Tracker advies voor de wagen (eventueel dashcam erbij?)

GETHEZ

Well-known member
Ik wou graag een horen wat zoal goede tracking systemen zijn om mijnen auto te kunnen tracken. Binnenkort rijd ik met een nieuwe rond, en gezien ik dus eentje wil aanschaffen om de auto
1)terug te vinden via app op gsm
2)voor eventueel bij diefstal een extra stok achter de deur te hebben

Wat zijn goede, en vooral betrouwbare, systemen voor in de wagen te leggen, en welke merken hebben jullie ervaring mee?
Is voor gebruik icm zowel Android (1ste plaats), maar ook voor Apple zou het moeten kunnen werken.

Ik vermoed dat er zoals bij alle dingen die je koopt verschillende prijsklassen zijn, maar het moet gewoon dus tegoei werken.

En last but not least, Ik rijd wel eens rond in Brussel, dus wou ik ook vragen of er dashcams zijn, met tracking erin verwerkt... Ik weet dat er hier al een dashcam topic bestaat, anders sluit ik dit topic dan wel indien er zulke systemen bestaan.

Alle adviezen zijn welkom.

Nieuwe wagens hebben vandaag meestal al tracking via de app van de fabrikant. Dat voldoet niet?
Mogelijks, ik heb het nog niet in werking gezien, en ik ga het wel degelijk navragen binnenkort via de telefoon, maar ben geen fan van een toegang tot een wagen adhv een gsm app. Als ik kan ga ik die toegang dus laten deactiveren. ALS het dus kan weliswaar. Ik zal pas zien wat er effectief allemaal opstaat van snufjes als ik er mee begin rond te rijden...

Iemand enig idee wat standalone het beste systeem is, ik heb even kort gegoogled en vele van die dashcams hebben gps, maar wil dat ook zeggen tracking in de zin van een gewone tracker?

nee, in quasi alle dashcams is dit gewoon voor de snelheid+locatie op de overlay te tonen. niet bedoeld als tracker. Het heeft immers geen mobiele data.

Ikzelf heb een android, en ik haat iPhones om mee te gsm'en, dusja, gaat dat ook met Android tegoei?
Blijkbaar niet echt zo goed. Ik weet niet of de Android varianten goed werken, het hangt er vooral van af hoeveel telefoons er in de buurt zijn die het device kunnen tracken.
iPhones vind je bijna overal wel, dus de kans is heel groot dat je AirTag (of die alternatieven die June voorstelt) wel ergens getraceerd wordt.

De samsung variant is bijvoorbeeld afhankelijk van Samsungs of van Android telefoons die de tracking app actief staan hebben dacht ik.
Maar mijn info kan verouderd zijn, het is enkele jaren geleden dat ik dat nog allemaal opgezocht heb. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je AirTags kon vervangen door goedkopere varianten van de Action of Kruidvat.

Niet zo een heel lang lijstje die google finds. En heb het nog niet helemaal gelezen, maar het gaat hier om Bluetooth trackers? Is dat dan nog iets anders als gps tracking? Ik ga het straks tegoei nalezen

Niet zo een heel lang lijstje die google finds. En heb het nog niet helemaal gelezen, maar het gaat hier om Bluetooth trackers? Is dat dan nog iets anders als gps tracking? Ik ga het straks tegoei nalezen
Bluetooth trackers, dus die hebben geen abonnement nodig.
Ik kan enkel voor apple spreken. Geen ervaring met Android varianten.

Maar dus elke iPhone heeft het by default aanstaan dat ze zoeken naar die trackers.
En door het grote aantal iPhones in onze contreien, is de kans vrij groot dat er wel op regelmatige basis eens iemand passeert langs je auto met een iPhone en zo de locatie kan doorgeven.
Of zelfs de dief.

Er is wel een nadeel. Om te voorkomen dat je daarmee mensen zou kunnen volgen, zal de iPhone na een bepaalde tijd een melding geven dat er een onbekende tracker in jouw buurt is. Dus de dief kan dit ook voorhebben.
Maar als je de speaker er uit haalt en die tracker goed verstopt in je auto, kan het wel even duren voor de dief die tracker vindt.
Tenzij het mogelijk is om via UWB (ultrawideband) de tracker te vinden met je iPhone, ik weet dat dit kan voor je eigen trackers, maar ik weet niet of dit mogelijk is voor vreemde trackers. -> Als dit het geval is, wordt het nut wel een pak minder.

Het is zeker geen waterdichte oplossing, maar wel een relatief goedkope die toch een groot effect kan hebben.

Kan ik advies vragen voor een zuivere gps tracker? Ik zie dat dat bestaat bij een Google search

nee, in quasi alle dashcams is dit gewoon voor de snelheid+locatie op de overlay te tonen. niet bedoeld als tracker. Het heeft immers geen mobiele data.

Is dit geen dashcam met kunnen volgen via gps?

Is er een reden waarom je nog een speciale tracker wil? Airtag zal in principe voldoende zijn?

Ik had ook de optie voor op de GT3 nog een meer geavanceerde tracker te laten installeren maar heeft geen impact op de verzekering. Vanaf een bepaalde standaard maakt het niet uit. In sommige landen krijg je betere premies met betere tracking systemen maar in België is dat blijkbaar niet van toepassing.

Gewoon een all in 1 oplossing dus voornamelijk, ik heb al losstaande trackers gezien, maar die moet je om de 30 dagen bijladen (met batterij erin dus). Er bestaan ook modellen met aansluiting aan de autobatterij zelf, maar dat vertrouw ik dus al minder.

Gewoon dus een dashcam + kunnen traceren via app (en ook waar laatst geparkeerd) is wat ik zoek. Zal wss wat meer kosten, maar ik vermoed dat bovenstaand product kan worden aangesloten / gevoed door de wagen zelf? Ik moet de technische uitleg straks nog eens doornemen...

Of er dan een abbo of sim kaart nodig is voor dit model moet ik ook nog eens nalezen...

Is dit geen dashcam met kunnen volgen via gps?
ja en nee..
1749036600029.png

standaard is niet 'live' te volgen, want er kan geen simkaart in.. dus als die niet in het bereik van wifi is, zal je die niet kunnen volgen.
blijkbaar wel met deze adapter erbij: https://cam-it.com/products/gnet-4g-lte-wifi-adapter
maar moet je dus wel nog een simkaart met data erbij hebben.

ding is ook wel dat dit gemakkelijk op te sporen is. want dit zend gewoon een wifi signaal uit. die uw dashcam aanneemt.

Terug
Bovenaan