Thuisverpleegkundige & gemeenteraadslid Houthulst grootschalige fraude

Als je naar dat interview luisters zegt Vandenbroucke dat de limiet hoog genoeg moet liggen want "harde werkers halen 20 patiënten per dag". Dat lijkt mij nu al wel hoog als je ook kwalitatieve zorg wil bieden en je moet verplaatsen.
Ik ben geen thuisverpleegkundige dus ik ga daar geen uitspraken over doen. Ik weet niet wat dit inhoudt en hoe lang zorg moet of kan duren. Hier rechtover komen er ook dagelijks auto’s toe. Soms zijn die er enkele minuten soms langer. Maar als je weinig verplaatsing hebt en correct je werk doet en boven de 20 patienten kan doen ben je wel de dupe.

Swindle hard, play hard zal wel wat accurater zijn.

Als een thuisverpleegster of poetsvrouw met een Q7 langskomt zou ik toch ook wel even fronsen. Dit is een vorm van fraude die men even hard mag aanpakken als werkonwilligen die teren op ondersteuning of miljonairs die de achterpoortjes zoeken om zo weinig mogelijk belastingen te betalen.
Groot verschil wel tussen poetsvrouw en thuisverpleegster. En dan nog, wat iemand aan een wagen geeft is zijn eigen keuze, als je daar met wil rijden en verder aan weinig luxe uitgeeft dan is dat een keuze. Net zoals eender wie met een simpele job 10 appartementen kan erven of een groot familiaal vermogen hebben of een vermogende partner. Serieuze oogkleppen als je enkel naar een type auto kijkt.

Toch even nuanceren hier, aangezien ik zelf wel een tijdje ben meegelopen in de thuisverpleging:

Er zijn inderdaad thuisvpk's die met een hele dikke wagen rijden, maar dat is telkens een wagen op de zaak, meestal elektrisch, en die mensen verdienen over het algemeen ook genoeg mits je de 'juiste' patiënten kunt vinden. Patiënten waarbij je elke dag een kleine wonde moet gaan verzorgen verdien je zeer weinig, maar bij patiënten waarbij je bv. twee maal per dag hun moet gaan wassen en aankleden, en hierboven op nog een wondzorg moet doen verdien je héél goed uw boterham. Aangezien die mensen ook 10 uur per dag op de baan zijn lijkt het me niet onlogisch dat ze investeren in een deftige wagen (en heel wat mensen willen ook gewoon pronken, niet?)

Buiten valse handelingen indienen snap ik wel niet zo goed hoe ze dit net aanpakte, aangezien er bij elke handeling ook wel een registratie moet zijn met de ID van de patiënt en als dit niet gebeurd er zware controles kunnen volgen. Dus ging ze dan effectief dagelijks langs bij 90 patiënten of was er een andere manier? Zelf heb ik tijdens mijn rondes tussen de 24 en 30 patiënten gedaan en dat was 'haalbaar' als je in twee shiften werkte.

Ik ben geen thuisverpleegkundige dus ik ga daar geen uitspraken over doen. Ik weet niet wat dit inhoudt en hoe lang zorg moet of kan duren. Hier rechtover komen er ook dagelijks auto’s toe. Soms zijn die er enkele minuten soms langer. Maar als je weinig verplaatsing hebt en correct je werk doet en boven de 20 patienten kan doen ben je wel de dupe.
Hij zegt dat de limiet hoger moet liggen omdat 20 doenbaar is, niet dat de limiet daar moet liggen.

Nu, mij lijkt 20 patiënten gewoon veel, dat is een half uur per patiënt all-in als je dan ook 10 u per dag draait, pauzes niet meegerekend. Ja, dat zal wel mogelijk zijn als die allemaal gewoon heel simpele wondverzorging nodig hebben en dicht bij elkaar wonen, maar uiteindelijk is het ook daarom dat men bij die limiet zou rekening houden met de zwaarte van de zorg.

Hij zegt dat de limiet hoger moet liggen omdat 20 doenbaar is, niet dat de limiet daar moet liggen.

