Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

Hier effe posten want ten einde raad 😓

Ik had een cat6 kabel van 20 meter (klaar met de connectors op)

die heeft een paar dagen gediend vanuit de berging naar mijn laadpaal via openstaand raam. Werkte prima. Laadpaal is gans de tijd online gebleven, geen "communication error" logs terug te vinden.
Nu heb ik die kabel door mijn wachtbuis getrokken vanuit de garage (garage krijgt netwerksignaal via een tplink powerline)

En nu het rare: laadpaal krijgt geen goeie netwerk verbinding over die kabel als die in de wachtbuis zit? Laadpaal heeft volgens mijn router ook een ip adres gekregen, ik kan het ipadres ook volcontinue pingen. Maar toch valt ie continue in error dat ie de communicatiemodule niet kan bereiken (SMA home manager op hetzelfde netwerk)

Als ik de kabel test krijg ik een goed signaal, als ik er een pc aanhang kan ik snel surfen op het internet, heb een uur video staan afspelen in de garage op 4k en 0,0 onderbrekingen gehad.

Als ik een losse kabel rechtstreeks op die Powerline-exit steek in de garage en dan via de oprit naar de laadpaal, dan werkt die laadpaal zonder issues.

Aan de lengte van de kabel kan het niet liggen, heeft voordien goed gewerkt, en de losse kabel is even lang.
Iemand nog een idee?

Heb je de kabel uitgemeten met een kabeltester? Zijn alle 8 aders doorverbonden? De kabel in een andere bocht leggen kan ook net wel of niet voor verbinding zorgen bij een beschadigde ader. Als ik dat vermoeden heb, doe ik er tijdens het uitmeten dezelfde beweging mee als bij touwtje springen.

Misschien is er een ader stuk waardoor Fast Ethernet (100Mb) nog werkt (4 aders nodig), maar Gigabit Ethernet niet (8 aders nodig).

Kan je de powerline er niet even van tussen halen en de Tx en Rx errors meten op een managed switch?

Heb je de kabel uitgemeten met een kabeltester? Zijn alle 8 aders doorverbonden? De kabel in een andere bocht leggen kan ook net wel of niet voor verbinding zorgen bij een beschadigde ader. Als ik dat vermoeden heb, doe ik er tijdens het uitmeten dezelfde beweging mee als bij touwtje springen.

Misschien is er een ader stuk waardoor Fast Ethernet (100Mb) nog werkt (4 aders nodig), maar Gigabit Ethernet niet (8 aders nodig).

Kan je de powerline er niet even van tussen halen en de Tx en Rx errors meten op een managed switch?

alle 8 kabels zijn ok volgens de meter.

Heb hier nog wel ergens een cisco liggen, zal es kijken of ik die er in de garage nog kan tussenhangen.

Maar moest dat het geval zijn, waarom heeft die pc daar geen last van?
Al eens met speedtest oid geprobeerd om te zien of de latency en/of jitter hoog is via de powerline? ‘T kan zijn dat uw laadpaal een uiterst perfect signaal verwacht.

4k kijken zonder onderbreking is niet echt een goede maatstaf. Door de buffermogelijkheden (en het feit dat uw snelheid nog wel goed is) gaat dat niet opvallen.

Al eens met speedtest oid geprobeerd om te zien of de latency en/of jitter hoog is via de powerline? ‘T kan zijn dat uw laadpaal een uiterst perfect signaal verwacht.

4k kijken zonder onderbreking is niet echt een goede maatstaf. Door de buffermogelijkheden (en het feit dat uw snelheid nog wel goed is) gaat dat niet opvallen.

Heb net een packet loss test gaan doen:

pc rechtstreeks op powerline exit moduleke in de garage:
0 / 1499 packet loss (0,0%)
average latency: 94.40ms
average jitter: 2.27ms

Pc via kabel in de wachtbuis:
0 / 1499 packet loss (0,0%)
average latency: 97.45ms
average jitter: 2.69ms

Hier binnen rechtstreeks op de Proximus router heb ik dat ook via die tool.

Average Latency: 92.71ms

Average Jitter: 3.01ms

Hier binnen rechtstreeks op de Proximus router heb ik dat ook via die tool.

Average Latency: 92.71ms

Average Jitter: 3.01ms
Geen oplossing voor je probleem, maar rechtstreeks op de router bijna 100ms is wel enorm veel. Hier is het gemiddeld 20-25ms via wifi op een accespoint met een powerline backhaul. Om maar het verschil te duiden.

Maar, het zal niet jouw probleem oplossen.

Geen oplossing voor je probleem, maar rechtstreeks op de router bijna 100ms is wel enorm veel. Hier is het gemiddeld 20-25ms via wifi op een accespoint met een powerline backhaul. Om maar het verschil te duiden.

Maar, het zal niet jouw probleem oplossen.

Ik ben aan het wachten op fiber en een nieuwe router 😅

Ik zou een kleine serverkast naast de zekeringkast willen zetten voor alle netwerkkabels: ongeveer een 20-tal. Zijn er goedkope opties die gewoon plug en play zijn (waarbij kast als switch met PoE dient)?

Laatst bewerkt:
Iemand die mij een goeie UTP kabel kan linken die ik best aanschaf? En een coax kabel ook, zit daar ook verschil op?

Ik zou nodig hebben: 50 meter, zal van de woning via de kelder onder de grond in de tuin in een buis gelegd worden tot achteraan het perceel (zorgwoning)

Dus als ik het goed lees, Cat6 nemen bestaande uit Koper (Cu) - betrouwbare webshops?

Hetzelfde voor de coax. 50m?

Ik zou een kleine serverkast naast de zekeringkast willen zetten voor alle netwerkkabels: ongeveer een 20-tal. Zijn er goedkope opties die gewoon plug en play zijn (waarbij kast als switch met PoE dient)?
een serverrack (of network cabinet) is gewoon dat: een rack.

Er bestaan 19" racks in opbouwmontage (gewoon een 19" muurbeugel is dat). Die zijn beperkt in grootte. Doorgaans tussen 2 en 6u. Die zijn ook het goedkoopst. (tot 50 à 60€)

Voor een kleine staande (of wand-gemonteerde) 19" kast ben je rond de rond de 100€ kwijt en heb je +/- 10u ruimte. Als het enkel voor netwerkmateriaal is kan dat voldoende zijn.

Daarin voorzie je patchpanelen en keystones voor al je toekomende kabels.
Verder voorzie je al dan niet nog wat kabelgeleiding en je (rackmount) switch(en).

De kast "dient niet als switch met POE". POE wordt voorzien door een ondersteunde switch, of je kan rack-mount POE injectors kopen. Dat is niet noodzakelijk veel goedkoper dan een PoE-switch.

Wil je in je 19" kast nog andere dingen kwijt dan enkel netwerkmateriaal zal je goed op de diepte moeten letten (servers zijn een pak dieper dan netwerk-switchen en netwerk-cabinets zijn daar meestal niet voor geschikt) en allicht wat meer U's nodig hebben. Dan zit je snel in de price range van 250€ tot 450€.
Dan is het meestal ook niet aangewezen ze op de wand te monteren. Ten eerste vanwege gewicht en omdat je dan waarschijnlijk graag de achterkant bereikbaar wilt hebben.

Iemand die mij een goeie UTP kabel kan linken die ik best aanschaf? En een coax kabel ook, zit daar ook verschil op?

Ik zou nodig hebben: 50 meter, zal van de woning via de kelder onder de grond in de tuin in een buis gelegd worden tot achteraan het perceel (zorgwoning)

Dus als ik het goed lees, Cat6 nemen bestaande uit Koper (Cu) - betrouwbare webshops?

Hetzelfde voor de coax. 50m?
Je gaat hem ingraven. Neem buitenkabel, zoals bv https://www.zelektro.be/utp-buiten-...747,11749,17479,17532,17607,17595,17634,42318
Die is niet Cca (de CPR-norm bedoel ik hier) dus kan je binnenshuis niet bundelen met andere kabels (en eigenlijk ook niet los leggen want de Cpr is slechter dan Eca). Maak een overgang naar LS0H-CAT6 kabel voor binnen.

Voor de coaxkabel kan je kijken naar de Telenetvoorschriften. De aangeraden types zijn afhankelijk van de lengte. Jij gaat 50m extra lengte toevoegen dus zit je met type coax PE14. Wel geen idee hoe je de overgangen gaat moeten maken. Met Coax heb ik me nooit bezig gehouden, maar PE14 zal zeer waarschijnlijk te dik zijn om goed te passen in een standaard wandcontactdoos voor coax. Ik vermoed dat je connectors gaat moeten zoeken om de overgang naar de kleinere diameter coax te maken, en op zoek gaat moeten naar het juiste krimpgereedschap om die er op te krimpen. (maar verbeter me gerust want coax is m'n ding niet)

Laatst bewerkt:
En liepen er (serieuze) vermogens door deze kabel tijdens je tests? Ik vermoed dat die niet altijd in gebruik was, maar het is mogelijk dat dit problemen kan opleveren. Data- en stroomkabels mogen in principe niet samen liggen, maar ik heb er hier eigenlijk ook aan gezondigd zonder problemen. Ik zou eens een ander type netwerkkabel kopen die beter beschermd is tegen het magnetisch veld van de stroomkabel.

En een coax kabel ook, zit daar ook verschil op?
Coax moet je niet meer leggen, in de plaats daarvan zou ik twee UTP's trekken voor redundantie.

En liepen er (serieuze) vermogens door deze kabel tijdens je tests? Ik vermoed dat die niet altijd in gebruik was, maar het is mogelijk dat dit problemen kan opleveren. Data- en stroomkabels mogen in principe niet samen liggen, maar ik heb er hier eigenlijk ook aan gezondigd zonder problemen. Ik zou eens een ander type netwerkkabel kopen die beter beschermd is tegen het magnetisch veld van de stroomkabel.

Coax moet je niet meer leggen, in de plaats daarvan zou ik twee UTP's trekken voor redundantie.

Nee, auto was niet aan het laden tijdens de tests.

Terug
Bovenaan