Stripverhalen

Zijn er nog mensen die de jommeke-strips verzamelen?
Ik heb heel veel Jommekes tweedehands gekocht via Vinted begin dit jaar. Voor het 2-jarig spook dat hier rondloopt. Ik zou eens moeten controleren, maar op de nieuwste na, denk ik dat de collectie compleet is.

De Kringwinkel en De Slegte zijn ook interessant om te gaan zoeken.

Ik heb heel veel Jommekes tweedehands gekocht via Vinted begin dit jaar. Voor het 2-jarig spook dat hier rondloopt. Ik zou eens moeten controleren, maar op de nieuwste na, denk ik dat de collectie compleet is.

De Kringwinkel en De Slegte zijn ook interessant om te gaan zoeken.

Mag ik vragen hoeveel je ze per stuk hebt betaald dan via Vinted? :biglaugh:

€2 à 5, met verzending. Ik probeerde wel zoveel mogelijk pakketten te kopen. Maar er zijn altijd verkopers waarmee je kan onderhandelen over de prijs.

Edit: Ik heb er ook redelijk wat online gekocht bij de striep.

Laatst bewerkt:
Misschien hier nog wat mensen die aanraders hebben?

Ik lees graag strips die historische info geven, maar toch fictie zijn, genre Blauwbloezen, jong verzet, kinderen van het verzet, oorlog van de Lulu's, ... zijn er nog zo enkele die ik hier in kan lezen?
Heb nog zo enkele serieuzere wo II strips proberen te lezen, maar daar vond ik niet veel aan.

Ik lees graag strips die historische info geven, maar toch fictie zijn, genre Blauwbloezen, jong verzet, kinderen van het verzet, oorlog van de Lulu's, ... zijn er nog zo enkele die ik hier in kan lezen?
Heb nog zo enkele serieuzere wo II strips proberen te lezen, maar daar vond ik niet veel aan.
Niet echt mijn genre vrees ik, maar er zijn echt massa's historische stripreeksen. Ik zou zeggen, spring eens binnen of stuur een mailtje naar een stripspeciaalzaak in je buurt, ze gaan je met plezier verder helpen.

Apostata, Adelaars van Rome, Murena, Vae Victis, Alex om er een paar te noemen over het oude Rome bv.

Tristan en Vasco voor de Middeleeuwen. Hell zelfs bij de Rode Ridder zitten er hopen tussen die rond historische feiten draaien.

Check Grand Prix & Berlijn van Marvano. Beide 3-delige reeks die ondertussen als integraal te koop zijn.
Ook de eeuwige oorlog van Marvano is een pareltje maar wel niet historisch correct vermits het verhaal zich in de toekomst afspeelt. Maar toch echt een aanrader.

Ik ben in de sfeer om wat stripverhalen te (her)lezen.

Van De Kiekeboes heb ik nu wat albums met de vampiers (her)lezen (zoals De Kus van Mona; Mona, de Musical; Schijnheilig Bloed). Het heeft misschien met jeugdsentiment te maken, maar ik vind de interacties en combinaties van personages in Mona, de Musical heel leuk gedaan.
Vrouwen Komen van Mars vond ik ook leuk, omdat daar iets interessants werd gedaan met een strip-in-een-strip.
Ik ben vroeger gestopt met het lezen van de De Kiekeboes rond album 106. Tomboy heb ik dus gemist, alsook die keer dat
een pedofiele bisschop een vampier werd
.