Nu, mij lijkt 20 patiënten gewoon veel, dat is een half uur per patiënt all-in als je dan ook 10 u per dag draait, pauzes niet meegerekend. Ja, dat zal wel mogelijk zijn als die allemaal gewoon heel simpele wondverzorging nodig hebben en dicht bij elkaar wonen, maar uiteindelijk is het ook daarom dat men bij die limiet zou rekening houden met de zwaarte van de zorg.
Er zijn ook taken die minder dan 1 minuut duren - alleenstaande die steunkousen draagt maar die niet alleen kan aantrekken bvb.

Er zijn ook taken die minder dan 1 minuut duren - alleenstaande die steunkousen draagt maar die niet alleen kan aantrekken bvb.
Ja allemaal goed hoor, ik zeg gewoon dat volgens FVDB er "harde werkers" aan 20+ per dag geraken en de limiet dus hoger zal liggen, gewogen met de zwaarte van de zorg.

Opnieuw, ik vermoed dat de gemiddelde thuisverpleegkundige ook niet rondrijdt om een hele dag steunkousen op te trekken en er dus wel een variatie zit op hoe lang ze bezig zijn per patiënt. Overigens: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/1...zelfstandige-thuisverpleegkundigen-houthulst/
Er wordt aangenomen dat een thuisverpleegkundige 15 tot 20 patiënten per dag kan zien, maar bij Stefanie Sander liep dat op tot wel 90 patiënten per dag. Onmogelijk, en dus schakelde het RIZIV het parket in. Die hele procedure neemt blijkbaar flink wat tijd in beslag: de mutualiteiten brachten het RIZIV al een jaar geleden op de hoogte.
Zo zot lijkt me een limiet nu niet eigenlijk, hoe ze het gaan uitwerken zullen we wel zien zeker. Nadat de nodige lobbyverenigingen hun zeg hebben gedaan zal die wel meer dan hoog genoeg liggen vermoed ik.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om hier controles uit te voeren? Statistieken trekken van de mediaan prestaties op een dag en alles wat daar 50%+ bovenuit schiet beginnen te controleren.

Of zie ik dat te simplistisch?

Dat de thuisverplegers rijden met wat ze willen. Do not care.
Zeg je daarmee dan dat het onmogelijk is om als thuisverpleegkundige goed je brood te verdienen zonder te frauderen? Indien dat het geval is kan heel het systeem toch gewoon de vuilbak in?
Ja, als je de regels volgt, alle vereisten van verslagen invult zoals gevraagd, dan liggen de lonen van (thuis)verpleging, logo, kine (in mijn mening) te laag ja.
Je geeft aan - "vaak te laag", is er dan ook een deel "soms veel te hoog"? Anderzijds ben ik voor het eerst in m'n leven een aantal keer bij de kinesist geweest en het valt ook op dat ik daar nooit alleen ben - telkens met 3 - ik vermoed dan ook dat het mogelijks ook gewoon 3x62 = 186 €/h kan zijn.
Indien binnen conventie: max één patiënt tegelijk. Meestal wordt ervan afgeweken bij sporttraining, optrainen etc. dan ben je 1-1h30 binnen maar met meerderen tegelijk. Hoe ging dat bij jou?

Maar de bredere problematiek is natuurlijk de prestatiegeneeskunde samen met derdebetaler. Het feit dat je als thuisverpleging 'per prestatie' betaald wordt, en dus incentives hebt om deze te optimaliseren. (en dus blijkbaar geen systeem hebt om dit te stoppen) Dat is al jarenlang een probleem. Dat is ook de reden dat er (tand)artsen zijn die 3-4-500.000 euro per jaar omzet draaien, door hier optimaal gebruik van te maken (alle mogelijke testjes etc).
Alleen te hopen dat eerlijke harde werkers die effectief veel uren en klanten doen dan weer niet de dupe zijn.
Maar vermoedelijk wel en worden die weer gelimiteerd wat ook niet mooi zou zijn.
Dat gaat weer overboord. Zie Frank vanmorgen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/19/fraude-vlaams-belang-verpleegkundige-houthulst/
"Vanaf volgend jaar komt er een plafond op het aantal patiënten waarvoor thuisverpleegkundigen op 1 dag een factuur kunnen opstelle" Dus als je eens één dag wil doordoen zit je met een of andere domme beperking ...

