Sven Pichal onderzocht voor beelden seksueel kindermisbruik

Noot van de moderatie: Ook hier geldt, zoals altijd, dat we voor het delen van de namen de kranten volgen.
De medeverdachten worden dus niet bij naam genoemd, we treden daar streng tegen op.

Sven Pichal stopt met onmiddellijke ingang bij de VRT. Zou opgepakt zijn in't kader van een lopend onderzoek.

Dat ziet er ook weer niet goed uit...

Laatst bewerkt door een moderator:
I M H O zijn er mensen van het gerecht die deze beelden moeten bekijken beroepshalve, om zaken vast te stellen?
Ik denk dat je een sterke maag moet hebben, ik zou het niet kunnen zonder mijn maaginhoud in de dichtstbijzijnde vuilbak/toilet achter te laten.
Als je dat, zelfs beroepshalve, absoluut niet wil zien? Ik zou er wakker van liggen denk ik als je zo'n smeer***** /vuilig**** moet bekijken.
Denk dat dat voor de rest van je leven op je netvlies gebrand staat....

Moet wel een beetje awkward zijn nu ten huize Pichal
Dat vraag ik me nu ook af se. Hoe reageer je nu als partner op het feit dat jouw man plots weer naar huis komt met enkelband.
Wat gebeurt er eigenlijk als de partner niet meer wil dat hij naar huis komt? Blijf je dan wel automatisch in de gevangenis?

Dat vraag ik me nu ook af se. Hoe reageer je nu als partner op het feit dat jouw man plots weer naar huis komt met enkelband.
Wat gebeurt er eigenlijk als de partner niet meer wil dat hij naar huis komt? Blijf je dan wel automatisch in de gevangenis?
Om nog maar te zwijgen over de rest van de familie, vrienden ...

Pichal is getrouwd en ik neem aan dat hun woning gezamenlijke eigendom is, dus zijn echtgenoot kan hem helemaal geen toegang tot de woning ontzeggen.

I M H O zijn er mensen van het gerecht die deze beelden moeten bekijken beroepshalve, om zaken vast te stellen?
Ik denk dat je een sterke maag moet hebben, ik zou het niet kunnen zonder mijn maaginhoud in de dichtstbijzijnde vuilbak/toilet achter te laten.
Als je dat, zelfs beroepshalve, absoluut niet wil zien? Ik zou er wakker van liggen denk ik als je zo'n smeer***** /vuilig**** moet bekijken.

Ik heb de voorbije dagen ergens een interview zien voorbijkomen met iemand (denk dat het iemand van de politie was). Dat is effectief een job (of een deel van een job), die beelden bekijken, met de bedoeling van daders op het spoor te komen op basis van objecten op de foto's.
Dat zal inderdaad weinigen gegeven zijn om daar tegen te kunnen.

Lang geleden ook eens een interview gelezen over sociale media moderatoren bij facebook, instagram enz. Daar kwam ook allerlei vreselijke content voorbij. Mensen reporten dat, en de job van de moderator was om dat te beoordelen, dus die moesten dat allemaal bekijken. Als ik mij dat interview goed herinner was er daar (logischerwijs) niemand die het langer dan een paar maanden vol hield, want je wordt continu blootgesteld aan het allerslechtste van de maatschappij...

Even inpikken op die discussie over wie die beelden moet bekijken: Europol heeft een website waar ze objecten plaatsen die, eens iemand ze kan identificeren, kunnen helpen bij een lopend onderzoek. Het gaat echt enkel over objecten (kleding, doosjes, ...) en van al de rest is niets te zien. Als je wil helpen loont het misschien de moeite om daar af en toe eens door te gaan en te zien of niet kan helpen: https://www.europol.europa.eu/stopchildabuse

Opnieuw: niks expliciets te zien en enkel objecten, maar uiteraard zijn dat wel allemaal objecten die te zien zijn in echt beeldmateriaal, dus misschien niet voor gevoelige magen. Ik plaats het hier maar. Je weet maar nooit. Als het off-topic is mag het weg natuurlijk.

Uiteraard, er zijn mensen "genoeg" (ook binnen de politie e.d.) die daar heel regelmatig mee geconfronteerd worden. Met beelden of zelfs maar met omschrijvingen van bepaalde handelingen.

Als je dat echt niet wil dan moet je naar andere soort zaken gaan uiteraard, jeugdzaken afzweren. Idem bij andere beroepscategorieën.

Helaas gaat iemand dat moeten doen inderdaad. Hetzelfde geld voor moderatie teams op Facebook, Twitter, Youtube, ... Er is ooit eens een docu geweest over de psychologische schade die wordt opgelopen door de hele dag de goorste content van het internet te moeten bekijken. "The Cleaners" heet die docue denk ik als ik het snel even google.

Helaas gaat iemand dat moeten doen inderdaad. Hetzelfde geld voor moderatie teams op Facebook, Twitter, Youtube, ... Er is ooit eens een docu geweest over de psychologische schade die wordt opgelopen door de hele dag de goorste content van het internet te moeten bekijken. "The Cleaners" heet die docue denk ik als ik het snel even google.
De impact van de beelden kan trouwens wat verzacht worden door ze in zwart-wit en zonder geluid te tonen. Ik geloof dat Facebook dit intussen zo doet voor hun moderatoren.

Verzacht maar iemand moet ze nog steeds bekijken ... ik denk dat velen onder ons niet lang zouden kunnen aanzien;
Hoe zetten die mensen dat van zich af?? Heb de docu gevonden (the cleaners) eens kijken waar men die streamt.

Er zijn ook velen die niet kunnen kijken naar lijken of beelden van mishandelde dieren, toch is dat een noodzakelijk kwaad als we die zaken willen bestrijden. Dat zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn (en zelfs de mensen die het wel doen halen daar uiteraard -normaal gezien- geen plezier uit) maar er zijn mensen die dat doen omdat, als niemand het doet, die daders gewoon vrij spel krijgen.

Ik zie persoonlijk niet zo goed in hoe dat relevant is voor het topic, maar goed.

Waarom wordt de identiteit van de andere beschuldigden niet vrijgegeven, terwijl dat wel het geval is voor Pichal?
Omdat Pichal een prominente, publieke persoonlijkheid is en die anderen niet. Zijn arrestatie heeft een publieke impact, dus beslissen krantenredacties om zijn volledige naam te publiceren.

Terug
Bovenaan