Stopt autobouwer Stellantis productie in Europa?

Oldskooler

Well-known member
Na de chemie die Europa stilaan adieu zegt, volgt de automobiel:

Autobouwer Stellantis, bekend van onder meer de merken Peugeot, Citroën, Opel en Fiat, is van plan om binnenkort zijn volledige productie in Europa stil te leggen. Het gaat om zes fabrieken in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Spanje. Dat schrijft de krant ‘Les Echos’ op basis van vakbondsbronnen.

Ik denk dat men nog niet doorheeft in welke slechte papieren Europa zit, tot dusver kabbelen we rustig verder in de valse hoop dat het wel in orde komt.

Laatst bewerkt:

Autobouwer Stellantis, bekend van onder meer de merken Peugeot, Citroën, Opel en Fiat, is van plan om binnenkort zijn volledige productie in Europa stil te leggen. Het gaat om zes fabrieken in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Spanje. Dat schrijft de krant ‘Les Echos’ op basis van vakbondsbronnen.

Ik denk dat men nog niet doorheeft in welke slechte papieren Europa zit, tot dusver kabbelen we rustig verder in de valse hoop dat het wel in orde komt.
Bij zulk nieuws moet ik altijd terug denken aan dit artikel:
z4q474q.png

https://www.demorgen.be/nieuws/alle...uropa-doet-het-gewoon-geweldig-goed~b11cd6c8/

Volgens Koen Schoorts ben je een debiel :laugh:

Bij zulk nieuws moet ik altijd terug denken aan dit artikel:
z4q474q.png

https://www.demorgen.be/nieuws/alle...uropa-doet-het-gewoon-geweldig-goed~b11cd6c8/

Volgens Koen Schoorts ben je een debiel :laugh:
Al vaker gehoord. Om dan toch gelijk te krijgen. :coolbrows:
Europa staat voor een existentiële uitdaging.
De versnelde de-industrialisatie is bezig.
Staal, chemie en de automobiel gaan hier op de schop.
Onze logistieke ketting wordt overgenomen door de Chinezen.
De tech race hebben we verloren tegen de VS en China.
Grondstoffen hebben we amper. Energie is veel te duur.

Het vet in de soep slinkt zienderogen.

De verarming en de-industrialisatie hier is een feit (recent filmpje, wat ouder interview):

Maar wie wil er ook nog met een Stellantis merk rondrijden?

Wil je elektrisch in die prijsklasse -> China
Wil je een goedkope benzine auto: Dacia's
Wil je een betrouwbaar merk -> Japan
Wil je een premium merk: Mercedes, BMW, Audi

Ze zeggen "export" naar de VS maar welke van die merken van Stellantis wordt geëxporteerd van Europa naar VS. Geen één.

En hun eigen Amerikaanse merken doen het ook niet goed. Zelfs in de VS wil niemand meer een Jeep of een Dodge

Stellantis is gewoon een falend bedrijf, dat heeft niet zoveel te maken met "Europa".

Ze zeggen "export" naar de VS maar welke van die merken van Stellantis wordt geëxporteerd van Europa naar VS. Geen één.

En hun eigen Amerikaanse merken doen het ook niet goed. Zelfs in de VS wil niemand meer een Jeep of een Dodge

Stellantis is gewoon een falend bedrijf, dat heeft niet zoveel te maken met "Europa".
Het zijn natuurlijk wel bedrijven op onze bodem die sluiten.
Vertrouwde merken die weldra misschien verdwijnen. Straks zie je vooral Chinese autootjes rondrijden hier wie weet.

Volkswagen bv. zit ook in slechte papieren.
Verlies, off-shoring (Naar China, Mexico, de VS), ontslagen in Europa ... Porsche aandeel blijft maar zakken.

Hier moest ik toch ook direct aan denken bij het lezen van dat nieuws. Het feit dat ze de laatste tijd (over verschillende rondes, met verschillende problemen) honderdduizenden auto's hebben moeten terugroepen doet er allemaal geen goed aan. Die motoren met distributieriem in de olie zijn nog zo'n fabuleus idee dat meer problemen dan wat dan ook met zich meebrengt.

Dus dat nieuws plaats ik - misschien ben ik er verkeerd in - in eerste instantie minder in het daglicht van een falende industrie binnen Europa.

Het zijn natuurlijk wel bedrijven op onze bodem die sluiten.
Vertrouwde merken die weldra misschien verdwijnen. Straks zie je vooral Chinese autootjes rondrijden hier wie weet.

Volkswagen bv. zit ook in slechte papieren.
Verlies, off-shoring (Naar China, Mexico, de VS), ontslagen in Europa ... Porsche aandeel blijft maar zakken.

