Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Is te zien wat je significant vindt.

Men spreekt hier over rendementen van 500 euro per jaar en het is te weinig.
Ok, met wat netbalancering aan 15 - 20 euro per maand extra, dus zo'n 150 - 240 euro per jaar extra om niets te doen, is dat bijna de helft erbij qua rendement.
Op dat bedrag is dat wel significant, vind ik.

@MorGo7h

Deels akkoord hoor.
Maar het is en blijft een afweging tussen comfort en hoeveel tijd je daarin wil steken.
En ik spendeer nog altijd liever mijn geld aan iets die hier in huis staat, dan het aan Engie te geven.

En zoals ik al zei, het is geval per geval te bekijken.

20 - 24 jaar terugverdientijd is wel heel gek, onmogelijk dat je daar aan komt.
Of je zet in verhouding een véél te grote batterij t.o.v. je nachtverbruik, waardoor die dus te veel kost en suboptimaal benut wordt.

Nu, ik ben het hier ook wel wat beu aan het geraken.
Ben hier al elke dag mee bezig. Prettige zondag verder.
How, die €500/jaar (eigenlijk eerder €400 maar swoit) waarvan sprake is geen zuiver rendement hé... dat is voor het grootste deel kapitaal dat je 'terugbetaalt'. Een installatie van €10k met €500/jaar besparing levert na 20 jaar dus exact u €10k inleg op (veel meerwaarde aan u woning geeft die batterij na 20 jaar ook niet meer). €10k ETF's met €500/jaar opbrengst geeft als je na 20 jaar alles uit cashed €20k...

Misschien was mijn statement dat een batterij per definitie in geen enkel geval rendabel is niet correct maar de modellen tonen wel aan dat de gevallen waarin het wél rendabel is gewoon fringe cases zijn. Die cijfers duiden aan dat in gemiddelde usecase de terugverdientijd wel degelijk dicht bij of zelfs over de 20 jaar is. Tot iemand mij hier op basis van actuele data van een draaiende installatie cijfermateriaal (en dus harde feiten) kan aanleveren dat het tegendeel kan aantonen (of op zen minst gezonde twijfel kan zaaien) ga je mij niet kunnen overtuigen van het tegendeel. En aangezien je af te leiden uit je posts professioneel bezig bent met de materie zou ik zeggen: als je binnenkort toch nog eens zin mocht hebben, misschien kan je wel wat cijfermateriaal aanleveren.

Met "ik houd mijn geld liever bij dan het aan Engie te geven" verander je overigens een puur rationeel gegeven ook weer in iets emo/populistisch. Das hetzelfde als een zelfstandige die staat te roepen "Ik móet kosten maken, anders moet ik het allemaal afgeven aan de belastingen". Het gaat niet over geld aan Engie geven VS bijhouden, het gaat over waar u geld het best geïnvesteerd is... in de meeste gevallen duidelijk níet in een thuisbatterij.

TL;DR: Ik ben écht niet tegen thuisbatterijen op zich. Ik geloof dat er links en rechts randgevallen zijn waar het wel rendabel is als er héél goed over nagedacht is maar in de overgrote meerderheid van de gevallen waar ze bij een nieuwe PV installatie quasi standaard een batterij lijken mee te leveren (hoe kom je anders aan 40k installaties/jaar?) gaat het vooral over plat opportunisme van veel installateurs die het als een mooie kans zien om hun winst/klant te verhogen.

Laatst bewerkt:
ziet er echt een prima product uit. Een batterij van 2.7 kWh kan je meerdere keren per dag gebruiken, dus dat is positief voor het terugverdienen (vs een van 10 kWh).
1395/2.7kWh = 500 euro / kWh is ook echt een net prijspunt.

ziet er echt een prima product uit. Een batterij van 2.7 kWh kan je meerdere keren per dag gebruiken, dus dat is positief voor het terugverdienen (vs een van 10 kWh).
1395/2.7kWh = 500 euro / kWh is ook echt een net prijspunt.

Hoe lang gaat zo'n ding mee? Lijkt me 6 7 y terugverdientijd. Als dat 10 15y mee gaat, lijkt me rendabel.
Edit: 15y 6000 cycli. 6-7% IRR. Daar wil ik wel 1500 flappen voor neertellen.

Hoe lang gaat zo'n ding mee? Lijkt me 6 7 y terugverdientijd. Als dat 10 15y mee gaat, lijkt me rendabel.
Edit: 15y 6000 cycli. 6-7% IRR. Daar wil ik wel 1500 flappen voor neertellen.
Ik zie het nut er niet direct van. Je kan maximaal 800watt trekken uit die batterij vanuit dat stopcontact/lijn waar je die hebt aangesloten.

Ik zie het nut er niet direct van. Je kan maximaal 800watt trekken uit die batterij vanuit dat stopcontact/lijn waar je die hebt aangesloten.
Kleine nuance uit de FAQ (want de technischs specs vind ik niet direct terug):
Het maximale ontlaadvermogen is standaard altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen.
Maar dan nog vind ik het ook niet bepaald veel. Dat is zwaar onder de max output current van andere batterijoplossing (minste is meesal 16A, niet 3.3A...).

[edit]@rubenvb was me voor terwijl ik het specifiek in de FAQ aan't zoeken was ;)

Ja, dat is vrij beperkt maar je moet er ook rekening mee houden dat je daar 90% van de dag niet aan komt.

Als ik ‘s avonds kijk verbruiken we 300W. Staat de game PC ook aan met een game, is dat 800W ongeveer.

Zo’n batterij zou perfect mijn nachtverbruik kunnen dekken in de zomer 2.9kWh en in de winter maanden heb ik max 3kWh injectie op een dag, dus net voldoende om dat op te vangen. Op jaarbasis zou ik ongeveer 1000kWh besparen met zo’n batterij en dan is de terugverdientijd er vrij snel. Met een 10kWh batterij die 4x zo groot is, ga ik niet eens het dubbele besparen op jaarbasis.

Dusja, zo’n klein lijkt peanuts te zijn, maar het lijkt wel de beste investering als ik de berekening maak.

Kleine nuance uit de FAQ (want de technischs specs vind ik niet direct terug):

Maar dan nog vind ik het ook niet bepaald veel. Dat is zwaar onder de max output current van andere batterijoplossing (minste is meesal 16A, niet 3.3A...).

[edit]@rubenvb was me voor terwijl ik het specifiek in de FAQ aan't zoeken was ;)
De reden dat het 800w per groep is, is omdat dit de regels in Nederland zijn voor zo’n stekker producten.

En blijkbaar is de omvormer ook efficiënter als hij zwaarder belast wordt, dus dan is het eigenlijk wel interessant.

Als onze PV maar 1000W opbrengst, is een wasje in de vaatwasser bijna gratis. Die piekt heel even tot 1800W om water te verwarmen en eens die bezig is, is dat 100W voor 3 uur. Dus met zo’n batterij kan je wellicht 70-90% van het verbruik van een vaatwasser of wasmachine dekken. Al is het eerder de bedoeling dat je op de zon blijft werken zoals vroeger en dat die batterij het nacht verbruik dekt. Tenzij je er meerdere zou zetten. Dan kan je als eens uitgestelde was doen ‘s nachts.

Ja, dat is vrij beperkt maar je moet er ook rekening mee houden dat je daar 90% van de dag niet aan komt.

Als ik ‘s avonds kijk verbruiken we 300W. Staat de game PC ook aan met een game, is dat 800W ongeveer.

Zo’n batterij zou perfect mijn nachtverbruik kunnen dekken in de zomer 2.9kWh en in de winter maanden heb ik max 3kWh injectie op een dag, dus net voldoende om dat op te vangen. Op jaarbasis zou ik ongeveer 1000kWh besparen met zo’n batterij en dan is de terugverdientijd er vrij snel.
Hangt allemaal af van je situatie en wat je ermee wilt doen uiteindelijk. Veel pieken ga je er niet mee kunnen afscheren, dus dat aspect mag je al vergeten.

En ja, als dit in België zou mogen en je gebruikt het enkel voor je nachtverbruik op te vangen, is het best rendabel. Als het in je situatie past zoals bij jou, maar algemeen gezien vermoed ik dat dit wel voor de meeste mensen gaat gelden. Met de huidige contracten bespaar je ~€160/jaar als je 1000kWh per jaar uit je batterij trekt i.p.v. het injecteert (aan huidig tarief). Dus ongeveer 8j terugverdientijd.

