The Odyssey

Het gaat hier natuurlijk om een mythologische film, maar je merkt in deze teaser wel dat Nolan dat mythologische verhaal laat afspelen in een full-on fantasy (en Hollywood-clichés) setting. Da's zijn goed recht, en dat hoeft niets af te doen aan de intrinsieke, artistieke kwaliteit van de film, maar da's iets waar ik me de laatste jaren persoonlijk wel meer en meer aan stoor. Ook de reden waarom ik gepast heb voor Scott zijn laatste films.
Full-on fantasy? Waarop baseer je deze bewering? Je beseft toch dat voor elke gemiddelde mens dit historisch ok zal lijken?
Het is niet dat ze in ruimtepakjes met laserzwaarden of volautomatische machinegeweren rondlopen?
En daarnaast, dit is toch wel meer fantasy dan historische literatuur? Heksen, reuzen, zeemonsters, voorspellingen, enz… Wat verwacht je eigenlijk?
Dat is wat dat verhaal toch gewoon is? Een fantasyverhaal dat zich afspeelt in ca 800 VC.

Toen Homeros het allemaal neerpende waren er al eeuwen voorbij gegaan (500 jaar). En dat is zelfs al een veronderstelling dat de laag van het vernielde Troje overeenstemt met de Iliad.

Wat in Iliad staat stemt meer overeen met de Griekse beschaving in 700 voor Christus dan de Myceense beschaving waar de dan "Oude Grieken" op dat moment weinig sporen van vonden na de Bronze Age Collapse. Archeologen kunnen nu een beter beeld schetsen van hoe zo'n oorlog er zou hebben kunnen uit zien maar dan klopt het weer niet met het verhaal van de Iliad.

Als de Grieken de Trojaanse Oorlog afbeelden was het ook "hedendaags" en niet met Myceens harnas:

42-fightpatroklos.jpg

Het Trojaans gedeelte zal maar een heel klein stuk innemen want het gaat meer over het tweede verhaal en de Odyssee is grotendeels mythologisch met vreemde wezens, daar ga je historisch helemaal niets mee kunnen aanvangen. Academici zijn het al duizenden jaren oneens waar Ithaka zou liggen. In de buurt van het eiland dat uiteindelijk Ithaka is gaan noemen maar mss was het Lefkada (Leukas) aan de overkant.

Wow, nog niet van Göransson gehoord?

Zijn naam wel al zien passeren bij het merendeel waar zijn muziek in voor komt maar buiten mando toch de muziek moeten opzoeken want kan niet direct zeggen dat die echt is blijven hangen. Zimmer heeft veel instant classics afgeleverd voor Nolan. Dat is Goransson met Tenet en Oppenheimer imo nog niet gelukt maar misschien dat hij met deze kan doorbreken.

Op de moment veel beter dan Hans Zimmer, die is teveel in een experimentele stijl gerold. Maar zijn oudere soundtracks tot +-2018 blijven wel top of the game.

Momenteel beter dan Zimmer zou ik niet durven zeggen gezien Zimmer voor Villeneuve recentelijk weer een iconische score afleverde voor Dune. Ik herinner mij nog dat mensen zelfs na afloop van de eerste film al die score aan het bulderen waren in ondergrondse cinema parkings. 😆 Die slaagt er toch ook weer in zo'n hele vibe over te brengen en blijft hangen.

Dat sci-fi western sound van Goransson voor Mando doet dat ook wel maar die gaat zich toch nog serieus mogen bewijzen vooraleer hij in dezelfde adem als Zimmer (en andere greats zoals Williams) genoemd zal worden. Hij is nog jong dus wie weet maar dat zal de tijd nog moeten uitwijzen.

Zijn naam wel al zien passeren bij het merendeel waar zijn muziek in voor komt maar buiten mando toch de muziek moeten opzoeken want kan niet direct zeggen dat die echt is blijven hangen. Zimmer heeft veel instant classics afgeleverd voor Nolan. Dat is Goransson met Tenet en Oppenheimer imo nog niet gelukt maar misschien dat hij met deze kan doorbreken.
Goransson heeft een oscar gewonnen best score in 2023, Oppenheimer soundtrack.. Die is wel volledig doorgebroken.

