Thailand

Wij vertrekken donderdag!

We hadden een vlucht via Hainan, totale reistijd wel 19u ongeveer maar het was maar 500 euro incl zitjes. Toen we boekten was dat al snel 350 euro goedkoper dan andere vluchten.
2 weken terug wordt die vlucht ineens gecancelled en was Thai Airways maar 700 euro en rechtstreeks dus vliegen we daarmee. Alleen zitten we op de heenvlucht niet samen omdat er geen vrije zitjes langs elkaar waren.
Ik ga mijn charme op de stewardessen gebruiken en hopelijk toch nog twee stoeltjes langs elkaar scoren.
Wel dat, of ik ga langs de stewardess mogen zitten.
Win-win :coolbrows:
Have fun!

Hopelijk gaat de regen snel stoppen, het regenseizoen sleept wat langer dan normaal aan en al de reservoirs zitten propvol..
Ze moeten de "overloopkraan" van die reservoirs hier en daar al openzetten met (relatief kleine) overstromingen tot gevolg.

Koeler (en droger) zou eraan moeten komen!

Have fun!

Hopelijk gaat de regen snel stoppen, het regenseizoen sleept wat langer dan normaal aan en al de reservoirs zitten propvol..
Ze moeten de "overloopkraan" van die reservoirs hier en daar al openzetten met (relatief kleine) overstromingen tot gevolg.

Koeler (en droger) zou eraan moeten komen!

Ja ik had t gezien. Ga nog ne trui moeten meepakken 🤣

Ja ik had t gezien. Ga nog ne trui moeten meepakken 🤣
Altijd hilarisch gevonden vroeger, dat die motorbike taxi chauffeurs aan hun standje in de "winter" in oude oliedrums hout aan het stoken waren om warm te blijven. Met nog een warme jas aan.
Bij 18-20°C wanneer wij in Europa in de lente in t-shirt terrasjes aan het doen zijn 🤣🤣

Hey allen! Ik ga eind maart met een groep vrienden (30-35j) naar Thailand. Voorlopig ziet ons schema er zo uit:
-4 dagen Bangkok
-Nachttrein naar Chiang Mai
-4 dagen Chiang Mai
-Vlucht naar Surat Thani + ferry naar Kho Pha Ngan
-5 dagen Kho Pha Ngan
-Vlucht naar Bangkok
-1 dag Bangkok.

Moest er iemand zijn die tips heeft voor de omstreken, dagtripjes, vooral qua cultuur, natuur en eten, steeds welkom :)

Hey allen! Ik ga eind maart met een groep vrienden (30-35j) naar Thailand. Voorlopig ziet ons schema er zo uit:
-4 dagen Bangkok
-Nachttrein naar Chiang Mai
-4 dagen Chiang Mai
-Vlucht naar Surat Thani + ferry naar Kho Pha Ngan
-5 dagen Kho Pha Ngan
-Vlucht naar Bangkok
-1 dag Bangkok.

Moest er iemand zijn die tips heeft voor de omstreken, dagtripjes, vooral qua cultuur, natuur en eten, steeds welkom :)
Waar op Kho Phangan verblijf je ?

Tips daar:
- Drum circle bij zonsondergang op Zen Beach.
- Avondmarktjes bij Chaloklum en Thong Sala
- Phangan Food Court
- Mama Kop restaurant voor heerlijk local food aan spotgoedkope prijs
- L'Alcove, zeer sfeervol restaurant, ook lekker eten.
- Blue Rama coctailbar bij sunset
- Hike naar de top van de Khao Ra
- Hike naar Bottle Beach
- Namtok Deang en Pho Darng watervallen

Chiang Mai:
- Zondagsmarkt
- Wat Pha Lat, schoonste tempel ever.

Waar op Kho Phangan verblijf je ?

Tips daar:
- Drum circle bij zonsondergang op Zen Beach.
- Avondmarktjes bij Chaloklum en Thong Sala
- Phangan Food Court
- Mama Kop restaurant voor heerlijk local food aan spotgoedkope prijs
- L'Alcove, zeer sfeervol restaurant, ook lekker eten.
- Blue Rama coctailbar bij sunset
- Hike naar de top van de Khao Ra
- Hike naar Bottle Beach
- Namtok Deang en Pho Darng watervallen

Chiang Mai:
- Zondagsmarkt
- Wat Pha Lat, schoonste tempel ever.
Merci voor de tips!

