Totaalrenovatie met grote afbraakwerken: benodigheden?

Wilto

Well-known member
Ik heb gisteren de akte getekend voor een gebouw volledig te renoveren. Driewerf hoera!

We hebben een serieus budget om te renoveren, samen met een aannemer & architect gaan we aan de slag. Maar om toch nog kosten te besparen (en om achteraf meubels te kunnen kopen waarschijnlijk 🫣) zou ik graag veel van de afbraakwerken zelf willen doen. Het betreft een herenhuis met hoge plafonds.

We hebben ook de tijd, want Brussel zou Brussel niet zijn moest je geen bouwvergunning moeten aanvragen die 6 maand in beslag neemt.

Ik ben nu een beetje aant voorbereiden van wat ik eigenlijk nodig ga hebben, behalve een paar handschoenen en kledij :)
Ik denk dat het beter is om alle tools (tweede)hands te kopen en nadien door te verkopen dan te huren.

Ik heb hieronder een lijstje gemaakt met wat ik (we) zou willen doen en wat ik ervoor nodig heb:
- behang en alles erachter weghalen (totdat ik op de baksteen zit)
  1. kamer/rolsteiger gezien de hoge plafonds
  2. gezien de hoeveelheid zou ik dit met een boorhamer doen (best op batterijen). Ik dacht aan matika
  3. stortkoker voor alles naar beneden te brengen van de hogere verdiepingen

- deuren demonteren (sommigen gaan we hergebruiken), die kan ik in de kelder kwijt, maar dat zijn interne deuren van 3 meter.
  1. schroevendraaiers is het enige neem ik aan. Als ik die in de kelder leg voor een jaar, hoop ik dat die ongehavend zullen blijven
- oude gasverwarmers/convectoren?
--> ik weet niet hoe dit juist heet, maar in praktisch iedere kamer staat waar vroeger de open haard was, nu een soort gaskachel. Lijkt me voornamelijk oud ijzer te zijn. Ik weet niet of mensen hier nog geld voor willen geven of dit gewoon bij het oud ijzer moet. Ook weet ik niet welk gereedschap ik nodig heb om dat te demonteren.

- 4 of 5 marmeren versiering rond de verschillende open haarden.
we gaan er één of 2 bewaren, maar ik denk dat ik voor de andere nog wel geld kan krijgen indien ik ze ongehavend kan demonteren. Het zijn precies nog museumstukken. Hoe krijg ik die zware dingen los zonder ze stuk te maken?

- verschillende schoorstenen + niet dragende muren
  1. drilhamer
  2. zware hamer
  3. koevoet
  4. heel veel puinzakken.
- de vloer ligt nog vol linoleum en andere vieze dingen. Maar op zich beschermt dat wel de houten parket eronder, dus dat ga ik nog niet wegdoen.

Iemand die kan helpen of nog tips heeft voor grote afbraakwerken?

Ik zou voor plamuur e.d. te verwijderen toch een machine kopen met draad, je wilt niet om de 5 botten die batterijen opladen. Dat hoeft niets te kostelijk zijn als je het enkel voor je eigen woning wil gebruiken, ik heb voor onze verbouwing eentje in de Aldi gekocht ...

Met dat oud ijzer kan je naar een opkoper van oud ijzer gaan, er zullen er wel genoeg zijn in Brussel.

Goeikope bedrade boorhamer voor plakwerk. Als het zwaarder werk is (door beton oid) , dan zullen die goedkope machines het amper trekken. Maar dan kan je voor een dag eens een zwaarder toestel huren bij Boels ofzo

Is een asbest attest verplicht in Brussel?
Kwestie van zeker te weten dat er niets in het bezet zit bv. Of in de "marmeren" versiering rond de kachels.

Ik zou voor plamuur e.d. te verwijderen toch een machine kopen met draad, je wilt niet om de 5 botten die batterijen opladen. Dat hoeft niets te kostelijk zijn als je het enkel voor je eigen woning wil gebruiken, ik heb voor onze verbouwing eentje in de Aldi gekocht ...

Met dat oud ijzer kan je naar een opkoper van oud ijzer gaan, er zullen er wel genoeg zijn in Brussel.

