Tesla Model 3 vs BMW 3 (330i/320i)

BMW geeft nu wel tijdelijk 4j. waarborg op hun jonge tweedehands met Premium Selection label. En als je je huidige BMW inruilt zul je wss. ook meer krijgen dan bij Tesla.
Tesla is moeilijk te verslaan op dit moment door dat je 5k korting krijgt op een model 3.

Ze geven 11k+5k voor mijn BMW 3 van 2017 met 90k kilometers... Dat krijg ik tweedehands nooit meer

Tesla is moeilijk te verslaan op dit moment door dat je 5k korting krijgt op een model 3.

Ze geven 11k+5k voor mijn BMW 3 van 2017 met 90k kilometers... Dat krijg ik tweedehands nooit meer

Al gaan informeren bij BMW of gewoon een gedacht?
Altijd BMW onderhouden?

Al gaan informeren bij BMW of gewoon een gedacht?
Altijd BMW onderhouden?
Eerste 5 jaar BMW, daarna niet meer (2 jaar).

Is gewoon een gedacht op basis van Autoscout. Ik wist niet dat ze bij BMW ook zelf auto's kopen? Of bedoel je puur informatief?

Is gewoon een gedacht op basis van Autoscout. Ik wist niet dat ze bij BMW ook zelf auto's kopen? Of bedoel je puur informatief?
Als je via BMW koopt, kan je je oude wagen ook via hen verkopen. Ongeacht of het BMW is of niet. Wordt op een veilingsite gezet. Je krijgt na enkele weken het uiteindelijke bedrag en dan kan je beslissen om te verkopen of niet.

Bij mij was het een Mercedes GLA. Ik moest niet meer naar de keuring, etc. Particulier verkopen is vaak met testrit. Buitenlanders die blijven bellen. Afdingen als ze ter plaatse zijn,...
Was dus makkelijk zo. En bedrag was ongeveer wat ik online ook had gevonden.

Moest hij altijd BMW onderhouden zijn dan kochten ze hem misschien zelf over als premium selection

Mijn vorige is ook door hun overgenomen zoals @XA4 zei. Geen keuring, niemand aan uw deur, geen onnodige testritjes, geen gezever of gezaag of afpingelen.
Zij zetten hm op een veilingsite voor heel Europa dacht ik, ga je akkoord oké, ga je niet akkoord verkoop je hem alsnog zelf

Ik kreeg +-500€ minder terug dan wat mensen boden via Autoscout (en die wss zouden afbieden als ze hier stonden)

+ Op dit moment kan ik de BMW overlaten aan Tesla voor 15k (10k auto + 5k korting op tesla)
+ Financiering via Tesla mogelijk aan 0% ook voor privé aankoop
Voor zover ik kan zien zijn deze twee wel niet te combineren. Het is ofwel de renteloze lening, ofwel de 5k korting als je contant betaalt.

Wait, dus Tesla geeft je een prijs voor je oude wagen, en dan nog 5k bovenop als je een nieuwe koopt? Want in dat geval zou ik wel gewoon een nieuwe AWD Juniper kunnen kopen, ik wist dit totaal niet

Wait, dus Tesla geeft je een prijs voor je oude wagen, en dan nog 5k bovenop als je een nieuwe koopt? Want in dat geval zou ik wel gewoon een nieuwe AWD Juniper kunnen kopen, ik wist dit totaal niet
Hou er wel rekening mee dat die prijs voor de oude wagen niet altijd de echte waarde reflecteert.
Maar je kan dit tegengaan door een auto van 500€ in te ruilen bijvoorbeeld.

Hou er wel rekening mee dat die prijs voor de oude wagen niet altijd de echte waarde reflecteert.
Maar je kan dit tegengaan door een auto van 500€ in te ruilen bijvoorbeeld.
Ik heb al een prijs gekregen van Tesla, en die was idd iets minder dan op een ander. Maar als ik dat kan compenseren met die 5k voor een nieuwe...dat wist ik totaal niet

Ik heb al een prijs gekregen van Tesla, en die was idd iets minder dan op een ander. Maar als ik dat kan compenseren met die 5k voor een nieuwe...dat wist ik totaal niet
Bij mij ligt wat zij geven toch een stuk lager dan wat ik terug kan vinden op Autoscout.