Hangt allemaal af van je situatie en wat je ermee wilt doen uiteindelijk. Veel pieken ga je er niet mee kunnen afscheren, dus dat aspect mag je al vergeten.

En ja, als dit in België zou mogen en je gebruikt het enkel voor je nachtverbruik op te vangen, is het best rendabel. Als het in je situatie past zoals bij jou, maar algemeen gezien vermoed ik dat dit wel voor de meeste mensen gaat gelden. Met de huidige contracten bespaar je ~€160/jaar als je 1000kWh per jaar uit je batterij trekt i.p.v. het injecteert (aan huidig tarief). Dus ongeveer 8j terugverdientijd.
Inderdaad, voor peakshaving moet je het niet kopen. Wel om gemiddeld 3kWh per dag uit te sparen wat 1000kWh op jaarbasis is. De grootste winst zit in de eerste 2-4kWh als je een simulatie draait.

Ik ben een vrij grote verbruiker. Zo’n 9000kWh per jaar waarvan de helft afname is en een 7kwh batterij is al niet meer rendabel voor mij.
En de momenten dat ik afname heb zijn ‘s avonds en ‘s nachts (lage vermogens) of in de winter (hoge vermogens), maar dan is de opbrengst sowieso bitterweinig en geraakt een batterij nooit vol.

Ik zou zeggen doe eens de simulatie op mijn thuisbatterij en oordeel zelf waar het kantelpunt zit om de TVT onder de 10 jaar te houden.

Mijn sluimer is 100W.

In de zomer 1.5-2Kwh uit het net/d. Piek max 1kw. Soms eens 2kw als de oven aanstaat.

In de winter 5 6 7kwh uit het net/d. Injectie 3 4 5kwh zelfs in de uber crap dagen.

Pretty sure dat ik bijna dagelijks 2.7kwh kan winnen. In de lente/herfst ga ik wsch tijdens koken om 17 18h 2 cycles kunnen draaien. Tijdens koken bijstoempen uit de batterij ipv net. En dan na het koken nog wat bijvullen. Idem 's morgens.

Dat neem ik allemaal niet mee. 365 cycles van 2.5kwh aan 25 cent afname/injectie delta = 200 euro.
Kost per jaar = 100 euro (15y).

Dat is 5% rendement. Als mijn back of the enveloppe juist is.

Voor de juiste prijs per kwh en voldoende cycles volledig erdoor kunnen draaien, is er een rendabele business case.

Ik ga mijn dooddoener gebruiken. Als er een spaarrekening van 2-3% is, vallen we over elkaar en smijten we 20mrd er collectief in. Als er iets is met 5 6 7% rendement in een niet-exotisch scenario zijn we plots geen fan. Alles met 4% rendement en voor mijn huis is, sign me up.

Je kan er vier hebben en dan ga je 3200 We aan vermogen hebben :)
Maar enkel als je ze in een groep zet. Ik ben er nog niet uit wat hiermee bedoeld wordt. Bedoelen ze ermee ingeklikt en maak je daarmee dan een groep of...

Want als je ze gewoon in verschillende stopcontacten steekt, dan blijf je beperkt tot die 800W.

Zo’n batterij zou perfect mijn nachtverbruik kunnen dekken in de zomer 2.9kWh en in de winter maanden heb ik max 3kWh injectie op een dag, dus net voldoende om dat op te vangen. Op jaarbasis zou ik ongeveer 1000kWh besparen met zo’n batterij en dan is de terugverdientijd er vrij snel. Met een 10kWh batterij die 4x zo groot is, ga ik niet eens het dubbele besparen op jaarbasis.

Dusja, zo’n klein lijkt peanuts te zijn, maar het lijkt wel de beste investering als ik de berekening maak.

Dat lijkt wel ok ja. Maar als ik geld spendeer aan iets, dan heb ik liever een oplossing die voor het geheel bruikbaar is. Dus als ik aan het koken ben. Mijn oven/airfryer/... opzet. Als mijn Airco draait snachts. Gewoon dit soort dingen ipv het verbruik van een paar lampen, de tv of de PC.

Ongeacht of dat dan wat geld oplevert op korte termijn, dan wacht ik liever op een geïntegreerde oplossing met een zonnepaneel omvormer waarin men al direct een batterij van 3kwh of zo heeft in geïntegreerd. Voor het moment dat ik binnen dit en 6 jaar mijn omvormer tgv EOL toch mag vervangen. Omdat die tegen dan waarschijnlijk zijn pijp aan Maarten gegeven heeft.

