Wilto
Well-known member
Ik heb gisteren de akte getekend voor een gebouw volledig te renoveren. Driewerf hoera!
We hebben een serieus budget om te renoveren, samen met een aannemer & architect gaan we aan de slag. Maar om toch nog kosten te besparen (en om achteraf meubels te kunnen kopen waarschijnlijk
) zou ik graag veel van de afbraakwerken zelf willen doen. Het betreft een herenhuis met hoge plafonds.
We hebben ook de tijd, want Brussel zou Brussel niet zijn moest je geen bouwvergunning moeten aanvragen die 6 maand in beslag neemt.
Ik ben nu een beetje aant voorbereiden van wat ik eigenlijk nodig ga hebben, behalve een paar handschoenen en kledij
Ik denk dat het beter is om alle tools (tweede)hands te kopen en nadien door te verkopen dan te huren.
Ik heb hieronder een lijstje gemaakt met wat ik (we) zou willen doen en wat ik ervoor nodig heb:
- behang en alles erachter weghalen (totdat ik op de baksteen zit)
- deuren demonteren (sommigen gaan we hergebruiken), die kan ik in de kelder kwijt, maar dat zijn interne deuren van 3 meter.
- oude gasverwarmers/convectoren?
--> ik weet niet hoe dit juist heet, maar in praktisch iedere kamer staat waar vroeger de open haard was, nu een soort gaskachel. Lijkt me voornamelijk oud ijzer te zijn. Ik weet niet of mensen hier nog geld voor willen geven of dit gewoon bij het oud ijzer moet. Ook weet ik niet welk gereedschap ik nodig heb om dat te demonteren.
- 4 of 5 marmeren versiering rond de verschillende open haarden.
we gaan er één of 2 bewaren, maar ik denk dat ik voor de andere nog wel geld kan krijgen indien ik ze ongehavend kan demonteren. Het zijn precies nog museumstukken. Hoe krijg ik die zware dingen los zonder ze stuk te maken?
- verschillende schoorstenen + niet dragende muren
- de vloer ligt nog vol linoleum en andere vieze dingen. Maar op zich beschermt dat wel de houten parket eronder, dus dat ga ik nog niet wegdoen.
Iemand die kan helpen of nog tips heeft voor grote afbraakwerken?
We hebben een serieus budget om te renoveren, samen met een aannemer & architect gaan we aan de slag. Maar om toch nog kosten te besparen (en om achteraf meubels te kunnen kopen waarschijnlijk
) zou ik graag veel van de afbraakwerken zelf willen doen. Het betreft een herenhuis met hoge plafonds.We hebben ook de tijd, want Brussel zou Brussel niet zijn moest je geen bouwvergunning moeten aanvragen die 6 maand in beslag neemt.
Ik ben nu een beetje aant voorbereiden van wat ik eigenlijk nodig ga hebben, behalve een paar handschoenen en kledij

Ik denk dat het beter is om alle tools (tweede)hands te kopen en nadien door te verkopen dan te huren.
Ik heb hieronder een lijstje gemaakt met wat ik (we) zou willen doen en wat ik ervoor nodig heb:
- behang en alles erachter weghalen (totdat ik op de baksteen zit)
- kamer/rolsteiger gezien de hoge plafonds
- gezien de hoeveelheid zou ik dit met een boorhamer doen (best op batterijen). Ik dacht aan matika
- stortkoker voor alles naar beneden te brengen van de hogere verdiepingen
- deuren demonteren (sommigen gaan we hergebruiken), die kan ik in de kelder kwijt, maar dat zijn interne deuren van 3 meter.
- schroevendraaiers is het enige neem ik aan. Als ik die in de kelder leg voor een jaar, hoop ik dat die ongehavend zullen blijven
--> ik weet niet hoe dit juist heet, maar in praktisch iedere kamer staat waar vroeger de open haard was, nu een soort gaskachel. Lijkt me voornamelijk oud ijzer te zijn. Ik weet niet of mensen hier nog geld voor willen geven of dit gewoon bij het oud ijzer moet. Ook weet ik niet welk gereedschap ik nodig heb om dat te demonteren.
- 4 of 5 marmeren versiering rond de verschillende open haarden.
we gaan er één of 2 bewaren, maar ik denk dat ik voor de andere nog wel geld kan krijgen indien ik ze ongehavend kan demonteren. Het zijn precies nog museumstukken. Hoe krijg ik die zware dingen los zonder ze stuk te maken?
- verschillende schoorstenen + niet dragende muren
- drilhamer
- zware hamer
- koevoet
- heel veel puinzakken.
Iemand die kan helpen of nog tips heeft voor grote afbraakwerken?