Momenteel beter dan Zimmer zou ik niet durven zeggen gezien Zimmer voor Villeneuve recentelijk weer een iconische score afleverde voor Dune. Ik herinner mij nog dat mensen zelfs na afloop van de eerste film al die score aan het bulderen waren in ondergrondse cinema parkings. 😆 Die slaagt er toch ook weer in zo'n hele vibe over te brengen en blijft hangen.
Ik ben al naar een aantal live concerten van Hans Zimmer geweest en laatste keer toch vrij teleurgesteld, die Dune soundtrack doet het niet voor. Hoor hem liever met soundtracks als The Thin Red Line, Pearl Harbor, Last Samurai, Gladiator, POTC, ...

Dat sci-fi western sound van Goransson voor Mando doet dat ook wel maar die gaat zich toch nog serieus mogen bewijzen vooraleer hij in dezelfde adem als Zimmer (en andere greats zoals Williams) genoemd zal worden. Hij is nog jong dus wie weet maar dat zal de tijd nog moeten uitwijzen.
Goransson zit letterlijk op dezelfde hoogte als Hans Zimmer was in de jaren '90.

We zullen zien of hij het kan waarmaken. Die van Oppenheimer is hier niet echt blijven hangen en moest je die op de radio horen denk ik niet dat veel mensen die zouden herkennen laat staan raden dat die van Oppenheimer komt. Zimmer won ook een oscar voor Dune en die is er met die score toch veel meer in geslaagd zich te vereenzelvigen met die film zodat mensen die wel herkennen als het theme van Dune.

Als je zou zeggen dat Goransson vandaag staat waar Zimmer in de 80s stond zou ik akkoord gaan maar dan moest die ook zijn meest iconische scores nog realiseren. Momenteel vind ik het dus nog veel te vroeg om ze echt te kunnen vergelijken. Of die ooit dat niveau gaat halen gaan we maar over een jaar of 30 kunnen zeggen.

Ik hoop alvast dat het hem lukt met The Odyssey want scores waarvan je kan zeggen; die van Jurassic Park, Lord of the Rings, Interstellar, Superman, ... Die iedereen onmiddelijk voor de geest kan halen zijn echt wel legendarisch en voegen heel wat toe aan de ervaring van die films.

Full-on fantasy? Waarop baseer je deze bewering? Je beseft toch dat voor elke gemiddelde mens dit historisch ok zal lijken?
Het is niet dat ze in ruimtepakjes met laserzwaarden of volautomatische machinegeweren rondlopen?
En daarnaast, dit is toch wel meer fantasy dan historische literatuur? Heksen, reuzen, zeemonsters, voorspellingen, enz… Wat verwacht je eigenlijk?
Dat is wat dat verhaal toch gewoon is? Een fantasyverhaal dat zich afspeelt in ca 800 VC.

De gemiddelde mens kan je alles wijsmaken over het verleden, da's alweer een heel erg knullig argument om alle kennis over het verleden naast je te leggen en gewoon je zin te doen.

Het gaat me helemaal niet om de mythologische elementen, wel om de historische setting waarin dat mythologische verhaal zich afspeelt. En als je dan ziet hoe Agamemnon wordt geportretteerd, dan zie je dat het gewoon Nolan zijn fantasie is en niets te maken heeft met de historische setting. En opnieuw, zijn recht en hoeft daarom geen slechte film te worden. Maar ik vind het wel jammer, en vind het in deze eerlijk gezegd ook gewoon lui, inspiratieloos en het achternalopen van Hollywood-stereotypes, en dan verwacht ik precies toch meer van Nolan?
.

Als de Grieken de Trojaanse Oorlog afbeelden was het ook "hedendaags" en niet met Myceens harnas:

42-fightpatroklos.jpg
Da's al een sterker argument! Al kan je daar wel van zeggen dat ze toen niet beter wisten, en anderzijds dat ook voor Korinthische uitrustingen en latere Griekse setting Nolan grote artistieke vrijheden heeft gekozen.
Het Trojaans gedeelte zal maar een heel klein stuk innemen want het gaat meer over het tweede verhaal en de Odyssee is grotendeels mythologisch met vreemde wezens, daar ga je historisch helemaal niets mee kunnen aanvangen. Academici zijn het al duizenden jaren oneens waar Ithaka zou liggen. In de buurt van het eiland dat uiteindelijk Ithaka is gaan noemen maar mss was het Lefkada (Leukas) aan de overkant.
Again, de mythologie speelt zich af in een historische setting. Of je het verhaal nu laat afspelen in een Myceense setting of een Korinthische of welke dan ook, dan ben ik er wel zeker van dat je de film niet slechter, en allicht zelfs stukken beter, gaat maken door trouwer te zijn aan die historische setting.