Van Robbedoes & Kwabbernoot heb ik De Vallei der Bannelingen herlezen en Als in een Droom voor de eerste keer gelezen.
De Vallei heeft voor mij altijd iets ontroerends gehad. Het gaat over blijven geloven in een vriendschap, ondanks de meest nare omstandigheden, al wordt dit nooit zo in het album gesteld met die woorden. De onderhuidse competiviteit tussen Robbedoes en Kwabbernoot in de stripreeks komt hier sterk naar voren. De scène op het einde, waarbij
Kwabbernoot Robbedoes uiteindelijk redt
,
heeft iets dat de strip ontstijgt. Het is haast spiritueel. Er wordt in dit album ook serieus aan world building gedaan. Nieuwe exotische planten- en diersoorten, een geschiedenis die terugkeert tot Genghis Khan, een mysterieuze
ziekte die mensen tot brute agressiviteit leidt
. Dan heb je nog die twee ontdekkingsreizigers die zo'n 50 jaar eerder op expeditie gingen. Dat duo is een soort echo voor Robbedoes & Kwabbernoot.
Deze voorgangers hadden wel minder geluk...

Over Als in een Droom:
De somberheid en de toon lijkt op die van Soda, een andere reeks van Tome als scenarist.
De laatste pagina en het einde heeft voor mij ook iets ontroerends. Het is de dialoog op het einde en de kleurveranderingen van somber naar fris, en van zwart naar wit. Het effect van het einde is veranderd en voor mij versterkt, door kennis van hoe de geschiedenis van de reeks zich hierna ontvouwde. Het album werd voorgesteld als het eerste album met een meer serieuze ondertoon, maar het werd uiteindelijk het laatste album van T&J in de reeks. De veranderingen van dit album werden daarna ongedaan gemaakt. Het album is dus ergens een vreemde eend in de bijt van die reeks.
Die laatste scène beschouw ik als een soort afscheid (van T&J van R&K).
Ik had graag een stripreeks gezien die dit 'experiment' met R&K had verder gezet, maar het heeft niet mogen zijn.

Kunnen jullie nog zo'n strips die jullie in bepaalde zin hebben ontroerd, of 'verweesd' achtergelaten na het lezen?

Laatst bewerkt:
Als in een Droom
De somberheid en de toon lijkt op die van Soda, een andere reeks van Tome als scenarist.
De laatste pagina en het einde heeft voor mij ook iets ontroerends. Het is de dialoog op het einde en de kleurveranderingen van somber naar fris, en van zwart naar wit. Het effect van het einde is veranderd en voor mij versterkt, door kennis van hoe de geschiedenis van de reeks zich hierna ontvouwde. Het album werd voorgesteld als het eerste album met een meer serieuze ondertoon, maar het werd uiteindelijk het laatste album van T&J in de reeks. De veranderingen van dit album werden daarna ongedaan gemaakt. Het album is dus ergens een vreemde eend in de bijt van die reeks.
Ik had graag een stripreeks gezien die dit 'experiment' met R&K had verder gezet, maar het heeft niet mogen zijn.
Eén van mijn favoriete stripverhalen tout court. :love:
Inderdaad heel jammer dat ze de ingeslagen weg niet mochten verdergaan, maar de lezer kon het niet smaken blijkbaar...
Langs de ander kant maakt dat het album inderdaad uniek.

De vallei der bannelingen behoort ook tot mijn favoriete R&K strips. Het grappige is dat ik als kind heel vaak het eerste deel, Paniek in Khoudistan, heb gelezen. Zonder te weten hoe het verhaal verder ging, want De vallei der bannelingen hadden we niet liggen thuis....
Pas jaaaaaren later heb ik dan eindelijk het vervolg gelezen, en dat tweeluik blijft toch altijd iets speciaals voor mij. :biglaugh:

Wat je vraag betreft, ik zal eens door mijn verzameling snuisteren op zoek naar tips.

Een update over de productievordering van de Rode Ridder verzameling.

Eind november is nog altijd de richting van de levering. Daarnaast krijg je een zicht op de covertekening voor de verschillende versies alsook de extra bonustekeningen...

Ik ben in de sfeer om wat stripverhalen te (her)lezen.

