Tijdskrediet voor opleiding

Dat denk ik wel.
Maximumtijd is 51 maanden zie ik.
Dus 4jaar en 3 maanden. De opleiding is 4,5 jaar.
In de vakantieperiodes loopt dit gewoon door?
Zijn hier nadelen voor de werkgever aan verbonden? (Los van het feit dat er een man minder is)
Kan de werkgever dit weigeren?
Wat na die 51 maanden? Na mijn opleiding zou ik dan ontslag moeten geven of krijgen. Kan dit dan zomaar?
Waar kan ik te weten komen hoeveel de uitkering (+\-) dan is?

Dat denk ik wel.
Maximumtijd is 51 maanden zie ik.
Dus 4jaar en 3 maanden. De opleiding is 4,5 jaar.
In de vakantieperiodes loopt dit gewoon door?
Zijn hier nadelen voor de werkgever aan verbonden? (Los van het feit dat er een man minder is)
Kan de werkgever dit weigeren?
Wat na die 51 maanden? Na mijn opleiding zou ik dan ontslag moeten geven of krijgen. Kan dit dan zomaar?
Waar kan ik te weten komen hoeveel de uitkering (+\-) dan is?

Ga jij kunnen overleven met een uitkering van nog geen € 1000 per maand? Want had in mijn studententijd iemand in mijn master die de opleiding volgde via een loopbaanonderbreking, die was 30+ en terug bij z'n ouders gaan wonen... want die uitkering was echt niet veel. Had gelukkig z'n appartement nog kunnen verhuren, dus die z'n vermogen betaalde zichzelf af.

Cru gesteld, kan je niet beter officieus met je werkgever iets regelen dat je ontslagen wordt en idd via werkloosheidsuitkering de opleiding via de VDAB kan volgen?

Oké, het is strikt genomen een vorm van fraude, maar aangezien je intentie wel degelijk is erna te gaan werken in één van de meest kritische sectoren van het land... zie ik er moreel weinig verkeerd in.

EDIT: ik denk dat JPV een aantal zaken beter gaat kunnen beantwoorden, maar je vindt bepaalde basisinfo ook op de site van de RVA hoor.
Werkgever mag bijvoorbeeld weigeren onder bepaalde voorwaarden: minder dan 10 werknemers (onwaarschijnlijk in de chemie-sector natuurlijk).

Ik wil mijn job nog beetje achter de hand houden als de opleiding toch niet is wat ik er van verwacht had. Moest het verschil echt groot zijn, dan is de keuze ook wel snel gemaakt.
Ik zou denken dat ik rond de 1800€ uitkering krijg.
Of is dat alleen als je ontslagen bent? Dus niet bij loopbaanonderbreking?
Moet de werkgever bij een ontslag geen uitbetaling doen? Bij onderling akkoord heb je geen recht op uitkering.

Ik wil mijn job nog beetje achter de hand houden als de opleiding toch niet is wat ik er van verwacht had. Moest het verschil echt groot zijn, dan is de keuze ook wel snel gemaakt.
Of is dat alleen als je ontslagen bent? Dus niet bij loopbaanonderbreking?
Moet de werkgever bij een ontslag geen uitbetaling doen? Bij onderling akkoord heb je geen recht op uitkering.

As far as I know ligt de uitkering bij loopbaanonderbreking met als motief een opleiding volgen een pak lager dan een werkloosheidsuitkering. JPV of iemand anders mag me corrigeren,
maar qua grootorde zal de maximale uitkering bij werkloosheid idd rond de de €1800 liggen, met als voordeel dat deze bevroren wordt bij het volgen van een knelpuntberoepsopleiding via de VDAB.

Een opleiding via loopbaanonderbreking? Denk dat je uitkering eerder €900 à 1000 gaat zijn per maand...

Of is dat alleen als je ontslagen bent?
Werkloosheidsuitkering is idd als jij ontslagen wordt.
Dus niet bij loopbaanonderbreking?
Nee, dan is dat een ander type uitkering.
Moet de werkgever bij een ontslag geen uitbetaling doen?
Nee, dat is enkel als ze ervoor kiezen je niet meer tewerk te stellen. Ze kunnen er evengoed voor kiezen je jouw opzeg te laten uitdoen en je loon te betalen voor gewerkte uren.
Bij onderling akkoord heb je geen recht op uitkering.
Toch niet op een werkeloosheidsuitkering.

Oei. Dat zou wel heel laag zijn.
Dan toch eens afspraak maken bij HR.
En dan hopen dat ze iets te regelen valt om ontslagen te worden.
Vergoeding heb ik niet nodig. Opzeg heb ik nog niemand weten te doen bij ontslag (maar dat was niet uit eigen wil)

@KnightOfCydonia wat bedoel je met bevroren worden?
Bedoel je dat ik de lengte van de opleiding hetzelfde bedrag ga krijgen?

Vergoeding heb ik niet nodig. Opzeg heb ik nog niemand weten te doen bij ontslag (maar dat was niet uit eigen wil)

Je krijgt het 2de bedrag gedurende de duur van de opleiding dan. Dus niet het allerhoogste dat je de eerste paar maanden krijgt.

Wel opletten: je moet goedkeuring krijgen van de VDAB om die opleiding te volgen en dat zou me straf lijken mocht dat nog haalbaar zijn voor de start in september.
Zij beoordelen of je gemotiveerd genoeg bent èn over voldoende capaciteiten beschikt om de opleidingen af te ronden. Kan dus ook zijn dat ze beslissen dat je niet in aanmerking komt omdat je kans op slagen te laag is volgens hen.

Vroeger was het toch zo dat als je via de VDAB, weliswaar na ontslag gekregen door de werkgever, je je uitkering kon behouden en dat daar géén degressiviteit op werd toegepast, d.w.z. dat ze niet daalt. Blijkbaar kent Mulan er nog iets meer van: niet daalt onder het niveau van de tweede periode. (cfr. deze bedragen op dit moment)

Ik vrees dat als je géén ontslag kan krijgen van je werkgever, m.a.w. je niet werkloos wordt, je in de post van @Mulan naar de bedragen moet kijken die horen bij tijdskrediet (zonder motief) en deze liggen zelfs nog een stukje lager dan ik voor jou vreesde: rond de € 500 à € 600.

Tijdskrediet met motief liggen de uitkeringen een stukje hoger bij, maar dat dient voor palliatieve zorgen voor een partner, etc.

Je krijgt het 2de bedrag gedurende de duur van de opleiding dan. Dus niet het allerhoogste dat je de eerste paar maanden krijgt.

Wel opletten: je moet goedkeuring krijgen van de VDAB om die opleiding te volgen en dat zou me straf lijken mocht dat nog haalbaar zijn voor de start in september.
Zij beoordelen of je gemotiveerd genoeg bent èn over voldoende capaciteiten beschikt om de opleidingen af te ronden. Kan dus ook zijn dat ze beslissen dat je niet in aanmerking komt omdat je kans op slagen te laag is volgens hen.

Dit lijkt mij allemaal te kloppen.
@TitaTovenaartje, de RVA heeft een vrij goede site, je kan daar infobladen vinden voor praktisch alle situaties. Ze hebben mij destijds beter geholpen dan de (waardeloze) lokale vakbond.

Ik zou zeggen: zorg dat je je rechten kent en goed geïnformeerd bent vooraleer je definitieve keuzes maakt en zorg dat je idd ook eens met de VDAB gebabbeld hebt, maar laat niet te luid uitschijnen dat je ontslagen werd op vraag (mocht je werkgever daartoe bereid zijn, want dat gaat hem ook geld kosten natuurlijk plus het verlies van mogelijks moeilijk te vervangen werkkracht).

