Thuislaadpaal aangemeld bij Fluvius?

berenod

Well-known member
Ik lees hier net in de krant dat je een 117€ boete aan je been kan krijgen wanneer je je laadpaal niet hebt aangemeld bij Fluvius.​
Ik had er zelfs nog nooit van gehoord dat dat überhaupt moest!​
Ik heb geen vaste laadpaal maar wel een granny charger, ze schrijven dat ze kunnen zien via je slimme meter of je een "laadpaal" hebt staan, maar hoe zien ze het verschil tussen een vaste (die je moet aanmelden) en een granny charger (die je vermoedelijk niet moet aanmelden, is gewoon een "toestel" dat je in je stopcontact steekt)?​
Bij mij gaan ze ook elke dag een lange periode zien waar er bovenop mijn normaal verbruik een constante 16A verbruik zit (de max 3,6 kw dat mijn granny aankan).​
Er zullen toch ook wel vaste laadpalen zijn die monofasig op 16A gelimiteeerd zijn om het capaciteitstarief onder controle te hebben?​
Hier iedereen zijn paal al netjes aangemeld?​
Volgens Fluvis zijn maar de helft van de laadpalen effectief aangemeld!​

Ik vind het opvallend dat mensen dat niet zouden weten.

Hier is hij alleszins aangemeld de dag dat het keuringsbewijs werd ontvangen. In jouw geval zou ik vermoeden dat er geen aanmelding noodzakelijk is. Je kan ook enkel aanmelding met een geldig keuringsbewijs, dat zal jij niet hebben.

Hier is hij alleszins aangemeld de dag dat het keuringsbewijs werd ontvangen. In jouw geval zou ik vermoeden dat er geen aanmelding noodzakelijk is. Je kan ook enkel aanmelding met een geldig keuringsbewijs, dat zal jij niet hebben.
Ik zoiu het ook raar vinden, maar aangezien Fluvius schat dat de helft van de palen niet is aangemeld, is meer dan een paar mensen die het niet weten/even vergeten zijn!

Voor mijn geval, inderdaad, ik kan zelfs niet aanmelden wegens geen keuring, maar als Fluvius boets schrijft gebaseerd op wat ze zien op je digitale meter?

Ik heb de mijne de dag van de keuring ook aangemeld, maar enkel omdat ik zelf nogal geïnteresseerd ben in de materie (laadpalen, EV's, smart home,...) en het daarom toevallig tegenkwam op de website van de Vlaamse Overheid of Fluvius.

De installateurs of de mannen van de keuring hebben hier in ieder geval met geen woord over gerept, dus ik zou wel snappen dat mensen die hier zelf minder mee bezig zijn totaal niet op de hoogte zijn van deze verplichting.

Totaal niet van op de hoogte en dus ook niet gedaan. Zie dat ik mijn keuringsattest zelfs niet digitaal gekregen heb dus dat zal ik mogen gaan zoeken en dan maar is aanmelden.

Hm laadpaal is net geplaatst hier, morgen komt ACEG voor de keuring, maar had dus geen weet van aanmelding bij Fluvius

Ik heb dit dus niet gedaan, wist het echt niet. Werkgever, installateur en keurder hebben ook niets gezegd.

Maar... Nu heb ik wel al direct een vraag aangezien ik dit in orde wil brengen.

Op mijn keuringsverslag van de laadpaal staat de nummer van de digitale elektriciteitsmeter die er op dat moment hing.
Intussen zijn we enkele maanden later en heb ik ook gas laten aansluiten en Fluvius heeft toen ook nieuwe digitale elektriciteitsmeter geïnstalleerd.

Dit betekent toch eigenlijk niet dat ik laadpaal terug moet laten keuren he? Enige wijziging is van oudere digitale meter naar nieuwere digitale meter. Verder niets gewijzigd.

(Kwestie dat'k nergens in de problemen geraak als ik de laadpaal nu aanmeld).

@berenod , een granny charger heeft een shuco plug, moet je niet aangeven want dat is een gewoon huishoudtoestel.
Ik trek eigenlijk nooit 3,6kW van het net met mijn lader, de enige keren dat die daarboven zit is omdat de zonne-overschot meer is. Ik hoop wel dat je die 16A niet uit een gewoon stopcontact trekt, die zijn rated op 11A continue.
Fluvius kan dat verschil niet zien, moest je ooit zo een claim krijgen, stuur je een foto van je granny charger en klaar.

