Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

Tonerider

Well-known member
Toch zot he: feestje, elkaar gelukkig 2026 toewensen en anderhalf uur later zijt ge dood of is uw leven serieus verslechterd

Toch zot he: feestje, elkaar gelukkig 2026 toewensen en anderhalf uur later zijt ge dood of is uw leven serieus verslechterd
Kreeg direct een flashback naar de ramp in Boekarest in 2015, ook toen was vuurwerk de oorzaak.

1 die tenminste nog iets probeert te doen, een paar die al weg zijn (even goed voor mij), en de rest staat er op te kijken of filmen. Te dom voor woorden.

Ongelooflijk. Waarschijnlijk konden nog veel mensen ontkomen als ze gewoon zo snel mogelijk uit die zaak probeerde te ontsnappen ipv te filmen.
Der is zoveel fout met die zaak man...
Die trap is onvoldoende, die moet minstens 4m breed zijn, de vluchtwegen in totaliteit moeten minstens 1cm per persoon bedragen en het is de enigste vluchtweg. Daarnaast is één vluchtweg als je ondergronds zit is ook maar iffy en de isolatie aan plafond is qua druppelvorming minstens klasse d1 ,wss zelfs d2. Volledige afwerking in hout.... Qua brandlast in een ruimte kan dat wel tellen natuurlijk...
Hallucinant feitelijk dat dat allemaal kan.

1 die tenminste nog iets probeert te doen, een paar die al weg zijn (even goed voor mij), en de rest staat er op te kijken of filmen. Te dom voor woorden.
Iets probeert ie wel, maar door er zo naar te kloppen met een doek zorgt hem wel voor extra zuurstof wat de boel aanwakkert.

Ik ben op mijn werk lid van de dienst brandbestrijding. In de opleidingen daar zien we dat een vuur van 0 naar volledige ruimte in de fik in 3 minuten gaat. Paar die 1 poging deden om met de aanwezige (?) brandblussers te proberen wat te blussen en de rest had allemaal moeten gaan lopen. Dat is het beste dat ze konden doen vanaf de eerste vlam. Zeker als ik de rest van de toestand van die zaak bekijk geloof ik dat er daar wel meer scheelde met de brandveiligheid.

Iets probeert ie wel, maar door er zo naar te kloppen met een doek zorgt hem wel voor extra zuurstof wat de boel aanwakkert.

Ik ben op mijn werk lid van de dienst brandbestrijding. In de opleidingen daar zien we dat een vuur van 0 naar volledige ruimte in de fik in 3 minuten gaat. Paar die 1 poging deden om met de aanwezige (?) brandblussers te proberen wat te blussen en de rest had allemaal moeten gaan lopen. Dat is het beste dat ze konden doen vanaf de eerste vlam. Zeker als ik de rest van de toestand van die zaak bekijk geloof ik dat er daar wel meer scheelde met de brandveiligheid.
Totale blockage aan de buitendeur ook.
Harde beelden

Ik vermoed dat er iemand na een tijd de ramen ingeslaan zal hebben waardoor er enorm veel zuurstof in de ruimte gekomen is en er een ontploffing /flash over gebeurd is?

Totale blockage aan de buitendeur ook.
Harde beelden

Ik vermoed dat er iemand na een tijd de ramen ingeslaan zal hebben waardoor er enorm veel zuurstof in de ruimte gekomen is en er een ontploffing /flash over gebeurd is?
Fuck man, heftig om te zien. Waar wij altijd naar de après-ski gaan, werken ze ook met die dwaze sterretjes wanneer iemand champagne bestelt. Compleet idioot, maar je denkt ze niet bij na dat dit ook kan gebeuren. Ik vind sowieso dat ze dit soort dingen moeten verbieden binnen en al zeker bij feesten met zoveel mensen. Compleet onverantwoord. Benieuwd of dit iets gaat veranderen bij de après-ski tenten. Ik hoop het in ieder geval.

Ik begrijp wel dat iemand, zonder kennis, iets probeert te doen. Ook al is het compleet fout. Dat is ook een soort van overlevingsinstinct natuurlijk.

Fuck man, heftig om te zien. Waar wij altijd naar de après-ski gaan, werken ze ook met die dwaze sterretjes wanneer iemand champagne bestelt. Compleet idioot, maar je denkt ze niet bij na dat dit ook kan gebeuren. Ik vind sowieso dat ze dit soort dingen moeten verbieden binnen en al zeker bij feesten met zoveel mensen. Compleet onverantwoord. Benieuwd of dit iets gaat veranderen bij de après-ski tenten. Ik hoop het in ieder geval.

Ik begrijp wel dat iemand, zonder kennis, iets probeert te doen. Ook al is het compleet fout. Dat is ook een soort van overlevingsinstinct natuurlijk.
Zo een ramp is altijd een driver voor strengere wetgeving. De reden dat het hier in belgie zo streng is is een gevolg van de brand in l'innovation
Van mij mogen ze gerust van die dwaze sterretjes gebruiken maar doe het dan wel in een ruimte die geschikt is wat deze zaak duidelijk niet was.

Man man man. Ipv allemaal gelijk idioten te gaan filmpen hoe een brand ontstaat kan je mss je gsm even aan de kant leggen en een brandblusser of wat water gaan zoeken?

