Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Er is voor sommige ook het aspect van Peak shaving (zoals in de simulatie van @Reverz ), mijn ouders zaten in koudere maanden makkelijk aan 8-10 kW waarden. Door in die periodes de batterij daarvoor in te schakelen (met netstroom voor een groot stuk uiteraard) brengt dat ook nog een paar 100 euro per jaar op.

Qua levensduur zou ik toch makkelijk richting 20j verwachten met een redelijke overblijvende capaciteit, eens wat opzoeken.

Er is voor sommige ook het aspect van Peak shaving (zoals in de simulatie van @Reverz ), mijn ouders zaten in koudere maanden makkelijk aan 8-10 kW waarden. Door in die periodes de batterij daarvoor in te schakelen (met netstroom voor een groot stuk uiteraard) brengt dat ook nog een paar 100 euro per jaar op.
Euh, ben je zeker dat je met alles rekening gehouden hebt om tot die conclusie te komen?
Om €200 per jaar aan capaciteitstarief te sparen, moet je er al ongeveer 5kW kunnen afscheren. Dat betent dus dat je met volgende factoren rekening moet houden:
  • Dat is 5kW van de jaarlijkse gemiddelde piek dat eraf moet, niet enkel van de koude maanden. De minimum maandpiek is 2.5kW dus dan moet je in de niet koudere maanden ook al boven de 7.5kW zitten om 5kW gemiddeld er te kunnen afscheren.
  • Dit is iets meer dan 20A. Veel batterijen doen maar max 16A output, dan moet je meestal al naar een duurder/groter model gaan om max 20A/25A eruit te kunnen halen.
  • Hoe lang zijn de cycli van de warmtepomp en zijn deze gespreid of niet? Want je batterij moet natuurlijk genoeg capaciteit hebben om voor de volledige cyclus de piek eraf te scheren anders is het ook nutteloos.
  • En is er dan ook genoeg tijd om de batterij terug bij te laden alvorens de volgende piek eraf moet geschoren worden?

En is het dan nog steeds rendabel als je met die factoren rekening houdt?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet helemaal hoe je aan 5,5% jaarlijks rendement komt? Een levensduur van 15 jaar met 10 jaar terugverdientijd geeft toch maar 50% totaalrendement? :unsure: 50%/15 jaar = 3,33%/jaar? Verontschuldig mij als ik hier een mega kemel schiet, het is vrijdag... :tongue:

Klopt.
Of zelfs maar 2,74% per jaar als je alternatief samengestelde interest heeft (bv. spaarrekening) en dat gaat er vanuit dat de prijsstijging van elektriciteit het verlies aan capaciteit compenseert, en dat die batterij 15 jaar mee gaat = 5 jaar langer dan de garantie in veel gevallen.
Het is niet dat je die 50% pas op het einde krijgt. Je investeert in het begin X euro en in de veronderstelling dat de energieprijs constant blijft, krijg je de 15 jaar daarna X/10 euro terug. Dus moet je denk ik de interne opbrengstvoet berekenen en die is in dergelijk geval 5.5%.

Er is voor sommige ook het aspect van Peak shaving (zoals in de simulatie van @Reverz ), mijn ouders zaten in koudere maanden makkelijk aan 8-10 kW waarden.
Er zijn toch veel batterijfanaten hier op het forum...
Als je 8-10 kW trekt, dan zijn er vermoedelijk elegantere manieren om piek af te vlakken dan een batterij (droogkast uitstellen, smart laden EV, inplannen warmtepomp, etc

Er zijn toch veel batterijfanaten hier op het forum...
Als je 8-10 kW trekt, dan zijn er vermoedelijk elegantere manieren om piek af te vlakken dan een batterij (droogkast uitstellen, smart laden EV, inplannen warmtepomp, etc

Leg dat maar eens uit aan mijn vrouw. Nenee de thuisbatterij was sowieso de keuze met de meeste gemoedsrust. De voordeligste waarschijnlijk niet, maar dat is het kopen van een bmw ook niet?

Leg dat maar eens uit aan mijn vrouw. Nenee de thuisbatterij was sowieso de keuze met de meeste gemoedsrust. De voordeligste waarschijnlijk niet, maar dat is het kopen van een bmw ook niet?

