Telefacts: Donald Trump versus de democratie

TRUMP

Active member
Gisteren deel 1 bekeken.

De titel alleen al :puke:
Dit kan je toch niet objectief noemen.

ik vond dit pure riool journalistiek. Je hoort alleen maar meningen, knipsels, speeches uit 1 kamp.
Op geen enkel moment laten ze het ander kamp aan het woord!

Nuja, was te verwachten van een sensatiezender natuurlijk, en met zo'n degoutante titel.

Je zou haast denken dat ze speciaal hem nu hebben online gezet, omdat hij voor het eerst in maanden alle polls leid.
EDIT 2: blijkbaar link ik zelf naar sensatie kranten, zegt Wilcao.
Dus hier een andere bron:

Alle alarmbellen gaan af bij de Democraten: ook in de Senaat ziet het er plots nog beroerder uit dan het al was​

Het Capitool in Washington D.C., de zetel van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en de Senaat.
Het Capitool in Washington D.C., de zetel van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en de Senaat.Beeld AFP
Niet alleen voor de presidentsverkiezingen verslechteren de peilingen voor de Democraten, ook het gevecht om de Amerikaanse Senaat lijkt steeds meer in het voordeel van de Republikeinen te verschuiven. Dat kan Donald Trump een groot voordeel opleveren, als hij opnieuw president wordt.
Tommy Thijs24 oktober 2024, 10:30
Op dit moment zijn de meerderheden in het Amerikaanse Congres nog netjes verdeeld: de Republikeinen zwaaien de plak in het Huis van Afgevaardigden met 220 zetels tegen 212, de Democraten hebben een nipte meerderheid van 51 tegen 49 in de Senaat. Maar terwijl het bij de Congresverkiezingen van 5 november in het Huis nog beide kanten op kan, lijken de winnaars in de Senaat wel al zo goed als vast te staan: Donald Trump en zijn Republikeinen.
De startpositie van de Democraten was dit jaar sowieso al ongunstig: van de 34 nieuw te verkiezen Senaatszetels – elke twee jaar wordt een derde van de 100 zetels opnieuw verkozen – zijn er dit keer 23 van een Democraat en 11 van een Republikein.
Volg al het nieuws over de Amerikaanse verkiezingen in ons dossier
Wanneer kennen we de uitslag, en wat als Trump noch Harris een meerderheid haalt? Zo werken de Amerikaanse presidentsverkiezingen
En hoewel de meeste Democratische zitjes in ‘veilige’ staten als Californië en Delaware te rapen vallen, is dat lang niet overal het geval. Zo gaan naar alle waarschijnlijkheid al minstens twee zetels verloren in de hevig Republikeinse staten West Virginia en Montana. West Virginia wordt nu nog vertegenwoordigd door de onafhankelijke senator Joe Manchin – die wel met de Democraten meestemt – maar hij stelt zich niet meer herverkiesbaar. In het landelijke en diep-Republikeinse Montana verliest Democraat Jon Tester volgens alle peilingen zijn zitje aan Republikein Tim Sheehy.

Wie wint de strijd om de Senaat?​

34 van de 100 zetels zijn dit keer verkiesbaar /Klik of tik op de staat voor meer informatie
aa0758ca78629e5ddb322272a6d3ef763c4e5220.png

De zittende kandidaten in Vermont en Maine zijn onafhankelijken, maar stemmen wel mee met de Democraten.
Kaart: De Morgen

Advertentie
Boven op die twee sowieso al verloren zitjes komen de laatste dagen echter steeds meer waarschuwingen dat het ook in vier andere staten met een Democratische senator wel eens erg nipt kan worden.
Maandag paste de politieke nieuwssite The Cook Political Report de status van Pennsylvania, waar zittend senator Bob Casey wordt uitgedaagd door Republikein Dave McCormick, aan van ‘neigend naar de Democraten’ naar een ‘toss-up’, wat wil zeggen dat het er nog beide kanten op kan. Hetzelfde gebeurde eerder al in Michigan en Wisconsin, twee andere staten die ooit deel uitmaakten van de ‘blue wall’ of diep-Democratisch gebied in het noorden van de VS.
Ook in Ohio tot slot heeft Democratisch senator Sherrod Brown het lastig in een staat die nog niet zo lang geleden een strijdstaat was, maar de laatste jaren steeds trouwer Republikeins stemt.
Indien alle zes de zetels effectief van de Democraten naar de Republikeinen verhuizen, zou de balans duidelijk in het voordeel van die laatsten overhellen: van 51 versus 49 gaat het dan naar 45 versus 55. Volgens het verkiezingsproject FiveThirtyEight van ABC News hebben de Republikeinen nu liefst 87 procent kans om de meerderheid in de Senaat te halen.

De huidige machtbalans in de Amerikaanse Senaat​

De vier onafhankelijke senatoren stemmen de facto mee met de Democraten
Democraten
47
Onafhankelijken
4
Republikeinen
49
Grafiek: De Morgen

Minder evidente doelwitten​

In een poging hun vel te redden, richten de Democraten hun pijlen in deze laatste twee campagneweken op een aantal minder evidente doelwitten. Zo trekt Kamala Harris vrijdag in een opvallende afwijking van haar tour langs de strijdstaten in hoogsteigen persoon naar Texas. In dat traditioneel Republikeinse bolwerk verdedigt Ted Cruz zijn Senaatszetel, maar Democraten zien hier door een toenemende stedelijke en hoger opgeleide bevolking de laatste jaren wel kansen.
Zes jaar geleden was het al nipt voor Cruz, toen hij met slechts 2,6 procentpunt voorsprong op zijn toenmalige uitdager Beto O’Rourke won. In 2012 had Cruz zijn eerste Senaatsverkiezing nog met 16 procentpunt marge gewonnen. Momenteel staat hij in het peilinggemiddelde van RealClearPolitics nog op een relatief comfortabele 4,5 procentpunt voorsprong op uitdager Colin Allred. Toch was dat eerder dit jaar nog 10 procentpunt en meer.
Uitkijken wordt het ook naar de Senaatsrace in Nebraska, een staat die voor de Republikeinen normaal gezien nog veiliger dan Texas zou moeten zijn. Huidig senator Deb Fischer, die in 2018 nog met 58 tegen 38 procent van haar Democratische concurrent won, moet het opnemen tegen de onafhankelijke voormalige vakbondsleider Dan Osborn. Om hem te steunen dienden de Democraten zelf geen kandidatuur in. Voorlopig lijkt Fischer nog in het voordeel te zijn, maar sommige peilingen voorspellen ook een nipte winst voor Osborn.
c261e25ca30aa502489e00e9b5d751b8ace394ea.webp
Republikeins presidentskandidaat Donald Trump.Beeld AFP

‘Trifecta’​

De vraag wie de Senaat binnenkort controleert, is voor een eventueel presidentschap van Donald Trump van niet te onderschatten belang. Als de Republikeinen hun meerderheid in het Huis behouden en ook de Senaat kunnen controleren, zou Trump alle onderdelen van het Congres aan zijn kant hebben, een zogenaamde trifecta. Dat gebeurde ook al eens in de eerste twee jaren van zijn eerste ambtstermijn tussen 2017 en 2019.
Maar wat dit keer meer is: bovenop die eventuele wetgevende meerderheid komt nu ook een conservatieve meerderheid in het Hooggerechtshof, het hoogste rechtscollege in de VS. Op die manier zouden de Republikeinen alle takken van de overheid controleren, de wetgevende, de uitvoerende en de rechterlijke. Een droomscenario voor Trump waarin hij zijn beleidsagenda zonder veel tegenstand kan doordrukken.
Voor de Democraten dreigt omgekeerd het absolute nachtmerriescenario. Zij waarschuwen al langer voor Trumps autoritaire retoriek en stijl. Dinsdag waarschuwde zijn voormalige stafchef John Kelly nog dat Trump als een dictator zou regeren, iets waar Harris zich woensdag bij aansloot. Trump zei dat trouwens een jaar geleden zelf, al voegde hij er toen aan toe dat hij “enkel op de eerste dag” een dictator zou zijn.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat deze aflevering al maanden gepland stond.

edit: toch wel toevallig hoor.. want aflevering 2 zal gaan tijdens de bestorming vant capitool.
Waarom komen die daar nu mee af met die reportage? Feiten zijn haast 4 jaar oud!
En nu komen ze daar mee af,nu hij bijna opnieuw president wordt... lastercampagne dus. Puur sensatie.

Laatst bewerkt:
Of omdat het net daarom weer zeer relevant is om nog eens aandacht te besteden aan toch wel een zeer opmerkelijke en bedenkelijke episode uit die mens zijn politieke loopbaan?
Trump is natuurlijk ook een zeer dankbaar onderwerp om sensatie mee te brengen. Een scenarioschrijver zou het soms zo bont niet durven te maken.

Hello bias my old friend,... :unsure:

Trump is sensatie en vtm/hln zoekt sensatie. Dat die elkaar vinden is vrij logisch want de man is het hoogtepunt van populisme.

En vrij logisch toch dat ze dit nu tonen? De schijnwerpers staan allemaal op de states gericht, VRT heeft ook zen reeksen gedropt (ik kan Verscheurd Amerika op VRT Max wel aanraden) en er zullen nog wel programmas volgen.

De feiten zijn duidelijk. Trump is tegen de democratie. Dat ze er een sensatieprogramma over maken is niet meer dan terecht. Clowns runnen het circus.

Maar... de politieke kant gaat hier niet besproken worden, dat doen we in p&a.

Jij bent toch wel echt een evengrote meme als jouw idool zelf he.

- Denk je nu echt dat wat VTM gaat uitzenden ook maar enige impact gaat hebben op de Amerikaanse politiek?
- Objectief? Volgens mij moet jij eens opzoeken wat objectief betekent. Je zou van die titel nog iets veel sensationeler kunnen maken en het zou objectief nog kloppen, wat natuurlijk alles zegt over jouw idool.
- En natuurlijk hoort het over de bestorming te gaan. Niet alleen heeft Trump er een gigantische impact op gehad, het is een gigantisch moment geweest in de Amerikaanse geschiedenis. Het is alsof Bush/Obama het ineens niet meer over 9/11 zouden mogen hebben. Daarbij, over wat ga je anders bericht geven? De toekomst? Trump is een ex-president en moet zich dus ook verantwoorden over de zaken die onder zijn leiding zijn gebeurd, net zoals Harris zich moet verantwoorden (terecht of onterecht, daar kan je over discussiëren) wat er vorige termijn onder Biden is gebeurd terwijl ze vice president was.

Klagen over riooljournalistiek, om dan een link uit het HLN te delen :unsure: . Soit, onze eigen Trump heeft weet een topic kunnen openen om de aandacht naar zich toe te trekken.

Laatst bewerkt:
De helft van die aflevering had ik al gezien in de HBO docu, stopping the steal.
Waar er zowat enkel de betrokken republikeinen aan het woord waren. Maar niet meegingen in de fraude die Trump en zijn entourage wouden forceren. Aanrader als je nog niet gebrainwashed bent door de MAGA mania. En de eigen wereld met zelfgemaakt feiten die beter in hun kraam passen.

Goed, zie Harris dit niet halen. En anders zouden we weer een hoop leugens over fraude onze kant uit krijgen. Wordt een zware periode voor onze wereldbol.

Ok en welke titel had jij gekozen @TRUMP ?
Titel weet ik zo niet,
maar ik vind bijvoorbeeld wel THE CHOICE op vrt max een véééél betere docu: Daar worden de levenslopen van beide kandidaten perfect weergegeven, de mooie en minder mooie kanten die ze hebben bewandeld.

Lijkt me ook gewoon veel actueler en objectiever, dan een donkere periode van 4 jaar geleden, (die al bij al een maandje heeft geduurd) te publiceren, 2 weken voor verkiezingsdag.

Lijkt me ook gewoon veel actueler en objectiever, dan een donkere periode van 4 jaar geleden, (die al bij al een maandje heeft geduurd) te publiceren, 2 weken voor verkiezingsdag.
Het lijkt mij nu net de ideale moment om dit te publiceren. Je weet wel, een Vlaamse reportage met een Vlaams doelpubliek over iets waar Vlamingen geen impact gaan hebben.
Tot de aanloop naar de verkiezingen, is de laatste 4j Donald Trump geen seconde in de gedachten van de meeste Vlamingen geweest. Zelfs in de aanloop naar met moeite. Maar het is actueel, want de verkiezingen naderen dus dit komt meer in het nieuws. Dan is dit toch de ideale moment om een reportage over 1 van de kandidaten te lanceren. Dit lijkt mij net de enige moment dat er relatieve zekerheid is over kijkcijfers.

Lijkt mij idd ook net heel actueel.
Je zit met een kandidaat en achterban die zich niet bij hun verlies wouden neerleggen 4 jaar geleden. Binnen 2 weken kan gewoon identiek hetzelfde plaatsvinden. Want waarom zou Trump nu wel opeens zijn verlies durven toegeven?

Al gaat hij imo gewoon winnen, vooral dankzij het gepruts van het DNC, door geen gewone primaries te houden.

Gisteren deel 1 bekeken.
De titel alleen al :puke:
Dit kan je toch niet objectief noemen.

ik vond dit pure riool journalistiek. Je hoort alleen maar meningen, knipsels, speeches uit 1 kamp.
Op geen enkel moment laten ze het ander kamp aan het woord!
...
Cherry picking are we?

Er was een paar dagen terug nog een docu op Canvas omtrent de verkiezingen van 2020 met ook o.a. de capitoolbestorming maar ook de pogingen tot manipulatie van de verkiezingsresultaten, stelen van stemgegevens (wie op welke kandidaat stemde) etc... in die docu kwamen evengoed medestanders van Trump aan het woord, kwam een hele reeks bedenkelijke ingrepen van Trump kamp voorbij maar evengoed misstappen van de DA die onderzoek voerde naar de fraude.

Dat leek mij alles samen een vrij gebalanceerde docu waar het Trump kamp alles behalve goed uit kwam, niet op hun politieke agenda maar in hun (vele) pogingen om de democratie te ondermijnen en af te breken. Eens voor de rechter kon de meerderheid niet anders dan zich wegsteken achter de 5th of gewoon schuldig pleiten...

De ene docu zal al een wat neutraler beeld proberen scheppen dan de andere maar uiteindelijk is er daar toch vanalles gebeurd dat objectief écht niet ok is. Als je dat niet wil inzien of kan accepteren dan heeft het gewoon geen zin om hier zelfs woorden aan vuil te maken en snap ik persoonlijk ook niet in waarom je zelf je tijd verspilt aan zaken die je toch wegzet als weinig meer dan fictie.

De ene docu zal al een wat neutraler beeld proberen scheppen dan de andere maar uiteindelijk is er daar toch vanalles gebeurd dat objectief écht niet ok is.
Welnu, die docu waar jij over spreekt, op Canvas , klinkt me al een heel stuk interessanter, en die ga ik wel eens opzoeken ook.
Bedankt hiervoor.

Mààr, je weet natuurlijk nooit op voorhand (voor je de serie of docu bekijkt), hoe "gekleurd" of "genuanceerd" die zal zijn.
Das trial and error. Ok, ik had het misschien kunnen denken van VTM, een sensatiezender, maar gaf het toch een kans.
Alsook "The Choice" op VRT, die heb ik ook bekeken, en die is wél veel neutraler.

Bedankt voor de tip, ik ga die serie eens opzoeken op Canvas.

Welnu, die docu waar jij over spreekt, op Canvas , klinkt me al een heel stuk interessanter, en die ga ik wel eens opzoeken ook.
Bedankt hiervoor.

Mààr, je weet natuurlijk nooit op voorhand (voor je de serie of docu bekijkt), hoe "gekleurd" of "genuanceerd" die zal zijn.
Das trial and error. Ok, ik had het misschien kunnen denken van VTM, een sensatiezender, maar gaf het toch een kans.
Alsook "The Choice" op VRT, die heb ik ook bekeken, en die is wél veel neutraler.

Bedankt voor de tip, ik ga die serie eens opzoeken op Canvas.
Ik ga overigens niet beweren dat VRT in zijn geheel 100% neutral is, dan kan je moeilijk verdedigen als je Björn Soenens zijn verslaggeving ziet.
Maar dat het neutraler en vooral minder sensatiegericht is dan alles DPG media related is, ja daar kan je wel zeker van zijn. :tongue:

Na het bekijken van de Canvas reportage kan je toch nooit naar Amerika reizen de komende 4 jaar? Heel die Trump affaire begint me serieus kwaad te maken. Wat is er mis met deze wereld?! 😡😡😡

Omdat het een ziek land is? Vanuit dat standpunt bekeken schieten er wel niet veel landen meer over waar je naartoe kan reizen. Maar thuisblijven is sowieso beter voor de portemonnee en voor het milieu.
Maar jonges toch, wat een betoog...
Ik krijg er tranen van in mn ogen.

Kan het terug over de reportage gaan, overigens.
Voor wrokgevoelens tov de nieuwe president-messias, hebben jullie een hele thread, nl de verkiezingsnacht. Of speciaal voor jullie is er ook nog een horror topic in het filmforum :baard:

Terug
Bovenaan