Tja, jong in een feestsfeer en wat gedronken.
Het kan dan dat dat even duurt voor de ernst doordringt. Niemand is perfect en ik vind het moeilijk om dat soort kinderen (want dat zijn ze eigenlijk nog) dan "idioten" te noemen.
Uiteindelijk hebben ze het met ook wel met hun leven of ernstige verwondingen moeten bekopen.

Zo een ramp is altijd een driver voor strengere wetgeving. De reden dat het hier in belgie zo streng is is een gevolg van de brand in l'innovation
Van mij mogen ze gerust van die dwaze sterretjes gebruiken maar doe het dan wel in een ruimte die geschikt is wat deze zaak duidelijk niet was.
Denk vooral ook met veel te veel volk, in een te kleine ruimte (half) onder de grond. Met een slechte in/uitgang en veel te weinig (of geen) nooduitgangen. Ik ken de wetgeving in Zwitserland niet maar ik denk dat als hetzelfde in België zou gebeuren dat er ofwel meer mensen aanwezig zouden geweest zijn dan toegelaten of dat de zaak helemaal niet gekeurd was door de brandweer en dus ook niet voor zo'n feestjes gebruikt mocht worden. En dan is het 2x de uitbater die in de fout gaat.

Eerste dode die geïdentificeerd is, is een 16-jarige.
4 jonge gewonden worden naar ons land overgebracht. Een 19 jarige speler van FCMetz is zwaargewond.
Lijken idd. vooral heel jonge mensen te zijn geweest.

Ik heb het heel erg moeilijk om naar die beelden te kijken. Zeker het feit dat het merendeel nog tieners blijken te zijn, die al feestend de tijd van hun leven hebben, op skivakantie zorgeloos het nieuwe jaar ingaand... en dan dit. Verschrikkelijk, het zal je kind maar zijn.

De regels rond brandveiligheid zijn in Zwitserland blijkbaar minstens even, zoniet strenger dan gemiddeld in de EU, maar het heeft er hier alle schijn van dat die normen niet zijn gevolgd.

Het kan dan dat dat even duurt voor de ernst doordringt. Niemand is perfect en ik vind het moeilijk om dat soort kinderen (want dat zijn ze eigenlijk nog) dan "idioten" te noemen.
Uiteindelijk hebben ze het met ook wel met hun leven of ernstige verwondingen moeten bekopen.
Tis een tragedie he daar niet van maar ik kan me toch niet ontdoen van de gedachte als die brand in de jaren 90 zou gebeuren de jeugd errond niet domweg met hun gsm stonden te filmen om internet clout te verzamelen.

Tis een tragedie he daar niet van maar ik kan me toch niet ontdoen van de gedachte als die brand in de jaren 90 zou gebeuren de jeugd errond niet domweg met hun gsm stonden te filmen om internet clout te verzamelen.
Ze zouden gewoon op een andere manier het risico niet gezien hebben. Jonge mensen/kinderen hebben gewoon veel minder risicobesef dan oude(re) mensen of volwassenen. Da's nooit anders geweest. :)

Is het hier dan wel zo veel beter? Ik ben in België toch ook al in redelijk wat donkere caféetjes geweest waar ze een bovenverdiep of kelder hebben waar je niet vlot naar buiten zou kunnen als er brand onstaat volgens mij.

Ik sta echt versteld van de beelden waar heel het plafond begint te branden en ze gewoon verder feesten. Als je nog ietwat bij je verstand bent als het plafond begint te branden, weet je gewoon dat de situatie ernstig is en je u uit de voeten moet maken.

Ik sta echt versteld van de beelden waar heel het plafond begint te branden en ze gewoon verder feesten. Als je nog ietwat bij je verstand bent als het plafond begint te branden, weet je gewoon dat de situatie ernstig is en je u uit de voeten moet maken.

Ik vind dat zo makkelijk gezegd als je zelf thuis zit en weet wat er gaat gebeuren en 20-30 (?) jaar ouder bent.
Ik kan me perfect voorstellen dat je als 16-jarige feestende jongere met wat alcohol op dat niet onmiddellijk doorhebt dat het zo ernstig is.
Toen ik jong was was ik me ook absoluut niet van alle gevaren bewust, laat staan als ik wat gedronken had.
Maar slachtoffers idioten noemen of gebrek aan verstand verwijt dat gaat er bij mij niet in.

Als je je niet kan voorstellen dat jongeren op dat moment initieel zo reageren (of net niet reageren) dan herinner je je eigen jeugd of eigen fouten misschien niet of ben je wel inderdaad uitzonderlijk veel slimmer dan anderen.
Ik denk dat iedereen op jonge leeftijd en zeker ook later wel eens domme inschattingsfouten gemaakt heeft, zeker op een feestje als er gedronken was. Ik kan er van mezelf ook wel eens wat voor de geest halen, hoor.

Ik heb over het algemeen het geluk gehad dat het niet plotsklaps zo enorm snel uit de hand gelopen is.

Dit en wat dat zwarten zegt. Tenzij dat ze allemaal dronken zijn en een iq van een goudvis hebben.
Maar dat betwijfel ik...

Ik snap niet als er een plafond van een ruimte waar je bent begint te branden niet gewoon asap uit de voeten maakt.

Trap was te smal, geen andere uitgangen? Veel vragen nog.

Terug
Bovenaan