Syrische asielzoeker steekt 4 kinderen neer

Voorlopig nog geen duidelijkheid rond het motief. Enkel dat het geen terreuraanslag zou zijn.

Wat betreft passiviteit van de meeste omstaanders: ik kan mezelf ook moeilijk voorstellen dat ik niets zou ondernemen. Maar dit is makkelijk gezegd van achter je laptop natuurlijk. Ik zou wel eens willen zien welke zelfverklaarde helden effectief hun eigen leven in gevaar zouden brengen als puntje bij paaltje komt.
Je kan pas aanspraak doen op zo'n uitspraken als je in zo'n situatie hebt ingegrepen. Anders niet. Het is een psychologisch fenomeen dat mensen in zulke extreme gevallen helemaal niets doen of geen hulp bieden.

Je kan pas aanspraak doen op zo'n uitspraken als je in zo'n situatie hebt ingegrepen. Anders niet. Het is een psychologisch fenomeen dat mensen in zulke extreme gevallen helemaal niets doen of geen hulp bieden.
En toch is het volgens mij een typisch Westers fenomeen hoor. Ik ben er zeker van dat als ik in Molenbeek een kind zou aanvallen ik door de omstaanders direct aan gort word geklopt, en terecht.

Ergens heeft hem toch gelijk, hoe zwak ben je wel niet als je er kan op kijken al filmend met je gsm, ik spring toch direct op zo een dwaas die kinderen wil neersteken, en dat we naar een zwakke maatschappij aan het afglijden zijn is gewoon een waarheid, oa legerdienst en rijkswacht zijn 2 dingen die hard terug nodig zijn in onze pamper maatschappij waar men al begint te pleiten om een kalende jankende man verlof te kunnen geven als die het moeilijk heeft.

Ik ben 1x duidelijk getuige geweest van het "Bystander effect" ( link, ik was die "een persoon was al gestart"). Daar zijn 100-en auto's voorbij gereden terwijl er overduidelijk iemand in nood was. Dat effect is echt heel duidelijk, en ik denk in praktijk dat als dit voorvalt, je vooral probeert weg te lopen.
Kijk naar 9/11. Een héél vliegtuig vol, en die mannen hadden enkel messen he.

Ik ben 1x duidelijk getuige geweest van het "Bystander effect" ( link, ik was die "een persoon was al gestart"). Daar zijn 100-en auto's voorbij gereden terwijl er overduidelijk iemand in nood was. Dat effect is echt heel duidelijk, en ik denk in praktijk dat als dit voorvalt, je vooral probeert weg te lopen.
Kijk naar 9/11. Een héél vliegtuig vol, en die mannen hadden enkel messen he.
Toen men wist wat er ging gebeuren is er wel een groep geweest die actie heeft ondernomen wat uiteindelijk heeft gemaakt dat het gekaapt vliegtuig zijn doel niet heeft bereikt, over de mes aanval, als je erop kan staan filmen dat is niet weglopen dat is gewoon laf zijn

Past inderdaad volledig in het plaatje van bijvoorbeeld een Dries Van Langenhove, die er dan ook meteen op reageert:

"Het is een gebrek aan testosteron. De oorzaak van heel wat maatschappelijke problemen."

Dat is nochtans geen onzinne hypothese. Gemiddelde testosteronwaarden zijn al decennia aan het dalen bij voornamelijk Westerse mannen. Als je kijkt naar wat de eigenschappen van testosteron zijn lijkt het me aannemelijk dat de kans groter is dat er wordt ingegrepen wanneer de bijstaanders hoge testosteronwaarden hebben.

In dat opzicht volk ik deels @808 State wel. Ik kan hier geen bewijs van voorleggen, maar ik durf wel te geloven dat testosteronwaarden wat hoger liggen in Molenbeek dan in de rest van België. En cultuur speelt natuurlijk ook een rol.