Dit dus. Die van ons krijgt het schijt als ze wasmachines of vaatwassen moet beginnen plannen.

Blij dat eindelijk iemand het over peak-shaving heeft.
Capaciteitstarief zal sowieso duurder worden én een element worden om de mensen hun gedrag te doen aanpassen.

Daarnaast kan een batterij weldegelijk 12 maand per jaar ingezet worden, dit idealiter samen met een dynamisch energiecontract.
Dan ga je liefst ook op dure momenten gaan injecteren of zorgen dat dán stroom naar het net loopt van je PV. Tikt allemaal serieus aan.

Netbalancering is dan ook nog zo'n element waar extra inkomsten uit kunnen gehaald worden.
Wij zien bij onze klanten gemiddeld 20 euro per maand (uitschieters tot 39 euro per maand zelfs!) aan extra inkomsten. Op jaarbasis tikt dat ook weer aan.

We zijn hier ook weer allemaal vergeten dat in het paasverlof zowel de VREG als Fluvius heel duidelijk gecommuniceerd hebben dat distributiekosten 23% stijgen voor particulieren en 41% voor bedrijven op 1 januari vanwege het feit dat 4000 hoogspanningscabines in Vlaanderen worden bijgebouwd. Alleen al dat gaat ook wéér een impact hebben.
Hierbovenop vergeten we ook nog dat onze laatste twee reactoren in onderhoud gaan. Gas, biomassa, import zijn allen duurder dan lokaal nucleair.
Als laatste punt zijn we nu allemaal onze auto's aan het opladen aan 6% BTW. De regering is bijna gevormd. Dit puntje is van mij uit pure speculatie, maar hoe lang gaat het nog blijven duren denk je? We moeten nu eenmaal een put van 30 miljard vullen.

Ohja, en alle mensen die nog een terugdraaiende teller hebben en zonnepanelen, kunnen de digitale meter weigeren tot eind dit jaar.
Toch een aanzienlijke groep mensen die in één keer zal informeren naar batterij-systemen.

Al deze elementen doen mij ook denken dat de prijs van thuisbatterijen zeker niet meer zal zakken.
Het gaat over rendement, en het gaat ook over comfort.

Dat is ook de reden dat sinds 3 weken ik een upgrade aan mijn eigen systeem gedaan heb.

40x Sunpower Maxeon (14300Wp over 3 oriëntaties).
Dit met een SB 4.0 en een SBSE 5.0
9,86 kWh SMA opslag - 8000 cycli gegarandeerd, dus levensduur moet 20+ jaar zijn.
Mijn twee laadpalen zitten apart op een differentieel, dus mijn batterij dient enkel voor mijn huishoudelijk verbruik en zal bijgevolg niet gek gaan slijten, maar ik zal wel zeker 4 à 5kW zakken in piek per jaar.
Vanaf oktober als mijn oud vast contract vervallen is, neem ik een dynamisch contract en ga ik mijn laadpalen nog wat herinstellen.
Zodra we sturingen hebben die met 2 laadpalen om kunnen, komt dat er ook nog eens bij.

Met twee plug-in hybrides en 7300Wp op het dak had ik alsnog een afname van 11.000 kWh per jaar.
Onze verwarming is dan nog op gas, daar komt nog een warmtepomp bij binnen een 10-tal jaar als de ketel versleten is.

Al de non believers hier kijken op een veel te korte termijn en vergeten de maatschappelijke context in rekening te brengen.

Met twee plug-in hybrides en 7300Wp op het dak had ik alsnog een afname van 11.000 kWh per jaar.
Onze verwarming is dan nog op gas, daar komt nog een warmtepomp bij binnen een 10-tal jaar als de ketel versleten is.

Al de non believers hier kijken op een veel te korte termijn en vergeten de maatschappelijke context in rekening te brengen.
Ze hebben accijns in het leven geroepen toen de BTW 6% werd. De overheid heeft nu meer winst dan toen het 21% BTW was.

Maar hoe groot is jouw zelf voorziening als je nog 11000kWh afname hebt?
Wij hebben een vrij hoog verbruik, warmtepomp en EV. Ik zit maar aan een 4400kWh afname op een jaar en 8800kWh totaal verbruik. Mijn facturatiepiek is maar 3.6kW.
De prijzen gaan echt serieus omhoog moeten alvorens een batterij interessant wordt voor mij. Jij koopt uw materiaal wellicht goedkoop in en kan het nog eens zelf installeren. Dan haal je het er misschien uit, maar ik in ieder geval niet.

