gebeurt wel effectief weird shit.

Op 2 avondjes uitgespeeld. Net geen 4u. De perfecte "gamepass" rental. Of 20euro game.

Als groot fan van het geluid van verwrongen metaal, vuilgebekte Schotten en games die door de schaal van hun intentie zowel metaforisch als op audiovisuele wijze de speler klein kunnen doen voelen, was dit van begin tot eind genieten. Hoe minder dat je weet hoe beter.
Niet dat er zoveel verhaal is. Maar de personages zijn wel enorm overtuigend en weten heel de setting goed te verkopen.
Enorm sterke voice acting. Ondertiteling is wel een must.

Voor mij persoonlijk ook op audiovisueel niveau een pareltje. Sure lipsync is soms bedroevend slecht(simpel) en we hebben wel wat :canned animations: die je constant in de game terugziet maar heel dat leveldesign is gewoon van om te smullen.
Ik was soms nog aant peinzen van "Goh, in VR had dit wel een nieuwe showcase geweest" maar, dat had ik niet aangekunne.
Ik heb zelfs een traantje moeten wegpinken met dat einde, kiekevel.
En wat een cool moment was dit.
Naamloos.png
Ik hoop dat 2K deze studio opmerkt. Zou zowaar een solicitatieproject kunnen zijn voor Bioshock(setting/story wise).
Kweet niet.
De setting lijkt me teveel een doolhof.
Nooit plezant als als je steeds de weg kwijt bent om die ene puzzel te voltooien
Zogoed als geen puzzels. Op standaard "mode" gespeeld zonder hints. Kunt bijna niet verloren lopen(yellow paint everywhere).

Laatst bewerkt:
Krijgt nog een uitbreiding.
Vandaag aangekondigd, volgende week al te spelen. 18 juni. €12.99.

Almost a year ago we released Still Wakes The Deep. The reception has been extraordinary and we couldn't be more thankful. We felt like there are more stories to tell...

The year is 1986. The Beira D is now a groaning steel catacomb interred in the inky depths of the North Sea. What really happened that December day in 1975, when communications to the mainland were severed and the rig sank without a trace? What answers can be given to families who still grieve, ten years on? You are Mhairi. And you will find those answers. As the leader of a saturation dive to the wreck of the Beira D, you descend, a fragile light in the crushing dark. Your mission: uncover the fate of the crew and recover what remains of their passing.

Ahh blij om te horen dat deze een succes was. Dlc ziet er weer interessant uit. Leuke invalshoek.. proper geprijsd.
Vermoedelijk meer pure gameplay en nog meer horror.

Onlangs nog de PS5 versie voor een prijsje gescoord. Wou deze voor een replay sowieso binnen handbereik hebben. Game heeft hier ondanks de magere speeltijd nog lang blijven "hangen".

Wat vond @DaFreak er trouwens van?

Same hier, ik speel niet zoveel meer dus zegt misschien niet veel maar voor mij toch een van de beste games van afgelopen jaren. Fantastische setting en sfeer en de dialogen pushten het geheel naar beklijvend realisme. Net als SOMA een spel dat onder de huid kroop en idd nog lange tijd blijft nazinderen. Die uitbreiding komt hier al direct op de planning. 👌

Terug
Bovenaan