Systeem voor Plex (NUC?)

ArcsS

New member
Ik wil een Plex mediaserver maken, (voorlopig) enkel maar voor gedigitaliseerde dvd's.
Als ik via mijn pc werk streamt hij perfect via de Chromecast, via mijn synology nas (DS) heb ik last van lag.

Nu heb ik momenteel Home Assistant op een NUC draaien, zou ik hier mijn plex mediaserver kunnen bijplaatsen in combinatie met een externe harde schijf? Of koppel ik hem aan mijn NAS? Ideeën zijn welkom :)

Als je een Smart TV hebt kan je daar wel apps opzetten.

Zelf gebruik ik Emby om media naar mijn TV te streamen vanop mijn Synology. Streamt alles zonder problemen via netwerk. Heb daardoor geen mediabox o.i.d. nodig.

Ik vond plex wel leuk en mooi werken (al ken ik Emby niet)
Een gewone Synology?
Plex werkte bij mij niet zo goed. Heb een gewone DS418 en dat werkt perfect. Je installeert de Emby app op je Synology en op je Smart TV, je maakt een account aan en linkt dat account aan de app op je TV.

De NUC is sowieo krachtiger voor PLEX dan eender welke Synology NAS.
De beste manier is je media op de Syno zetten maar je PLEX server hosten op je NUC. Je kan plex bij installeren op het OS dat je nu gebruikt voor HA. Ik kies er echter voor om er een hypervisor tussen te zetten, in mijn geval Proxmox. Dat is gratis.

Op proxmox installeer je dan VM's of containers. Afhankelijk van de hardware specs van je NUC (vooral ram) kan je dan een aantal VM's en/of containers naast elkaar zetten. De VM's kan je dan ook back-uppen op de NAS. Als je NUC ooit crasht of er gaat iets mis, ben je op een uur terug up and running op een andere machine...

Je kan de iGPU van je NUC ook ter beschikking stellen van de VM waarop PLEX draait, waardoor die effectiever kan transcoden.

Kleine threadnecro. Ik was aan het kijken naar een thuisoplossing om wat media op mijn smart tv af te spelen.

Voorlopig had ik dit opgelost dmv mijn PC te gebruiken waar ik plex mediaserver op heb draaien. Echter is de PC wel wat verbruiksheavy om die continue op te hebben staan samen met mijn TV.
Dus was een beetje aan het kijken naar een alternatief. Zijnde een NUC of een NAS. Maar ik kan eerlijk waar door het bos de bomen niet meer zien.

Persoonlijk liefst iets zo simpel als mogelijk is.
10 - 20 TB op termijn waarbij het de intentie is om in Raid 5/6 of zo te gaan zodanig dat als ooit 1 van de schijven het opgeeft ik een alternatief heb.

Wat raden jullie aan?

Ik ben mij zo recent wat beginnen verdiepen in NAS. Als je het zuinig wilt houden is UGreen DXP2800 in RAID1 wel een heel goeie optie.
Je kan ook voor DXP4800 gaan om RAID5/6 te doen, maar 3 of 4 HDD's verbruiken wel een stukje meer.
Of DXP4800+ , die heeft een betere CPU maar verbruikt ook meer daardoor.

Andere NAS systemen zijn bij mij vrij snel afgevallen met dat UGreen echt goed bezig is met Synology bij te benen op software vlak. En op hardware vlak een veel betere prijskwaliteit verhouding heeft dan Synology.

Ik zou ook een 4-bay kopen als je van plan bent maar 2 HDD's te steken. Als je dan later wil uitbreiden moet je alleen een disk bijkopen. Met een 2-bay is het veel meer gedoe.

Ik verschiet mij een ongeluk in wat harde schijven kosten tegenwoordig...
Hoe belangrijk is die zwaardere processor bij de DXP 4800+? Mij lijkt het dat voor de meeste zaken die 4800 wel voldoende zal zijn.

Ik verschiet mij een ongeluk in wat harde schijven kosten tegenwoordig...
De prijzen zijn idd absurd de laatste tijd... Nu een jaartje bezig met mijn home server en recent ook een NAS toegevoegd voor mijn mediacenter (bye streaming services). Was mijn eerste keer in de wondere wereld der NAS en heb "gewoon" enkele WD Red's gekocht van tweakers.