Allé, ik zou graag een batterij hebben en nog meer zelf voorzienend zijn en regelmatig doe ik de simulatie opnieuw, maar voorlopig is het niet interessant voor mij. Ofwel moet ik er een plaatsen met de speculatie dat de all-in energieprijzen gaan verdubbelen over de komende 4 jaar.
Maar goed, das mijn situatie natuurlijk. Wie denk dat hij voordeel uit een batterij kan halen, moet zeker al een plaatsen.

Beetje vreemde reacties op mijn post... Ik ben verre van een batterijfanaat en had het idee eerst afgeschoten, t was pas na wat rekenwerk en opvolging van werkelijk verbruik dat ik overstag ging, voor hun specifieke use case.

Vaak zijn zaken zoals gewoontes en comfort met technologie erg belangrijk (mijn voorbeeld gaat over een generatie ouder dan mijzelf), het hele idee dat verbruik pas kan wanneer de panelen opbrengen is zelfs een oorzaak van stress voor sommige mensen. En ook de set verbruikers is soms specifiek (bvb impact van professionele activiteiten thuis, en ik spreek dan niet over een laptop...)

Volmondig akkoord met de posts van @Caracalla , @Joon en @Tomski (ook wat betreft de langere termijn en het maatschappelijke aspect)...
(voor de rest ga ik mij in het 'debat' niet moeien, ik postte maar om wat informatie te delen die soms voor andere lezers nuttig kan zijn, niet om mensen te overtuigen of om mijn gelijk te halen. Ik ga ook geen verdere berekeningen of info delen, als het toch maar aanleiding geeft om er op te schieten.)

Ze hebben accijns in het leven geroepen toen de BTW 6% werd. De overheid heeft nu meer winst dan toen het 21% BTW was.

Maar hoe groot is jouw zelf voorziening als je nog 11000kWh afname hebt?
Wij hebben een vrij hoog verbruik, warmtepomp en EV. Ik zit maar aan een 4400kWh afname op een jaar en 8800kWh totaal verbruik. Mijn facturatiepiek is maar 3.6kW.
De prijzen gaan echt serieus omhoog moeten alvorens een batterij interessant wordt voor mij. Jij koopt uw materiaal wellicht goedkoop in en kan het nog eens zelf installeren. Dan haal je het er misschien uit, maar ik in ieder geval niet.

Allé, ik zou graag een batterij hebben en nog meer zelf voorzienend zijn en regelmatig doe ik de simulatie opnieuw, maar voorlopig is het niet interessant voor mij. Ofwel moet ik er een plaatsen met de speculatie dat de all-in energieprijzen gaan verdubbelen over de komende 4 jaar.
Maar goed, das mijn situatie natuurlijk. Wie denk dat hij voordeel uit een batterij kan halen, moet zeker al een plaatsen.

Met mijn toen 7300Wp (+- 7000 kWh productie op jaarbasis) had ik slechts 3200 kWh injectie.

Voertuigen hé... ik rij +- 45.000 km/jaar momenteel. Zo'n 40% van mijn kilometers zijn elektrisch volgens de boordcomputer.
Mijn vrouw rijdt nagenoeg alles elektrisch met haar plug in (X5 45e, kan een 80-tal km elektrisch).

Toen de energieprijzen zo hoog stonden moest ook iedereen onmiddellijk zonnepanelen hebben.
En nu is het weer wat kalmer, want iedereen heeft zoiets nu van "ohja" tot het weer duur gaat staan...
Mensen zijn gewoon algemeen heel kortzichtig, vind ik. (dat is niet persoonlijk op jou hoor)
Niemand heeft een glazen bol wat er allemaal gaat gebeuren, maar ik ben nu toch wel 99% zeker dat de huidige energietarieven niet meer gaan dalen of op dit niveau gaan blijven. Dus als je het nu uitrekent en je geraakt er al, dan kan het maar beter worden, is mijn visie.
Binnen 10 jaar kun je dan eens de berekening doen als het slim was of niet.