Met die 5k erbij ligt het iets hoger dan

Hier kreeg ik vorige zomer voor m'n Model 3 van 2019 nog € 22.900. Excl. BTW zelfs.

Geschatte inruilwaarde € 17.900 + inruilpremie € 5.000. De moeite waard om voor een nieuwe te gaan, tot de vrouw des huizes schade had ermee.
Anders was het een nieuwe Y i.p.v. tweedehands. 😭

140Wh/km voor een Tesla is ook wel de ondergrens qua verbruik. Ik had een M3LR waar ik gemiddeld 177Wh/km mee deed.
De RWD is echt mega zuinig. Mijn 2023 RWD had gemiddeld 142wh/km overal na 2 jaar en ik rij alles behalve als een bompa. Dat was nog geen highland.

Met de 2025 model 3 performance zit ik nu op 182wh/km en heb hem nog geen 2 maand. De winter moet nog komen, dus overal zal die wel 200wh/km halen.
Het is niet enkel die 100kg, maar ook de extra roterende massa en weerstand in de aandrijving vooraan. Alles behalve de inductie motor draait

Ik lees daar dat je op de snelweg tot 40% rijbereik verliest met elektrische wagens tegen 120-130 km/u. Is dat bij Tesla ook zo? Als ik het artikel moet geloven, heeft het niets te maken met een betere technologische beheersing door de ene of de andere constructeur. Dus ik ga er vanuit dat dat ook voor Tesla geldt, maar ervaringen zeggen meer natuurlijk. 40% verlies in range vind ik best fors tegen die snelheden. Dat loopt ook op in elektriciteitskosten.

ja, klopt wel ongeveer, hoe sneller, hoe meer je verbruikt. Bij EV's valt dat meer op omdat de motoren heel wat efficiënter zijn dan een ICE.

Ik lees daar dat je op de snelweg tot 40% rijbereik verliest met elektrische wagens tegen 120-130 km/u. Is dat bij Tesla ook zo? Als ik het artikel moet geloven, heeft het niets te maken met een betere technologische beheersing door de ene of de andere constructeur. Dus ik ga er vanuit dat dat ook voor Tesla geldt, maar ervaringen zeggen meer natuurlijk. 40% verlies in range vind ik best fors tegen die snelheden. Dat loopt ook op in elektriciteitskosten.

Dat artikel is wel wat vaag over het basisverbruik waar ze mee vergelijken.
Maar het verschil in verbruik tussen 100 en 130 km/u is wel gemakkelijk 30-40%. Bij grote SUVs zal het over het algemeen een wat groter verschil zijn, bij sedans of meer gestroomlijnde SUVs iets minder.

Zeker bij snelweg snelheden weegt de luchtweerstand sterk door bij het verbruik, waardoor het snel toeneemt met stijgende snelheid.

EV database vermeldt bv. voor een Tesla Model 3 RWD Highland bij zomerweer:
Stad94 Wh/km640 km
Snelweg (110 km/u)141 Wh/km425 km
Gecombineerd115 Wh/km520 km

Dus ja, hogere snelheden hebben een impact op verbruik en range. Aan de andere kant, bij een benzine verbruik je ook al snel 20-25% meer bij 120 km/u ten opzichte van 100 km/u. En als je vooral thuis kan laden, vallen die extra elektriciteitskosten nog goed mee vergeleken met 25% extra brandstofkosten.

Dus ja, hogere snelheden hebben een impact op verbruik en range. Aan de andere kant, bij een benzine verbruik je ook al snel 20-25% meer bij 120 km/u ten opzichte van 100 km/u. En als je vooral thuis kan laden, vallen die extra elektriciteitskosten nog goed mee vergeleken met 25% extra brandstofkosten.
Zal bij ICE wagens idd ook wel een verschil geven, maar die zijn ook weer efficiënter bij een constante snelheid op lage toeren. Met onze Mercedes diesel bvb verbruik ik in de stad 7-8l/100km, terwijl dat op de snelweg maar 5-6l/100km is. Dus bij ICE wagens gaat je verbruik vaak omlaag op de snelweg (naargelang de auto natuurlijk, want een auto met 5 versnellingen en hoge toeren op de snelweg gaat dat verhaal weer niet op) waardoor je net een hogere range hebt wanneer je lange afstanden doet dan wanneer je korte afstanden in de stad doet. En dat is bij EVs net andersom en het verschil is dan ook nog eens heel groot blijkbaar.

Daarom lijkt het me bij een EV eens zo belangrijk om een grote theoretische range te hebben als je onderweg of op locatie niet wil gaan bijladen (ook al gaat dat relatief snel tegenwoordig). Afgelopen weekend moest ik bijvoorbeeld naar Amsterdam, wat laat ons zeggen 400km is h/t. Binnen enkele weken moet ik dan weer naar de Ardennen wat zo'n 300km h/t is. Ik tank/laad liefst niet onderweg omdat zowel ik als m'n vriendin sowieso van nature al mensen zijn die te laat vertrekken. Op locatie doe ik dat dan weer niet graag vanwege de hogere prijzen (thuis ken je de goedkope tankstations of kan je goedkoop laden) of omdat je dan vaak betalend moet parkeren om te laden t.o.v. dat je anders op een gratis plaats kan gaan staan zonder laadgelegenheden (zeker in steden als Amsterdam maakt dat een wereld van verschil qua kosten).

Ik overweeg (tegen m'n zin, maar ooit moeten we de stap toch zetten :p ) om nog een elektrische wagen te kopen dit jaar omdat we de 0 euro BIV/VB vastklikken (zolang een volgende regering daar natuurlijk niet anders over denkt wat betreft de VB). De BIV/VB bij aankoop van een EV vanaf volgend jaar gaat een peulenschil zijn in het begin, maar kan en zal wel makkelijk verhoogd kunnen worden naar de toekomst toe. We zouden dan sowieso voor Tesla gaan omdat die een stuk verder staan dan de concurrentie (+ er zijn imo niet veel mooie EVs en Tesla heeft dat wel redelijk voor elkaar), maar dan zouden we al een nieuwe Tesla M3 LR moeten nemen (WLTP 750km), want met de SR of tweedehands Tesla's van de oudere generatie gaan we bovenstaande afstanden dan al niet comfortabel of helemaal niet halen h/t zonder te gaan hypermilen. Dat is er dan vanuitgaande dat die 40% verlies berekend is op het theoretisch bereik en niet op het bereik in realiteit in de stad bvb. En een nieuwe auto ben ik niet zo'n fan van omdat dat veel afschrijft, dus ik weet niet of het dan wel financieel interessant is om al voor een EV te gaan.

Maar soit, ik wil dit topic nu ook niet verder gaan hijacken. Was even om in te pikken op dat verbruik om even wat ervaringen te krijgen en die heb ik nu.

Laatst bewerkt:
We zouden dan sowieso voor Tesla gaan omdat die een stuk verder staan dan de concurrentie (+ er zijn imo niet veel mooie EVs en Tesla heeft dat wel redelijk voor elkaar), maar dan zouden we al een nieuwe Tesla M3 LR moeten nemen (WLTP 750km), want met de SR of tweedehands Tesla's van de oudere generatie gaan we bovenstaande afstanden dan al niet comfortabel of helemaal niet halen h/t zonder te gaan hypermilen. Dat is er dan vanuitgaande dat die 40% verlies berekend is op het theoretisch bereik en niet op het bereik in realiteit in de stad bvb.
Namens Tesla en Tesla Owners Club Belgium heet ik je dan alvast welkom!
En een nieuwe auto ben ik niet zo'n fan van omdat dat veel afschrijft, dus ik weet niet of het dan wel financieel interessant is om al voor een EV te gaan.
Alleen al de besparingen in brandstof zijn ook de moeite waard. Maar evengoed ook je gezondheid en je omgeving.

Terug
Bovenaan