Sven Pichal onderzocht voor beelden seksueel kindermisbruik

Noot van de moderatie: Ook hier geldt, zoals altijd, dat we voor het delen van de namen de kranten volgen.
De medeverdachten worden dus niet bij naam genoemd, we treden daar streng tegen op.

Sven Pichal stopt met onmiddellijke ingang bij de VRT. Zou opgepakt zijn in't kader van een lopend onderzoek.

Dat ziet er ook weer niet goed uit...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zorg wel dat de feiten die je post, volledig kloppen.
Net zien passeren - appelen en peren maar gaat er wel vlotjes binnen:

Sven PichalDries Van Langenhove
VRT-journalist en voorzitter LGBTQ-organisatie CavariaNationalist
Meer dan 10 jaar beelden van kindermisbruik verspreid, drugs gedeald en wou een kind kopen om te verkrachtenZat in een chatgroep waar memes werden gedeeld
Eén jaar effectiefTwee jaar effectief
8000 euro boete24000 euro boete
Burgerrechten 5 jaar kwijtBurgerrechten 10 jaar kwijt

Meer dan 10 jaar beelden van kindermisbruik verspreid, drugs gedeald en wou een kind kopen om te verkrachtenZat in een chatgroep waar memes werden gedeeld
Ik zag die ook al meermaals passeren.
Die straf voor Pichal mag serieus omhoog, zulke personen mogen zelfs volledig uit de maatschappij gesmeten (lees: vergeetput) worden IMO.
De straf voor Van Langenhove lijkt me terecht. Die discussie is al eens gevoerd.

Ik zag die ook al meermaals passeren.
Die straf voor Pichal mag serieus omhoog, zulke personen mogen zelfs volledig uit de maatschappij gesmeten (lees: vergeetput) worden IMO.
De straf voor Van Langenhove lijkt me terecht. Die discussie is al eens gevoerd.
Die discussie is inderdaad al gevoerd maar je kan de Reuzengommers er nog bij gaan zwieren als je wil, maar ik haalde het aan omdat de perceptie snel ontstaat dat pedofielen er gemakkelijk vanaf komen. Nu ook weer: "kindermisbruik is voor het Belgische gerecht niet zo erg als memes delen", ook al was het meer dan enkel wat mopjes maken in een besloten chatgroep.

Dat Pichal te licht bestraft is, is ontegensprekelijk een feit. Dat DvL niet veroordeeld is voor "in een chatgroep zitten waar memes werden gedeeld", maar dat er wel heel wat meer bij kwam kijken, is eveneens een feit.

Die discussie is inderdaad al gevoerd maar je kan de Reuzengommers er nog bij gaan zwieren als je wil, maar ik haalde het aan omdat de perceptie snel ontstaat dat pedofielen er gemakkelijk vanaf komen. Nu ook weer: "kindermisbruik is voor het Belgische gerecht niet zo erg als memes delen", ook al was het meer dan enkel wat mopjes maken in een besloten chatgroep.

Die "vergelijking" is niet enkel misleidend omdat het over appels/peren gaat, maar vooral omdat de essentie wordt weggelaten: Dries Van Langenhove heeft zich niet verdedigd én dus ook geen enkel schuldinzicht/berouw getoond. Gevolg = zware straf.

In al die andere zaken was dat wel het geval en daar houdt de rechtbank rekening mee bij het bepalen van de strafmaat. Geldt overigens ook in het dossier Schild & Vrienden: daar toonde één beklaagde wel spijt en die is er gewoon vanaf gekomen met een opschorting.

Natuurlijk wel heel gemakkelijk en populistisch. Je kan evengoed het volgende doen

VRT-journalist en voorzitter LGBTQ-organisatie CavariaRacist
Filmpjes op internet gezet en drugs gepaktDwepen met autoritaire regimes, liegen op tv, negationisme, als student mensen in elkaar kloppen, militante groepering opleiden, vrouwen als vuil behandelen

(en het was 16000, geen 24000)

Voorts is DVL zijn proces nog in beroep en is Pichal zijn proces nog maar gestart, dus het zouden eigenlijk lege vakjes moeten zijn. En denk ik dat DVL te streng gestraft is ? Ik ken het dossier niet. Afgaand op die memes denk ik 'mja, die passeren in onze whatsapp ook wel eens'. Daar moet je iemand niet voor veroordelen. Maar er zal wel meer geweest zijn dan dat. Die LSVers, KVHVers, Schild en Vrienden. Dat zijn geen koorknapen e. Altijd en overal het uithangen en tot op of over het randje gaan. Dan moet je niet verwonderd zijn dat ze je pakken als ze kunnen.

Pas op, ik ben geen fan van DVL en geen fan van Pichal. Maar gewoon cherrypicken om te doen alsof een pedo in Belgie met alles wegraakt en een extreem rechtse wappie veel erger gestraft wordt is gewoon incorrect. Het had geholpen als DVL niet de arrogante kwal blijft uithangen in zowel elke tv studie en elke rechbank. Dan moet je niet verwonderd zijn dat de rechter naar links of rechts opschuift in de strafmaat... Heel stiekm denk ik dat DVL dat met opzet doet zodat hij nog wat slachtoffer kan spelen als 'ik word gepakt door de duistere mainstream krachten'...