Toen men wist wat er ging gebeuren is er wel een groep geweest die actie heeft ondernomen wat uiteindelijk heeft gemaakt dat het gekaapt vliegtuig zijn doel niet heeft bereikt, over de mes aanval, als je erop kan staan filmen dat is niet weglopen dat is gewoon laf zijn
Ja, er is dus een verschil wanneer je weet dat je sowieso gaat sterven... Dan kom je in een "niets te verliezen"-situatie uit en zal je veel makkelijker ingrijpen. Maar ik betwijfel ten zeerste dat jij ineens op iemand gaat vliegen die daar met een mes staat te zwaaien. Vanaf je zelf gevaar loopt, is bij zowat alle mensen de reactie "ik maak mij uit de voeten, ik ga mijn leven hier niet riskeren".

Ergens heeft die man een punt, maar ergens weet ik niet of je op basis van een video alle context mee hebt. Ik weet zelf niet hoe ik instinctief zou reageren, maar als mijn dochter tussen die kinderen zat zou ik wel proberen ingrijpen. Dat zeg ik nu natuurlijk met relatief gemak. Op het moment zelf neemt het reptielenbrein het over en dan kan een mens drie dingen doen: flight, fright or fight.

Ge pakt gewoon uw kind asap en ge zijt weg meestal... En als ge écht zeker weet dat uw eigen kind veilig zit gaat ge eventueel terug om anderen te redden.

Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe waanzinnig gevaarlijk iemand met een mes is. Blijvende schade binnen enkele tellen en de dood is nooit ver weg.

Ge pakt gewoon uw kind asap en ge zijt weg meestal... En als ge écht zeker weet dat uw eigen kind veilig zit gaat ge eventueel terug om anderen te redden.

Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe waanzinnig gevaarlijk iemand met een mes is. Blijvende schade binnen enkele tellen en de dood is nooit ver weg.
Ben er 100% zeker van mijn mama was erop gesprongen heeft trouwens een serieuze aanval meegemaakt met een zatte klant die op haar afkwam met een stuk geslagen bierglas ze zette geen stap achteruit maar sloeg los op.die zijne smoel met een keu.

Weg vluchten kan ik enigsinds nog begrijpen maar erop staan filmen en verder niks doen is gewoon laf

Laatst bewerkt:
Lekker fantaseren op het internet over hoe heldhaftig ge zou zijn in een situatie die zò veraf staat van alles wat ge al ooit hebt meegemaakt in uw leven. Ik heb echt geen idee wat ik zou doen.

Ergens heeft die man een punt, maar ergens weet ik niet of je op basis van een video alle context mee hebt. Ik weet zelf niet hoe ik instinctief zou reageren, maar als mijn dochter tussen die kinderen zat zou ik wel proberen ingrijpen. Dat zeg ik nu natuurlijk met relatief gemak. Op het moment zelf neemt het reptielenbrein het over en dan kan een mens drie dingen doen: flight, fright or fight.

Ondanks het feit dat dit een interessante discussie is (wat doe je in zo'n situatie), maakt Jahjah gewoon de fout om daar een racistisch statement van te maken.
Papa's uit onze buurt hier zouden die man binnen enkele seconden overmeesteren. Ik weet dat wat ik hier zeg gevoelig ligt in westerse ogen.
Misschien is dit individualisme, misschien een soort onbezorgde opvoeding die mannen tot minder mannen heeft gemaakt, ik weet het niet.
Draai dat eens om. Stel dat ik statements begin te maken over mannen of (brusselse) jongeren uit "zijn buurt", die door een "gebrekkige" opvoeding zaken wel of niet doen, en hoe dat onze maatschappij negatief beïnvloedt.

Dat is subtiel polariseren, en we zijn er helemaal niks mee. Ik zou er hier op het forum waarschijnlijk zelfs voor gewaarschuwd worden.