Goeikope bedrade boorhamer voor plakwerk. Als het zwaarder werk is (door beton oid) , dan zullen die goedkope machines het amper trekken. Maar dan kan je voor een dag eens een zwaarder toestel huren bij Boels ofzo
Gaan die batterijen dan niet lang mee? Gezien jullie dit beiden commenten vermoed ik niet al te lang. Het is niet

Ik heb hier al een gewone bedrade boor, moet wel juiste stuk hebben/kopen.
Maar gezien de hoogte van de muren ga ik constant met die draad sukkelen vrees ik. Als ik voor een bedrade boor ga, heb ik sowieso wel een serieuze verlengsnoer nodig.

Is een asbest attest verplicht in Brussel?
Kwestie van zeker te weten dat er niets in het bezet zit bv. Of in de "marmeren" versiering rond de kachels.
Huis is een museum, meeste dateert van voor de jaren '60, voor eternit. Er is al een expert langsgekomen en bevestigd. De dakpannen zijn getest en bevatten wel asbest. (Heeft ons wel een goed argument gegeven om succesvol zwaar te onderbieden bij de aankoop)

Nu zitten we er wel mee natuurlijk :) de pannen zullen dus vervangen moeten worden, de structuur van het dak is gelukkig wel goed.

Als iemand die pas een half huis heeft afgebroken: een veiligheidsbril en veiligheidsschoenen, stofmasker… !!

Gaan die batterijen dan niet lang mee? Gezien jullie dit beiden commenten vermoed ik niet al te lang. Het is niet

Ik heb hier al een gewone bedrade boor, moet wel juiste stuk hebben/kopen.
Maar gezien de hoogte van de muren ga ik constant met die draad sukkelen vrees ik. Als ik voor een bedrade boor ga, heb ik sowieso wel een serieuze verlengsnoer nodig.

Als ge draadloos wilt, moet ge dan ook meteen van een deftig merk kopen. En dat zal 500eur zijn (tenzij ge al batterijen & oplader hebt)

Dit dient voor zwaardere werk : https://www.toolmax.nl/makita-hm087...fuF8SyjmIoFGeigAG7DgHK3SYThPcm9RoCLsEQAvD_BwE

Voor plakwerk af te schieten is dit voldoende:

...
  1. heel veel puinzakken.
-...
Laat het een beetje op een hoop komen zodat je een container steenpuin kan bestellen. Voor een +/- €200 heb je 10m³ waar veel in kan. Gaat een pak goedkoper zijn dat puinzakken die je nog eens naar het containerpark (?) zal moeten brengen.
Wij hebben voor onze verbouwing een heel lot nieuw werkmateriaal op de kop kunnen tikken bij vavato.com. De prijs altijd goed bekijken en vergelijken met 2dehands etc. en hopelijk kan je net zoals ons ook veel profijt doen :)

Laat het een beetje op een hoop komen zodat je een container steenpuin kan bestellen. Voor een +/- €200 heb je 10m³ waar veel in kan. Gaat een pak goedkoper zijn dat puinzakken die je nog eens naar het containerpark (?) zal moeten brengen.
Wij hebben voor onze verbouwing een heel lot nieuw werkmateriaal op de kop kunnen tikken bij vavato.com. De prijs altijd goed bekijken en vergelijken met 2dehands etc. en hopelijk kan je net zoals ons ook veel profijt doen :)
Goed idee om vrienden te maken met de buren! Een container in Brussel zit na een uurtje al stampvol met gekke Mo en hippe Floor hun witgoed van de laatste 10 jaar.

Kwam exact dit zeggen.

Hetzelfde gedaan en had een heel degelijke makita op batterijen gekocht, maar voor plakwerk staat die continu te draaien en zit je constant batterijen te wisselen. Heb toen via het werk een 2e machine op batterij geleend maar als je gewoon goedkoop op draad kan werken is dat veel gemakkelijler

Goed idee om vrienden te maken met de buren! Een container in Brussel zit na een uurtje al stampvol met gekke Mo en hippe Floor hun witgoed van de laatste 10 jaar.
Mja op zich een goed idee wel, alles verslepen naar containerpark is echt wel megaveel tijdverlies. Op 1 dag gewoon volgooien

Ik zag enkel renewi die container plaatst, ophaalt en ook het afval verwerkt.

