The Odyssey

Als deze film niet gaat waar maken wat het zou moeten zijn, zou dat echt enorm teleurstellend zijn. Mijn gevoel bij de eerste trailer was niet positief, bij de laatste gelukkig wel. Vind het een intrigerende samenstelling van acteurs ook. Ben benieuwd naar de dynamiek tussen hen.
Hans Zimmer (die in de jaren 90 toch al zeer iconisch en bekend werk met enorme herkenbaarheid de dag van vandaag heeft afgeleverd) is hier wat mij als superfan betreft een enorm gemis, dat weet ik wel nu al.

Ik hoop alleszins geen herhaling van het gevoel wat ik had bij Dunkirk. Dat was wat mij betreft de enige teleurstellende ervaring wat Nolan betreft.

Hmmm een film van bijna 3uur, dat kan mijn startbeen moeilijk nog aan in de cinema

Maar ook geen zin om te wachten en deze thuis te bekijken, voelt echt als een cinema film aan.

Nog een laatste hierover.
Als Homerus Helena omschrijft als ‘lichte huid en blonde haren’ dan moet je niet afkomen met een zwarte actrice.
Als ik me een ultieme krijger voorstel uit de oudheid denk ik eerder aan een afgetrainde man en niet aan een opgebouwde vrouw met spaghetti dikke armen en ingebouwde sixpack.
Niet voor niet dat Grieken niet te spreken zijn over deze verfilming

Dat is natuurlijk ook weer gewoon wat die maga influencers online al weer proberen te verkopen. Als "de grieken" al ergens van wakker liggen, wat ik ten zeerste betwijfel, dan zal dat eerder zijn over Matt Damon die Odysseus speelt, maar daar hoor je die influencers natuurlijk niet over. Valt weer niet op dat clowns als Musk en Walsh weer minderheden viseren en er een cultuur oorlog hoofdpunt van aant maken zijn om hun politieke agenda te verkopen.

Laten we nu eerst al maar is zien wat Nolan er van gebakken heeft ipv het op voorhand al op de brandstapel te gooien omdat die een transpersoon heeft durven casten of iemand zwart. Lupita is een fantastische actrice en of deze film goed of slecht gaat zijn gaat heus niet aan haar huidskleur liggen.

Laten we nu eerst al maar is zien wat Nolan er van gebakken heeft ipv het op voorhand al op de brandstapel te gooien omdat die een transpersoon heeft durven casten of iemand zwart. Lupita is een fantastische actrice en of deze film goed of slecht gaat zijn gaat heus niet aan haar huidskleur liggen.
de film zal ik zeker wel eens kijken, maar niet in de cinema. Een epische en historische film kan er bij mij altijd in, zeker en vast.
Lupita kende ik niet bij naam, maar zo te zien idd wel al een paar degelijke films op haar palmares.
Maar voor mij blijft gewoon de vraag: waarom?
Maar dat zal dan eerder aan mij liggen zeker?

Ben wel benieuwd hoe Page zijn rol als Achilles gaat vervullen want lijkt me een moeilijke fit voor een epic hero.
Dit gezegd zijnde, Nolan maakte van publiekslieveling en teen heartthrob Ledger The Joker en ik weet nog goed de backlash die daar toen tegen was. Ze verklaarden Nolan voor zot. En zie wat voor een awesome performance daaruit is voortgekomen.
I trust Nolan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben wel benieuwd hoe Page zijn/haar rol als Achilles gaat vervullen want lijkt me een moeilijke fit voor een epic hero.
Dit gezegd zijnde, Nolan maakte van publiekslieveling en teen heartthrob Ledger The Joker en ik weet nog goed de backlash die daar toen tegen was. Ze verklaarden Nolan voor zot. En zie wat voor een awesome performance daaruit is voortgekomen.
I trust Nolan.
Qua casting zit die het wel altijd boenk op!

Ben wel benieuwd hoe Page zijn/haar rol als Achilles gaat vervullen want lijkt me een moeilijke fit voor een epic hero.
I trust Nolan.

Fixed that for you 😉

I trust Nolan.
No, Elliot Page does not play Achilles. While early internet rumors speculated Page would take on the role of the Greek warrior in Christopher Nolan’s The Odyssey, official studio and industry coverage confirmed he is actually cast as Sinon. Sinon is a Greek spy who tricks the Trojans into bringing the wooden horse into the city

Ah ja net als Oppenheimer.
De richtlijnen voor de oscars zijn er pas gekomen nadat hij deze Oscars heeft gewonnen.

Er is niets historisch accuraat aan deze film, maar 't is toch weer de huidskleur waar mensen over vallen. Some things never change.
Correctie, er wordt over veel meer gevallen: de kostuums, de schepen die gebruikt worden,... Maar aan de andere kant mag er geen orkest gebruikt worden van Nolan, want dat zou niet kloppen met de historische setting (tot daar je argument "er is niets accuraat aan deze film"). Ofwel is het fantasy en gebruik je die accuraatheid niet als argument om je andere keuzes mooi te praten, ofwel is het historisch geïnspireerd en heeft de backlash ergens een punt. Nolan maakt de film zoals hij het wil, maar mag er nog wat rechtlijnigheid zijn? Geef gewoon toe dat je voor een Oscar wil gaan en dat je daarom hun richtlijnen volgt en daarom bepaalde keuzes gemaakt hebt, daar zou ik meer respect voor hebben.

Die extra argumenten passen ook niet in het straatje van de mensen die ze gemakkelijk onder de bus kunnen gooien, dus die argumenten worden genegeerd en er wordt ingezoomd op de discussie over de huidskleur en casting van Page. En zelfs als je vanwege de bredere context een opmerking maakt, wordt je rechtstreeks op de hoop gegooid als transfoob en rascist. Zoals je zelf zegt: "some things never change", maar dat geldt dus aan beide zijden van de discussie.

Ik weet niet of ik het nog in mij heb om een film van 3u in de bioscoop te zien 😭

Los van de politics, waar ik het voor een keer echt geen goesting in heb, kijk ik er wel naar uit!

Nu…. al dit gezegd zijnde zal de film wel dik inorde zijn.
Verhaal, acteerprestaties, effects…
Laten we hopen dat het een (bescheiden) succes is zodat we opnieuw wat meer van zulke films te zien krijgen, want ik ben die Marvel films nu wel beu 😅

Posts met betrekking tot Ras en gender: Representatie in de filmwereld zijn overgeplaatst naar het juiste topic in Politiek en Actua. Gelieve de discussies hieroven dan ook in dat topic te voeren.

Ik heb hem vandaag in 70mm IMAX gezien. Over de film zelf mag ik uiteraard nog niets zeggen, maar ik kan wel bevestigen dat hij absoluut de moeite waard is om analoog te beleven.

Het enige minpuntje is het typische geratel van de projector, dat tijdens stille scènes duidelijk hoorbaar is. Tijdens mijn screening zat er bovendien een zwart vlekje pal in het midden van het beeld, vermoedelijk door een stofje of vuiltje tussen de filmrol en de projectieplaat.

Dat zijn natuurlijk de nadelen van analoge projectie, maar tegelijk maakt net die imperfectie het ook zo charmant. En dan die prachtige, bijna 16K-resolutie…

@the_fox hoe kan zo een film nu historisch correct zijn?

After the Trojan War, Odysseus faces a dangerous voyage back to Ithaca, meeting creatures like the Cyclops Polyphemus, Sirens, and Calypso along the way

cyclops, sirens en calypso zijn dingen die bestaan?

@the_fox hoe kan zo een film nu historisch correct zijn?

After the Trojan War, Odysseus faces a dangerous voyage back to Ithaca, meeting creatures like the Cyclops Polyphemus, Sirens, and Calypso along the way

cyclops, sirens en calypso zijn dingen die bestaan?
Niet, en ik heb ook nergens beweerd dat het kan. Ik antwoordde op iemand die het had over historisch accuraat.
Er is een verschil tussen historisch correct en historisch accuraat. Als hij zelf zegt dat hij dingen wilt afbeelden zoals men het zou voorstellen wanneer het verhaal eerst verteld werd, dan vind ik het verkeerde verwachtingen scheppen als hij het zo niet doet.

Dus voor de 3e keer dan; dit is letterlijk wat Nolan erover gezegd heeft:
“The oldest depictions of Homeric characters tend to be depicted in the manner of people living in Homer’s time,” he says. “So there’s a pretty strong case there for portraying things that way because that’s the way the first audience received the story.”

Natuurlijk is het een mythisch verhaal dat niet historisch correct kan afgebeeld worden want het is deels fantasie. Maar dat is dan ook niet wat hij beweerde. En ik ook niet...

Wellicht wel iets om te zien wanneer dat op streaming komt, maar ik ga er geen trip naar de cinema, let alone een IMAX trip voor maken.

Teveel kans dat Nolan's interpretaties, focus, verhaallijn en zelfs visualisatie me te hard voor het hoofd gaan stoten, waar mijn focus eerder op culturele accuraatheid van het verhaal en world building zou liggen. AKA: ik zou er wellicht toch maar met de verkeerde verwachtingen heen gaan, en teleurgesteld buiten komen. Laat een Jackson in zijn prime dat aanpakken, en it would be different.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan