Stripverhalen

@Leauleau @belloc
Fantastisch dat jullie Robbedoes en Kwabbernoot aanhalen!
Misschien zijn we generatiegenoten, want ook het duo “Paniek in Kboudistan” en “De vallei der bannelingen” zijn ook de verhalen waarvan ik nog goed kan herinneren wat een indruk het verhaal op mij naliet. Topalbums!
Ondanks ik de stijl van Franquin ten zeerste kan appreciëren (Guust Flater) vind ik Janry en zijn assistent Dan Verlinden de tekenaars die ik het liefst R&K zie tekenen. Zeker de albums waar ze het opnemen tegen Vito Cortizone zijn wijs.
En zijn dochter Luna😍

Het idee om dan ook een nevenreeks te maken getiteld “De kleine Robbe” is dan ook zeer geslaagd.
Boordevol humor en wie wil geen juf wiskunde zoals die kanjer van een juffrouw Cijfer?
Heb ik een prachtige tekening van, van de hand van Verlinden die het eventjes overnam van Janry:

Puur kwa tekeningen ben ik een enorme fan van alles wat Thomas Du Caju maakt. Bij signeersessies krijg je steeds een hele mooie tekening in je album.

Maar uiteraard er zijn geen toppers zonder een dieptepunt: Het pijnlijkste moment voor de toen heel jonge Hellmut was toch wel een passage uit het album van Suske en Wiske “de rinoramp”. Op een bepaald moment is er de "scène" waarin schanulleke samen met een baby-antilope net kan ontsnappen aan een stroper, en dan stoten ze op iets verschrikkelijks... Een zwaargewonde moeder-neushoorn met afgezaagde hoornen, waarnaast het kalfje ligt te huilen. Die moeder sterft dan ook. Dat had zo’n impact…Nu ik er aan terugdenk voelt het nog altijd wat ongemakkelijk…

Verder kan ik reeksen warm aanbevelen zoals: XIII en zijn spin-offs., Largo Winch, Wane Shelton (deze drie hebben niet toevallig de meesterscenarist Jean Van Hamme), De schorpioen (eigenlijk alles van het duo Marini en Desberg), Alleen, Barracuda, Murena, Tango, Undertaker, Lady S., Sisco, Shi, De klaagzangen van de verloren gewesten, Niklos Koda, Blacksad en uit nostalgie Kiekeboe, Nero en Urbanus.

Beestenburcht heb ik liggen maar nog niet gelezen.

Laatst bewerkt:

Jongens toch... Kunnen ze bijna alle strips gaan verbannen. :sarcastic:
Je hebt iemand als Dany die al sinds de jaren '70 gekend is voor het tekenen van sexy vrouwelijke stripfiguren gènre Duifje Vleugelslag en Rooie Oortjes. Je wéét wat voor vlees je in de kuip haalt, maar plots vormt dit een probleem. Komaan hé.
Binnenkort waarschijnlijk De Kleine Robbe ook gecancelled?

Laatst bewerkt:

Melding dat men vanaf volgende week gaat beginnen met de pakketten samen te stellen en klaar te maken voor verzending. Indien je wenst kan je een adreswijziging nu nog doorgeven, maar dan moet je dit doen via het mailingadres [email protected] aangezien aanpassing in de ulule account niet meer worden meegenomen aangezien die niet meer geüpdate worden.
Er zou vanaf volgende week ook meer info zijn over de effectieve verzendtiming van de collectie.

Doordat er hierboven 't één en ander stond over Robbedoes en Kwabbernoot, ben ik er ook eens wat beginnen herlezen. En die tekening van hierboven heeft mij het idee gegeven eens een plaat na te tekenen 😅. Best wel tevreden van het resultaat, zeker gezien het mijn eerste poging met chinese inkt + penseel was. (Denk dat Franquin eerst penseel gebruikte en ergens ten tijde van Guust overgeschakeld is op pen)
(Is laatste prentje van "de dictator en de paddenstoel")

Ondertussen ben ik ook Jimmy van Doren aan het herontdekken, iemand daar bekend mee? Speelt zich af in Afrika, stamt van rond de jaren 90. Als kind maar één van gelezen denk ik, maar ik kan ze nu eigenlijk beter appreciëren.

Doordat er hierboven 't één en ander stond over Robbedoes en Kwabbernoot, ben ik er ook eens wat beginnen herlezen. En die tekening van hierboven heeft mij het idee gegeven eens een plaat na te tekenen 😅. Best wel tevreden van het resultaat, zeker gezien het mijn eerste poging met chinese inkt + penseel was. (Denk dat Franquin eerst penseel gebruikte en ergens ten tijde van Guust overgeschakeld is op pen)
(Is laatste prentje van "de dictator en de paddenstoel")

Ondertussen ben ik ook Jimmy van Doren aan het herontdekken, iemand daar bekend mee? Speelt zich af in Afrika, stamt van rond de jaren 90. Als kind maar één van gelezen denk ik, maar ik kan ze nu eigenlijk beter appreciëren.
Prachtig! Ik droom direct weg 😍

Jimmy Van Doren? Lang, lang geleden, ik was zelfs nog geen tiener, zo een Robbedoes-weekbladbundeling gekregen voor in de auto op weg naar Zuid-Frankrijk. Zat zo een Jimmy Van Doren verhaal in, vraag me niet het welke. Vond het vooral zeer matuur, als in geweld, wapens en duidelijk vrouwelijke vormen van de vrouwelijke personages. Heeft niet zoveel uitgaven. Was ook niet superpopulair als ik het me goed herinner.
Enige reden waarom je die specifiek aanhaalt?

Een andere serie die ook een paar puike uitgaves heeft is Jerome K Blocks. Mijn aanrader: 4. Passé recomposé

Schiet me ne te binnen Okko van HUB. Compleet meegezogen in een magische wereld. Gewoon doen en absorberen :) P.S: Wel de chronologie volgen :)

Prachtig! Ik droom direct weg 😍

Jimmy Van Doren? Lang, lang geleden, ik was zelfs nog geen tiener, zo een Robbedoes-weekbladbundeling gekregen voor in de auto op weg naar Zuid-Frankrijk. Zat zo een Jimmy Van Doren verhaal in, vraag me niet het welke. Vond het vooral zeer matuur, als in geweld, wapens en duidelijk vrouwelijke vormen van de vrouwelijke personages. Heeft niet zoveel uitgaven. Was ook niet superpopulair als ik het me goed herinner.
Enige reden waarom je die specifiek aanhaalt?

Een andere serie die ook een paar puike uitgaves heeft is Jerome K Blocks. Mijn aanrader: 4. Passé recomposé

Schiet me ne te binnen Okko van HUB. Compleet meegezogen in een magische wereld. Gewoon doen en absorberen :) P.S: Wel de chronologie volgen :)
Merci, denk dat ik ze ga inkaderen en in mijn bureau ophangen :)
Ik heb ooit ook van die Robbedoes-verzamelalbums gekregen van mijn nonkel voor Nieuwjaar (meer specifiek nrs 198 en 199; daar stond trouwens "De vallei der bannelingen" ook in, helaas niet compleet 😅 ).
Die onlangs ook nog eens vastgehad, en daar stond dus "De ondergang" in van Jimmy van Doren (waarbij er een complot is van blanken die de Congolese premier -vader van Jimmy's vriend Napoleon- vermoorden). Het zijn inderdaad volwassen verhalen, terwijl de tekenstijl dat helemaal niet aangeeft, dus ik snap wel dat het niet zo populair was. Ik vind de dualiteit tussen de mooie Afrikaanse achtergronden/natuur enerzijds en de machtswellustelingen die het land proberen onder controle te houden/krijgen anderzijds, wel interessant, dus was getriggerd. Er is bijv. ook een verhaal met rexistische huurlingen die chaos veroorzaken.

Een andere reeks die ik nog tof vond uit die periode is 421 (wel alleen Morgane Angel gelezen, dus misschien atypisch aangezien het titelpersonage daar het verleden van geheim agent 421 onderzoekt). Kogaratsu stond er ook in, destijds zei me dat niet heel veel, nu vind ik die tekenstijl echt wel knap. En wat flarden van de P.I. van Hollywood van Berthet die ik eerder ken van Pin-Up en de Ideeëndealer.

Het lijkt trouwens wel of het merendeel van de scenario's uit de Robbedoes-stal destijds geschreven werd door Cauvin of Desberg. :D

Zelf ben ik eigenlijk vooral opgegroeid met Suske en Wiske (afgehaakt rond de tootootjes), met dus af en toe een uitstapje richting Dupuis. Tegenwoordig volg ik ook nog reeksen als Blacksad, Murena, de Schorpioen, maar die reeksen van vroeger blijven toch speciaal.

Ik heb al eindje blacksad op het oog. lees die graag maar heb ze eerder enkel uitgeleend, nooit gekocht.
Anyway, ik was eigenlijk aan het wachten op het laatste album om ze dan ineens te kopen.
Maar de newsflash over de uitgave precies gemist.

Dat vind ik nu echt albums die deftig in een hardcover passen.
Bij sommige strips is hardcover echter overkill tov inhoud.

Wat is jullie regel om te kiezen voor hardcover of niet?
En wat zijn jullie favoriete hardcovers? of aanraders?

Wat is jullie regel om te kiezen voor hardcover of niet?
En wat zijn jullie favoriete hardcovers? of aanraders?
In de regel kies ik (nu, vroeger niet) altijd voor hardcover, indien beschikbaar. Ter compensatie van de meerprijs, probeer ik wat kieskeuriger te zijn in wat ik nog koop. Lopende reeksen die ik al in softcover heb, blijf ik wel gewoon in softcover kopen. Al heb ik van sommige reeksen nu wel spijt dat ik ze niet in hardcover heb. Zoals Blacksad bijvoorbeeld. Of De Beestenburcht. 😢

Naast het feit dat hardcovers mooier in de boekenkast staan en minder rap slijten, staat er soms ook iets extra in, bvb. (typisch bij fantasy) een grote wereldkaart op de achterkant van de cover + de eerste pagina. Mijn broer had enkel de softcovers gelezen van De 5 Rijken en wou daarom eens in mijn HC exemplaren kijken. :biglaugh:

Laatst bewerkt:
In de regel kies ik (nu, vroeger niet) altijd voor hardcover, indien beschikbaar. Ter compensatie van de meerprijs, probeer ik wat kieskeuriger te zijn in wat ik nog koop. Lopende reeksen die ik al in softcover heb, blijf ik wel gewoon in softcover kopen. Al heb ik van sommige reeksen nu wel spijt dat ik ze niet in hardcover heb. Zoals Blacksad bijvoorbeeld. Of De Beestenburcht. 😢

Naast het feit dat hardcovers mooier in de boekenkast staan en minder rap slijten, staat er soms ook iets extra in, bvb. (typisch bij fantasy) een grote wereldkaart op de achterkant van de cover + de eerste pagina. Mijn broer had enkel de softcovers gelezen van De 5 Rijken en wou daarom eens in mijn HC exemplaren kijken. :biglaugh:

Om nu alles in hardcover te kopen vind ik wel enthousiast, maar snap je redenering, zeker als je kritisch bent voor wat je koopt.
Maar idd de 5 rijken & beestenburcht lijken me wel typisch hardcover-potentiëlen :)

Blauwbloezen bvb heb ik de eerste drukken van, en koop ik ook gewoon telkens softcover...
De strip is op zich meestal niet zo uitgebreid. :) Een kiekeboe vraagt dit ook niet vind ik, ..

Iemand die trouwens de reeksen Dwergen, Elfen, etc.. leest van Daedalus?

Om nu alles in hardcover te kopen vind ik wel enthousiast, maar snap je redenering, zeker als je kritisch bent voor wat je koopt.
Maar idd de 5 rijken & beestenburcht lijken me wel typisch hardcover-potentiëlen :)

Blauwbloezen bvb heb ik de eerste drukken van, en koop ik ook gewoon telkens softcover...
De strip is op zich meestal niet zo uitgebreid. :) Een kiekeboe vraagt dit ook niet vind ik, ..
Ja klopt, De Kiekeboes komt hier ook gewoon in softcover binnen, net als Tango, Largo Winch, Lady S., XIII, Wayne Shelton etc.
En toch had ik die achteraf gezien ook best in hardcover willen hebben. :biglaugh:

Iemand die trouwens de reeksen Dwergen, Elfen, etc.. leest van Daedalus?
Ik heb alles van Orks & Goblins en Magiërs, alsook Ogon. Niveau is wisselend, maar haalt toch altijd een zekere ondergrens. Goed tot zeer goed.
Al zit ik intussen wel met een ferme leesachterstand. :help:

Zowel Dwergen als Elfen was al te ver gevorderd toen ik instapte. Al staan die zeker ook op het lijstje om ooit te lezen.

Nu ik er zo over nadenk, mijn boekenchallenge van dit jaar is net behaald, dus misschien moet ik er in december maar eens werk van maken om wat van mijn achterstand in te halen. Je mag hier de komende weken dus enkele stripreviews verwachten! :wink:

Terug
Bovenaan