Van De Kiekeboes heb ik nu wat albums met de vampiers (her)lezen (zoals De Kus van Mona; Mona, de Musical; Schijnheilig Bloed). Het heeft misschien met jeugdsentiment te maken, maar ik vind de interacties en combinaties van personages in Mona, de Musical heel leuk gedaan.
Vrouwen Komen van Mars vond ik ook leuk, omdat daar iets interessants werd gedaan met een strip-in-een-strip.
Ik ben vroeger gestopt met het lezen van de De Kiekeboes rond album 106. Tomboy heb ik dus gemist, alsook die keer dat
een pedofiele bisschop een vampier werd
.

Van Robbedoes & Kwabbernoot heb ik De Vallei der Bannelingen herlezen en Als in een Droom voor de eerste keer gelezen.
De Vallei heeft voor mij altijd iets ontroerends gehad. Het gaat over blijven geloven in een vriendschap, ondanks de meest nare omstandigheden, al wordt dit nooit zo in het album gesteld met die woorden. De onderhuidse competiviteit tussen Robbedoes en Kwabbernoot in de stripreeks komt hier sterk naar voren. De scène op het einde, waarbij
Kwabbernoot Robbedoes uiteindelijk redt
,
heeft iets dat de strip ontstijgt. Het is haast spiritueel. Er wordt in dit album ook serieus aan world building gedaan. Nieuwe exotische planten- en diersoorten, een geschiedenis die terugkeert tot Genghis Khan, een mysterieuze
ziekte die mensen tot brute agressiviteit leidt
. Dan heb je nog die twee ontdekkingsreizigers die zo'n 50 jaar eerder op expeditie gingen. Dat duo is een soort echo voor Robbedoes & Kwabbernoot.
Deze voorgangers hadden wel minder geluk...

Over Als in een Droom:

Kunnen jullie nog zo'n strips die jullie in bepaalde zin hebben ontroerd, of 'verweesd' achtergelaten na het lezen?
Kiekeboes, ik heb de Merho collectie gekocht als Nostalgie. De strips gaan van eind jaren '70 tot begin jaren '20 en Merho ging mee met zijn tijd. Van telefoons en auto's tot gsm's en comuters. De complete digitalisering in die periode wordt zo weergegeven. Ging ook van brave strip naar het aanpakken van moeilijke thema's waaronder racisme (Een strip van '10 bevat nog gewoon het N-woord. Niet als beledeging bedoeld in de context van de strip. Het woord werd ook niet gecorrigeerd naar onze tijd. Gelukkig maar.)

Uiteindelijk grijp ik wel terug naar de beste die ik als kind gelezen heb: Geef acht, Album 26, Hotel O, De bende van Moemoe, De onweestanbare man, Gedonder om de bliksem, De hoofdzaak,... Nu ik ze begin op te lijsten toch meerdere die ik goed vond. De recentere zijn ok maar prefereerde de tekeningen van in het begin. Onvervalst vals, vond ik dan weer uitstekend.

En Robbedoes... Zou het iets van onze generatie zijn? Oudere generatie zweren bij Franquin. Die als tekenaar gewoon weer-ga-loos was. Maar mijn favoriete robbedoezen zijn :
1 De vallei der bannelingen
2 Als in een Droom
3 Luna Fatale

Geen enkele van Franquin... Die strips van T&J waren er in geslaagd om een volwassenere toon te geven aan R&K. Want de meeste Be strips zijn eigenlijk doodbraaf (Sus & Wis, Jommeke, PP&BB...). De Vallei had eigenlijk alles wat een groot kind wilde. Je somt het eigenlijk op: mysterieuze vallei, geheimzinnig verhaal over een verbannen volk, een eigenaardige ziekte, de onbreekbare vriendschap...
janry_valleiderbannelingen.jpg

Avontuur on steroids! Als ze aan mij vragen naar een avonturenstrip is het deze samen met Paniek in Khoudistan, het tweeluik dus. Het geheim van de Zwaardvis van Blake and Mortimer doet dit ook maar de feeling is anders.

Luna Fatale toont dan een Robbedoes die plots wel volwassen is geworden.
Ik stond bijna te roepen dat hij het vliegtuig niet mocht nemen!
latest

Als in een droom. Nog een versnelling hoger. Spanning, tijdscontinuüm breken, een loopje nemen met de werkelijkheid, die tekeningen,....

Verdorie, dat was goed gedaan. En dan moeten ze ermee stoppen :wallbash:
Ondertussen is Tome overleden op veel te jonge leeftijd. Veel te jong want de Kleine Robbe verslond ik ook.
janry_petitspirou5.jpg

(Voor de geïnteresseerden is er ook Soda van de hand van Tome (tekeningen zijn in de stijl van de R&K's. Als de mogelijkheid zich voordoet, niet aarzelen! Lezen die handel!)
9791034770502-couv-M700x1200.jpg

Mooie post @belloc. Blijkt dat ik niet de enige ben die met zoveel liefde naar die albums terugkijkt :support:

Onlangs alle vier delen "De Stem Van Het Volk" door Tardi eens geleend in de bib. Alhoewel ze het daar al lang liggen hadden en ik een fan ben van Tardi was ik er nog nooit echt toegekomen om te lezen. Tot recent dan. :unsure:

Het gaat om een iewat vergeten -maar daarom niet minder significante- episode uit de Franse geschiedenis: de Commune van Parijs uit 1871; na de verpletterende Franse nederlaag in de Frans-Pruissische oorlog komen de Parijzenaren in opstand en grijpen voor een tijdje de macht. Het gezag laat niet begaan en de revolutie wordt in bloed gesmoord. Dit alles is verweven met de zoektocht naar waarheid die het hoofdpersonage tot wanhoop drijft

Tardi brengt alles naar gewoonte meesterlijk in beeld. Als geen ander kan hij -net zoals in Nestor Burma- het grauwe, het alledaagse, het troosteloze Parijs in beeld brengen. Het is in zwart-wit, maar je ruikt gewoon de stank in de krotten. Je ziet de vettigheid van het haar van sommige personages druipen. Je voelt de ellende, de (wan)hoop. Je huivert bij sommige tekeningen vanwege de gruwel die ze tonen.
Het formaat van de albums is ook bijzonder. Geen A4-formaat, maar een soort uit de kluiten gewassen A5, waardoor er niet meer dan twee stroken op één pagina staan. Dit alles geeft het gevoel dat je niet een strip aan het lezen bent, maar in een foto-album.

De Vallei der Bannelingen is voor mij toch ook een van de beste R&K's, samen met R&K in New York. Vond ik ook schitterend.
Maar om eerlijk te zijn, vind ik quasi gans die reeks van ontzettend goede kwaliteit. Behalve dan die van Fournier en later van Cauvin. Waren niet slecht, maar ook niet meer dan meh eigenlijk.
Franquin (met Greg), en Tome & Janry waren de genieen. Ah, de Zwarte Hoeden en De Dictator en de Paddenstoel waren ook zo'n geweldige albums.

@Renegadexxripxx Bedankt voor de update! Vette coverafbeelding zeg, heel blij mee! En als ik die tekening van Fabio Bono zie, moet ik bijna spugen. Wat een afgrijselijk gedrocht is dat. Precies een puber die net heeft leren tekenen. Dan zijn die strips van Biddeloo toch oneindig veel mooier, terwijl die 40 jaar geleden getekend werden.

Vette coverafbeelding zeg, heel blij mee! En als ik die tekening van Fabio Bono zie, moet ik bijna spugen. Wat een afgrijselijk gedrocht is dat. Precies een puber die net heeft leren tekenen. Dan zijn die strips van Biddeloo toch oneindig veel mooier, terwijl die 40 jaar geleden getekend werden.

