The Odyssey

De ene mens is gewoon ook gevoeliger voor geluid dan een andere :)

Ik was enthousiast zonder oordopjes begonnen, maar na enkele minuten begonnen mijn stress levels al te stijgen omdat ik constant moest schrikken van de echt luide pieken. (maar zeg er dus duidelijk bij dat ik in het dagelijks leven ook zeer gevoelig ben voor scherpe geluiden ;))

Het geluid lijkt me idd wat zachter gezet buiten de scènes op zee waar het woelige water de vloer en oren doet trillen.

In het algemeen lijkt het een mooie vertelling van het Odyssee-verhaal met een mooie duur van 3 uur en zelfs dat was niet lang genoeg om alle deelverhalen erin te stoppen. Het goddelijke is beperkt tot Athena en wat weerelementen, denk dat dat mss het moeilijkste is voor een modern publiek om die er echt in te brengen.

Een kleine throwback is dat Nolan veel herhaalt (letterlijke zinnen en concepten). Dat is niet voor de onoplettende smartphone scroller maar het originele verhaal heeft repetitieve elementen zodat het makkelijker te vertellen en onthouden was. Dat komt ook voor in de film.

Enkele verhaalelementen die verschillen uit de versie van Homeros:
Het Cyclops verhaal is enorm vereenvoudigd. Als Odysseus wegzeilt roept hij nog zijn naam en is de vloek van de cyclops wat explicieter.

Het verhaal bij Calypso pakt een aantal zaken samen die in de Odyssee apart staan (zoals de lotusbloemen).

Het einde waar de kandidaten (Antinoos en de anderen) allemaal sterven is in de Odyssee meer een slachting dan een gevecht (daarvoor kan je The Return zien). Mss vond Nolan het voor moderne kijkers onverteerbaar dat ze zonder enig verdedigingswapen gedood werden.

De foreshadowing van Bronze age collapse om het verhaal te blijven vertellen is een moderne interpretatie en vond dat het meest anachronistisch, maar ik zie het weinig in recensies opduiken dus het valt mss niemand op.

De "sea people" waren onbekend voor Homeros, die naam kwam pas veel later omdat Egyptenaren het erover hadden toen archeologen duizenden jaren later het konden lezen. Het konden de Grieken zijn maar niemand weet het zeker.

Laatst bewerkt:
Iemand die me kan zeggen hoe het zicht is van rij 4, in het midden (Brussel Imax70)? Iemand ervaring?
Al een paar pagina's terug vermeld. Rij 3 en 4 is naar mijn mening, zolang ge in het midden zit, a ok. Voor The Oddysey alvast.
Iets van andere regisseur dat meer snelle cuts gebruikt en godbetert, actie scenes weet te regisseren, beetje hoger zitten.

Een vriend zat op rij 1 helemaal links en dat was ook doenbaar behalve bij snelle actiescènes.

Ik ben zelf gevoelig aan flikker en dat is een ander probleem dat af en toe opduikt bij een analoge projectie, het viel me soms op. Gelukkig was het maar enkele momenten van de 3 uur.

Terug
Bovenaan