Mensen doen toch al dommere dingen met 5000 euro dan het plaatsen van een batterijsysteem, vind ik.
Allemaal heel relatief hé.

Mijn twee laadpalen zitten apart op een differentieel, dus mijn batterij dient enkel voor mijn huishoudelijk verbruik en zal bijgevolg niet gek gaan slijten, maar ik zal wel zeker 4 à 5kW zakken in piek per jaar.

Ik ben geen non-believer. Ik geloof zeker dat er situaties zijn waar het nuttig kan zijn zoals de jouwe.
Ik sta echter wel kritisch tegenover het algemene advies van sommigen dat een thuisbatterij voor iedereen een goede investering is (dus puur financiëel gezien).

Want laat ons eerlijk zijn: 11MWh verbruik zonder warmtepomp en met 7300Wp aan panelen is niet bepaald een gemiddeld verbruiksprofiel.
Want puur uit intresse: als je plugin-hybrides niet op de batterij zitten + je geen warmtepomp hebt, welke andere grootverbruikers heb je dat een batterij 4~5kW van je gemiddelde jaarpiek kan scheren? Want voor capaciteitstarief is de minimum maandpiek al 2.5kW, dus verder eronder scheren is nutteloos.

Mijn maandpiek zit rond de 11kW (voertuigen en koken samen).
Ik ben niet van plan elke keer ik de kookplaat aan steek of de oven naar buiten te lopen, bvb.
Zowel ik als mijn vrouw werken beide méér dan fulltime. Dan ga ik niet élke dag bezig zijn met wanneer ik mijn auto wil insteken of een lasagna in de oven wil steken. Ik heb wel andere zaken om me mee bezig te houden eigenlijk.

Toen mijn schoonbroer hier is komen laden in november/december omdat hij nog geen laadpaal had zat ons piektarief op 15 en 17kW.

Is allemaal gemakkelijk gezegd van "je moet traag laden". Onze auto's laden beide aan 3.6kW. De X5 heeft elke dag al 6u aan de lader nodig.
Mijn 330e hangt er 4,5u aan maar als ik naar een full electric ga, dan wordt het nog meer en gaan sowieso die twee overlappen. Want mijn auto zal dan zeker 10u in moeten als ik trager dan pakweg 10kW wil laden. Ik rij dagelijks toch 250 - 350 km, dus dan kom je snel op een 50 - 60 kWh uit.

Bedoeling is om met de batterij het huishoudelijke altijd volledig af te dekken zodat mijn capaciteitstarief enkel bepaald wordt door mijn voertuigen.

Ons huishoudelijk verbruik ligt rond de 5000 kWh zoals bij zo veel gezinnen.

Een auto is voor veel mensen dan ook in hoofdzaak emotie, het oog wil ook wat.
Een thuisbatterij zou toch in hoofdzaak een puur rationeel gegeven moeten zijn.
Blij dat eindelijk iemand het over peak-shaving heeft.
Capaciteitstarief zal sowieso duurder worden én een element worden om de mensen hun gedrag te doen aanpassen.

Daarnaast kan een batterij weldegelijk 12 maand per jaar ingezet worden, dit idealiter samen met een dynamisch energiecontract.
Dan ga je liefst ook op dure momenten gaan injecteren of zorgen dat dán stroom naar het net loopt van je PV. Tikt allemaal serieus aan.

Netbalancering is dan ook nog zo'n element waar extra inkomsten uit kunnen gehaald worden.
Wij zien bij onze klanten gemiddeld 20 euro per maand (uitschieters tot 39 euro per maand zelfs!) aan extra inkomsten. Op jaarbasis tikt dat ook weer aan.

We zijn hier ook weer allemaal vergeten dat in het paasverlof zowel de VREG als Fluvius heel duidelijk gecommuniceerd hebben dat distributiekosten 23% stijgen voor particulieren en 41% voor bedrijven op 1 januari vanwege het feit dat 4000 hoogspanningscabines in Vlaanderen worden bijgebouwd. Alleen al dat gaat ook wéér een impact hebben.
Hierbovenop vergeten we ook nog dat onze laatste twee reactoren in onderhoud gaan. Gas, biomassa, import zijn allen duurder dan lokaal nucleair.
Als laatste punt zijn we nu allemaal onze auto's aan het opladen aan 6% BTW. De regering is bijna gevormd. Dit puntje is van mij uit pure speculatie, maar hoe lang gaat het nog blijven duren denk je? We moeten nu eenmaal een put van 30 miljard vullen.

