The Game Awards 2025

Game of the YearClair Obscur: Expedition 33
Beste gameregieClair Obscur: Expedition 33
Beste verhaalClair Obscur: Expedition 33
Beste art directionClair Obscur: Expedition 33
Beste muziekLorien Testard (Clair Obscur: Expedition 33)
Beste audioBattlefield 6
Beste stemacteurJennifer English (Maelle in Clair Obscur: Expedition 33)
Beste toegankelijkheidDOOM: The Dark Ages
Impactvolste gameSouth of Midnight
Beste ongoing gameNo Man's Sky
Beste communityondersteuningBaldur's Gate 3
Beste onafhankelijke gameClair Obscur: Expedition 33
Best indiegamedebuutClair Obscur: Expedition 33
Beste mobiele gameUmamusume: Pretty Derby
Beste VR/ARThe Midnight Walk
Beste actiegameHades II
Beste action adventure-gameHollow Knight: Silksong
Beste rpgClair Obscur: Expedition 33
Beste gevechtenFatal Fury: City of the Wolves
Beste familiegameDonkey Kong Bananza
Beste sim/strategieFinal Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles
Beste sport/race-gameMario Kart World
Beste multiplayerArc Raiders
Beste vertaling naar het tvThe Last of Us seizoen 2
Meest verwachte gameGrand Theft Auto VI
Beste contentmakerMoistcr1tikal
Beste e-sportsgameCounter-Strike 2
Beste e-sportathleetJeong Ji-Hoon (Chovy)
Beste e-sportteamTeam Vitality
Player's VoiceWuthering Waves

Clair Obscur, 9 van de 13 nominaties binnen gehaald. En imo een terechte GOTY winnaar 👌
Om het nog indrukwekkender te maken: 3 nominaties hiervan waren in dezelfde categorie, dus eigenlijk 9 van de 11 genomineerde categoriën binnen gehaald. Zeer sterk.
Wuthering Waves nog niet gespeeld. Als die Player's Voice won over Clair Obscur, toch eens bekijken.

Laatst bewerkt:
Absoluut terecht gedomineerd door Clair Obscur, stak er voor mij ook echt bovenuit. Maar RPG had misschien wel naar Kingdom Come mogen gaan, die mannen hebben alles misgelopen en hebben toch ook wel iets straf neergezet, zeker in de pure RPG categorie.

Ze zijn 2 games aan't ontwikkelen momenteel, dus kan nog altijd.
Is Larian groot genoeg om aan twee games bezig te zijn? Dat is toch ten koste van een game, niet?
Zal dan tegen 2030 zijn...
Hopen op een space game van een dev die enkel nog maar medieval fantasy games uitgebracht heeft? :unsure:
Sure, mag je doen, maar dat is gewoon vragen om teleurgesteld te worden :p
In ons eigen zonnestelsel is ook goed hoor.
Ach ja, wie wil er nu geen deftige space game?

Enigste deftige reveal was Divinity. Al de rest was magertjes.

Is Larian groot genoeg om aan twee games bezig te zijn? Dat is toch ten koste van een game, niet?
Zal dan tegen 2030 zijn...
Toen ik er was twee jaar terug waren ze dat toch volop aan't voorbereiden, en denk dat Vincke dat ondertussen ook wel vermeld heeft in interviews dat ze het tenminste gaan proberen. Het zal wel niet parallel zijn maar meer geschrankt en denk idd dat we geen van de twee volgend jaar moeten verwachten, maar toch nice om naar uit te kijken! Larian heeft ondertussen 7 studio's en +- 500 werknemers dus een kleine developer zijn ze alleszins niet meer.

Hopen op een space game van een dev die enkel nog maar medieval fantasy games uitgebracht heeft? :unsure:
Sure, mag je doen, maar dat is gewoon vragen om teleurgesteld te worden :p
Niet akkoord, het kan net enorm goed zijn voor creativiteit om het eens over een andere boeg te gooien. Zie niet in waarom Larian dat niet goed zou doen, of toch zeker niet er direct van uitgaan dat het geen succes zou zijn.

Niet akkoord, het kan net enorm goed zijn voor creativiteit om het eens over een andere boeg te gooien. Zie niet in waarom Larian dat niet goed zou doen, of toch zeker niet er direct van uitgaan dat het geen succes zou zijn.
En waar zeg ik dat ze het niet kunnen doen of het niet goed zou zijn?

Ik zeg dat het raar is om te hopen op een specifiek andere boeg waar ze tot nu toe één enkel pad bewandeld hebben. En dat het jezelf opzetten is tot teleurstelling als je op specifieke dingen hoopt waar zelfs nog nooit naar gehint zijn die compleet buiten hun eerdere prestaties liggen.

Altijd wel zo maf om al die "terechte winnaar" commentaren te lezen.
Alsof iemand hier al pakweg 20% van al de genomineerde games heeft gespeeld :p

Hades 2 over Ninja Gaiden 4 als beste actie game. Ok dan. Ninja Gaiden had duidelijk te weinig actie..

Hades 2 over Ninja Gaiden 4 als beste actie game. Ok dan. Ninja Gaiden had duidelijk te weinig actie..
Sorry maar dit is tech echt wel terecht, ninja gaiden 4 voelt meer als Bayonetta aan dan ninja gaiden en dat is niet slecht bedoeld.

Het blijft natuurlijk deels subjectief, en een terechte winnaar wil ook niet zeggen dat het met mijlen voorsprong moet zijn. Ik had Hollow Knight ook nog een serieuze kans zien maken.

Wat betreft die 20%, zal ik het met een korrel zout moeten nemen. Je stemt per categorie, dus minder als 20% betekent dat je maar 1 spel van de 6 gespeeld hebt? Hand op het hart, van de categorieën waar ik op gestemd heb, was het steeds tussen 0 en 2 games die ik niet gespeeld had.
Als je Sim, VR, Sports/racing, Multiplayer, esports,... ook gaat meetellen, zal het inderdaad krap worden, maar er zal wel een reden zijn waarom die niet op de shortlist zijn geraakt (buiten dat het mijn genre niet is). Als de kwaliteit echt goed is, kan zelfs een "dood genre" zoals CRPG's (Baldur's Gate) of turn based JRPG's (Clair Obscur nu) in die lijst komen.
Voor de volledigheid: van de GOTY-genomineerden zat ik aan 5/6 (Kingdom niet gespeeld omdat ik de eerste al niet kon trekken).

En waar zeg ik dat ze het niet kunnen doen of het niet goed zou zijn?

Ik zeg dat het raar is om te hopen op een specifiek andere boeg waar ze tot nu toe één enkel pad bewandeld hebben. En dat het jezelf opzetten is tot teleurstelling als je op specifieke dingen hoopt waar zelfs nog nooit naar gehint zijn die compleet buiten hun eerdere prestaties liggen.
Je zei "dat is vragen om teleurgesteld te worden", dat impliceerde voor mij dat je niet denkt dat er een grote kans is dat het hen zou lukken, ik begrijp nu dat je meer bedoelde dat je niet denkt dat het gaat gebeuren. My bad!

Het is volgens mij wel logisch als kleinere onafhankelijke studio dat je verder bouwt op de successen en ervaring die je in het verleden had en dat gebruikt om te groeien. Nu ze effectief een gigantisch succesvolle studio zijn met veel ervaring, geld en vertrouwen is het toch HET moment om naast het bewezen genre ook eens een nieuwe weg in te slaan? Dat is voor mij geen raar iets om op te hopen en ik zie ook niet waarom wat ze tot nu toe hebben gemaakt perse een indicatie moet zijn van wat ze in de toekomst zullen maken. Vincke heeft al meermaals vermeld dat sci-fi vaak een inspiratie is geweest en een van zijn favoriete genres dus zo uit de lucht gegrepen is het idee ook niet. We shall see!

Ik heb er alleszins 20% van gespeeld. :)

De steam recap zal er ook gaan aankomen en denk eerlijk gezegd dat ik ga achterover vallen als ik zie hoeveel ik dit jaar gespeeld heb.
Mijn steam recap van 2024 was 111 games played.

Maar ik hou helemaal niet van Clair obscure (dont shoot me), 2x aan begonnen maar dat sfeertje ligt me niet.

Ik kom alvast zeker niet aan die 20% :p
Ze effectief bezitten? Sure. Rond komen om alles deftig te spelen. Aww hell nah.

Sorry maar dit is tech echt wel terecht, ninja gaiden 4 voelt meer als Bayonetta aan dan ninja gaiden en dat is niet slecht bedoeld.
Goh ik ben meer mee met het idee dat dit een half vervolg is op Metal Gear Rising dan Bayonetta.

Maar ik vind gewoon het overeenkomende label voor actie fout omdat Gaiden en Hades compleet verschillende spelers aantrekken. Maar onder het "genre label" actie, is het moeilijk om dan niet een beetje na te trappen in ongeloof alsof Platinum niet één van de meest verfijnde actiegames heeft uitgebracht dit jaar en mogelijk deze eeuw dusver.

Hades II is al bij al een goede game, maar de eigenlijke actie-gameplay is relatief oppervlakkig – zou ik ook over het origineel spel zeggen maar soit – tegenover de alternatieven in die lijst. Ook louter qua roguelites kan ik veel instanties opsommen die aanzienlijk meer diepgang bevatten in verschillende opzichten, zowel oudere als diegenen die dit jaar uitkwamen. Betekent echter niet dat het geen leuke titel is, voor alle duidelijkheid.

Ninja Gaiden 4 zou ik ook niet omschrijven als eerder een Bayonetta- of een MGR-sequel, maar da's een ander paar mouwen.

Het was te verwachten dat E33 zoveel awards ging winnen, ook wel terecht. Maar onterecht dat Death stranding 2 geen enkele award heeft gewonnen, dat was toch mijn persoonlijke GOTY.

Ik heb er alleszins 20% van gespeeld. :)

De steam recap zal er ook gaan aankomen en denk eerlijk gezegd dat ik ga achterover vallen als ik zie hoeveel ik dit jaar gespeeld heb.
Mijn steam recap van 2024 was 111 games played.

Maar ik hou helemaal niet van Clair obscure (dont shoot me), 2x aan begonnen maar dat sfeertje ligt me niet.
Ik heb ook al 2 keer de game gekocht (en verkocht); ligt me totaal niet. Snap de “hype” er rond niet, maar ieder zijn ding.

Terug
Bovenaan