Stellantis gaat waarschijnlijk ook een heel deel Amerikaanse fabrieken sluiten. Aantal Jeeps is gehalveerd, Dodge sales is gehalveerd,
Behalve als Europa die auto's maakt wat ik betwijfel. Ik vermoed dat die merken in de VS gemaakt worden.

Slecht management is iets anders dan de Europese competiviteit. :p
Renault doet het vrij goed (nieuwe modellen, Dacia,...), VW is vrij stabiel, BMW doet het ok behalve de Mini die helemaal gekelderd is.
Er zijn Europese merken die goed bezig zijn.

Stellantis gaat waarschijnlijk ook een heel deel Amerikaanse fabrieken sluiten. Aantal Jeeps is gehalveerd, Dodge sales is gehalveerd,
Behalve als Europa die auto's maakt wat ik betwijfel. Ik vermoed dat die merken in de VS gemaakt worden.

Slecht management is iets anders dan de Europese competiviteit. :p
Renault doet het vrij goed (nieuwe modellen, Dacia,...), VW is vrij stabiel, BMW doet het ok behalve de Mini die helemaal gekelderd is.
Er zijn Europese merken die goed bezig zijn.
VW hun luxe-merk doet het anders niet zo goed:
Porsche krijgt mokerslag: winst zakt met 91 procent na dramatisch kwartaal

Omgekeerd worden in Oost-Europa wel nieuwe autofabrieken bijgebouwd. En niet alleen voor Chinese merken. Ook Audi, Volvo en BMW. Maar dat wordt niet vermeld natuurlijk :).

Denk dat het vooral (Europese, helaas) merken zijn die te lang getalmd hebben om mee op de elektrische kar te springen die (meer) klappen krijgen.

...
Dat Hongarije en Slovakije (dat de meeste auto’s per inwoner in de EU maakt) nog steeds nieuwe auto-investeringen aantrekken, heeft volgens Virovacz er alles mee te maken dat de sector onder grote druk staat. Er moet stevig op de kosten gelet worden door de toenemende concurrentie vanuit China. “Hongarije biedt dan twee voordelen: lage loonkosten en toegang tot de EU, wat ook Chinese producenten zoals BYD of CATL aantrekt. De lonen liggen nog eens 10 tot 20 procent lager dan in Slovakije.”

De pineut is West-Europa met zijn hoge arbeidskosten, waar de auto-industrie wegtrekt. Telde België 30 jaar geleden nog vijf auto-assemblagefabrieken, dan is er nu nog één: Volvo Cars Gent, dat vanaf 2027 concurrentie krijgt van Volvo Kosice in Slovakije. Dit jaar ging ook de enige Nederlandse autofabriek dicht, VDL Nedcar. Die fabriek bouwde in opdracht van BMW de X1. BMW verplaatst dus onrechtstreeks de productie van de kleinere SUV’s van Nederlands Limburg naar Hongarije. Toeleveranciers maakten de voorbije jaren dezelfde verhuisbeweging.
...

Omdat Porsche zich mispakt heeft aan elektrische wagens in China. Chinezen zitten niet te wachten op een elektrische Porsche. Dat ligt daar vol van elektrische auto's.

Er is een elektrische Xiaomi met 1.500 PK aan één derde van de prijs van een Porsche Taycan...

Chinezen willen misschien wel een echte Porsche met een verbrandingsmotor in. Daar is er geen Chinees equivalent.

Omgekeerd worden in Oost-Europa wel nieuwe autofabrieken bijgebouwd. En niet alleen voor Chinese merken. Ook Audi, Volvo en BMW. Maar dat wordt niet vermeld natuurlijk :).

Denk dat het vooral (Europese, helaas) merken zijn die te lang getalmd hebben om mee op de elektrische kar te springen die (meer) klappen krijgen.

Dat is goed nieuws, als je van everyday bouillon blokjes in uw soep houdt.

Verdere race to the bottom. Oost-Europa dat concurreert met West-Europa, wegens concurrentie uit China.

Laatst bewerkt:
Ze hebben het met hun vernieuwde dealerships totaal zelf verpest.

Nu nog jaguar... die smeken nu voor overheidsgeld na een zware crypto hack. Al een maand de productie volledig gesloten. Kans is klein dat ze dit overleven als bedrijf.

Over Porsche:

Porsche schakelt voluit terug naar verbrandingsmotoren

Die rekenen erop dat 2035 dan toch niet zo'n strikte deadline wordt voor wagens met brandstofmotoren.

Veel merken hebben hun fikken verbrand aan het EV-gebeuren, en weten niet welke richting meer te nemen.
De consument zegt zo, de regelgeving zegt zo, en miljoenen aan investeringen gaan overboord.
Ik kan het artikel niet lezen, maar de titel mist wel serieus wat nuance.
Porsche gaat het EV-verhaal alleszins niet stopzetten. Maar wat ze nu wel van plan zijn, is om nog steeds verbrandingsmotoren te voorzien naast de EV line-up.
En voor de sportwagens gaat de focus wel meer op verbrandingsmotoren zitten. Een elektrische 911 of Boxster zitten te weinig mensen op te wachten.