Ohja, en alle mensen die nog een terugdraaiende teller hebben en zonnepanelen, kunnen de digitale meter weigeren tot eind dit jaar.
Toch een aanzienlijke groep mensen die in één keer zal informeren naar batterij-systemen.

Al deze elementen doen mij ook denken dat de prijs van thuisbatterijen zeker niet meer zal zakken.
Het gaat over rendement, en het gaat ook over comfort.

Dat is ook de reden dat sinds 3 weken ik een upgrade aan mijn eigen systeem gedaan heb.

40x Sunpower Maxeon (14300Wp over 3 oriëntaties).
Dit met een SB 4.0 en een SBSE 5.0
9,86 kWh SMA opslag - 8000 cycli gegarandeerd, dus levensduur moet 20+ jaar zijn.
Vanaf oktober als mijn oud vast contract vervallen is, neem ik een dynamisch contract en ga ik mijn laadpalen nog wat herinstellen.
Zodra we sturingen hebben die met 2 laadpalen om kunnen, komt dat er ook nog eens bij.

Peak-shaving werd wel degelijk meegewogen in de jaarlijkse besparingen in mijn post op de vorige pagina maar blijft gewoon peanuts. We spreken over misschien 50euro in mijn situatie mét warmtepomp maar voorlopig zonder EV.

Dat het capaciteitstarief significant duurder zal worden valt nog af te wachten, welke politieker is knetter genoeg om daarvoor zijn hoofd op het kapblok te leggen? :unsure: Iedereen met een IQ boven de 70 beseft dat dat politieke zelfmoord is. Ze moeten ook eerst nog de zot vinden die zich wil opofferen om rekeningrijden in te voeren, één zelfmoordactie met ne keer.

Wat bedoel je met "netbalacing"? Dan spreken we volgens mij gewoon over de buffercapaciteit (minder injectie/minder afname) aan sich? Aka, de kerntaak waarvoor je een batterij aanschaft... zit mee verrekend in de te beperkte (en mathematisch overschatte) opbrengsten vs investeringsbedrag in mijn post op vorige pagina.

Jij spreekt hier over "non-believers" en je vat daarmee eigenlijk je hele post samen: het is geen religie ofzo hoor, het is pure ratio (of dat zou moeten). Je probeert een investering die momenteel -EV is te verkopen als zijnde long term +EV. Het is alleen geen aandeel dat je nu nog snel goedkoop moet kopen voor het stijgt...

Wat jij doet is púúr speculatief op verschillende fronten: én het capaciteitstarief gaat stijgen én de investeringskost gaat significant stijgen etc... je creëert een soort niche scenario waarbij zodra er aan één voorwaarde niet voldaan wordt je investering gewoon niet meer te verdedigen is.

Je hebt vier scenario's:
* beide stijgen: je hebt nu een ok tot goeie investering gedaan.
* capa stijgt, investeringskost niet: nu is een slecht instapmoment, wachten is +EV, meer nog als je gemiste opportuniteitskost meetelt.
* beiden blijven gelijk: stil -EV, wachten blijft beter.
* capa gelijk investeringskost stijgt: meest onwaarschijnlijke scenario met een nóg slechter redement tot gevolg. Ook hier is nu niks doen nog altijd het best.

In 3 van de 4 gevallen is wachten en niks doen de allerbeste optie. En zelfs in het eerste scenario hoeft wachten niet per defenitie dramatisch te zijn. Alles hangt daar af van hoeveel de materiaalkost stijgt vs de stijging van capaciteitstarief en eventuele belasting op injectie.

Laatst bewerkt:

Je kan lang wachten op de maatschappelijke impact hoor.

Ik wacht nog altijd op de aangekondigde taxshift (https://energyking.be/groene-taxshift/) weg van elektriciteit die mijn investering in een warmtepomp een veeeeeeeeel betere investering maakt dan het zetten van een gasketel.

Ok ik scheur er mijn broek niet aan. Maar zoveel voordeliger is het nu ook nog niet, en we zijn ondertussen toch al wel bijna 8 jaar later als toen ik de beslissing nam. En hebben ze hetgeen ik toen een beetje heb laten meerekenen in mijn beslissing, de oneindig terugdraaiende teller, voor mij afgeschaft.

De politiek bepaalt de tarieven niet. Dat doen de netbeheerders en de VREG.

Netbalancering, hiermee ga je mee doen met een BSP partner om jouw batterij op bepaalde tijdstippen te gebruiken de netfrequentie in evenwicht te houden. Hiervoor word je extra vergoed.

Daarnaast kun je sturingen toevoegen die inzetten op uurtarieven waardoor als de weersvoorspellingen slecht zijn en er niet genoeg van de PV installatie komt, je de batterij met goedkoper (soms gratis stroom bij veel wind) 's nachts van het net gaat opladen om de piekmomenten te overbruggen op je batterij. Zo is er in de winterperiode ook geen afname van energie op die dure momenten.
Op die manier ga je de batterij ook 12 maand gaan inzetten en geen 8 maand.

Elk moet het voor zijn eigen uitmaken en het is niet per definitie voor iedereen rendabel, dat klopt.
Maar in deze topic laat men uitschijnen dat het nooit rendabel is, voor niemand, in geen situatie.
Dat is pertinent fout.

Onbalans op het net wordt trouwens enkel maar groter en daar zijn heel veel studies van terug te vinden wat de voorspellingen zijn.
Het inspelen op deze markt zal sowieso belangrijk zijn, en anderszijds mensen stimuleren om energieverbruikers te spreiden (capaciteitstarief verhogen dus) zijn key elementen.

*edit*
Batterijen zullen in de winterperiode enkel belangrijker en belangrijker worden. Want met PV kun je niet gaan compenseren.
Waarom zou je hier niet op gaan inspelen als die batterij er dan toch staat?

Mijn maandpiek zit rond de 11kW (voertuigen en koken samen).
Ik ben niet van plan elke keer ik de kookplaat aan steek of de oven naar buiten te lopen, bvb.
Zowel ik als mijn vrouw werken beide méér dan fulltime. Dan ga ik niet élke dag bezig zijn met wanneer ik mijn auto wil insteken of een lasagna in de oven wil steken. Ik heb wel andere zaken om me mee bezig te houden eigenlijk.

Toen mijn schoonbroer hier is komen laden in november/december omdat hij nog geen laadpaal had zat ons piektarief op 15 en 17kW.

Is allemaal gemakkelijk gezegd van "je moet traag laden". Onze auto's laden beide aan 3.6kW. De X5 heeft elke dag al 6u aan de lader nodig.
Mijn 330e hangt er 4,5u aan maar als ik naar een full electric ga, dan wordt het nog meer en gaan sowieso die twee overlappen. Want mijn auto zal dan zeker 10u in moeten als ik trager dan pakweg 10kW wil laden. Ik rij dagelijks toch 250 - 350 km, dus dan kom je snel op een 50 - 60 kWh uit.

Bedoeling is om met de batterij het huishoudelijke altijd volledig af te dekken zodat mijn capaciteitstarief enkel bepaald wordt door mijn voertuigen.

Ons huishoudelijk verbruik ligt rond de 5000 kWh zoals bij zo veel gezinnen.
Zo'n PHEV batterij moet niet zo lang laden he. Met een slimme lader stopt die ff tijdens het koken en gaat daarna weer verder, zodat je 's ochtends gewoon met een volle batterij vertrekt. Zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.
Je kunt imo beter eerst optimaliseren om het echte probleem aan te pakken dan er gewoon een batterij tegenaan te gooien.
De kans is zelfs groot dat jullie beide wagens tegen 1-2h opgeladen zijn terwijl je waarschijnlijk pas tussen 6h en 8h de auto nodig hebt.
Zo steekt m'n vriendin in het tussen seizoen de was in als ze naar haar werk vertrekt en de machine begint pas te draaien als er genoeg opbrengst is. Is er niet genoeg zon, dan gaat ze aan op het moment van de dag dat er meest opbrengst verwacht wordt. Idem voor de SSW run.

Ik geloof verder ook niet dat de prijzen stabiel gaan blijven of zakken. Tgaat allemaal wel stijgen, maar ik zit nu met een terugverdientijd van 20-24 jaar. Zodra ik break even ben op 10 jaar, zet ik een batterij. Dan ben ik ingedekt voor de toekomst maar nu ist de moeite nog niet in mijn situatie en ik denk dat er nog veel mensen in zo'n scenario zitten.
Een EV kopen was in mijn situatie een stuk interessanter, dus ik heb dat gedaan vorig jaar. Die auto rijdt in mijn geval op 60% eigen geproduceerde zonne energie op jaarbasis.

En ivm capaciteitstarief: door een beetje slim om te gaan met mijn verbruik, ben ik goedkoper uit als met analoge meter. Indien er 2 EV's zouden zijn, ga ik wellicht een hogere piek hebben maar ik verwacht niet dat dit meer zal dan 2kW extra zal zijn. En door de hogere afname zal mijn all-in prijs wel ongeveer hetzelfde blijven.

Laatst bewerkt:
Netbalancering, hiermee ga je mee doen met een BSP partner om jouw batterij op bepaalde tijdstippen te gebruiken de netfrequentie in evenwicht te houden. Hiervoor word je extra vergoed.
Die vergoeding gaat toch nooit significant zijn? Het is ook belachelijk om dit op microniveau te gaan regelen helemaal bij de eindverbruiker... dat beseft men van bovenaf ook wel. Momenteel is BESS Vilvoorde in aanbouw en er staan in principe nog extra battery plants op de planning. Dat is de veel betere manier om hiermee om te gaan dan op microniveau.

Ge kunt zo mensen ook dwingen van hun verbruik op L1 te balanceren met L2 en L3... allemaal mooi in theorie maar in praktijk is dat gerommel in de marge.

Zo'n BSP Partner vraagt dan ook nog een vergoeding voor het systeem dat gaat zorgen voor regeling van die afname/injectie.

Dat nettarieven bepaald of toch bewaakt worden door CREG/VREG klopt overigens wel maar het is niet zo dat de politiek daar geen enkele vat op heeft.
Dat het capaciteitstarief nog gaat stijgen is een zekerheid, maar dat gaat gewoon niet voor de eerste jaren zijn. Men zet momenteel volop in op EV transitie, men gaat echt niks doen om die transitie nu te fnuiken, ze gaan eerst wachten tot we een soort critical mass bereikt hebben en dán pas ingrijpen. En dat punt is nog vér weg, zeker op de particuliere markt.

Laatst bewerkt:
Is te zien wat je significant vindt.

Men spreekt hier over rendementen van 500 euro per jaar en het is te weinig.
Ok, met wat netbalancering aan 15 - 20 euro per maand extra, dus zo'n 150 - 240 euro per jaar extra om niets te doen, is dat bijna de helft erbij qua rendement.
Op dat bedrag is dat wel significant, vind ik.

@MorGo7h

Deels akkoord hoor.
Maar het is en blijft een afweging tussen comfort en hoeveel tijd je daarin wil steken.
En ik spendeer nog altijd liever mijn geld aan iets die hier in huis staat, dan het aan Engie te geven.

En zoals ik al zei, het is geval per geval te bekijken.

20 - 24 jaar terugverdientijd is wel heel gek, onmogelijk dat je daar aan komt.
Of je zet in verhouding een véél te grote batterij t.o.v. je nachtverbruik, waardoor die dus te veel kost en suboptimaal benut wordt.

Nu, ik ben het hier ook wel wat beu aan het geraken.
Ben hier al elke dag mee bezig. Prettige zondag verder.

De politiek bepaalt de tarieven niet. Dat doen de netbeheerders en de VREG.

Daarnaast kun je sturingen toevoegen die inzetten op uurtarieven waardoor als de weersvoorspellingen slecht zijn en er niet genoeg van de PV installatie komt, je de batterij met goedkoper (soms gratis stroom bij veel wind) 's nachts van het net gaat opladen om de piekmomenten te overbruggen op je batterij. Zo is er in de winterperiode ook geen afname van energie op die dure momenten.
Op die manier ga je de batterij ook 12 maand gaan inzetten en geen 8 maand.

Elk moet het voor zijn eigen uitmaken en het is niet per definitie voor iedereen rendabel, dat klopt.
Maar in deze topic laat men uitschijnen dat het nooit rendabel is, voor niemand, in geen situatie.
Dat is pertinent fout.

Onbalans op het net wordt trouwens enkel maar groter en daar zijn heel veel studies van terug te vinden wat de voorspellingen zijn.
Het inspelen op deze markt zal sowieso belangrijk zijn, en anderszijds mensen stimuleren om energieverbruikers te spreiden (capaciteitstarief verhogen dus) zijn key elementen.

*edit*
Batterijen zullen in de winterperiode enkel belangrijker en belangrijker worden. Want met PV kun je niet gaan compenseren.
Waarom zou je hier niet op gaan inspelen als die batterij er dan toch staat?

Ja, maar je kun ook de auto en vloer batterij laten spelen op zo'n momenten.
Ik heb (nog) geen dynamisch tarief, maar mijn laadpaal staat wel ingesteld op dynamisch tarieven zodat ik alvast kan vergelijken tegenover een traditioneel tarief. Mijn auto lade deze winter enkel op wanneer de prijzen laag waren en dat werkt prima.

Je kunt ook uw warmtepomp iets harder laten werken als de prijzen laag zijn en iets minder hard overdag. Zelf heb ik hier nog niks voor gedaan omdat onze warmtepomp automatisch 's nachts meer en harder draait dan overdag.

In de winter haal ik voordeel uit dynamisch tarief. In de zomer niet door de gulle injectievergoeding van Ecopower.

Voor 500euro per jaar voordeel doe ik het direct. Maar ik kom maar een 280euro theoretisch voordeel zonder verliezen, degradatie etc als ik de simulator draait met mijn Fluvius kwartierdata.
Mijn nacht verbruik is in de zomer laag en in de winter hoog. In de zomer doe ik alles overdag op PV energie en in de winter laad ik enkel 's nachts en draait de warmtepomp ook 2/3e van zijn arbeidsuren tijdens de nacht. Dan is het kouder en is er geen instraling van de zon.
Ik kijk momenteel naar een 10kWh batterij als ik iets zou zetten (heb 11.4.kWp liggen). Wat zo'n batterij incl. installatie etc. Batterij op zolder en kast beneden? Dat zal toch snel 5-6k zijn vermoed ik all in met 21% btw (nieuwbouw)

En kwa tijd insteken valt dat wel mee he. Domotica/automatisering configureer je 1x om daarna niks mee te moeten doen.

Laatst bewerkt:
Velen gaan voorbij aan de politieke realiteit.

1) Groen zit niet in de regering en er moet geld gevonden worden.
2) zonnepanelen zit bij de rijkere groep en kleine groep

Rationeel gezien is distributie en capaciteit tarief verhogen en btw verhogen de enige deftige manier om PV te pushen en klimaatdoelstellingen te bereiken. Gecombineerd met verhogen gas distributie tarieven.

Echter gaat dat disproportioneel de niet-bezitters van PV en warmtepomp afstraffen. 1) geen PV en 2) gemiddeld crappy huizen met slechte isolatie. Dus wat gaan ze doen? Ik weet het niet. Hoe dapper gaan ze zijn?

In elk klimaatdoelstelling gedreven scenario is de huidige bezitter de winnaar ten koste van niet bezitter. Tenzij ze injectie op 0 zetten en panelen belasten om aan geld te raken en de doelstellingen over boord kieperen. Lo and behold, de klimaatdoelstellingen vechten met de budgettaire realiteit.

In mijn geval is een batterij nonsens. Ik zit aan 30-40y terugverdientijd voor een 5kwh battery. De enige reden dat ik het zou doen is als de nettarieven stijgen en de injectievergoeding naar 0 gaat.

Ik verbruik nu maar 2500kwh van het net, dus hoe zouden ze mij forceren en moduleren? Enkel wie weinig verbruikt hogere tarieven geven? De nattieven x4 doen? Btw naar 21% en extra taxen voor de eerste 2000kwh? Allemaal politiek niet verteerbaar met se PS PVDA VB die in de nek van NVA hijgt.

Eigenlik wil je elke producent een batterij verplichten. Productie vergoeding en injectie taxen? Opnieuw GSC introduceren?? Dat is niet goed afgelopen...

Terug
Bovenaan