Goh, ik weet het zo niet. Moet je dat nu net niet wél gaan afdwingen?Dat ze onderling iets anders praten: who cares? Het probleem is wanneer de communicatie met de leerkracht niet gaat en/of je gewoon geen kennis deftig kan overbrengen omdat ze woordenschap niet kennen.
Ik vind niet dat je mensen kan verplichten om thuis Nederlands te praten of om je kinderen van thuis uit Nederlands aan te leren (ik vind het als ouder natuurlijk verstandiger om dat wél te doen, al is het bijvoorbeeld gewoon al nederlandstalige tv laten kijken).
Maar op school kan je zoiets wel afdwingen, want anders zit je daar in extreme situaties misschien met een klas kinderen waarvan er 80% iets anders tegen elkaar aan het praten zijn. Van enkel Nederlands tegen de leerkracht te praten, gaan ze het ook niet leren (want hoe vaak zeg je tenslotte iets tegen de leerkracht). Ik heb ooit stage gedaan op een middelbare school en daar moesten alle leerlingen verplicht Nederlands praten op school, ook op de speelplaats.
Weyts komt natuurlijk weer met een non-oplossing... het is eigenlijk te belachelijk voor woorden.