Ja ik ben zeer gelukkig met de ultieme collectie :p. Die coverafbeelding is mooi. Ook dat extra deel ziet er wel goed uit. Al blijft het afwachten tot ik die thuis in realiteit zie. De covers van de vroegere strips waren ook altijd wel interessant vond ik.

Ben blij dat ik geen 999€ heb gegeven voor die versie met een tekening van Fabio Bono. Is toch niet mijn ding. Doet mij een beetje denken aan Picasso, wat ik ook nooit mooi gevonden heb. Desondanks dat er veel mensen zijn die dat kunst vinden en er een bom geld voor willen betalen.

Voor de liefhebbers: er loopt momenteel een podcast "De Kiekeboes: van poppenkast tot podcast". Verschijnt tweewekelijks, al drie afleveringen uit (van de 6 in totaal dacht ik). Best wel leuk! Laatste aflevering wordt een lang interview met Merho.

Even hier op terugkomen: ik ben eens door mijn verzameling gegaan, maar er kan imo maar weinig tippen aan 'Als in een droom'. Zeker wat dat gevoel betreft. Desalniettemin, toch een paar titels die misschien in de buurt komen:

Reeksen
Van sommige is het al een hele tijd geleden dat ik ze heb gelezen, dus kan niet precies zeggen welke albums het meeste dat gevoel naar boven halen, maar er zitten er zeker tussen. Begin gewoon bij het eerste album, het zijn topreeksen.
  • Blacksad - soort 'detective noir'
  • De 5 Rijken - denk hierbij aan een typische (top) Game of Thones aflevering, niet echt een ontroerd maar wel verweesd/mindblown gevoel.
  • Soda - zoals hierboven al ergens vermeld, ook van Tome.
One shots
Afgeronde verhalen, dus vaak wat dikker en diepgaander. Uiteenlopende genres wel.
  • Don Vega - zeker als je een beetje into Zorro bent, een aanrader.
  • Wachten op Bojangles - grappig en ontroerend tegelijk

@Dyer Hunt Dank voor de aanbevelingen! Blacksad is in ieder geval een schot in de roos.
Ik heb m'n eerste Soda-verhaal gelezen als elfjarige, als cadeau van mijn meter. Dat was... speciaal. Het wordt tijd om de andere verhalen in de reeks te lezen.

Ik heb nu toevallig overlaatst de reeks Rommelgem gekocht (drie delen nog maar) zonder voorkennis. Laatste heeft me wel aangegrepen en de eerste twee waren ook wel sterk, ook leuke geschiedenis. Had totaan geen idee dat dit over het verleden van de professor van Robbedoes & Kwabbernoot ging, die reeks nooit gelezen vroeger. Heb er nu wel interesse in gekregen.

Verder ook Beesten burcht gekocht en damn, echt sterk, alleen jammer dat het laatste deel nog zeker een jaar op zich laat wachten.

Ik heb nu toevallig overlaatst de reeks Rommelgem gekocht (drie delen nog maar) zonder voorkennis. Laatste heeft me wel aangegrepen en de eerste twee waren ook wel sterk, ook leuke geschiedenis. Had totaan geen idee dat dit over het verleden van de professor van Robbedoes & Kwabbernoot ging, die reeks nooit gelezen vroeger. Heb er nu wel interesse in gekregen.

Verder ook Beesten burcht gekocht en damn, echt sterk, alleen jammer dat het laatste deel nog zeker een jaar op zich laat wachten.
Ik moet de derde Rommelgem nog lezen. Is best een goede reeks inderdaad, zeker voor een spin-off.

Beestenburcht is gewoon een topreeks! Ik heb enkel de eerste twee gelezen (derde wel gekocht maarja... tijdsgebrek.. ik zie een patroon opduiken :help:). Ik denk dat ik gewoon ga wachten tot de reeks volledig uit is en ze dan allevier in één keer ga lezen.

Da's het grote nadeel hé bij strips. Er zit zo verdomd veel tijd tussen opeenvolgende delen.

Terug
Bovenaan