Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Wat fruitplanten gezet in het weekend, (blauwe bes, triple crown, black jewel, josta,...) maar eigenlijk totaal geen rekening gehouden met de zuurtegraad van de bodem. Rookiemistake (krijg je van dat niet-nadenken maar gewoon doen).

Zinvol om nu gewoon wat turf te vermengen met de grond, of eerst kijken hoe de plantjes reageren? En indien het laatste, hoe weet ik dan wat ik moet doen :unsure:
Alleen voor die blauwe bes gaat dat mogelijk een probleem opleveren. De rest gaat goed groeien. Let wel op Josta bes wordt heeeeeeeel groot
Wat het alternatief is weet ik niet maar vrij zeker dat @ugar en @Sylverscythe wel wat tips hebben.

Er bestaat wel turfvrije compost voor zuurminende planten maar helaas zijn die hier moeilijk te krijgen.
Ik heb mijn blauwbessen in metselkuipen ingegraven, waarbij ik gaten heb gemaakt, aan de zijkanten, 15 cm hoog (zodat er altijd water in blijft staan). Ik geef in de zomer af en toe een gieter regenwater bij iedere plant.
Heb indertijd wel met een mengsel van turf gewerkt, we missen hier inderdaad de alternatieven. Ik zou nu waarschijnlijk werken met een mengsel met veel dennennaalden en evt wat dennenschors.

Alleen voor die blauwe bes gaat dat mogelijk een probleem opleveren. De rest gaat goed groeien. Let wel op Josta bes wordt heeeeeeeel groot

Genoteerd! Na heraanleg tuin dan een beter plekje geven.

Ik zou nu waarschijnlijk werken met een mengsel met veel dennennaalden en evt wat dennenschors.
Ik heb hier wel nog naaldhoutschors liggen (sylvester), zou dat kunnen werken als ik het stevig vermeng met de grond en uiteindelijk herplant in een pot/kuip in de grond?

Weet iemand soms een goed bedrijf die groendaken plaatst? Regio Vlaams Brabant ( noord ), maar dat maakt niet zoveel uit denk ik. Thanks !

Bij het inzaaien (of erna geen idee) van het gazon is er best wat zaad in de borders terechtgekomen waar het ook goed aan het groeien is. Wat is de makkelijkste manier om het weg te krijgen? 1 voor 1 uittrekken? We zijn van plan er uiteindelijk schors op te doen, dus misschien dat dan ook wel vanzelf dood gaat?

Bij het inzaaien (of erna geen idee) van het gazon is er best wat zaad in de borders terechtgekomen waar het ook goed aan het groeien is. Wat is de makkelijkste manier om het weg te krijgen? 1 voor 1 uittrekken? We zijn van plan er uiteindelijk schors op te doen, dus misschien dat dan ook wel vanzelf dood gaat?

Wij hebben dat ook voorgehad, gewoon uittrekken.

Wel een jobke want zit soms goed vast.

Vraagje,stel je ziet een prachtige boom op een ontwerp die je wil op een site van een tuinarchitect in Nederland,mailtje gestuurd maar geen reactie...
Hoe kan je het soort boom te weten komen?
Ik weet enkel dat het een meerstammige is..
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Vraagje,stel je ziet een prachtige boom op een ontwerp die je wil op een site van een tuinarchitect in Nederland,mailtje gestuurd maar geen reactie...
Hoe kan je het soort boom te weten komen?
Ik weet enkel dat het een meerstammige is..
Alvast bedankt.

Moeilijk te zien op zo'n render, niet eens zeker of dit überhaupt een echte soort is.

Doorgaans worden berken of krentenboompjzs wel vaak gebruikt voor van die meerstammige architecturale boompjes.

Twee vragen voor de experts

Ik heb recent een appelboom in mijn tuin staan in een bloempot (55cm diameter, ongeveer 60 hoog, cilindervorm). Bedoeling was om die binnen de perken te houden. Ondertussen is die boom al (inclusief pot) boven de 3 meter gegaan. Ik begin dus wat schrik te krijgen dat die te zwaar gaat worden aan de kruin en bij hevige wind dus kan omvallen. Valt daar iets aan te doen of ga ik deze alsnog moeten planten in volle grond (en zo ja, gaat dit nog?)

Tweede vraag: mijn tuin helt lichtjes af. Ik heb op andere plekken een aantal olijfbomen die in bloembak staan. Bij staat de bloembak overduidelijk op de helling en staat die boom dus 'scheef'. Het staat allemaal op zand/grasvlakte. Is er een soort van duurzame ondervulling die ik kan gebruiken om die bloembak horizontaal gelijk met het oog te krijgen (en dus niet de grond)?

Vorig jaar in oktober hoogstam magnolia laten plaatsen. Vroeg dit jaar mooi in bloei gekomen, maar een goede maand geleden begonnen de bladeren plots te verdorren. Nu ziet de boom er steendood uit. Als ik wat schors wegkrab is' t bruin er net onder (dacht dat groen moest zien, alleszins als ik mijn andere bomen krab ziet het groenig). Over en uit wellicht, late vorstschade?

Grond is idd erg nat. Grondwatertafel staat op ons perceel heel hoog, zeker nu met de overvloedige regen de laatste maanden. We merken wel dat alle planten het moeilijk hebben. Het enige dat groeit als kool en er echt goed uit ziet is onze haagbeuk.

Magnolia staat niet graag nat als ik mij niet vergis. Als dat heel het jaar door nattere grond is dan een andere boom zoeken jammer genoeg.

Iemand tips wat te doen met een stuk voortuin (16mx0,4m). Momenteel gewoon aarde en zeer veel onkruid.
Ben het beu om elke maand distels te trekken, wat dan wel zichtbaar is aangezien het al enkele maanden geleden was. Zo'n kloefers dat daar uit komen, jezus.
Dan maar aan het denken om het onderhoudsvriendelijk te maken met worteldoek + schors.
Hoe diep moet dat liggen, moet eerst alle aarde uitgegraven worden, welke basis?

Edit: ik haat tuinieren.

Terug
Bovenaan