Tax On Web 2022

Ik heb vorig jaar even geëxperimenteerd met Bux Zero. Probleem is dat zij op buitenlandse dividenden geen Belgische RV afhouden. Dat gaat maar om een klein bedrag maar is in dollars etc. In principe moet ik die RV nu aangeven. Al mijn andere beleggingen verliepen wel via een gewone broker die de RV dus al heeft afgehouden.

Echter aangezien dat allemaal berekenwerk is: Zou ik voor de recuperatie van RV van dividenden onder de code 1437 in plaats van de maximale 240 euro gewoon 220 euro kunnen ingeven? (Ik schat de RV bij bux op max 12 euro maar bouw zo wat veiligheidsmarge in).
Of moet ik echt de verschuldige RV nog apart aangeven?

Ik heb vorig jaar even geëxperimenteerd met Bux Zero. Probleem is dat zij op buitenlandse dividenden geen Belgische RV afhouden. Dat gaat maar om een klein bedrag maar is in dollars etc. In principe moet ik die RV nu aangeven. Al mijn andere beleggingen verliepen wel via een gewone broker die de RV dus al heeft afgehouden.

Echter aangezien dat allemaal berekenwerk is: Zou ik voor de recuperatie van RV van dividenden onder de code 1437 in plaats van de maximale 240 euro gewoon 220 euro kunnen ingeven? (Ik schat de RV bij bux op max 12 euro maar bouw zo wat veiligheidsmarge in).
Jij mag kiezen op welke dividenden je de vrijstelling toepast. Als jij dat deels op je Belgische en deels op je buitenlandse dividenden wil doen, geen probleem. Vermeld het misschien wel ergens kort in een bijlage ofzo, gewoon ter verduidelijking.

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Te weinig bedrijfsvoorheffing betalen doorheen het jaar. Of een te hoge vooruitbetaling als zelfstandig.

Dat, of veel dividenden/pensioensparen/langetermijnsparen/woonbonus/... kunnen ingeven.

Zoveel mogelijkheden. Ik zou er alleszins niet zo gelukkig mee zijn want meestal komt het neer op te veel voorschotten.

Ja dus.

Die gemiddelde aanslagvoet, wat doe ik daar mee? Er wordt mij daar één voorgesteld, maar das dus de laagste van vorig jaar (van mijn vrouw en mezelf) en dus niet het gemiddelde van de twee. Laten staan of aanpassen?
Iemand een idee? :)

Die staat normaal gezien aangegeven op uw aanslagbiljet van vorig jaar. (op pagina 3 onder RESULTAAT VAN DE BEREKENING)
Bij tax-on-web stond ie wel correct ingevuld.
Daar staan 2 getallen. Die van mezelf en daarnaast die van mijn vrouw. Het gemiddelde dat Tax-on-web nu aangeeft is niet het gemiddelde van die twee, maar gewoon het laagste percentage van de twee die op mijn vorig aanslagbiljet stond. Vandaar de verwarring.

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Te weinig bedrijfsvoorheffing betalen doorheen het jaar. Of een te hoge vooruitbetaling als zelfstandig.

Dat, of veel dividenden/pensioensparen/langetermijnsparen/woonbonus/... kunnen ingeven.

Zoveel mogelijkheden. Ik zou er alleszins niet zo gelukkig mee zijn want meestal komt het neer op te veel voorschotten.
Goh ja, niet blij mee, ik snap de insteek dat dat geld is dat je eigenlijk "te veel" betaald hebt.
Ik ben werknemer, dus alvast geen hoge vooruitbetaling als zelfstandige. Momenteel brengen wij de gewestelijke woonbonus (3040 euro p/p) en opvang (creche, middagopvang en kamp in de zomer) van de kinderen in.
Voor de rest niks, dus geen idee waarom het zo hoog is. Sinds ik van werkgever veranderd ben is het wel nog gestegen want vorige jaren was het 4500 a 5000 euro.

Hier een teruggave van +- 1100€, enige zaken die ik kan inbrengen zijn pensioensparen en het betaalde onderhoudsgeld voor mijn 2 dochters, het is toch al een stuk meer dan vorig jaar. :p

Ja dus.

Die gemiddelde aanslagvoet, wat doe ik daar mee? Er wordt mij daar één voorgesteld, maar das dus de laagste van vorig jaar (van mijn vrouw en mezelf) en dus niet het gemiddelde van de twee. Laten staan of aanpassen?
De gemiddelde aanslagvoet is die van 1 persoon, niet het gemiddelde van de 2. Wat er staat zal dus correct zijn.

1. Vrijstelling op dividenden is enkel op ontvangen dividenden op aandelen, niet van fondsen. Dus dividenden verkregen van fondsen moet je altijd aangeven.

