Tour de France 2026

Bij de Marmotte staat de tijd stil in de afdaling van de Glandon, en dan zijn er nog altijd die er te veel risico’s nemen en vallen. Het kan ook door materiaalpech, zoals een lekke band in de afdaling uiteraard.

Wellicht voor de Tour de France dat men steentjes zal van de baan verwijderen maar je kan daar als amateur niet op rekenen. Moet maar eens aan 90km/u op een steentje rijden , dat kan ook slecht aflopen.

De marmotte is ook een heel stukje op het vlakke rijden en daar heb je veel baat bij in een groepje te zitten.
Het is zeer begrijpbaar dat mensen ook al is de afdaling geneutraliseerd, gewoon bij een groepje willen blijven en dus geen tijd willen verliezen in de afdaling.

Afdalen vergt gewoon een heel stukje techniek en al zeker als je het vlot en met een bepaalde snelheid wilt doen.
Materiaalpech kan altijd, maar in 99% van de gevallen is het altijd de techniek of de inschatting van de risico’s (tegenkomend verkeer) waar het fout loopt.

Bij de Ventoux is het ook wekelijkse kost dat er iemand den decor in vliegt.

Spijtig dat Remco op 15km van de aankomst niet gedemarreerd heeft. Hij had de rit gewonnen. Pogi en Del Toro waren er niet achtergegaan. De volgwagen van Bora moet zoiets toch goed kunnen inschatten?

Als hij vroeger was gegaan had hij ook de afdaling alleen moeten doen. Voor hetzelfde geld komt hij daar ten val, en dan had heel het forum hier volgestaan met wat een domme actie dat wel niet was.

Welke next level tho? Om eerlijk te zijn zie ik weinig bewijs dat Bora Remco beter is dan QS Remco.
Het is altijd moeilijk om jaren te vergelijken maar zijn sommigen zich hier nu niet enorm aan het miskijken op deze prestatie door die ritwinst op Solaison in combinatie met zijn opgave vorig jaar?

2de overall zal zijn beste prestatie ooit zijn maar we spreken ondertussen wel over maar liefst 7 minuten verschil, in 2024 waren dat er 9. Maar morgen is nog een dag en op Solaison heeft Pogacar niet vol door gereden (anders had Del Torro er nooit nog aangehangen).

Ik denk dat die in termen w/kg wel beter heeft gepresteerd gezien zijn gewichtsverlies - eerder had hij al aangegeven nooit betere wattages getrapt te hebben dan in de vuelta dus veel verbetering zit daar mss niet meer in. Ook het feit dat hij nog zo goed was in de derde week geeft vertrouwen. Andere gt's is dzt toch anders geweest naar mijn gevoel.

Wat niet wegneemt dat er ietsje te makkelijk wordt gezegd dat hij duidelijk veel beter is. Jose was ook weer daar in zijn vgl tussen qs en bora. Al denk ik wel dat ze bij Bora deze editie een betere gt rijder hadden dan qs, maar ik laat in vet midden wiens verdienste dat is. Uiteindelijk meer je als atleet jaar na jaar bij, dus het kan een normale evolutie zijn.

Ook het feit dat hij nog zo goed was in de derde week geeft vertrouwen. Andere gt's is dzt toch anders geweest naar mijn gevoel.

In zijn Vuelta hield hij Mas toch makkelijk onder controle in de derde week na zijn wat moeilijkere 2e week door zijn val. En in zijn vorige Tour reed hij zelfs even Vingegaard eraf in de derde week. Evenepoel heeft toch in het verleden echt geen problemen gehad om op niveau te blijven in een GT.

Voor mij is het belangrijkste dat hij nu al bijna 18 maanden zonder al te grote problemen door is gekomen sinds zijn val tegen dat busje een lange periode gewoon je ding vol kunnen doen een goeie winter door maken dat doet gewoon wonderen.

Ik heb er ook wel zin in. Een korte rit met 3x Mont Martre met het podium van de RVV aanwezig en in principe alle drie nog met grote zin om er nog wat van te maken. Hopelijk blijft het droog zodat er geen risico's moeten worden genomen.

In zijn Vuelta hield hij Mas toch makkelijk onder controle in de derde week na zijn wat moeilijkere 2e week door zijn val. En in zijn vorige Tour reed hij zelfs even Vingegaard eraf in de derde week. Evenepoel heeft toch in het verleden echt geen problemen gehad om op niveau te blijven in een GT.

Voor mij is het belangrijkste dat hij nu al bijna 18 maanden zonder al te grote problemen door is gekomen sinds zijn val tegen dat busje een lange periode gewoon je ding vol kunnen doen een goeie winter door maken dat doet gewoon wonderen.
Dit dus. Veel mensen vergeten zijn zware val eind 2024. Dat heeft hem afgeremd. Vorig jaar was zijn basis te min voor 3 weken op niveau te blijven in de Tour.

Hij is naar mijn mening nog een procentje of twee beter geworden (26 jaar = uw piek) en tel daar ook nog eens bij dat hij terug zijn topniveau heeft van 2024 en dan krijg je (enigzins verrassend) dit resultaat.

Ik denk dat die in termen w/kg wel beter heeft gepresteerd gezien zijn gewichtsverlies - eerder had hij al aangegeven nooit betere wattages getrapt te hebben dan in de vuelta dus veel verbetering zit daar mss niet meer in. Ook het feit dat hij nog zo goed was in de derde week geeft vertrouwen. Andere gt's is dzt toch anders geweest naar mijn gevoel.

Wat niet wegneemt dat er ietsje te makkelijk wordt gezegd dat hij duidelijk veel beter is. Jose was ook weer daar in zijn vgl tussen qs en bora. Al denk ik wel dat ze bij Bora deze editie een betere gt rijder hadden dan qs, maar ik laat in vet midden wiens verdienste dat is. Uiteindelijk meer je als atleet jaar na jaar bij, dus het kan een normale evolutie zijn.
Zet deze Remco in de Tour 2020 en die veegt de vloer met de concurrentie, daar ben ik vrij zeker van. Maar die concurrentie is de laatste 5 jaar ook elk jaar beter geworden. Pogacar heeft een serieuze stap gezet van 2020->2021 en dan nog eens van 2023->2024 waar ze er bij UAE in geslaagd zijn van de fouten die ze in 2022 & 2023 gemaakt hebben kwa voeding op te lossen.

Dat dit de beste Evenepoel is die we al gezien hebben zou zeker zeer goed kunnen dus in dat opzicht is het misschien inderdaad wel next level maar of er ten opzichte van de concurrentie nu veel vooruitgang geboekt is dat is toch moeilijker in te schatten. De vraag zal de komende 2-3 jaar ook zijn wat Del Torro en Seixas gaan doen. Gaan die een Ayusoke doen en rond hun huidige niveau blijven hangen, of gaan die zoals Pogacar en Evenepoel er nog een serieuze laag op leggen? De komende jaren zouden, achter Pogacar, wel eens erg boeiend kunnen zijn. Ik hoop wel dat de focus net als dit jaar op de Tour blijft liggen want er is altijd wel het risico dat 1 of 2 mannen hun focus op de Giro leggen.

Remco vertelde afgelopen winter dat hij de kloof met Pogacar
wou verkleinen of zelfs dichten, hij de Tour kon winnen en hij daarvoor op en
over het niveau van Pogacar zou moeten gaan.

De snoeiharde realiteit laat zien dat de kloof nog steeds immens is,
hij bijlange niet op en over Pogacar kunnen gaan is en de Tour niet kon winnen.

Terug
Bovenaan