Stream of consciousness-label

Kapitein Pastiche

Active member
Je hebt boeken die een verhaal vertrekken, anderen hanteren als stijl de stream of consciousness, een techniek waarin de innerlijke monoloog van de mens, nl. de flux van innerlijke gedachten en gevoelens worden weergegeven.

Ik vind zo'n stream of consciousness (SoC) maximaal goed voor een pagina of 3, erna wil ik terug meer verhaal. de SoC, de innerlijke monoloog, kan me immers geen volledig boek lang boeien.

Helaas weet je als je een boek koopt nooit of het een SoC-boek is of niet, recensies maken ook niet altijd duidelijk of een boek een SoC-boek is. Hierdoor staan er heel wat miskopen.

=> ik pleit voor een SoC-label, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten en miskopen vermeden kunnen worden. Wat denken jullie ?

Dat is een hellend vlak om elk boek binnenstebuiten te keren om daar een of ander label op te plakken. En wat is te veel of te weinig stream of consciousness? Wie bepaalt dat? Jij?

Ik vind niet dat een uitgeverij daar een label bij moet hangen. Stream of consciousness is soms ook wel een term die arbitrair wordt gebruikt. Niet iedere innere monoloog is per se een stream of consciousness, daarvoor moet er toch redelijk wat associatief worden gedacht en vloeiend van het ene in het andere onderwerp overgaan. Het wordt ook lastig om een lijn te trekken tussen welke stijlkenmerken je wel en niet moet gaan labelen om mensen te waarschuwen. Uiteindelijk wil een uitgeverij meer boeken verkopen, niet minder. :p

Wat als je in de winkel de eerste bladzijden eens doorneemt om te kijken of het je al meteen tegenvalt?

Denk dat je best gewoon eens zo een vraag stelt hier op het forum of in 1 van de 100'en literatuur subreddits.
Genre "Wat zijn boeken zonder stream of consciousness?" of "Gebruikt dit boek stream of consciousness?".

Er zijn bijvoorbeeld heel wat lezers die geen boeken willen lezen waar verkrachtingen beschreven worden, door trauma of puur omdat ze dit niet graag lezen. Daar is ook geen label voor, en ik zie wel geregeld op bvb de fantasy subreddit dit soort vraag terugkomen "What are some good fantasy books/series without rape".

Ik haal dit nu als voorbeeld aan omdat ik het recent heb zien passeren maar ook om aan te halen dat je zo wel ontelbaar aantal vragen kan hebben "ik zoek een survival boek van mens en dier waar de hond niet sterft", "ik zoek een detective roman waar geen drug gebruik in voorkomt", ...
Als je daar allemaal labels voor moet plakken dan ga je zoals Avondland zegt door de labels de kaft niet meer zien :p .

Terug
Bovenaan