Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb hier op ons terras een stuk muur (tussen 2 deuren) van ongeveer 2 meter op 1,5 meter. Ik zou daar graag iets mee doen (verticaal tuintje?).
Iemand tips wat ik daar zou kunnen doen? In de zomer staat dat constant vol in de zon.

Gisteren trouwens de walnotenboom en 2 sierperen gezet!
Lijkt mij goed plan verticale tuin, zelf geen ervaring mee.

Ondersteboven stapelen en dan afdekken met een doek/plastic.

De zoden heb voor de winter onder een plastiek zeil gelegd, ik zal binnen paar maanden laten weten wat er van over schiet 😬.

Zijn er hier nog mensen met bloemenweides? Vorig jaar voor het eerst bloem gehad maar quasi enkel korenbloem en papaver maar ik merk dat er dit jaar een zeer grote variatie van bladeren al boven de grond steekt!

Bedoeling is om deze "border" nog uit de breiden met een goeie 20m2.

Morgen eens beginnen spelen met een nieuw "tuinplan".

Iemand trouwens ervaring met verhakselaars? ik heb hier redelijk wat snoeiafval en dan zou wel een mooie mulch kunnen worden.

Wij hebben op een bepaalde plaats een blinde muur van een gemetst tuinhuis van de buren als "afspanning". Die muur staat dus op de scheiding. Ik dacht (na met de buren te overleggen) daar klimop of wingerd tegen te zetten. Alternatief is kamperfoelie maar dan moet ik er nog een draad of rek tegen zetten met schroeven.

Wat denken jullie? En wat denkt @ugar ?

Laatst bewerkt:
@ugar met het risico als antwoord te krijgen dat ik die bomen gewoon gerust moet laten. Suggesties voor wat te doen met al de weggesnoeide waterloten van de appelbomen?

mijn idee was die te verhakselen en als bodemlaag te gebruiken voor de nieuwe groentenbakken.
Neen, die waterloten moeten eruit . Ik haksel het snoeihout en gooi dat op de composthoop . Maar als bodemlag is dat natuurlijk ook bruikbaar

Wij hebben op een bepaalde plaats een blinde muur van een gemetst tuinhuis van de buren als "afspanning". Die muur staat dus op de scheiding. Ik dacht (na met de buren te overleggen) daar klimop of wingerd tegen te zetten. Alternatief is kamperfoelie maar dan moet ik er nog een draad of rek tegen zetten met schroeven.

No klimop allesinds

Klimop haat ik zo mogelijk nog meer dan bamboe. Ik heb daar nogal op gevloekt omdat hier weg te krijgen. Al stond die hier natuurlijk al tientallen jaren.
Je kan natuurlijk ook voor 1 jarige planten gaan zoals bv hop of limabonen. Zo heb je er ook achteraf iets aan.

Afhankelijk van hoeveel zon die plek krijgt, kun je er ook gewoon een verticale tuin tegen plaatsen.

Klimop all the way. Ecologisch zeer nuttig, groeit mooi en goed en gezond is zowat alle condities.
En kan je gewoon onder controle houden met wat snoeiwerk of een klimopstop

Je moet er gewoon voor kiezen dat je de inheemse klimop aanplant (Hedera helix), en niet Hedera hibernica (Ierse klimop) die veel agressiever is qua groei.

Potverdikke zonet mijn dicentra spectabilis beschadigd tijdens het schoffelen, ik dacht dat hij verder weg zat maar helaas. Een hele hoop nieuwe bladeren (opgerold als witloofjes) weg :(

Ik heb hier op ons terras een stuk muur (tussen 2 deuren) van ongeveer 2 meter op 1,5 meter. Ik zou daar graag iets mee doen (verticaal tuintje?).
Iemand tips wat ik daar zou kunnen doen? In de zomer staat dat constant vol in de zon.

Ik vind een druivelaar wel mooi. Ideaal voor zonnige muren...

En dan zit je in de zomer tussen de wespen? 😛

Ik heb hier in de serre een serieuze staan: neemt 1 korte wand + gehele plafond in. Daar komen heel wat druiven aan maar ik heb daar bijna niets aan. Nog voor die druiven rijp zijn zit die serre VOL wespen.
Ik ben serieus aan het overwegen om die rank te verwijderen. Ik heb amper de kans om van die druiven te eten, en de wespen terroriseren de serre waardoor ik daar amper iets anders in kan doen.

Tenzij iemand een oplossing voor me heeft?

En dan zit je in de zomer tussen de wespen? 😛

Ik heb hier in de serre een serieuze staan: neemt 1 korte wand + gehele plafond in. Daar komen heel wat druiven aan maar ik heb daar bijna niets aan. Nog voor die druiven rijp zijn zit die serre VOL wespen.
Ik ben serieus aan het overwegen om die rank te verwijderen. Ik heb amper de kans om van die druiven te eten, en de wespen terroriseren de serre waardoor ik daar amper iets anders in kan doen.

Tenzij iemand een oplossing voor me heeft?
Ik heb hier een twintigtal druivelaars staan en amper last van wespen. Er bestaan beschermende zakjes om druiventrossen van vogels en insectenvraat te beschermen (zelf gebruik ik die niet).

Welke struiken zouden een goede, mooie en onderhoudsvriendelijke rand vormen in dit bos en alsook zorgen voor privacy? Het gaat om de oost kant van het perceel. Iemand tips?

Ik denk dat de lengte een dikke 50 meter is.

Gisteren de leilindes liggen snoeien (4 dikke bomen van 4m hoog), ik voel het toch wel weer aan de kantoorpollekes 😅...
Prachtige bomen die vooral in de zomer hun nut hebben als afscherming van de tuin (en elk jaar weer vol met vogelnesten en pijlstaartvlinders), maar toch elk jaar weer een intensief jobke.
Sinds ik deftig snoeimateriaal (Felco) heb gaat het wel wat vlotter.

Hoe leggen jullie plantenborders aan? Ik heb hier enkele borders gecreëerd, maar omdat ik het onkruid niet kon bijhouden, heb ik er houtsnippers over gegooid. Nu moet deze laag redelijk dik liggen (+- 10 cm) om onkruid te weren. Graven jullie dan eerst 10 cm grond af om dan een laag houtsnippers erover te gooien, zodat alles gelijk ligt? Of graven jullie geen extra grond weg en gooien jullie de houtsnippers er gewoon over zodat je een berg van 10 cm hebt?

Top tip, mooi en perfect voor zo'n plek, merci!
Enige waar ik wat mee zit is dat dat langs ons terras is en druivelaars trekken natuurlijk wel wespen aan.

Laatst bewerkt:
Hoe leggen jullie plantenborders aan? Ik heb hier enkele borders gecreëerd, maar omdat ik het onkruid niet kon bijhouden, heb ik er houtsnippers over gegooid. Nu moet deze laag redelijk dik liggen (+- 10 cm) om onkruid te weren. Graven jullie dan eerst 10 cm grond af om dan een laag houtsnippers erover te gooien, zodat alles gelijk ligt? Of graven jullie geen extra grond weg en gooien jullie de houtsnippers er gewoon over zodat je een berg van 10 cm hebt?
Ik doe 'berg' van 15 cm, na een jaar of 2 ( hier toch) vergaat dat toch allemaal

Ik vermijd dat eigenlijk, enerzijds vind ik dat lelijk, anderzijds kan dat uw bodem behoorlijk verzuren. Kan je beter misschien gewoon de boel dichter laten begroeien met bv bodembedekkers ofzo?

Hmm dat wist ik niet. Dacht dat dat gewoon feiten waren :)

Als het effectief niet zo is dan is het inderdaad geen argument om het niet te gebruiken.
Blijkbaar is er ook een verschil tussen houtsnippers en schors. Houtsnippers is misschien minder esthetisch dan schors, maar zou wel beter zijn voor de bodem. De link die @SomeDude deelde heb ik onder andere gelezen tijdens m'n research en mij leek het idd niet bewezen dat het slecht zou zijn voor de bodem.

Over het esthetische aspect kunnen we discussiëren natuurlijk, maar ik vind het alleszins netter dan al het onkruid dat tussen de rhodos, grassen en hagen omhoog schieten. :p Bodembedekkers zijn woekeraars (want anders bedekken ze de bodem niet) en woekeraars heb ik liever niet in m'n tuin.

Ik heb op één plaats nu de moeite gedaan om een deel grond weg te scheppen, maar ik verschiet ervan hoeveel kruiwagens ik kan vullen met zo'n beetje grond. Dus nu moet ik dat nog zien kwijt te geraken ook op een eenvoudig manier. Het is alleszins netter zonder die berg snippers, maar het is echt wel veel gedoe. Daarom vroeg ik me af hoe de rest dit eigenlijk doet. Misschien ben ik iets te perfectionistisch. 😁

Terug
Bovenaan