@apzoeir , gewoon de paal aanmelden. Een vervanging van de digitale meter is geen wijziging in het aansluitbord voor je huis en moet dus niet gekeurd worden.
Benodigde docs:
laadpaal-docs.png

Ik heb mijn paal een jaar te laat aangemeld en eerst eens gepolsd of ik een boete zou krijgen. Toen deed Fluvius nog niet aan boetes en heb er ook nooit 1 gehad. Maar laadpalen moet je dus effectief zelf aanmelden, een installateur doet dat niet.

Laatst bewerkt:
Zonnepanelen indertijd netjes aangemeld.
Wist van niks ivm de laadpaal.
Deze ochtend dan maar aangemeld. Staat al van december 2023.

Ik heb mijn aanmelding begin 2023 gedaan, omdat het ook intern op 't werk gecommuniceerd werd.
Mijn grote probleem ermee is dat ik nauwelijks bewijs van die aanmelding heb. Ik heb 1 mail met daarin:

Bedankt voor je melding voor een laadinstallatie.
We hebben volgende info ontvangen.
"Rapport respondent weergeven"
Met vriendelijke groeten,
Fluvius

En als je op dat Rapport klikt staat daar zo goed als niets met dan nog de meeste velden leeg.

Rapport respondent

Meldingsformulier voor laadpalen

• ID: xxxxxxx-xxxx
  • Taal:
  • Browser:
  • Geantwoord:
  • Einde bereikt: Neen
  • Besturingssysteem:

Is dat nog altijd zo ? Of heb je tegenwoordig toch al wat duidelijker bewijs van de melding ? (want dan ga ik die nog eens opnieuw doen, denk ik).

Klopt, al uw aangemelde installaties (zonnepanelen, laadpaal, plug-in batterij,...) staan onder groene stroom op MyFluvius. Indien ze daar staan is alles in orde.

Ik denk overigens niet dat Fluvius boetes deelt als je laadtijdig meldt, eerder als zij je erop moeten wijzen dat je je laadpaal moet aanmelden.

Ik heb zo'n BMW fast charger op een 3 fasig stopcontact steken. Telt dat nu ook als laadpaal?

Nee, maar als je dat wil claimen kan je maar beter dat 3-fasig stopcontact in je keuringsverslag hebben staan (op het eendraads- en situatieschema dus). Ook dat is een gewoon (groot) 3-fasig verbruikstoestel.

Nu je het zegt, heb die thuis nog ergens liggen, denk wel dat je de 3-fase aansluiting apart moet aankopen, maar die kan idd 11kW laden.

De mijne is aangemeld indertijd, maar dat is ook puur omdat dat eens gezegd is op dit forum. Anders had ik dat nooit geweten. Niemand heeft me daar ooit iets over gezegd.

Ik heb zo'n BMW fast charger op een 3 fasig stopcontact steken. Telt dat nu ook als laadpaal?
Dat is geen fast charger, tenzij je thuis DC hebt liggen.

Fluvius zegt dat het geen big brother praktijken zijn, maar met de digitale tellers kunnen ze gewoon patronen zien per huishouden.

Wie dat systeem kan hacken, ideale bron om enkele inbraken te doen.
We weten perfect wie wanneer thuis.

Fluvius zegt dat het geen big brother praktijken zijn, maar met de digitale tellers kunnen ze gewoon patronen zien per huishouden.

Wie dat systeem kan hacken, ideale bron om enkele inbraken te doen.
We weten perfect wie wanneer thuis.
Wat een onzin ook. Als ze het verbruik kunnen zien, wat maakt het dan uit of het door een laadpaal komt, 5 extra diepvriezers of een bitcoin rig?

Enige reden om aan te melden is dat ze er binnen 5 jaar extra belastingen of kosten kunnen voor aanrekenen, want laadpaal electriciteit zal plotseling meer werk kosten....

Ik wist het ook niet, dat ding staat hier al jaren.

Thuisbatterij en zonnepanelen zijn netjes aangemeld. Dus het feit dat ik dat wel wist en de laadpaal niet ligt volgens mij niet aan mij, ik ben meestal in orde met zo een dingen.

Terug
Bovenaan