Tirreno-Adriatico 09/03 - 15/03

MrKend54l

Well-known member
Crowdfunder FE
In Vlaanderen valt het tijdelijk stil, Italië is waar het voorlopig te doen is!
De Italiaanse “Koers van de Twee Zeeën” is opnieuw één van de hoogtepunten van het vroege wielervoorjaar. Tirreno–Adriatico vormt traditioneel een belangrijke test voor renners die mikken op Milaan–San Remo, maar ook klassementsmannen gebruiken deze rittenkoers vaak om hun vorm te testen richting de grote rondes.

Zoals vaak biedt de koers een gevarieerd parcours: een openingstijdrit, kansen voor sprinters, verraderlijke heuvelritten en een bergetappe waar het klassement meestal beslist wordt. Dat maakt Tirreno vaak één van de meest open en attractieve weekkoersen van het voorjaar.

📅 Algemene informatie​

• Koers: Tirreno–Adriatico 2026
  • Categorie: UCI WorldTour
  • Datum: maart 2026
  • Aantal etappes: 7
  • Totale afstand: ~1100 km
  • Start: Tyrreense kust
  • Finish: San Benedetto del Tronto

Parcours​

Etappe 1 – Openingstijdrit​

Zoals de laatste jaren gebruikelijk opent Tirreno met een korte individuele tijdrit. De verschillen blijven vaak beperkt, maar sterke tijdrijders kunnen meteen het initiatief nemen in het klassement.
1772953415976.png

Etappe 2 – Camaiore - San Gimignano​

Op dag één kwamen de tijdrijders aan bod, in rit twee kunnen de puncheurs zich naar hartenlust uitleven.
1772953425632.png

Etappe 3 – Cortona - Magliano de' Marsi​

Kans voor de sprinters?
1772953438586.png

Etappe 4 – Tagliacozzo- Martinsicuro​

Er ontbreekt dit jaar een echte bergetappe in het parcours, maar dit wil niet zeggen dat klimmers niet aan hun trekken komen.
1772953445943.png

Etappe 5 – Marotta - Mombaroccio​

Traditioneel de beslissende etappe. Als er nog iets rechtgezet moet worden dan kan het hier.
1772953454829.png

Etappe 6 – San Severino Marche - Camerino​

Consolideren en zien dat de je in deze fase de buit niet alsnog verliest.
tirreno-adriatico-2026-stage-6-profile-16675ef54313295814ed.jpg

Etappe 7 – San Benedetto del Tronto​

De traditionele slotrit eindigt meestal in een massasprint aan de Adriatische kust.

tirreno-adriatico-2026-stage-7-profile-1940dcc5bf9ae134ae55.jpg

Bijlagen

• 1772953499111.png
    1772953499111.png
    284,2 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Toch nog eens even terugdenken aan die legendarische Tirreno-Adriatico van 2021 :love:

Ik kan me niet voorstellen dat Wout al (veel) op zijn tijdritfiets gezeten heeft. Veel ambitie lijkt hij ook niet meer te hebben voor de TT sinds een jaar of twee. Waarschijnlijk moeten we er niet al teveel van verwachten.

Ganna zou het hier vandaag toch moeten kunnen binnentrekken hé.

Toch nog eens even terugdenken aan die legendarische Tirreno-Adriatico van 2021 :love:

Ik kan me niet voorstellen dat Wout al (veel) op zijn tijdritfiets gezeten heeft. Veel ambitie lijkt hij ook niet meer te hebben voor de TT sinds een jaar of twee. Waarschijnlijk moeten we er niet al teveel van verwachten.

Ganna zou het hier vandaag toch moeten kunnen binnentrekken hé.

21' gaan we niet meer te zien krijgen natuurlijk. Hebben zich toen allebei kapot gereden in die Tirreno en kwamen te kort in de monumenten.

VA zal wel nog ambitie hebben in het TTen maar moet gewoon eens een lange tijd blessure vrij kunnen blijven pakte nog een mooie medaille met het TTen in Parijs zou gek zijn om zo'n sterk wapen te verwaarlozen. Maar fietste de laatste jaren van blessure naar blessure gaat dan ook nog een keer op hoogtestage waar een meter sneeuw ligt dan is het moeilijk om te tijd te vinden om die TTfiets van stal te halen.

Morgen die Strade semi-replica met 5km grindwegen en een kaske voor de aankomst, gezien wout niet all out geweest is vandaag zou die toch al iets meer moeten meedingen voor ritwinst lijkt me. Ook eens zien, hoe Torito de opvolging van koersdagen verteert :coolbrows:

Laatst bewerkt:
VA zal wel nog ambitie hebben in het TTen maar moet gewoon eens een lange tijd blessure vrij kunnen blijven pakte nog een mooie medaille met het TTen in Parijs zou gek zijn om zo'n sterk wapen te verwaarlozen. Maar fietste de laatste jaren van blessure naar blessure gaat dan ook nog een keer op hoogtestage waar een meter sneeuw ligt dan is het moeilijk om te tijd te vinden om die TTfiets van stal te halen.