De gewone heeft een N100 chip, die heeft alleen E-cores en 4 cores/thread. De Plus heeft 4E+1P core, dus 6 threads kan tot 64GB ram en die heeft 10Gbe aan boord en een extra NMVe slot. Als je de box puur als NAS gaat gebruiken is de gewone waarschijnlijk genoeg. Als je van plan bent een ander OS te installeren, VM's of containers te draaien e.d. dan is de plus wel een meerwaarde. 10Gbe is nice to have maar er zit een significante kost aan het upgraden van je netwerk als je daar gebruik van wil maken en een 4-bay kan toch niet aan 10Gbe werken. De NVMe's wel.

Ik was aan het denken aan iets zoals dit:
QNap NAS T-464

Om de prijs een beetje onderaf te duwen. Je zit namelijk al snel aan 800 - 1000€ wanneer je alles nieuw koopt. Dit tgv de kost van de harde schijven die vlot richting de 150€ gaan per stuk.

In principe zou die processor sterk genoeg moeten zijn om zelfs 4k te transcoden als dat zou nodig zijn.
En voor full hd wat ik mij eerder zie gebruiken is dit ook voldoende.

Ik heb geen 10gbe netwerk en ben dat ook niet van plan op te zetten.
Ik heb geen kennis van VM's of containers of een ander OS te installeren, dus ik zie ook hier niet direct een meerwaarde aan.

Laatst bewerkt:
Ik was aan het denken aan iets zoals dit:
QNap NAS T-464

Om de prijs een beetje onderaf te duwen. Je zit namelijk al snel aan 800 - 1000€ wanneer je alles nieuw koopt. Dit tgv de kost van de harde schijven die vlot richting de 150€ gaan per stuk.

In principe zou die processor sterk genoeg moeten zijn om zelfs 4k te transcoden als dat zou nodig zijn.
En voor full hd wat ik mij eerder zie gebruiken is dit ook voldoende.

Ik heb geen 10gbe netwerk en ben dat ook niet van plan op te zetten.
Ik heb geen kennis van VM's of containers of een ander OS te installeren, dus ik zie ook hier niet direct een meerwaarde aan.
Ben overstag gegaan voor :

Ugreen DXP4800
16 TB exos harde schijf
Was tesamen 700€.

Indien de prijzen in de toekomst dalen voeg ik wel extra harde schijven toe. Maar voorlopig laat ik het zo. Had nog even zitten kijken naar een https://tweakers.net/pricewatch/224...yzen-7-5825u-4-bay-nas-mini-pc/specificaties/. Maar geen zin om alles zelf gaan uit te vogelen. Een beperkte meerkost voor iets dat gewoon werkt is ook wel ok.
En in principe is deze ugreen beter dan de hoger vermelde QNap NAS T-464 vanuit een hardware perspectief.

Damn man, was eens aan het kijken naar NAS-schijven owv deze thread. Mijn ironwolf pro van 8TB die eind 2023 €230 kostte bij Alternate staat nu aan €320 te koop. :wtf:

Damn man, was eens aan het kijken naar NAS-schijven owv deze thread. Mijn ironwolf pro van 8TB die eind 2023 €230 kostte bij Alternate staat nu aan €320 te koop. :wtf:
Wel uit stock nu, maar ik dacht dat die zaterdag er nog was aan 225€ (was mijn keuze geweest indien ik die exos niet was tegengekomen) :

Zaterdag deze opgepikt voor 237€...
Nu is het 422€ + leveringskosten... en dat voor een versie die refurbished is.

Maar met de hype voor AI achtte ik het aannemelijk dat de prijs van harde schijven en electronica komend jaar en het jaar erop gaat stijgen. Waardoor ik dacht dat het beste nu de trekker overhaalde... ipv een paar maand of zo nog af te wachten.

Laatst bewerkt:
Wel uit stock nu, maar ik dacht dat die zaterdag er nog was aan 225€ (was mijn keuze geweest indien ik die exos niet was tegengekomen) :

Zaterdag deze opgepikt voor 237€...
Nu is het 422€ + leveringskosten... en dat voor een versie die refurbished is.

Maar met de hype voor AI achtte ik het aannemelijk dat de prijs van harde schijven en electronica komend jaar en het jaar erop gaat stijgen. Waardoor ik dacht dat het beste nu de trekker overhaalde... ipv een paar maand of zo nog af te wachten.

Triestig toch. De mining-craze had nog een "realistisch" einde vond ik indertijd... Iedereen gaat beginnen minen, dus het zal onvermijdelijk minder rendabel worden en mensen gaan stoppen met alle GPU's op te kopen.

Nu is het de beurt aan RAM, harde schijven(en opnieuw GPU's?) en ik kan het einde van de AI craze niet zien, ook al hoor je dat het een bubbel is die onvermijdelijk zal barsten.

Terug
Bovenaan