We zitten in het Noordoosten van het eiland, niet zo ver van Thong Nai Pan Yai Beach, een villa aan de rand van de 'jungle' en het dorp. Bottle Beach is een uurtje wandelen van onze verblijfplek. Bewust voor de rustigere kant van het eiland gekozen :D Maar we gaan ebikes huren zodat we wel het eiland kunnen verkennen met ons eigen vervoer.

Merci voor de tips!

We zitten in het Noordoosten van het eiland, niet zo ver van Thong Nai Pan Yai Beach, een villa aan de rand van de 'jungle' en het dorp. Bottle Beach is een uurtje wandelen van onze verblijfplek. Bewust voor de rustigere kant van het eiland gekozen :D Maar we gaan ebikes huren zodat we wel het eiland kunnen verkennen met ons eigen vervoer.
Is wel de mooiste kant imo. ZO-Z-ZW kan in het hoogseizoen enorm druk zijn. Het N-O en 0 zijn dat absoluut niet. Thong Nai Pan Yai Beach is ook 1 van de mooiste stranden, loopt heerlijk langzaam af in een perfecte zee. Ook een zeer breed en lang strand. Zeer rustig idd, sommige zaken lijken wel niet meer open of een beetje vervallen maar doet geen inbreuk aan de locatie. Op het einde zit een zalige beach bar met lekker eten, bij Longtail Beach resort. (klik en klik) Er is daar ook een night market int centrum met een food court, maar geen idee hoe levendig dat is, nooit echt laat gebleven. Dorpje noordelijk van Thong Nai Pan Yai, bij het tweede deel van dat strand is ook wel eens gezellig om te gaan eten 's avonds.

Als je op stap wil gaan en wazig doen is Eden Garden een aanrader :) Hou wel rekening met de hippies uit Israel.

Secret Mountain is ook wel een leuk barretje om 's avonds ene te gaan drinken met zonsondergang. Iets meer laidback dan Blue Rama, wat ook meer upmarket is.

kleine remark, vlieg je van Chang Mai naar Surat Thani omdat het goedkoper is dan op Samui te vliegen ? Dat is anders wel gemakkelijker, plus de luchthaven op Samui moet je zeker eens ooit eens gedaan hebben als je de kans hebt :)

EDIT: Net de prijzen eens bekeken, ja das dus 250 euro tov 90, komt wss omdat Bangkok Airways daar een monopoly heeft.

Laatst bewerkt:
Wij zijn terug van een klein maandje. Bangkok, Krabi en Phuket gedaan.
Ik heb het allemaal wel zowat gezien, maar ga nog gewoon graag om in Thailand te zijn. Het voelt echt als mijn tweede thuis. In een taxi instappen met random Thaise muziek op en mee zingen tot verbazing van de taxi-chauffeur, contact met de mensen zeker als je goed Thais kan is fenomenaal, het eten, de massages, het hectische Bangkok,...
Het voelt allemaal gewoon zo fucking goed om er te zijn, zelfs na meer dan 20 jaar naar daar te reizen blijft het me gewoon boeien.

Overigens voor Phuket een leuke tip:

We hebben daar last minute wat geschoven met hotels en daarbij uitgekomen op Dinso, op al die jaren steekt dit hotel er voor mij toch echt wel uit. Prachtige jungle feel, topservice, prachtige kamers,... Zelden gehad dat ik ergens binnenkwam in een hotel en zo onder de indruk was.

Via-via ook in een dikke house party beland in een van de prachtigste villa's die ik ooit gezien heb.

Wat valt er eigenlijk te zien in de regio Phuket? Ik beeld me daar in: dure resorts, massatoerisme, strand, ladyboys, ... Of is er op vlak van natuur en cultuur ook voldoende te zien?

Ik heb enkel Bangkok, Ayutthaya en Phang Nga Bay gedaan. Over enkele jaren zie ik het wel zitten om eens met vrouw & kind op het vliegtuig te stappen om naar Zuid-Oost Azië te gaan.

Wat valt er eigenlijk te zien in de regio Phuket? Ik beeld me daar in: dure resorts, massatoerisme, strand, ladyboys, ... Of is er op vlak van natuur en cultuur ook voldoende te zien?

Ik heb enkel Bangkok, Ayutthaya en Phang Nga Bay gedaan. Over enkele jaren zie ik het wel zitten om eens met vrouw & kind op het vliegtuig te stappen om naar Zuid-Oost Azië te gaan.