2. Om het met een voorbeeldje aan te tonen.

Je hebt een buitenlandse effectenrekening.
Je hebt daar in 2021:
200 euro aan dividenden ontvangen van Ierse beleggingsfonds. Geen buitenlandse RV en geen Belgische RV ingehouden
100 euro dividenden ontvangen van een Belgisch aandeel waarop 30 euro Belgische RV werd ingehouden. (70euro netto gekregen dus)
100 euro dividenden van een Amerikaans aandeel waarop 15 euro Amerikaanse RV werd ingehouden en geen Belgische RV ontvangen (85 euro)
Dat zijn alle dividenden die je ontvangen hebt in 2021.

Dan moet je aangifte er zo uitzien:
Code 1444 - Andere inkomsten zonder roerende voorheffing belast aan 30%: 200,00 EUR
Code 1437 - Verrekenbare roerende voorheffing ingehouden op dividenden : 30,00 EUR
De Amerikaanse dividenden vermeld je niet omdat je de grens van code 1437 nog niet bereikt hebt van 800 euro dividenden ontvangen van aandelen.
Code 1075: Buitelandse rekening te vermelden.

Van wanneer is je lening?

Basis bedrag is max 2.280 en als het de enige woning is de eerste tien jaar van de lening krijg je en verhoging naar max 3.040.
Aha, ik vond het al raar dat ik maar 2280 kon ingeven, dacht al dat dat vorig jaar meer was. Eens zien wat ik verkeerd heb ingevuld om die 3040 niet te kunnen ingeven.

"De som van de gegevens 3334 en 3335 mag niet groter zijn dan 2.280,00 EUR"

3334 ingevuld met 3040 en 3336 aangeklikt. Zit ik in een foute code of moet ik ergens nog iets invullen om aan te tonen dat de lening nog geen 10jr loopt?

Laatst bewerkt:
Aha, ik vond het al raar dat ik maar 2280 kon ingeven, dacht al dat dat vorig jaar meer was. Eens zien wat ik verkeerd heb ingevuld om die 3040 niet te kunnen ingeven.

"De som van de gegevens 3334 en 3335 mag niet groter zijn dan 2.280,00 EUR"

3334 ingevuld met 3040 en 3336 aangeklikt. Zit ik in een foute code of moet ik ergens nog iets invullen om aan te tonen dat de lening nog geen 10jr loopt?

3334 en 3335 is de derde generatie woonbonus (afgesloten 2016 -> 2019). Limiet daarvan is 2.280. (ietsjes hoger als je 3 kinderen ten laste had op 31/12/afsluiting van de lening)

De eerste (lening afgesloten in 2005-2014) en tweede generatie (lening afgesloten in 2015) hadden hogere limieten.

3334 en 3335 is de derde generatie woonbonus (afgesloten 2016 -> 2019). Limiet daarvan is 2.280. (ietsjes hoger als je 3 kinderen ten laste had op 31/12/afsluiting van de lening)

De eerste (lening afgesloten in 2005-2014) en tweede generatie (lening afgesloten in 2015) hadden hogere limieten.
Aha, ik zal het dan op langer geleden hebben bij onze eerste hypotheek. Dacht dat het vorig jaar nog zo was, maar de tijd gaat blijkbaar snel. :unsure:

1. Vrijstelling op dividenden is enkel op ontvangen dividenden op aandelen, niet van fondsen. Dus dividenden verkregen van fondsen moet je altijd aangeven.

2. Om het met een voorbeeldje aan te tonen.

Je hebt een buitenlandse effectenrekening.
Je hebt daar in 2021:
200 euro aan dividenden ontvangen van Ierse beleggingsfonds. Geen buitenlandse RV en geen Belgische RV ingehouden
100 euro dividenden ontvangen van een Belgisch aandeel waarop 30 euro Belgische RV werd ingehouden. (70euro netto gekregen dus)
100 euro dividenden van een Amerikaans aandeel waarop 15 euro Amerikaanse RV werd ingehouden en geen Belgische RV ontvangen (85 euro)
Dat zijn alle dividenden die je ontvangen hebt in 2021.

Dan moet je aangifte er zo uitzien:
Code 1444 - Andere inkomsten zonder roerende voorheffing belast aan 30%: 200,00 EUR
Code 1437 - Verrekenbare roerende voorheffing ingehouden op dividenden : 30,00 EUR
De Amerikaanse dividenden vermeld je niet omdat je de grens van code 1437 nog niet bereikt hebt van 800 euro dividenden ontvangen van aandelen.
Code 1075: Buitelandse rekening te vermelden.
Zijn ETF's fondsen of aandelen in die optiek?

Als alles correct ingevuld is moet je niets doen toch?
Omdat er al 40k ingediend zijn, dat zijn dan 40k die niet correct ingevuld zijn? :unsure:

Als alles correct ingevuld is moet je niets doen toch?
Omdat er al 40k ingediend zijn, dat zijn dan 40k die niet correct ingevuld zijn? :unsure:

Als je ene voorstel van vereenvoudigde aangifte hebt gekregen, en alles is in orde, moet je niets doen.
Heb je een gewone aangifte en je moet niets toevoegen en al dat ingevuld is klopt ook, moet je enkel nog tekenen..

Terug
Bovenaan