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om hier controles uit te voeren? Statistieken trekken van de mediaan prestaties op een dag en alles wat daar 50%+ bovenuit schiet beginnen te controleren.

Of zie ik dat te simplistisch?
Klopt.
Heeft geen zin van nu te roepen om maximum aantal prestaties op te leggen etc.
Haal gewoon de fraudeurs eruit en straf ze.
Je moet niet de hele beroepsgroep nu verboden gaan opleggen.

Is hetzelfde als de teleconsultaties bij artsen. Het was perfect geweten wie hiermee gefoefeld had, maar die individueel aanpakken was te moeilijk.

Dat gaat weer overboord. Zie Frank vanmorgen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/19/fraude-vlaams-belang-verpleegkundige-houthulst/
"Vanaf volgend jaar komt er een plafond op het aantal patiënten waarvoor thuisverpleegkundigen op 1 dag een factuur kunnen opstelle" Dus als je eens één dag wil doordoen zit je met een of andere domme beperking ...
Hangt er, zie bovenstaande discussie, ook weer hard van af hoe die limiet wordt uitgewerkt lijkt me. Ik vind het een beetje storend hoe elke maatregel die kan helpen fraude te voorkomen/bestrijden meteen wordt bekeken als een beperking voor de harde werker.

En zullen de fraudeurs ook gewoon bij het max. aantal patiënten elke dag én wassen én aankleden én verzorgen én.... Terwijl dit in de praktijk niet zo zal zijn. Nieuw probleem gecreëerd.

Nu moeten we ook eerlijk zijn.
De vergoeding opgenomen door het RIZIV voor thuisverpleging, logopedie, kinesitherapie etc. zijn ook vaak te laag (Als voorbeeld, kinesist, universitair diploma, 62€ per uur voor kosten, begin maar). 't Is dan makkelijk om het 'volgens de regeltjes' te doen als je arts bent ;)

Als ik vind dat mijn werkgever me te weinig betaalt dan verander ik van werk, da's op geen enkele manier een excuus om iemand op te lichten.

En zullen de fraudeurs ook gewoon bij het max. aantal patiënten elke dag én wassen én aankleden én verzorgen én.... Terwijl dit in de praktijk niet zo zal zijn. Nieuw probleem gecreëerd.
De thuisverpleegkundige in Houthulst zou facturen voor soms 90 patiënten per dag hebben doorgegeven, bleek gisteren. Met een limiet op het aantal facturen zou dat in de toekomst onmogelijk worden. Wat dat maximum precies is, hangt ook af van hoe zwaar de zorg voor een patiënt is.
Zo moeilijk lijkt het me nu niet om limieten te bedenken die werken. Ik vermoed dat als iemand die eens overschrijdt ze ook niet meteen schuldig gaan bevonden worden aan fraude.

Zo moeilijk lijkt het me nu niet om limieten te bedenken die werken. Ik vermoed dat als iemand die eens overschrijdt ze ook niet meteen schuldig gaan bevonden worden aan fraude.
Dit is wel zeer optimistisch/simplistisch gesteld. Als er een limiet is, zou ik denk dat dat deze per definitie gewoon niet overschreden kán worden... Maw, max. 20 patiënten per dag, vergeet het dan maar als je eens wilt knallen van 6u 's morgens tot 22u 's avonds. En ik herhaal, als je max. 20 patiënten mag doen, wat is de kans dat de verplegers die voorheen 30 patiënten per dag deden er opeens 20 doen, maar de gemiddelde kost van die 20 per dag wel met 50% stijgt door allerhande "extra" acties die ze ineens doen? Of ga je daar ook een limiet op leggen?

Neen, deftige controle lijkt me gewoon veel beter dan limieten te gaan opleggen. Als bvb. de financiële sector zeer nauwlettend en streng kan opgevolgd worden, waarom kan dit dan niet in de zorgsector? Lijkt me minstens even belangrijk... Net zoals het FSMA zouden ze dan beter geld steken in het creëren van een controle-organisme voor de zorg die deze praktijken in't oog houdt en tackelt. Dan kunnen de verplegers die nu eenmaal gewoon zeer hard werken hun ding blijven doen en zullen ze al eens gecontroleerd worden (en indien alles OK is, het nodige bewijs kunnen voorleggen).