Met alle respect maar alles wijst er toch op dat hij weinig tijdritten nog zal winnen.
Nog meer dan in de klassiekers zit dat er gewoon niet meer in. En goed hij heeft in heel zijn carrière nog maar 2 tijdritten gewonnen. Ja die medailles tellen ook mee.
Zeker met een Tarling, Ganna en Evenepoel zal een kampioenschap er niet inzitten. En in een ronde zal het lastig worden tegen wederom Evenepoel en andere GC-renners.

Zijn laatste serieuze tijdrit was Algarve 2025, die zeer respectabel was. Maar waar hij ook maar 2de werd.
Al die moeite en specifieke voorbereiding voor iets waar je podium kan halen, dan focus je u beter op zaken waar je wel nog kans maakt.

Ik denk ook niet dat hij zich er nog speciaal op gaat richten.

Heeft 2x zilver gehaald op een WK en brons op de OS. En ook nog het BK.
Heeft TT's in de Tour gewonnen.
Heeft TT's in kleinere rondes gewonnen en zo soms de leiderstrui kunnen dragen.

Hij weet ook wel dat hij die zaken niet meer gaat toppen. Voor een 5e of 6e plaats in een TT moet hij het ook niet meer doen.

Bedoel je alleen in de TDF? Want hij heeft een stuk meer tijdritten gewonnen op WT niveau.
Ik bedoelde te schrijven 7, ik tel de Belgische titels niet echt mee omdat dit toen nog een ander niveau was. Buiten 2023 dan misschien.

Het is een beetje het verhaal van heel zijn carrière natuurlijk. Op veel vlakken zeer goed, maar in weinig de beste. Waardoor je dus een magnifiek palmares qua ereplaatsen hebt, maar qua overwinningen het eerder wat minder is.
Al is dat relatief natuurlijk.

Van Eetvelt al niet meer van start straks. Teveel last van zijn val van afgelopen zaterdag.

Zonde... toch weeral veel pech voor hem in het seizoensbegin.

Ziet er nog een lastige finale uit, gravel en (korte) stukken van meer dan 10%. Lijkt me perfect te zijn voor VDP.

De Lie moet al lossen op die klim op 60km van de streep terwijl het peloton niet eens snel rijdt...

Hij was ook niet de enige die loste zeker? Misschien op tijd eieren voor zijn geld gekozen? Kan hier toch niet winnen, dus waarom geen krachten sparen? De rest van de week zal het uitwijzen.

Gokje: het is voor Del Toro vandaag, Mathieu en Wout gaan eruit gereden worden.

Zeer raar... En die laat dan voor de start optekenen dat het goede gevoel er terug is.

Er zijn maar 2 dingen die zijn enorm fluctuerende vorm (in Omloop was die gewoon nog veel beter) kunnen verklaren imo.

De achterstand die hij heeft opgelopen door zijn enkelblessure is veel groter dan de ploeg en hijzelf toegeven. Dat was niet gewoon een weekje van de fiets, dat was een hele maand niet fatsoenlijk trainen. Hij heeft eigenlijk geen enkele keer 7u getraind deze winter, en slechts enkele keren 6uur of langer. Hoe maak je dat goed? Zeker bij een renners die in het verleden altijd veel tijd nodig heeft gehad om zijn vorm op te bouwen.

De ziekte van Lyme die gewoon nooit volledig is weggeweest. Ik heb het al eens aangehaald. Toen zijn de problemen begonnen (daarvoor was die eigenlijk totaal niet wisselvallig) en als dat ergens nog in zijn lichaam zit en zijn immuunsysteem verzwakt, zou dat zo een diepe dalen kunnen verklaren. Het zou misschien ook kunnen verklaren waarom hij in de zomer en erna bij warmer weer minder problemen kent dan in het voorjaar. Ik hoop echter dat het dat niet is, want dan gaat hij er nooit alles uithalen en aangezien het bijna onmogelijk is om te weten te komen dat dat de oorzaak is, zou dat mentaal ook echt vreselijk zijn.

Wat betreft trainingsgerelateerde problemen, daar geloof ik eigenlijk weinig in. Bij Lotto is bijna iedereen goed aant rijden buiten degene die geblesseerd zijn, ziek zijn én De Lie (en een tweetal anderen). Een beetje minder gedisciplineerd trainen verklaart ook niet het grote verschil tussen bv de Omloop en Kuurne of vandaag. Hetzelfde met een kilo of 2 te zwaar staan.

Hij was ook niet de enige die loste zeker? Misschien op tijd eieren voor zijn geld gekozen? Kan hier toch niet winnen, dus waarom geen krachten sparen? De rest van de week zal het uitwijzen.

Hij zei zelf te willen proberen vandaag (ook al was dit zelfs voor een goede De Lie te lastig) en als ge hem zag zwoegen, was het zeker geen keuze.
Laten we hopen voor hem dat het een verhaal is zoals Zwitserland voor de Tour van vorig jaar. Daar was hij ook nog niet goed. Maar ik vrees er toch voor. Moeilijk te snappen dit.

Gokje: het is voor Del Toro vandaag, Mathieu en Wout gaan eruit gereden worden.
Hij was niet de enigste maar het waren er wel niet veel, ik denk iets van een 5 man.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
29 30 31
Reacties
616
Weergaven
42K
Terug
Bovenaan