Therapeut zoeken

Tjiftjaf

Member
Ik wil graag therapie volgen om mijn emotionele intelligentie te verbeteren. Ik ben heel slecht in het lezen en aanvoelen van emoties van anderen en merk ook dat ik gemakkelijk kwaad wordt in conflictsituaties. Dit heeft er voor gezorgd dat mijn relatie op de klippen is gelopen en heeft ook reeds voor heel wat spanning gezorgd op familiaal vlak. Volgens mijn vriendin ken ik enkel blij en kwaad als emotie en niets daartussen.

Nu ben ik dus op zoek naar een goede therapeut, maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik op moet letten. Ik merk dat veel therapeuten in hun beschrijving graag vermelden dat ze bezig zijn met dingen als yoga, meditatie en andere van die zweverige toestanden. Kunnen natuurlijk nog altijd prima therapeuten zijn, maar dat geeft me geen vertrouwen. Verder zijn er blijkbaar ook een resem aan verschillende soorten therapie (EMDR, integratief,...) en ik weet eigenlijk totaal niet wat het beste voor mij zou zijn.

Ik ben daarom op zoek naar tips om de juiste therapeut te vinden. Alle suggesties welkom.

Dat is sowieso een moeilijke zoektocht omdat het ook moet klikken met de persoon en je dat niet kan afleiden op basis van een tekstje. Je kan via de huisarts je situatie uitleggen en vragen of zij iemand kennen waarmee ze denken dat het zal klikken. Je hebt ook instanties waar je een eerste keer gratis (dacht ik) terecht kan voor advies, vb CAW. Zij kunnen je ook verder helpen. Verder heb je site zoals "vind een psycholoog" of "elpen.be" waar je psychologen en therapeuten in je buurt kan vinden.

Spreekerover.be - geconventioneerde eerstelijnspsychologen (11€ per gesprek, eerste afspraak gratis). Veel succes met de zoektocht .

Een goede psycholoog is diegene waarmee je een klik hebt. Indien je een goede band hebt met je huisarts, kan die je wel namen doorgeven van personen waarvan ze denken dat diens visie bij jouw persoonlijkheid aansluit.

Spreekerover.be - geconventioneerde eerstelijnspsychologen (11€ per gesprek, eerste afspraak gratis). Veel succes met de zoektocht .
Ik heb via deze weg een top psycholoog gevonden, amper €11 per keer (wel maximaal 8 per jaar)
Na 5 sessies ben ik al een compleet ander persoon (in de positieve zin)

Ik heb 5 psychologen,nonnen,priesters gehad en hebben na enkele gesprekken me het allerbeste gewenst met mijn 82 percent derde graads brandwonden.
Ze kunnen blijkbaar mijn pijn niet verlichten.

Ik heb er zelf ook enkele versleten hoor, gewoon blijven rondhoppen zou ik zeggen
Bwah, ik heb het gevoel dat dat ook voor niet iedereen nuttig is. Ik heb een psychiater gehad en een stuk f 3-5 psychologen. Da's eens plezant een uurtje babbelen maar veel nut had dat voor mij niet.

Ik ben daarom op zoek naar tips om de juiste therapeut te vinden. Alle suggesties welkom.
Ik heb op een bepaald moment raad gevraagd aan mijn huisarts, en die heeft mij enkele referenties gegeven waar ik uiteindelijk een goeie heb uitgehaald. En ik zou in eerste instantie toch op zoek gaan naar een klinisch psycholoog, dan kom je in ieder geval toch al terecht bij iemand die geschoold is (als is dat dan weer geen garantie dat dit een "klik" geeft)

Ik heb op een bepaald moment raad gevraagd aan mijn huisarts, en die heeft mij enkele referenties gegeven waar ik uiteindelijk een goeie heb uitgehaald. En ik zou in eerste instantie toch op zoek gaan naar een klinisch psycholoog, dan kom je in ieder geval toch al terecht bij iemand die geschoold is (als is dat dan weer geen garantie dat dit een "klik" geeft)
klopt niet helemaal, je kan perfect een therapeut hebben die geen psycholoog is, maar wel geschoold is. Ik denk dan aan iemand als Kaat Bollen die haar titel van psycholoog kwijt is (en zich zo niet meer mag noemen), maar wel nog altijd een therapeut is.

Anderzijds heb je ook een overaanbod aan coaches die vanuit een bepaalde visie, (pseudo)wetenschappelijke invalshoek begeleidingen aanbieden. Waarvan ik niet altijd zeker ben of ze wel weten waarmee ze bezig zijn.

Terug
Bovenaan