Los daarvan: ik ben al eens bedreigd geweest met een mes op reis. Heb toen na enkele seconden twijfelen mijn portefeuille mooi afgegeven.
1 keer steken en het kan voorbij zijn. Ik heb de dagen daarna veel nagedacht over "had ik misschien moeten vechten, of dit, of dat moeten doen", maar kijk, ik ken niks van zelfverdediging of vecht technieken.
Ok, als iemand je eigen familie of gezin aanvalt, dat is iets anders. Maar in de situatie van gisteren zou ik ook gewoon weglopen en de politie bellen. En ervoor zorgen dat iedereen in de buurt ook wegloopt. Zelf die man proberen tegen te houden zou in mijn geval gewoon oliedom zijn, want ik heb die skills niet.

Draai dat eens om. Stel dat ik statements begin te maken over mannen of (brusselse) jongeren uit "zijn buurt", die door een "gebrekkige" opvoeding zaken wel of niet doen, en hoe dat onze maatschappij negatief beïnvloedt.

Dat is subtiel polariseren, en we zijn er helemaal niks mee. Ik zou er hier op het forum waarschijnlijk zelfs voor gewaarschuwd worden.
Vooral een beetje ironisch dat "de papa's uit onze buurt" vooral geen vluchtelingen zijn... Die dus... gevlucht zijn voor gevaar.

Ik vind het toch vooral goedkope commentaar hoor, ik denk dat er toch wel al heel wat geweten is over het (on)vermogen van mensen om in te grijpen in dit soort situaties. Ik betwijfel dat dit iets eigen is aan het "onbezorgd opgroeien van Westerse mannen". Ik hoop ook dat ik in zo'n situatie op die kerel zou vliegen, maar tot je effectief in die situatie zit heeft dat, en ook die tweet, nogal een hoog keyboard-hero-gehalte.

Tgoh, ja, blijft altijd zo'n what if waarbij mensen/mannen nogal de neiging hebben om hun heldhaftigheid te overschatten. Tot zo'n situatie zich effectief voordoet en ze de eersten zijn om tuck tailed te gaan lopen. Ik heb al een paar keer een situatie meegemaakt (weliswaar steeds van ver, zonder dat ik zelf onbewust de keuze moest maken tussen fight of flight) dat er een meisje werd lastiggevallen of er iets gestolen werd (wat natuurlijk totaal niet te vergelijken is met zoiets gevaarlijks als dit). En elke keer waren het voornamelijk "allochtonen" die de belagers of dieven achternaholden, tackelden of aanspraken/sloegen. De witte Belgen keken er, meestal, naar en deden niks. Nu, dat narratief van de zwakke witte Westerse man is er één van voornamelijk extreemrechtse groepen, dat ik echt niet wil napraten, maar heel misschien is er toch wel iets van waar. Te veel geïndividualiseerd?

Ik ben zelf nog maar een keer op iemand afgevlogen en dat was omdat die meisje ongewild aan het betasten was. Toen heb ik die wel een klap gegeven, maar er ook verschillende geincasseerd.

Maar bijvoorbeeld met Genk tegen Celta de Vigo ben ik eens tegenover een groep hooligans van Celta terecht gekomen. Toen ben ik toch direct de loop opgegaan.

In dit geval zou ik ook gewoon de loop op zijn gegaan. Het is een heel verschil om tegenover een boom van een kerel of iemand met een mes terecht te komen. Dat heet inschatting.

. De witte Belgen keken er, meestal, naar en deden niks. Nu, dat narratief van de zwakke witte Westerse man is er één van voornamelijk extreemrechtse groepen, dat ik echt niet wil napraten, maar heel misschien is er toch wel iets van waar. Te veel geïndividualiseerd?
Testoteron daalt al jaaaaren in de Westerse wereld. Dat zijn gewoon feiten, niet nodig om daar een politieke discussie van te maken.
Hoe dit komt is minder duidelijk .....levensstijl, opvoeding, vervuiling in de leefomgeving ?
Alleszins een kwalijke evolutie.

