@June:
Natuurlijk heeft zij aangegeven (naast spreken schreven we ook naar elkaar, misschien wat bizar voor de buitenwereld) wat ze moeilijk en verdrietig vond in onze relatie en eigenlijk kwam dat vooral neer op mijn alcoholisme. Zij voelde het aan alsof alcohol mijn eerste vrouw was en zij op de tweede plaats kwam. Daarnaast vond ze het absoluut niet kunnen dat ik ook dronk wanneer ik alleen met stiefzoon thuis was, maar daar trok ik me dan weinig van aan omdat ik meende dat ik nog goed functioneerde als ik dronk (heb ook wel een hoge tolerantie) en daarnaast toch op mijn buren aangewezen was mocht er iets ernstig gebeuren daar ik zelf niet rij. Ik heb eigenlijk die kritiek op mijn drinkgedrag lange tijd niet ernstig genoeg genomen en vond dat ik al goed bezig was met het af te bouwen, alleen zie ik nu in dat dat voor haar niet snel genoeg ging (vorig jaar drankverbruik gehalveerd tegenover het jaar daarvoor) en dat het ook niet goed genoeg was omdat wanneer ik wel dronk ik direct terug aan dezelfde hoeveelheid zat als vroeger. Het is pas de laatste maanden, sinds mijn psychiater ook heeft aangeven het werk uit mijn hoofd te zetten, dat ik pas echte vooruitgang begin te boeken naar volledige nuchterheid (natuurlijk met vallen en opstaan).
Vandaag heb ik enkele van haar laatste mails naar mij teruggelezen en in gedachten onze laatste gesprekken overlopen en ik denk dat de kern erop neerkomt dat ze genoeg woorden gelezen en gehoord heeft en nu wacht op daden. Op dat vlak denk ik dat ik dus gewoon verder ga doen zoals ik de afgelopen maanden bezig ben en streven naar complete abstinentie. Te lang heb ik gedacht dat ik die alcohol wel onder controle kon houden en het gebruik daarvan een plaats kon geven in onze relatie.
En ja op andere vlakken hadden wij dus echt een prima relatie. Denk dat dat ook de reden was waarom ze het nog zolang heeft volgehouden met mij, dat en daar ze letterlijk heeft aangeven bij een psycholoog dat ze dadelijk terug verliefd wordt zodra ik enkele dagen nuchter ben.
Over dat ruzie maken, dat kwam bij ons echt niet voor. Wij spraken veel en hadden soms ook discussies, maar een echte ruzie met stemverheffingen etc. nooit omdat ik me daarbij direct terugtrek (traumaverleden en ja ook daar wordt aan gewerkt).