3 jaartjes cel met uitstel. Iets uitgebreider:

Pichal krijgt een celstraf van 3 jaar, volledig met probatie-uitstel. Dat wil zeggen dat die celstraf niet wordt uitgevoerd als hij zich voor een periode van 5 jaar aan enkele voorwaarden houdt. Zo mag/moet hij:

• geen alcohol drinken of drugs nemen (en moet hij maandelijks negatieve testen voorleggen);
  • strikt de oproepingen van de justitieassistent en de probatiecommissie opvolgen;
  • intensieve therapie volgen rond verslavingsproblematiek en de seksuele problematiek;
  • een verbod om met minderjarigen te werken, contact met hen te zoeken, of zich op plaatsen te begeven die in het bijzonder door minderjarigen worden bezocht zonder dat er volwassenen aanwezig zijn;
  • geen strafbare feiten plegen;
  • een vast adres hebben.
Pichal wordt voor 5 jaar uit zijn rechten ontzet, hij kan zich bijvoorbeeld niet verkiesbaar stellen bij verkiezingen. Hij mag ook 5 jaar niet in het onderwijs werken, of bij verenigingen die zich richten op minderjarigen richten.

Pichal kreeg ook een boete opgelegd van 8.000 euro, die is voor de helft met uitstel.

Hij mag ook 5 jaar niet in het onderwijs werken, of bij verenigingen die zich richten op minderjarigen richten.

Persoonlijk zou ik zo iemand gewoon niet meer willen zien werken met minderjarigen. Als werkgever wil je dat toch niet in je organisatie 🤷‍♂️

Laatst bewerkt:

Pichal krijgt een celstraf van 3 jaar, volledig met probatie-uitstel. Dat wil zeggen dat die celstraf niet wordt uitgevoerd als hij zich voor een periode van 5 jaar aan enkele voorwaarden houdt. Zo mag/moet hij:

• geen alcohol drinken of drugs nemen (en moet hij maandelijks negatieve testen voorleggen);
  • strikt de oproepingen van de justitieassistent en de probatiecommissie opvolgen;
  • intensieve therapie volgen rond verslavingsproblematiek en de seksuele problematiek;
  • een verbod om met minderjarigen te werken, contact met hen te zoeken, of zich op plaatsen te begeven die in het bijzonder door minderjarigen worden bezocht zonder dat er volwassenen aanwezig zijn;
  • een vast adres hebben.
Pichal wordt voor 5 jaar uit zijn rechten ontzet, hij kan zich bijvoorbeeld niet verkiesbaar stellen bij verkiezingen. Hij mag ook 5 jaar niet in het onderwijs werken, of bij verenigingen die zich richten op minderjarigen richten.

Pichal kreeg ook een boete opgelegd van 8.000 euro, die is voor de helft met uitstel.

Persoonlijk zou ik zo iemand daar gewoon niet meer willen zien werken. Als werkgever wil je dat toch niet in je organisatie 🤷‍♂️

Dat laatste vond ik ook vreemd in die uitspraak. Je zou toch verwachten dat zo iemand levenslang niet meer met of rond kinderen zou mogen werken.

• een vast adres hebben.

Persoonlijk zou ik zo iemand daar gewoon niet meer willen zien werken. Als werkgever wil je dat toch niet in je organisatie 🤷‍♂️

Zijn naam is niet bepaald geheim. Indien een bedrijf die nog aanneemt zegt dat genoeg over hen.

• een vast adres hebben.

Gelukkig bestaat er wel in ons land nog iets als rehabilitatie, toch?

Volgens mij zit alles in deze straf die er nodig is. De dreiging van 3 jaar cel bij een kleine misstap, intensieve therapie op alle vlakken waar werk aan is, en een strenge controle van elk teken dat de therapie niet volstaat. En als hij dan vijf jaar lang geen enkele misstap begaat, succesvol in therapie voor zijn seksuele problematiek en voor zijn verslaving, vijf jaar geen alcohol of drugs neemt, mag je toch uitgaan van een gebeterd leven en het begin van weer werken aan een normaal bestaan.

Gelukkig bestaat er wel in ons land nog iets als rehabilitatie, toch?

Volgens mij zit alles in deze straf die er nodig is. De dreiging van 3 jaar cel bij een kleine misstap, intensieve therapie op alle vlakken waar werk aan is, en een strenge controle van elk teken dat de therapie niet volstaat. En als hij dan vijf jaar lang geen enkele misstap begaat, succesvol in therapie voor zijn seksuele problematiek en voor zijn verslaving, vijf jaar geen alcohol of drugs neemt, mag je toch uitgaan van een gebeterd leven en het begin van weer werken aan een normaal bestaan.
Rehabilitatie is inderdaad belangrijk. Voor hem zou een leven in de anonimiteit en een low-profile beroep de beste garantie zijn op dat normaal bestaan. Die gaat niet meer in de schijnwerpers (willen) staan.

Mensen maken fouten en misstappen. Een Tom Waes die zat in zijn auto kruipt en levensgevaarlijk gewond geraakt zal over een jaar terug de bijou van het TV-landschap worden*. Maar een Pichal die veroordeeld werd voor het delen van beelden met seksueel kindermisbruik is toch een heel andere categorie van misstappen begaan.

*Dat was niet waar geweest als Waes slachtoffers had gemaakt, laat staan kinderslachtoffers.

Terug
Bovenaan