Ik heb het daarnaast niet zo op een oplossing die met een stekker voorzien is. Misschien als het een solid state batterij oplossing was geweest. Maar dat is sowieso gewoon al niet voor onmiddellijk.

Mijn sluimer is 100W.

In de zomer 1.5-2Kwh uit het net/d. Piek max 1kw. Soms eens 2kw als de oven aanstaat.

In de winter 5 6 7kwh uit het net/d. Injectie 3 4 5kwh zelfs in de uber crap dagen.

Pretty sure dat ik bijna dagelijks 2.7kwh kan winnen. In de lente/herfst ga ik wsch tijdens koken om 17 18h 2 cycles kunnen draaien. Tijdens koken bijstoempen uit de batterij ipv net. En dan na het koken nog wat bijvullen. Idem 's morgens.

Dat neem ik allemaal niet mee. 365 cycles van 2.5kwh aan 25 cent afname/injectie delta = 200 euro.
Kost per jaar = 100 euro (15y).

Dat is 5% rendement. Als mijn back of the enveloppe juist is.

Voor de juiste prijs per kwh en voldoende cycles volledig erdoor kunnen draaien, is er een rendabele business case.

Ja, dat kan wel zijn. Maar zie hoger voor mijn redenering.
Daarnaast, als je 3 F hebt (wat in mijn geval defacto het geval is) dan ga je daarmee maar 1 fase compenseren. Ook wat gebruik betreft. Dus bij 3F oplossing moet je er dan al 3 kopen (ofwel verbruik herkoppelen naar een specifieke fase zodanig dat je met 1ne toekomt). En dan blijf ik het prijzig vinden. En zelfs dan ben je beperkt tot 800W per fase.
Wil je dan die 1600W of 2400W per fase hebben dan mag je er al 6 of 9 gaan kopen en dan lijkt mij dat gewoon een prijzige oplossing.

Voor de rest werkt dit systeem allemaal niet zo toppie samen met andere items, zoals een elektrische wagen en zijn laadpaal. Dus in mijn ogen blijft dit gewoon een suboptimale oplossing.

Ik wacht zoals vermeld op een omvormer voor mijn zonnepanelen waar ik gewoon een batterijmodule kan onder schuiven. En waar je desnoods later een 2de of 3de kan bij onder schuiven om de capaciteit wat te verhogen. Zolang als dat niet met een aanvaardbare kostprijs zit, laat ik dat allemaal schoon aan mij passeren. Ongeacht of mij dat 100€ op jaarbasis opbrengt.

Maar enkel als je ze in een groep zet. Ik ben er nog niet uit wat hiermee bedoeld wordt. Bedoelen ze ermee ingeklikt en maak je daarmee dan een groep of...

Want als je ze gewoon in verschillende stopcontacten steekt, dan blijf je beperkt tot die 800W.

Dat lijkt wel ok ja. Maar als ik geld spendeer aan iets, dan heb ik liever een oplossing die voor het geheel bruikbaar is. Dus als ik aan het koken ben. Mijn oven/airfryer/... opzet. Als mijn Airco draait snachts. Gewoon dit soort dingen ipv het verbruik van een paar lampen, de tv of de PC.

Ongeacht of dat dan wat geld oplevert op korte termijn, dan wacht ik liever op een geïntegreerde oplossing met een zonnepaneel omvormer waarin men al direct een batterij van 3kwh of zo heeft in geïntegreerd. Voor het moment dat ik binnen dit en 6 jaar mijn omvormer tgv EOL toch mag vervangen. Omdat die tegen dan waarschijnlijk zijn pijp aan Maarten gegeven heeft.

Ik heb het daarnaast niet zo op een oplossing die met een stekker voorzien is. Misschien als het een solid state batterij oplossing was geweest. Maar dat is sowieso gewoon al niet voor onmiddellijk.