Goh, Phuket is wel echt heel toeristisch ja (zeker Patong) maar de West kant is dat een stuk minder.
Vandaar kan je ook boot uitstapjes doen naar de omliggende eilanden die echt wel prachtig zijn, maar die zijn ook toeristisch, hoor. Je kan ook doorreizen naar Khao Lak of Khao Sok als je wat natuur in de buurt wilt zien (wel niet als daguitstap te doen).

We hebben Khao Yai ook nog gedaan daar lijkt het wat minder toeristisch en heb je ook mooie natuur (al hebben we die niet bezien). Hotels daar zijn ook wel knap en alles is een stuk rustiger en afgelegen.
https://nhapha-khaoyai.com/ daar hebben we verbleven en vandaar zou je wel naar het nationaal park kunnen gaan.

Wij zijn terug van een klein maandje. Bangkok, Krabi en Phuket gedaan.
Ik heb het allemaal wel zowat gezien, maar ga nog gewoon graag om in Thailand te zijn. Het voelt echt als mijn tweede thuis. In een taxi instappen met random Thaise muziek op en mee zingen tot verbazing van de taxi-chauffeur, contact met de mensen zeker als je goed Thais kan is fenomenaal, het eten, de massages, het hectische Bangkok,...
Het voelt allemaal gewoon zo fucking goed om er te zijn, zelfs na meer dan 20 jaar naar daar te reizen blijft het me gewoon boeien.
I know the feeling.

Ik heb er lang gewoond, en heb daar nu een start-up te runnen samen met de vennootschap in België, dus dit jaar 7 keer op en af geweest.
Ginder aankomen op Suvarnabhumi, een van de draaideuren door naar buiten en die vochtige warmte die je elke keer wat overvalt, en telkens terug zonder fout die rush van feel good hormoontjes door je lijf :cool:

Hier in Europa terug arriveren doet dat toch niet 😂

Moet nu wel zeggen dat in den auto ginder geen Thaise muziek opkomt (kan een aantal van de "genres" ginder zeker wel appreciëren), als ik zelf rond bol is het Q-music of studio Brussel dat opstaat!

20251224-100954.jpg

qmisic.jpg

Trouwens, zelf rondbollen ginder, vooral in Bangkok, raad ik niet erg aan, of zelfs ten stelligste af. Rijstijl is daar zacht uitgedrukt "anders" dan in België, en verkeer is er nogal aan de drukke kant :cool:
Ik heb zelf een wagen, ons appartement is aan de rand van de stad, en de wagen is vooral om weg te rijden van Bangkok, of om te gaan winkelen in een van de mega shopping centers aan de rand van de stad.
En heb er jaren lang rondgereden, dus ben wel wat mee met hun "mindset" op de weg.
Centrum Bangkok intrekken is met openbaar vervoer (BTS Sky train of de MRT metro), moeten we ergens zijn dat niet op een van de lijnen ligt dan is het Grab of Bolt (de Ubers van ginder), er zijn er zoveel dat je nooit langer dan 10 minuten moet wachten tot er een voor je deur staat, en het is spotgoedkoop.
Net nog een rit gedaan, ongeveer 40 minuten en 25 km, was 168 Bht, plus nog eens 40 Baht tip via de app gegeven, met andere woorden minder dan 6€ drinkgeld inbegrepen.

Laatst bewerkt:
I know the feeling.

Ik heb er lang gewoond, en heb daar nu een start-up te runnen samen met de vennootschap in België, dus dit jaar 7 keer op en af geweest.
Ginder aankomen op Suvarnabhumi, een van de draaideuren door naar buiten en die vochtige warmte die je elke keer wat overvalt, en telkens terug zonder fout die rush van feel good hormoontjes door je lijf :cool:

Hier in Europa terug arriveren doet dat toch niet 😂

Moet nu wel zeggen dat in den auto ginder geen Thaise muziek opkomt (kan een aantal van de "genres" ginder zeker wel appreciëren), als ik zelf rond bol is het Q-music of studio Brussel dat opstaat!

20251224-100954.jpg

qmisic.jpg

Ik ben ongelooflijk jaloers dat ge zo vaak kunt gaan. :love:
Ik luister graag al eens Loso od, best een aanrader se. Beetje de Thaise Clouseau zou ik zeggen én handig om Thais te leren.

Ik ben ongelooflijk jaloers dat ge zo vaak kunt gaan. :love:
Ik luister graag al eens Loso od, best een aanrader se. Beetje de Thaise Clouseau zou ik zeggen én handig om Thais te leren.
Yup, Sek (de zanger) heeft wel wat geschiedenis, beetje "enfant terrible" van de Thaise muziekscene! Drugs, gevangenisstraffen etc...

