Tax on Web 2026

coldvinc

Crew Member
Supporter
Wanneer?
  • De aangifteperiode loopt tot 30.06.2026 voor alle papieren aangiftes
  • Tot 15 juli 2026 voor digitale aangiftes (inclusief digitale aanpassing van voorstellen van vereenvoudigde aangifte)
  • Tot 16 oktober 2026 voor aangiftes met specifieke inkomsten (zelfstandige inkomsten en buitenlandse beroepsinkomsten).

Hoe?

Hulp
Op de site van de FOD Financiën (https://financien.belgium.be/nl/particulieren) staat redelijk wat informatie over bepaalde onderwerpen. Bovendien zitten er hier op het forum ook mensen die wat kennis hebben van fiscaliteit en vragen kunnen beantwoorden.

Belangrijke veranderingen
Er zijn redelijk wat veranderingen dit jaar. Er zouden om te beginnen 59 codes minder zijn.

Enkele noemenswaardige veranderingen:
  • De federale woonfiscaliteit (niet-eigen woning) wordt bijna volledig afgeschaft. Enkel langetermijnsparen (code 1358/2358 en 1353/2353 voor levensverzekeringen) blijft over.
  • De federale interestaftrek wordt ook afgeschaft. Dit geld ook voor al bestaande leningen
  • Voordeel van giften gaat van 45% naar 30%
  • Geen voordeel meer voor dienstencheques.
  • De maximum nettobestaansmiddelen voor kinderen ten laste wordt opgetrokken naar 12.000 euro
  • De aftrek van onderhoudsgelden gaat van 80 naar 70%. Volgend jaar is dit 60% om uiteindelijk te eindigen bij 50%.

De federale interestaftrek wordt ook afgeschaft. Dit geld ook voor al bestaande leningen
Vooral de deze gaat redelijk wat impact hebben voor mensen met meerdere huizen / verhuurd onroerend goed... Er gaan hier een deel zijn die een stuk meer gaan moeten betalen.

Nog een redelijk impactvolle (maar minder het "beyondgaming" publiek)
- Je kan geen persoon meer ten laste nemen als die zelfs maar 1 euro leefloon (of equivalent eraan ontvangen
- Doctoraatsbeuzen tellen nu mee avoor de beoordeeling voor het criterium nettobestaansmiddelen van personen ten laste.

Oei oei, dat gaat me wat kosten veronderstel ik...:(

• De federale woonfiscaliteit (niet-eigen woning) wordt bijna volledig afgeschaft. Enkel langetermijnsparen (code 1358/2358 en 1353/2353 voor levensverzekeringen) blijft over.
  • De federale interestaftrek wordt ook afgeschaft. Dit geld ook voor al bestaande leningen

Oei oei, dat gaat me wat kosten veronderstel ik...:(

Best dat ik geherfinancierd had aan 1% en al meer dan halverwege de lening zit. De impact zal hier nog meevallen. En het lange-termijn sparen is enkel voor nieuwe aankopen, right ?

Ik kijk al uit naar mijn 2000 euro opvang kosten terug te trekken. Mijn excelleke staat al klaar <3

En het lange-termijn sparen is enkel voor nieuwe aankopen, right ?

Nee :) voor kapitaalaflossingvan een lening die zijn aangegaan voor de niet eigen woning voor 1 januari 2024. Voor nieuwe leningen zijn er geen voordelen meer.

Dus als je een ander federaal voordeel had, zal dit nu federaal langetermijnsparen worden. Maar dit dient beperkt to worden tot een bepaald grensbedrag afhankelijk van in welk jaar de lening is aangegaan.

Wie kan mij hier helpen?
Ik krijg nu een bericht van de overheid dat ik geen vereenvoudige aangifte krijg omdat ik getrouwd ben (heb het vorig jaar aangegeven) dus dit jaar moet ik en mijn vrouw dit invullen. Voor mij zal het geen probleem zijn ik kan gwn die van vorig jaar volgen en de cijfers veranderen waar nodig, of het kan zijn dat mijn aangifte al deels is ingevuld?

Maar wat voor mijn vrouw zij heeft geen inkomsten? ( Omdat ze nog NL aan het leren is) en ik lees hier dingen over het huwelijksquotiënt?
Online staat dat dit automatisch wordt toegepast door de fiscus? Maar op securex heb ik een tabel met berekening gevonden, moet ik dit zelf berekenen en ergens invullen?

EDIT ik krijg wel meer loon omdat mijn vrouw ten laste bij mij staat.

Wij zijn in 2025 van feitelijk samenwonend naar wettelijk samenwonend gegaan. Als ik het begrijp gaan we dit jaar dus nog 1x apart moeten invullen en vanaf 2027 gezamenlijk?
Sowieso ga ik dinsdag al eens proberen, altijd spannend hoeveel je krijgt/kwijt raakt. :oi22:

Wie kan mij hier helpen?
Ik krijg nu een bericht van de overheid dat ik geen vereenvoudige aangifte krijg omdat ik getrouwd ben (heb het vorig jaar aangegeven) dus dit jaar moet ik en mijn vrouw dit invullen. Voor mij zal het geen probleem zijn ik kan gwn die van vorig jaar volgen en de cijfers veranderen waar nodig, of het kan zijn dat mijn aangifte al deels is ingevuld?