- 4 of 5 marmeren versiering rond de verschillende open haarden.
we gaan er één of 2 bewaren, maar ik denk dat ik voor de andere nog wel geld kan krijgen indien ik ze ongehavend kan demonteren. Het zijn precies nog museumstukken. Hoe krijg ik die zware dingen los zonder ze stuk te maken?
Daarnet fotos gepakt van die dingen. Losvijzen en bij de ijzerwinkel deponeren dus?

Bijlagen

• IMG_20241010_183642.jpg
    IMG_20241010_183642.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 33
  • IMG_20241010_183713.jpg
    IMG_20241010_183713.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 32
  • IMG_20241010_183705.jpg
    IMG_20241010_183705.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 33
  • IMG_20241010_183737.jpg
    IMG_20241010_183737.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 34
Mja op zich een goed idee wel, alles verslepen naar containerpark is echt wel megaveel tijdverlies. Op 1 dag gewoon volgooien
Tuurlijk is dat een goed idee, geef gewoon ervaring mee toen ik een vriendin heb geholpen met haar afbraakwerken. Was wel schaarbeek, maar dat was geen alleenstaand geval volgens het bedrijf die de container plaatste. In Brussel is het slimmer om een kleinere container te pakken die je tegen de avond volledig vol kan steken anders mag je de dag erna Mo zijn afval eruit vissen want ze pakken de container gewoon niet mee als er iets anders inzit dan bouwafval (of je moet een pak bijbetalen).

Ik zal nooit verstaan waarom mensen vrijwillig in Brussel willen wonen...

Laatst bewerkt:
Ge onderschat ook gewoon altijd hoeveel puin/afval er uit zo een uit komt, trust me :laugh:

Ik dacht eerst alles met de remork weg te rijden naar het containerpark. Het zijn uiteindelijk 5 containers geworden :D

Daarnet fotos gepakt van die dingen. Losvijzen en bij de ijzerwinkel deponeren dus?

Voor ontmantelen haarden. Plakwerk erond voorzichtig verwijderen en dan met een grote rubberen (i) hamer tegen de kanten tikken. Kan zijn dat de grote stukken vastzitten met een ijzerdraad of ander 'plaksel'. Zeker niet gewoon op de vlakke stukken (hard) slaan en eens de panelen los zijn, voorzichtig mee zijn.

Ik zou die wel gewoon houden, maar dat terzijde.

Inderdaad zonder container werken gaat geen doen zijn, ge gaat u er over verbazen hoe veel containers er wel niet gevuld gaan raken.
Gewoon per afvalsoort verzamelen/laten liggen en dan telkens in één dag de container vullen.

Die stortslurf kan ik beamen: is veel goedkoper als een stortkoker en werkt goed (wel opletten met bijvoorbeeld planken met nagels in, die kunnen in combinatie met steenpuin voor scheuren zorgen.

Verder zijn koevoet, piqueur en een zware (maar niet te zware) hamer uw beste vrienden, in combinatie met véél stofmaskers (!) en stevige handschoenen.

Voor ontmantelen haarden. Plakwerk erond voorzichtig verwijderen en dan met een grote rubberen (i) hamer tegen de kanten tikken. Kan zijn dat de grote stukken vastzitten met een ijzerdraad of ander 'plaksel'. Zeker niet gewoon op de vlakke stukken (hard) slaan en eens de panelen los zijn, voorzichtig mee zijn.

Ik zou die wel gewoon houden, maar dat terzijde.
alright, merci. Zoals eerder gezegd, we gaan er 2 houden (om in de winter dan ook effectief te gebruiken), maar om in iedere kamer zo'n ding te hebben liever niet. De 2 die we willen behouden staan nu eigenlijk op de verkeerde plaats, dus die zouden verhuisd moeten worden. Ook als we de vloer uiteindelijk gaan openbreken staan die dingen alleen maar in de weg + kunnen ze schade oplopen.

Terug
Bovenaan