Ja, dat kan wel zijn. Maar zie hoger voor mijn redenering.
Daarnaast, als je 3 F hebt (wat in mijn geval defacto het geval is) dan ga je daarmee maar 1 fase compenseren. Ook wat gebruik betreft. Dus bij 3F oplossing moet je er dan al 3 kopen (ofwel verbruik herkoppelen naar een specifieke fase zodanig dat je met 1ne toekomt). En dan blijf ik het prijzig vinden. En zelfs dan ben je beperkt tot 800W per fase.
Wil je dan die 1600W of 2400W per fase hebben dan mag je er al 6 of 9 gaan kopen en dan lijkt mij dat gewoon een prijzige oplossing.

Voor de rest werkt dit systeem allemaal niet zo toppie samen met andere items, zoals een elektrische wagen en zijn laadpaal. Dus in mijn ogen blijft dit gewoon een suboptimale oplossing.

Ik wacht zoals vermeld op een omvormer voor mijn zonnepanelen waar ik gewoon een batterijmodule kan onder schuiven. En waar je desnoods later een 2de of 3de kan bij onder schuiven om de capaciteit wat te verhogen. Zolang als dat niet met een aanvaardbare kostprijs zit, laat ik dat allemaal schoon aan mij passeren. Ongeacht of mij dat 100€ op jaarbasis opbrengt.
Maar als die batterij nu plat is na wat frieten bakken 's avonds of ze is pas plat tegen 7h 's morgens, dan heb je toch evenveel voordeel gedaan? Je hebt 2.7kWh afname uitgespaard.
Die 800W limiet is gewoon een wettelijke eis voor zo'n stekker producten in Nederland en nog Europese landen.
Door die batterijen op een eigen groep te zetten (of je zet eentje op zolder en eentje in de berging, dan hebben ze ook een eigen groep), kun je unlocken in de app dat ze elk 800W gaan injecteren. Ook al zitten ze op 1 groep, kan het ook. Maar dan ben je niet meer in orde volgens de opgelegde regelgeving.

Een airco verbruikt trouwens niet zoveel. Die 800W limiet is geen issue voor uw sluimerverbruik + een airco. Ze zal misschien wel al om 4h leeg zijn omdat ze vrij klein is, maar zet er 2 en je hebt dubbele output en je airco kan heel de nacht op batterij stroom draaien.

Voor 3 fases moet je u ook geen zorgen. De digitale meter saldeert intern. Dat wil zeggen dat als die batterij aan fase 1 hangt en uw wasmachine aan fase 3, dan gaat die batterij op fase 1 800W injecteren. En uw wasmachine gaat 2000W op fase 3 trekken, maar netto op de meter ben je maar 1200W aan het importeren.
Zo werkt het ook als ik mijn wagen op fase 3 aan het laden ben aan 7kW en mijn 3 fase omvormer levert op alle 3 de fases 2.33kW. Op mijn meter in de afname dan 0.

Maar als je u beter voelt bij een omvormer met grote batterij, dan snap ik dat ook. Daarmee kan je wat meer doen, maar 80% van de winst zal uit die eerste 3kWh komen met 800W limiet. Kijk gerust eens op uw Fluvius kwartierdata hoe hoog het verbruik daar is. Buiten een paar pieken rond etenstijd ga je wellicht geen zotte dingen hebben.
Ik wil hiermee geen reclame maken voor HomeWizard, maar er zit wel een grote waarheid achter hun stellingen. Ook al denk je van niet omdat je er nog niet eens een wasmachine mee kunt draaien. Hun product heeft echt wel een waarde als je het rationeel bekijkt en berekend.

Doet eens de test hier met 3kWh, 5kWh en 10kWh en bereken de TVT: https://mijn-thuisbatterij.be/

Net eens gesimuleerd via de website (3Kwh batterij, 0.07 injectie, 0.29 afname). Mijn back-of-the-enveloppe was verrassend accuraat.

190 Euro besparing zegt hij en 863kwh extra zelfconsumptie. Dus basically bijna dagelijks volledig cyclus.

Voor 1400-1500 lijkt me zo'n batterij een goeie deal.

Meer dan 1 batterij incrementeel geen added value. Euro's besparing/y:
3 kwh: 190
4 kwh: 223
5 kwh: 246
6 kwh: 263
7 kwh: 274
8 kwh: 282

De 2e batterij brengt dus maar 1/4 op van de 1e batterij

Hier heel gelijkaardige situatie.
€195 per jaar besparing.
Lijkt dus wel interessant.

Levering november is al niet meer mogelijk.
Momenteel is het maart 2025...

Terug
Bovenaan