Nieje....Voor een Vlaming is Engels ook eenvoudiger te leren dan een Waal omwille van 2 redenen.
1. Nederlands heeft meer gelijkaardige kenmerken met Engels, hoewel grammaticaal op de naamvallen na we eigenlijk meer bij het Duits leunen qua zinsbouw enzovoort. Nederlands ontstond ook als een soort west-Duits/Germaans dialect. Maar we zijn ook meer beinvloed door het Frans en het Engels op vlak van handel doorheen de geschiedenis (door onze grenzen, onze ligging aan de kust en tussen al die machten).
Nu is het wel zo dat het Engels indertijd heel veel geleend heeft uit het Frans en in het verre verleden sprak de Engelse elite zelfs ook Frans voor een tijdje omdat het meer aanzien had. Maar het Engels is geen romaanse taal. En qua uitspraak is het toch een veel groter verschil dan tussen Nederlands en Engels. West-Vlaams leunt zelfs nog meer bij het Engels aan qua bepaalde klanken.
2. De belangrijkste reden van allemaal. Frans heeft internationaal gewoon meer aanzien dan het Nederlands. Dat kan je niet ontkennen, dat is gewoon zo. En vroeger was dat nog meer zo. Want Frans stond samen met Engels als de grootste voertalen in de EU vroeger, nu is dat ietsje anders wel. Maar bijvoorbeeld bij veel dingen wat we doen kan ik niet Nederlands kiezen, dan moet ik Engels kiezen, terwijl Frans ook een optie is. Ook hebben wij geen dubbed tv, wij maken gebruik v. ondertitels, en dat mag je absoluut niet onderschatten op vlak van aanwerving van taal en exposure voor die taal.
De kennis van het Engels is nu éénmaal een stuk beter in de landen met een Germaanse taal, en dan nog specifiek de kleinere landen, dus Scandinavië, IJsland en de lage landen specifiek het meest, want Duits is ook een grotere taal dan al de rest, waardoor "de nood" om een andere taal te leren kleiner is, en er dus minder blootstelling is aan die taal.
Nu, ik denk dat de jongere generaties over het algemeen een betere kennis v/h Engels hebben, ook in Wallonië.
Ooit al jongeren Engels horen klappen? Dat is afgrijselijk. Je kan dat niveau echt zo zien dalen per generatie, dat is meer het niveau van "we speaken de english" dan eender wat.