De handelingen van de vpk in kwestie zijn op geen enkele manier goed te praten.

Als een thuisverpleegster of poetsvrouw met een Q7 langskomt zou ik toch ook wel even fronsen. Dit is een vorm van fraude die men even hard mag aanpakken als werkonwilligen die teren op ondersteuning of miljonairs die de achterpoortjes zoeken om zo weinig mogelijk belastingen te betalen.

Waarom zou je fronsen? Een thuisverpleegkundige brengt veel tijd door in de wagen en heeft nogal wat materiaal te vervoeren. In tegenstelling tot de gemiddelde zelfstandige IT'er die naar zijn opdracht pendelt (als er niet van thuis wordt gewerkt) en hoogstens een laptop te vervoeren heeft. Rijdt die laatste groep met een Q7 dan kraait daar geen haan naar. Hoe de zelfstandige thuisverpleegkundige het vervoer regelt moet die zelf weten he.

Maar de verhalen die je hoorde waren wel telkens foefelare aan 300 per uur. "Straks moet ik naar de eenzame bomma om samen soep te eten, zal weer een code moeten verzinnen" etc.

Dit voorbeeldje vind ik anders nog wel een relevante en zinvolle tijdsbesteding van zorg aan huis. Dat soort fraude (al zou ik dit eerder als een systeemfout beoordelen) is in niks te vergelijken met het declareren van onbestaande prestaties. Wat de vpk dan nog deed door de id-kaarten van haar patiënten bij te houden. Da's nog iets helemaal anders.

Geen idee of het werkbaar is: patiënten elke actie fysiek laten aftekenen - en de beschrijving moet in begrijpbare taal zijn - dus geen specifieke terminologie (dus niet digitaal - nu is het: snel binnen, ID bakje, werk doen en hopla). Ik ben 100% zeker dat een pak patiënten gewoon niet eens weten voor wat de verpleegkundigen juist een vergoeding krijgen. Maar of dat iets zou uitmaken - vermoedelijk wordt het toch niet gelezen.

Als patiënt is het zeer moeilijk om in te schatten of de handeling van de zorgverstrekker al dan niet nodig is. Mijn tandarts werkt ook volgens het derdebetalersysteem. Ik heb er geen idee van wat die precies doet tijdens een controle en of dat absoluut nodig is... Evengoed was die radiologische foto niet nodig of hoefden die controles en testjes niet. Die legt dat wel uit in begrijpbare taal hoor, alleen kan ik niet controleren of tandsteenverwijdering al dan niet nodig was tijdens die consultatie.

Laatst bewerkt:

Mijn zus deed in haar periode van thuisverpleging toch bijna dagelijks meer dan 20 patiënten hoor, net als haar collega’s.
Was dan wel soms enkel een spuit zetten of zo.

Indien binnen conventie: max één patiënt tegelijk. Meestal wordt ervan afgeweken bij sporttraining, optrainen etc. dan ben je 1-1h30 binnen maar met meerderen tegelijk. Hoe ging dat bij jou?

Maar de bredere problematiek is natuurlijk de prestatiegeneeskunde samen met derdebetaler. Het feit dat je als thuisverpleging 'per prestatie' betaald wordt, en dus incentives hebt om deze te optimaliseren. (en dus blijkbaar geen systeem hebt om dit te stoppen) Dat is al jarenlang een probleem. Dat is ook de reden dat er (tand)artsen zijn die 3-4-500.000 euro per jaar omzet draaien, door hier optimaal gebruik van te maken (alle mogelijke testjes etc).

Ik moest oefeningen doen - die ik zelfstandig kon doen, daarna toestel met elektrische pulsen: 40-50min. Dokter had 50 beurten aangegeven maar ben gestopt bij 10 - in samenspraak met kinesist en een mat die ik mee naar huis kon nemen voor een paar weken.