Ik kan het artikel niet lezen, maar de titel mist wel serieus wat nuance.
Porsche gaat het EV-verhaal alleszins niet stopzetten. Maar wat ze nu wel van plan zijn, is om nog steeds verbrandingsmotoren te voorzien naast de EV line-up.
En voor de sportwagens gaat de focus wel meer op verbrandingsmotoren zitten. Een elektrische 911 of Boxster zitten te weinig mensen op te wachten.
Voor de 718 is de nuance wel wat groter imo. Hun topmodellen blijven ICE, en de instappers worden EV. In de communicatie lijkt geen sprake van EV-topmodellen...

Stellantis... tja dat had je kunnen verwachten. Allen merken die het moeilijk hebben/hadden samen in 1 pot, zonder zich blijkbaar de vraag te stellen waarom die merken het moeilijk hadden. Ik heb er vroeger 1 gehad van die groep en ik weet waarom ik er nooit nog shoppen zal in de toekomst. Komt er nog bij, Duitsers (Opel), Britten (Vauxhall), Fransen (Peugeot, Citroën, DS Automobiles), Italianen (FIAT, Alfa Romeo, Abarth, Lancia, Maserati), Amerikanen (Chrysler, Dodge, Jeep, Ram Trucks) allemaal onder 1 'virtueel' dak. Ingrediënten genoeg voor een massale faling.

Kleine opmerking maar is de titel hier ook niet wat voorbarig gekozen? Het artikel spreekt enkel over het tijdelijk stilleggen van bepaalde productie en een mogelijke sluiting van fabrieken. Een volledige stopzetting van productie in Europa is nog geen feit.

Stellantis... tja dat had je kunnen verwachten. Allen merken die het moeilijk hebben/hadden samen in 1 pot, zonder zich blijkbaar de vraag te stellen waarom die merken het moeilijk hadden. Ik heb er vroeger 1 gehad van die groep en ik weet waarom ik er nooit nog shoppen zal in de toekomst. Komt er nog bij, Duitsers (Opel), Britten (Vauxhall), Fransen (Peugeot, Citroën, DS Automobiles), Italianen (FIAT, Alfa Romeo, Abarth, Lancia, Maserati), Amerikanen (Chrysler, Dodge, Jeep, Ram Trucks) allemaal onder 1 'virtueel' dak. Ingrediënten genoeg voor een massale faling.
Zou er nog veel Duitse of Britse inbreng zijn geweest toen Opel/Vauxhall bij de PSA groep kwamen? Dat leek me in de praktijk meer een overname van de merknaam dan een effectieve samenwerking, want in tegenstelling tot wat de reclame je probeerde wijs te maken waren de Opels vanaf dan gewoon Frans. Op de homolagatiepapieren van de Astra van mijn werk stond er letterlijk het adres van Peugeot Paris als autobouwer.

De groep FCA die de Italianen en Amerikanen al samen had gebracht, werkte eigenlijk ook vrij apart van elkaar, maar door onder 1 groep te vallen hadden vooral de Amerikanen, Ferrari en Maserati op papier een betere gemiddelde uitstoot. Bugatti, Porsche, Lamborghini en zovele anderen vallen ook onder een grote groep door die reden.

Dan breng je verschillende fusies nog eens samen en krijg je idd wel een soep en de meeste mensen weten gewoon niet meer wat ze kopen, want is het nu Frans, Duits, Italiaans of Amerikaans? Ik vraag me ook af wie bij de laatste fusie vragende partij geweest is, FCA of PSA? Beide verkochten toch hun auto's in de kleinere segmenten als zoete broodjes, maar toch bleek dat niet genoeg.

Kleine opmerking maar is de titel hier ook niet wat voorbarig gekozen? Het artikel spreekt enkel over het tijdelijk stilleggen van bepaalde productie en een mogelijke sluiting van fabrieken. Een volledige stopzetting van productie in Europa is nog geen feit.
Titel wat aangepast.

Laatst bewerkt:
Nu gaat Bosch (nog) een ontslagrondje houden, wegens wederom de gekende redenen:

Bosch gaat in Duitsland tot 2030 ongeveer 13.000 banen schrappen bij de tak voor auto-onderdelen. De Duitse auto-industrie kampt met stijgende concurrentie, vooral uit China, een zwakke vraag in Europa en Amerikaanse importheffingen.

In 2024 heeft het bedrijf al wat mensen ontslagen, vooral in Duitsland.

(Ook binnen andere divisies snoeit Bosch. Bedrijven sluiten in Duitsland, en men breidt uit in Oost-Europa.

)

Terug
Bovenaan