Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Ik heb er nooit de aantrek van gesnapt. Als ik mensen dat zag doen op straat, of bij de buren, ... face it: Dat. Trekt. Gewoon. Op. Niks.

Zelfs voor een professioneel vuurwerk kan ik mij eigenlijk niet verzetten, maar toegegeven, dat is tenminste nog spectaculair.

Genoeg goede redenen voor een totaalverbod voor particulieren, maar zal moeilijk zijn om dat te bekomen. Het verbod op vuurwerk afsteken, is al moeilijk te handhaven. Je kan de verkoop wel aan banden proberen leggen, maar ook daarvoor zullen mensen altijd wel een weg vinden. In België zélf moet het in ieder geval een stuk beter.

In het verleden deden we het nog met de familie en dat kan best leuk en mooi zijn hoor.
Maar altijd wel siervuurwerk, knalvuurwerk is inderdaad weinig aan.

Alles begint met hoe je ermee omgaat, en velen kunnen er niet mee om en is een verbod dus wel aan de orde.
Sommige mensen die er goed mee omgaan zullen teleurgesteld zijn, maar kunnen het wel plaatsen. Het zijn de misbruikers die er een probleem mee hebben.

En laat ons ook eerlijk zijn, als het over de grens makkelijk te verkrijgen is dan vecht je tegen de bierkaai.

In het verleden deden we het nog met de familie en dat kan best leuk en mooi zijn hoor.
Maar altijd wel siervuurwerk, knalvuurwerk is inderdaad weinig aan.

Alles begint met hoe je ermee omgaat, en velen kunnen er niet mee om en is een verbod dus wel aan de orde.
Sommige mensen die er goed mee omgaan zullen teleurgesteld zijn, maar kunnen het wel plaatsen. Het zijn de misbruikers die er een probleem mee hebben.

En laat ons ook eerlijk zijn, als het over de grens makkelijk te verkrijgen is dan vecht je tegen de bierkaai.
Ik vind dat nu wel relatief. Cannabis is daar ook gewoon te koop, maar het is nu niet dat dat hier zo enorm veel gebruikt wordt.

7% van de Belgen gebruikt jaarlijks cannabis. In Nederland is het 10%. In Hongarije 1,3%.
In Frankrijk 11%, meer dan in Nederland, en naar mijn weten mag het in Frankrijk niet legaal verkocht worden?
Vergeleken met onze buurlanden doen we het wel vrij goed.

In West-Europa en Zuid-West Europa (Spanje, Italië) wordt er meer cannabis gebruikt dan in Oost-Europa.

Overigens is cannabisgebruik illegaal in Frankrijk, terwijl cannabis in België legaal te gebruiken is (maar niet mag verkocht worden).

7% van de Belgen gebruikt jaarlijks cannabis. In Nederland is het 10%. In Hongarije 1,3%.
In Frankrijk 11%, meer dan in Nederland, en naar mijn weten mag het in Frankrijk niet legaal verkocht worden?
Vergeleken met onze buurlanden doen we het wel vrij goed.

In West-Europa en Zuid-West Europa (Spanje, Italië) wordt er meer cannabis gebruikt dan in Oost-Europa.

Overigens is cannabisgebruik illegaal in Frankrijk, terwijl cannabis in België legaal te gebruiken is (maar niet mag verkocht worden).
Gebruik is in België toch ook gewoon verboden?

Het is niet omdat het een lage prioriteit heeft, dat het mag.

Neen. Lees mijn link eens. Het is zelfs letterlijk de eerste zin op die site.
Het is verboden, maar lage prioriteit.
Klopt, ik lees ook:
Voor volwassenen geldt een lage vervolgingsprioriteit als ze cannabis hebben voor eigen gebruik. Wie maximaal drie gram op zak heeft, wordt niet altijd vervolgd. De drug wordt wel in beslag genomen en de gebruiker krijgt een proces-verbaal onder de neus geschoven. Als het bezit gepaard gaat met verzwarende omstandigheden, zoals het verstoren van de openbare orde, wordt het wel vervolgd.

Lees nu net in de krant dat de familie ook nog vuurwerk wilde afsteken op zijn begrafenis.
Toch ook wel ergens een vijs los bij die familie precies. Die moeder is trouwens ooit haar verhaal nog komen doen bij Gert Verhulst omdat ze haar oudste zoon ergens in Oekraïne/Rusland moest gaan terug halen. Normal family dus....

Desalniettemin, de tiener is er allemaal vet mee. De grote vuurwerkexpert op zijn 14e zal nooit geen vuurwerk meer zien.

Terug
Bovenaan