Maar wat voor mijn vrouw zij heeft geen inkomsten? ( Omdat ze nog NL aan het leren is) en ik lees hier dingen over het huwelijksquotiënt?
Online staat dat dit automatisch wordt toegepast door de fiscus? Maar op securex heb ik een tabel met berekening gevonden, moet ik dit zelf berekenen en ergens invullen?

EDIT ik krijg wel meer loon omdat mijn vrouw ten laste bij mij staat.

Gewoon in loggen op tax on web. De meeste gegevens zijn vooraf ingevuld (mits de fiches tijdrit wijn ingediend, wat meestal wel is) :).
Huwelijksquotiënt wordt automatisch berekend. Je hoeft daar niets voor te doen.

Wij zijn in 2025 van feitelijk samenwonend naar wettelijk samenwonend gegaan. Als ik het begrijp gaan we dit jaar dus nog 1x apart moeten invullen en vanaf 2027 gezamenlijk?
Sowieso ga ik dinsdag al eens proberen, altijd spannend hoeveel je krijgt/kwijt raakt. :oi22:
Klopt.

Ik begin al te panikeren. Ik krijgen al eeuwen een vereenvoudigde aangifte en nu heb ik bericht gekregen dat ik het zelf ga moeten invullen. Situatie is al jaren hetzelfde (alleenstaand, geen fiscale aftrekposten). In 2024 eigen woning gekocht, maar toen kreeg ik in 2025 ook nog vereenvoudigde aangifte.

Ik vermoed dat het komt omdat mijn vader in maart 2025 overleden is en dat ik dan nu zijn woning ook ga moeten ingeven? Ben voor 25 procent eigenaar geweest van zijn dood tot aan de verkoop in oktober.

Ik vermoed dat het komt omdat mijn vader in maart 2025 overleden is en dat ik dan nu zijn woning ook ga moeten ingeven? Ben voor 25 procent eigenaar geweest van zijn dood tot aan de verkoop in oktober.

Waarschijnlijk wel :)
Als je dit zelf niet wil doen, kan je naar d belastingdienst bellen en een afspraak maken. Je hoeft niet naar een kantoor te gaan, dit kan gewoon via de telefoon.

Waarschijnlijk wel :)
Als je dit zelf niet wil doen, kan je naar d belastingdienst bellen en een afspraak maken. Je hoeft niet naar een kantoor te gaan, dit kan gewoon via de telefoon.
Thx! Dan zal ik voor de zekerheid maar eens bellen voor ik daar iets verkeerd doe.

Gewoon in loggen op tax on web. De meeste gegevens zijn vooraf ingevuld (mits de fiches tijdrit wijn ingediend, wat meestal wel is) :).
Huwelijksquotiënt wordt automatisch berekend. Je hoeft daar niets voor te doen.

Klopt.
Zou ik ook niet gezamelijk moeten invullen ? Getrouwd en wettelijk samenwonen is toch hetzelfde?
En is dat ongeveer hetzelfde als een enkelvoudige of moet ik op speciale dingen letten?

Zou ik ook niet gezamelijk moeten invullen ? Getrouwd en wettelijk samenwonen is toch hetzelfde?
En is dat ongeveer hetzelfde als een enkelvoudige of moet ik op speciale dingen letten?

Ja, fiscaal gezien wel. Als je in 2025 bent getrouwd of bent gaan wettelijk samenwonen is het nog apart. Pas het jaar nadien is het samen.
Normaal wordt us dossier automatisch samengevoegd als je een gemeenschappelijke aangifte moet indienen. Indien dit niet is, kan de belastingdienst dit normaal wel nakijken en uw dossier samenvoegen als je hier recht op hebt.

Er zijn wel wat specialere situaties maar dat betreft dan nieuwe inwoners. Daarvoor kan je best met de Belastingdienst over communiceren.

Ja, fiscaal gezien wel. Als je in 2025 bent getrouwd of bent gaan wettelijk samenwonen is het nog apart. Pas het jaar nadien is het samen.
Normaal wordt us dossier automatisch samengevoegd als je een gemeenschappelijke aangifte moet indienen. Indien dit niet is, kan de belastingdienst dit normaal wel nakijken en uw dossier samenvoegen als je hier recht op hebt.

Er zijn wel wat specialere situaties maar dat betreft dan nieuwe inwoners. Daarvoor kan je best met de Belastingdienst over communiceren.
We zijn in 2024 getrouwd (september) aangegeven vorig in 2025 bij de belastingsformulier

We zijn in 2024 getrouwd (september) aangegeven vorig in 2025 bij de belastingsformulier

Dan heb je normaal gezien een gezamelijke aangifte.
Je vermelde dat je partner nog Nederlands aan het leren was... Als je partner pas in de loop van 2025 naar België is denk ik nog een parte aangifte.

Terug
Bovenaan