Kan hier mis zijn maar heeft Abou Jahjah, toendat hij zogenaamd naar Libanon vertrokken is om te gaan vechten tegen de "Israëlische bezetter", zich niet ver weg verstopt van het geweld daar :p?

Nogal serieuze gezever van hem hoe hij begint dat mannen minder man zijn door opvoeding terwijl hij zelf verstopt zat bij zijn moeder :p.

Laatst bewerkt:
In dit geval zou ik ook gewoon de loop op zijn gegaan. Het is een heel verschil om tegenover een boom van een kerel of iemand met een mes terecht te komen. Dat heet inschatting.

En dan is er nog een verschil tussen 'iemand met een mes' en 'iemand met een mes die net 6 mensen probeerde te vermoorden'.

Ik ben zelf nog maar een keer op iemand afgevlogen en dat was omdat die meisje ongewild aan het betasten was. Toen heb ik die wel een klap gegeven, maar er ook verschillende geincasseerd.

Dit kan voor jou trouwens ook juridische problemen geven. (als je zelf iemand aanvalt)
Uiteraard niet in het geval van die kerel met mes in Annecy, denk ik toch.

Lekker fantaseren op het internet over hoe heldhaftig ge zou zijn in een situatie die zò veraf staat van alles wat ge al ooit hebt meegemaakt in uw leven. Ik heb echt geen idee wat ik zou doen.
Het is inderdaad grappig en vooral omdat close combat een mes veel gevaarlijker is dan een gun. Wij trainen eigenlijk toch 1x per maand op security issues en mocht ik daar zijn met mijn kinderen zou ik toch ook onmiddelijk hun wegleiden ipv confrontatie aan te gaan. Was ik daar alleen en had ik bvb een vuilbak die ik op zijn hoofd kon slaan zou ik dat wel doen. Maar met gewoon vuisten naar iemand gaan met een mes is hmmm jah...

De solidariteit binnen sommige minderheden is wel opmerkelijker sterker dan bij autochtone gemeenschappen. De Joods-orthodoxe gemeenschap is daar wel een heel sterk voorbeeld van, daar wordt voor elkaar gezorgd - al is dat wellicht ook met een nuance te vertellen.

Zoals ik al zeg: de context ontbreekt in zo'n filmpjes en het is gemakkelijk gezegd dat dat "bij ons gene waar zou zijn". Je ziet toch iemand achter die kerel aan gaan met een rugzak en uiteindelijk is hij toch weggejaagd en geklist. Op korte tijd kan je veel mensen verwonden met een mes.
Solidariteit is wel iets anders dan ingrijpen bij zo'n zaken, daar zou ik buiten de cultuur het ook zoeken bij een soort van gevoel niet bij de maatschappij te horen maar wel bij een parallele samenleving. Wij zullen sneller denken: "dat is iets voor de politie/het OCMW/...", terwijl die overheidsinstantie zelf in bepaalde middens niet wordt vertrouwd en je dan beter voor "je eigen mensen" kan zorgen.

Past inderdaad volledig in het plaatje van bijvoorbeeld een Dries Van Langenhove, die er dan ook meteen op reageert:

Overigens is heel dat argument over testosteron ook zoiets dat met een zekere korrel zou mag genomen worden. De gemiddele waarden bij pakweg 30-jarige mannen ligt lager dan X jaar terug bij mannen van dezelfde leeftijd. Maar gezien mensen alsmaar gemiddeld dikker worden, gepaard met ongezonde voeding, en we gemiddeld ook minder actief zijn (bureaujob tegen fysiek werk), kan je daar al wel een verklaring vinden. Pak er nog minder slaap bij. En dan kan je kijken naar hormoonverstorende stoffen in het milieu (al zou het me verbazen als die in de jaren '80 pakweg niet meer voorkwamen).
Een man met een gezonde levensstijl moet zich dus niet zoveel zorgen maken.

Anderzijds, iemand een idee van de cijfers van overgewicht in de sociaal-economisch vaak achtergestelde wijken waar Jahjah op doelt?

Terug
Bovenaan