Zoveelste keer dat ik dit hier in Thailand zie gebeuren...
Thailand (en vooral de toeristische steden) is niet de locatie om met zware motoren rond te bollen, hoe verleidelijk het ook is.
Zelfs al ben je een ervaren motard, dan nog ga je tijd nodig hebben om met kinderstapjes over een langere periode het verkeer gewoon te worden.

Als toerist, doe het niet!
Indien je echt autonoom mobiel wil zijn, blijf dan op zijn minst bij de kleine makkelijk te besturen scooters, en dan nog enkel wanneer je het gewoon bent van ermee te rijden en een A rijbewijs hebt. Het is hier niet de geschikte plaats om het beginnen te leren!

Ja, elke verhuurder gaat je hier een (zware) motorfiets verhuren, zelfs zonder, of het foute, rijbewijs.
Zelfs voor de kleine scooters (die wel motorfiets zijn, meestal tussen 125 en 160cc motoren) heb je minstens een A rijbewijs nodig.
Dit omdat in Thailand een internationaal rijbewijs benodigd is, en deze enkel de classificatie A1 (tot 125cc) hebben, of A, voor al de rest van de motoren.
Ook wanneer je in België een A2 hebt, zal toch enkel A1 gestempeld worden in je internationaal rijbewijs. Wanneer je een Belgisch A rijbewijs hebt, pas dan wordt ook het internationaal rijbewijs met A gestempeld.

moto.jpg

Kom je iets tegen in Thailand op de motorfiets, en heb je geen internationaal rijbewijs met A gestempeld (wat je dus wettelijk nodig hebt om legaal te rijden in Thailand), dan is het risico groot ingeval van ongeval dat de verzekering haar handen gaat terugtrekken, zelfs al ben je niet in fout.
Een reisverzekering is geen wagenverzekering die zoals in Europa eerst moet betalen en dan, ingeval jij een zware fout hebt begaan, maar moet zien dat ze het geld kan terugvorderen!

Ik kan niet bevestigen of dit al dan niet het actuele geval is bij Jérémy, maar het is alvast wel het rumoer in de Belgische community hier in Thailand.

Bijkomend, neem een goede verzekering. Hospitaalkosten in Thailand kunnen heel snel heel hoog oplopen bij zware operaties en/of opname in intensieve, Belgische mutualiteit komt niet tussen (met uitzondering van eentje dacht ik, weet niet meer welke).
En zoals Jérémy, de verzekeringen inbegrepen bij de meeste (gratis of goedkope) kredietkaarten zijn zeer gelimiteerd, met uitzondering van enkelen die heel specifiek voor veelvuldige reizigers op de markt zitten.
Die kaarten, zoals bv de Amex Gold of Platinum, zelfs de Revolut Ultra debet kaart, zijn dan ook een héél stuk duurder (ergens tussen 240 en 800€/jaar)!

Heb je niet zulk een "dure" kredietkaart, dan neem je best een reisverzekering bij een degelijke verzekeraar.

Don't be like Jérémy.

Ziekenhuizen hebben hier geen scrupules, betalen, anders geen behandeling.
Ze zullen hoogstens het absolute minimum doen om je in leven te houden, daar blijft het dan ook bij.
ook de ambassade kan niet helpen, ze zullen hoogstens helpen onderhandelen, en je proberen in een goedkoop overheidshospitaal te krijgen, maar als je schulden bij het eerste behandelende hospitaal te hoog zijn, zijn ook hun handen gebonden aan de Thaise wetten.

Laatst bewerkt:
Belgische mutualiteit komt niet tussen (met uitzondering van eentje dacht ik, weet niet meer welke).
Solidaris, volgens mij.
En zo duur is een reisverzekering bij bijvoorbeeld Europ Assistance nu ook niet als je ziet wat je er voor terug kan krijgen en wat het maar kost op de totale reis.

Solidaris, volgens mij.
En zo duur is een reisverzekering bij bijvoorbeeld Europ Assistance nu ook niet als je ziet wat je er voor terug kan krijgen en wat het maar kost op de totale reis.
Inderdaad. En toch, hier in Thailand is dat bijna wekelijks dat er iemand in de kranten staat, ongeval met de motorfiets, peperdure hospitaalrekening en geen verzekering.
Of verzekering die niet wil betalen omdat ze geen motorfiets rijbewijs hadden.

Bij Amex is het trouwens Europe Assistance dat inbegrepen is, wanneer je iets voorhebt is het rechtstreeks met EA dat je communiceert.

Terug
Bovenaan