Ik vrees dat als je géén ontslag kan krijgen van je werkgever, m.a.w. je niet werkloos wordt, je in de post van @Mulan naar de bedragen moet kijken die horen bij tijdskrediet (zonder motief) en deze liggen zelfs nog een stukje lager dan ik voor jou vreesde: rond de € 500 à € 600.

Tijdskrediet met motief liggen de uitkeringen een stukje hoger bij, maar dat dient voor palliatieve zorgen voor een partner, etc.
in de privé bestaat tijdskrediet zonder motief niet meer. Opleiding is een gemotiveerd tijdskrediet, dan tellen de eerste bedragen van Mulan.

Palliatief verlof is een thematisch verlof, geen tijdskrediet.
Dit lijkt mij allemaal te kloppen.
@TitaTovenaartje, de RVA heeft een vrij goede site, je kan daar infobladen vinden voor praktisch alle situaties. Ze hebben mij destijds beter geholpen dan de (waardeloze) lokale vakbond.
Met vriendelijke groeten en graag gecorrigeerd, de lokale bg-vakbondsmedewerker.

in de privé bestaat tijdskrediet zonder motief niet meer. Opleiding is een gemotiveerd tijdskrediet, dan tellen de eerste bedragen van Mulan.
Palliatief verlof is een thematisch verlof, geen tijdskrediet.

Met vriendelijke groeten en graag gecorrigeerd, de lokale bg-vakbondsmedewerker.

Haha, thanks, maar ik denk dat jij goud waard bent op dat vlak ten opzichte van de lokale vakbond - van een andere kleur - hier in mijn stad, waar ik zelf tweemaal foute info kreeg, en éénmaal zelf achter hun fouten ben kunnen aangaan.

Jammer genoeg voor Titatovenaartje doet de semantiek er wel niet toe, de uitkeringen die hij/zij kan verkrijgen zijn helaas een pak lager dan wat een werkloosheidsuitkering zou krijgen.

Ik had al een positief advies gekregen van de vdab. Dit voor de hbo5 opleiding.
Denk dat ik daar nog wel snel in kan veranderen naar de bachelor (vermoed ik)
Mijn vdab contactpersoon had ik vrijdag nog proberen bellen, maar was al weekend inzetten denk ik. Dus alvast eenmaal gestuurd.

Zoals ik hier begrijp, best vragen om ontslagen te worden. Hopelijk is dit een mogelijkheid op mijn werk. Kunnen ze dit kosteloos?
Is toch om en bij de 1000€ verschil

Bachelor opleiding begint ‘pas’ midden september.
Hbo5 secretariaat begint maandag terug te werken. Dan kan ik daar ook eens mijn gevoel uitdrukken.

Dat is al zeker positief!
Zoals ik hier begrijp, best vragen om ontslagen te worden. Hopelijk is dit een mogelijkheid op mijn werk. Kunnen ze dit kosteloos?
Enkel als ze je jouw opzeg laten uitdoen of jij "koopt jouw opzeg af".
Maar dan moeten ze al gelijk iemand hebben staan die jouw plaats kan innemen natuurlijk.

Denk dat ik daar nog wel snel in kan veranderen naar de bachelor (vermoed ik)
Mijn vdab contactpersoon had ik vrijdag nog proberen bellen, maar was al weekend inzetten denk ik. Dus alvast eenmaal gestuurd.

Is toch om en bij de 1000€ verschil

Bachelor opleiding begint ‘pas’ midden september.
Hbo5 secretariaat begint maandag terug te werken. Dan kan ik daar ook eens mijn gevoel uitdrukken.

Ik heb het gevoel dat je je niet genoeg geïnformeerd hebt op voorhand. Ik kreeg 60% van mijn brutoloon bij mijn laatste werkgever. Het bedrag werd inderdaad 4 jaar bevroren, maar het is soms echt ploeteren geweest en ik heb vaak van mijn spaarrekening gebruikgemaakt om rond te komen. Ik ken ook meerdere VDAB-medestudentes die voortijdig zijn afgehaakt, onder andere omdat ze het financieel niet konden redden met hypotheek/huur die blijft doorlopen, kinderen, etc. Ik heb bij mijn motivatiegesprek met de VDAB-trajectbegeleidster ook een 'plan' moeten voorleggen hoe ik het financiële plaatje zie, wat ik zou doen bij onverwachte kosten, etc. Heb jij dat niet moeten doen?
Weet ook dat werkgevers niet staan te springen om je zomaar te ontslaan omdat daar toch een goede motivering achter moet zitten.

Ik heb het gevoel dat je je niet genoeg geïnformeerd hebt op voorhand. Ik kreeg 60% van mijn brutoloon bij mijn laatste werkgever. Het bedrag werd inderdaad 4 jaar bevroren, maar het is soms echt ploeteren geweest en ik heb vaak van mijn spaarrekening gebruikgemaakt om rond te komen. Ik ken ook meerdere VDAB-medestudentes die voortijdig zijn afgehaakt, onder andere omdat ze het financieel niet konden redden met hypotheek/huur die blijft doorlopen, kinderen, etc. Ik heb bij mijn motivatiegesprek met de VDAB-trajectbegeleidster ook een 'plan' moeten voorleggen hoe ik het financiële plaatje zie, wat ik zou doen bij onverwachte kosten, etc. Heb jij dat niet moeten doen?
Weet ook dat werkgevers niet staan te springen om je zomaar te ontslaan omdat daar toch een goede motivering achter moet zitten.
Ik heb verschillende instanties gecontacteerd, maar werd vaak van kastje naar de muur gestuurd. Dus dat financiële is een onzekerheid.
Maar ik krijg de periode normaal wel overbrugt.
Het is nu ook een last minute wijziging, kon op voorhand niet weten dat er zo een drastische wijziging ging komen in het takenpakket.
Dat is al zeker positief!

Enkel als ze je jouw opzeg laten uitdoen of jij "koopt jouw opzeg af".
Maar dan moeten ze al gelijk iemand hebben staan die jouw plaats kan innemen natuurlijk.
Mijn contract ging 1/9 sowieso al naar 50% verlagen.
Ze gingen me ook niet vervangen. Maar moet eens te horen gaan.

Ik heb verschillende instanties gecontacteerd, maar werd vaak van kastje naar de muur gestuurd. Dus dat financiële is een onzekerheid.
Maar ik krijg de periode normaal wel overbrugt.
Het is nu ook een last minute wijziging, kon op voorhand niet weten dat er zo een drastische wijziging ging komen in het takenpakket.

Mijn contract ging 1/9 sowieso al naar 50% verlagen.
Ze gingen me ook niet vervangen. Maar moet eens te horen gaan.

Ja, ik snap dan wel dat je nog met zoveel vragen blijft zitten. Dat van het takenpakket van een HBO5-verpleegkundige is ook niet echt algemeen gecommuniceerd geweest heb ik het gevoel, aangezien er daar tijdens mijn hele opleiding lang al sprake over was en nog nooit concrete stappen toe zijn genomen. Alleszins, ik hoop dat je er snel uit gaat komen met je werkgever en het financiële gegeven zodat je op tijd kan starten met de bachelor!

Op moment van inschrijving had ik zelfs geen weet dat er verandering op til stond.
Daar moest je al specifiek naar gaan zoeken.
Tot op heden is er volgens mij officieel zelfs nog niets gecommuniceerd. En de lessen beginnen binnen 2 weken...
Ik had liever wat meer stages gehad op hbo5 niveau, dan moest ik nu niet halsoverkop van alles gaan regelen.
Dan was het makkelijker geweest, dat is allemaal geregeld :p

Maandagavond vertrek ik ook nog eens een week op vakantie.
Dus maandag toch eens wat rondbellen.
Zal mijn rechtstreekse bazin ook eens voorzichtig opbellen, kijken wat zij er van zegt.

Terug
Bovenaan