Toch zot wat sommige experts hier allemaal kunnen concluderen uit een korte nietszeggende trailer.
Ik stel me bij dit soort comments voor dat jij trailers dan geblinddoekt kijkt? Dat harnas van Agamemnon gaat in de film zelf plots geen fantasy-harnas zijn? Nolan heeft speciaal voor de trailer iedereen anders uitgerust dan in de echte film? De cliché blauwfilter en het gebrek aan kleur is ook enkel iets voor de trailer?

Geen enkel probleem mee dat mensen zich niet storen aan dit soort zaken hé, maar waarom dit soort comments?

Ik stel me bij dit soort comments voor dat jij trailers dan geblinddoekt kijkt? Dat harnas van Agamemnon gaat in de film zelf plots geen fantasy-harnas zijn? Nolan heeft speciaal voor de trailer iedereen anders uitgerust dan in de echte film? De cliché blauwfilter en het gebrek aan kleur is ook enkel iets voor de trailer?

Geen enkel probleem mee dat mensen zich niet storen aan dit soort zaken hé, maar waarom dit soort comments?
Ik heb het niet (enkel) op uw post.

Enja, ik vind dat harnas ook belachelijk maar ik schrijf de film nog niet af voor ik hem gezien heb.

Toen Homeros het allemaal neerpende waren er al eeuwen voorbij gegaan (500 jaar).
Homeros was, net als de meeste mensen uit zijn tijd, een analfabeet. De Ilias en de Odyssee zijn een mondeling overgeleverde, collectieve herinnering aan een groot "internationaal" trauma (de Late Bronze Age collapse). Het gaat niet om historische details, het gaat om de juiste spirit en toon. Een verhaal als dit moet menselijkheid ademen en zou niet gereduceerd mogen worden tot hersenloos action entertainment met een bad guy die kennelijk een gerecycleerd plastieken masker uit The Dark Knight draagt. Het ziet er gewoon regelrecht retarded uit, sue me.

Nog steeds wachtende op een intelligent historisch drama over deze periode, met échte mensen en échte thema's. Crimineel hoe deze prachtige en hoogst actuele setting van een compleet in elkaar gestorte 'geglobaliseerde' samenleving keer op keer misbruikt wordt in zowel films als games als boeken. Terwijl er van de klassieke oudheid wel effectief veel meer dan prima interpretaties verschenen zijn.

Nolan doet wat hij wil maar ik behoud me het recht voor om mijn toch niet ongefundeerde mening te uiten. Ik las ergens dat hij blijkbaar oorspronkelijk iemand had gevraagd om kostuums te ontwerpen die tenminste op de juiste basis waren geïnspireerd, maar het ging te lang duren dus ze zijn maar gemakshalve voor deze centurion-hopliet meets Star Wars shit gegaan. Blijkbaar he, weetikveel.

Laatst bewerkt:
Kijk hier keihard naar uit en het kan me werkelijk niet schelen of de mannen een tanga of een historisch accurate ballenbeschermer dragen onder hun historisch inaccuraat harnas.

Het zal meer dan 20 jaar geleden zijn dat ik dit epos heb leren kennen dankzij het even epische gelijknamige nummer van Symphony-X (met lyrics die, zo heb ik zelf ontdekt, ook niet altijd even accuraat zijn):

Voor wie het nog niet kende maar wel een zekere liefde heeft voor progressieve 'metal': graag gedaan!

afzhbj.jpg

Laatst bewerkt:
Nog steeds wachtende op een intelligent historisch drama over deze periode, met échte mensen en échte thema's. Crimineel hoe deze prachtige en hoogst actuele setting van een compleet in elkaar gestorte 'geglobaliseerde' samenleving keer op keer misbruikt wordt in zowel films als games als boeken. Terwijl er van de klassieke oudheid wel effectief veel meer dan prima interpretaties verschenen zijn.
Dan Simmons heeft een fictief verhaal geschreven rond Homeros zijn werken, die komen imo nog het beste hiervan in de buurt (gegeven dat er een SF wending aan gegeven wordt.

Terug
Bovenaan