The Odyssey

Spoiler free review: Gezien en yep goed bevonden. Ondanks de lange speelduur verveelde die geen moment. Dat gezegd zijnde hou ik het ook wel op een 8 ofzo. Cinematografisch enkele heel mooie shots maar had er op dat vlak wel meer van verwacht. Niet echt een hoogvlieger. Ook de score valt eigenlijk enkel op door zijn tamme afwezigheid. De film is precies 80% bass en normaal heb ik dat graag maar stond bij ons ook echt wel heel luid. Op vraag van Nolan dus kan het cinemas moeilijk kwalijk nemen maar sommige scenes waren echt overdreven. De fantasy elementen blijven opvallend low key en worden bij momenten precies zelfs geschuwd en verstopt. Veel van die keymoments zijn ook een aaneenschakeling van heel snelle cuts bijna op zn Michael Bay's waardoor het een nogal moeilijk te volgen waas wordt. De camera zit altijd heel dicht op de actie, meestal zelfs in het gezicht van de personages, waardoor je weinig overzicht krijgt. Dat versterkt wel dat gevoel van chaos maar visueel niet zo aantrekkelijk. Zo, dat is het minder positieve uit de weg.

Er is gelukkig ook heel wat uitermate postiefs te vertellen; Dat de camera zo dicht op de acteurs hun gezichten zit is eigenlijk hoofdzakelijk goed nieuws want voor een Nolan film zijn de karakters hier verbazingwekkend goed uitgewerkt. Het geheel moet het niet zozeer hebben van de oude griekse fantasy maar wordt vooral gegrond door herkenbare emoties en drama en dat werkt hier wonderwel. Had eerst wat schrik met die sterrencast maar nee ze verdwijnen allemaal redelijk goed in hun rol waardoor je echt wel geinvesteerd geraakt in de trials en tribulations van Odysseus, Penelope en Telemachus. Het is gecentered op de familie en die dragen het hele spel vrij gemakkelijk. Toch is het niet zozeer het meer persoonlijke dat naar boven komt maar net het grootschalige. Dacht eerst dat het PR praatjes waren maar nee de kost van oorlog is echt wel wat centraal staat en dat komt heel goed over.

Verdict; Gaat dat zien! Een grootschalig epos maar eerder in de machinisaties achter oorlog en politiek dan in de acties ervan. Top!

Vandaag ook gezien. Heleboel elementen die bekend voorkwamen uit oude lessen/verhalen, maar ook veel 'nieuwe' dingen gezien. Wel een episch avontuur!

Ik ga hem in augustus zien omdat ik op reis ga, maar wel zeer benieuwd. Hopelijk de aanzet tot meerdere kwalitatieve verfilmingen van "oerverhalen" (Gilgamesj of Rustam, iemand?) van heinde en verre.

Ooit de prozaversie van Odysseus gelezen en wel danig onder de indruk geraakt. Benieuwd of het boek vandaag nog even goed "binnenkomt", toen ik het boek voor de eerste keer las was ik een student met zeeën van tijd.

Terug
Bovenaan