Andere patiënten variërend: verre buurman met schouderletsel (al +1 jaar in behandeling - breuk en meerdere scheuren - die mens heeft afgezien) had veel assistentie nodig, dan vaak nog een jongere man met rugproblemen - eveneens grotendeels zelfstandige oefeningen maar wel met wat materiaal van kine.
Ja, als je de regels volgt, alle vereisten van verslagen invult zoals gevraagd, dan liggen de lonen van (thuis)verpleging, logo, kine (in mijn mening) te laag ja.

Systeem heeft duidelijk meerdere tekortkomingen dan zeker - een loon in overeenstemming met taken moet uiteraard wel mogelijk zijn.

Laatst bewerkt:
Schande dat er geen degelijke controles hierop bestaan. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Hoe zie jij dan praktisch zo'n controle? Zonder dat er veel impact of extra belasting voor 1 van beide partijen komt?

Zeg je daarmee dan dat het onmogelijk is om als thuisverpleegkundige goed je brood te verdienen zonder te frauderen? Indien dat het geval is kan heel het systeem toch gewoon de vuilbak in?

Je geeft aan - "vaak te laag", is er dan ook een deel "soms veel te hoog"? Anderzijds ben ik voor het eerst in m'n leven een aantal keer bij de kinesist geweest en het valt ook op dat ik daar nooit alleen ben - telkens met 3 - ik vermoed dan ook dat het mogelijks ook gewoon 3x62 = 186 €/h kan zijn.
Heb je weet wat een thuisverpleegster kan aanrekenen aan mutualiteit voor toiletzorg, wondzorg, etc?
Het bedrag die je daarvoor krijgt (enkel wondzorg), is NIETS in vergelijking met de kost (brandstof, materiaal, tijd)
Het beperken van het aantal patienten per dag of prestaties per dag met uitzonderingen kan maar dan moeten de tarieven opgetrokken worden van het RIZIV. Die zijn al HEEL lang niet meer geindexeerd, en al zeker niet in verhouding als je bekijkt wat de WN van indexatie kreeg n.a.v. de allerlei verhoogde prijzen (brandstof, voedsel, etc). Daarnaast zijn de aantal bezoeken die ze uitvoerde, echt wel uitzonderlijk hoog en onmogelijk uit te voeren.

Met welke wagen een thuisverpleegster langskomst, doet er eigenlijk weinig toe. Hun wagen is hun grootste kost om ietswat hun belastingen ook te kunnen drukken. Van de kosten van materiaal, licenties voor het inlezen zal het niet komen, er gaat gewoon meer naar de staat.
En is dat niet wat iedere mens wil vermijden? Om zo weinig mogelijk aan de staat te moeten geven (WN of zelfstandige statuut).

Met welke wagen een thuisverpleegster langskomst, doet er eigenlijk weinig toe. Hun wagen is hun grootste kost om ietswat hun belastingen ook te kunnen drukken. Van de kosten van materiaal, licenties voor het inlezen zal het niet komen, er gaat gewoon meer naar de staat.
En is dat niet wat iedere mens wil vermijden? Om zo weinig mogelijk aan de staat te moeten geven (WN of zelfstandige statuut).
Maar om een dure wagen in te brengen, moet de omzet toch ook al navenant zijn, niet?

Maar om een dure wagen in te brengen, moet de omzet toch ook al navenant zijn, niet?
Dit, en als 1 audi q7 lukt ... zullen er 2 of 3 al ferm over zijn voor zo een beroep.

Los daarvan
Eerste klacht 2017, ziekenfonds weet al een jaar van abnormale omzet en misbruik, stuurt door naar riziv: amaai gerechtigheid vliegt toch in dit land.
De langdurig zieken (en werklozen) zelf beperken gaat dan blijkbaar veel sneller. Afijn 1 jaar voor een rechtzaak valt dan misschien nog mee, maar dat het ondertussen zo lang door ging amaai. Ik hoop dat ze dat jaar toch dat beroep on hold moest zetten of onder extra toezicht stond.

Afijn zieke fraudeurs of profiteurs , frauderende verplegers, frauderende uitzendkantoren, ... en wat nog allemaal tot frauderende politici toe.
Pak alle fraude hard aan en je zit misschien aan je 10 miljard. Maar ja, te weinig middelen voor controle blijft de olifant in de porceleinwinkel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan