Reverz
Well-known member
How, die €500/jaar (eigenlijk eerder €400 maar swoit) waarvan sprake is geen zuiver rendement hé... dat is voor het grootste deel kapitaal dat je 'terugbetaalt'. Een installatie van €10k met €500/jaar besparing levert na 20 jaar dus exact u €10k inleg op (veel meerwaarde aan u woning geeft die batterij na 20 jaar ook niet meer). €10k ETF's met €500/jaar opbrengst geeft als je na 20 jaar alles uit cashed €20k...Is te zien wat je significant vindt.
Men spreekt hier over rendementen van 500 euro per jaar en het is te weinig.
Ok, met wat netbalancering aan 15 - 20 euro per maand extra, dus zo'n 150 - 240 euro per jaar extra om niets te doen, is dat bijna de helft erbij qua rendement.
Op dat bedrag is dat wel significant, vind ik.
@MorGo7h
Deels akkoord hoor.
Maar het is en blijft een afweging tussen comfort en hoeveel tijd je daarin wil steken.
En ik spendeer nog altijd liever mijn geld aan iets die hier in huis staat, dan het aan Engie te geven.
En zoals ik al zei, het is geval per geval te bekijken.
20 - 24 jaar terugverdientijd is wel heel gek, onmogelijk dat je daar aan komt.
Of je zet in verhouding een véél te grote batterij t.o.v. je nachtverbruik, waardoor die dus te veel kost en suboptimaal benut wordt.
Nu, ik ben het hier ook wel wat beu aan het geraken.
Ben hier al elke dag mee bezig. Prettige zondag verder.
Misschien was mijn statement dat een batterij per definitie in geen enkel geval rendabel is niet correct maar de modellen tonen wel aan dat de gevallen waarin het wél rendabel is gewoon fringe cases zijn. Die cijfers duiden aan dat in gemiddelde usecase de terugverdientijd wel degelijk dicht bij of zelfs over de 20 jaar is. Tot iemand mij hier op basis van actuele data van een draaiende installatie cijfermateriaal (en dus harde feiten) kan aanleveren dat het tegendeel kan aantonen (of op zen minst gezonde twijfel kan zaaien) ga je mij niet kunnen overtuigen van het tegendeel. En aangezien je af te leiden uit je posts professioneel bezig bent met de materie zou ik zeggen: als je binnenkort toch nog eens zin mocht hebben, misschien kan je wel wat cijfermateriaal aanleveren.
Met "ik houd mijn geld liever bij dan het aan Engie te geven" verander je overigens een puur rationeel gegeven ook weer in iets emo/populistisch. Das hetzelfde als een zelfstandige die staat te roepen "Ik móet kosten maken, anders moet ik het allemaal afgeven aan de belastingen". Het gaat niet over geld aan Engie geven VS bijhouden, het gaat over waar u geld het best geïnvesteerd is... in de meeste gevallen duidelijk níet in een thuisbatterij.
TL;DR: Ik ben écht niet tegen thuisbatterijen op zich. Ik geloof dat er links en rechts randgevallen zijn waar het wel rendabel is als er héél goed over nagedacht is maar in de overgrote meerderheid van de gevallen waar ze bij een nieuwe PV installatie quasi standaard een batterij lijken mee te leveren (hoe kom je anders aan 40k installaties/jaar?) gaat het vooral over plat opportunisme van veel installateurs die het als een mooie kans zien om hun winst/klant te verhogen.
Laatst bewerkt: