Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kijk eens op tweedehands.Zijn er (ruil)platformen waar je wilde bomen/struiken kunt weggeven?
Heb momenteel een boswilg, notelaar en een berk groeien sinds vorig jaar en ik kan ze niet houden op termijn. Zou zonde zijn om ze te moeten vernietigen.
Ratelpopulier wordt vaak gebruikt in groenbuffers bij industrie.Iemand hier ervaring met beplanting die als doel heeft om als goede geluidsbarrière te dienen? Of zijn er andere/betere oplossingen mogelijk?
Context: Op 300-400m is er een autosnelweg, en tussenin is er niks van beplanting. (enkel open landbouwvelden) Nu is er meer dan voldoende plaats om haag, struiken en bomen te plaatsen maar vragen we ons af welke hier het meest geschikt voor zijn. Ik veronderstel een combinatie van dichtbegroeide en (lang) bladhoudende haag (vb Portugese Laurier) in combinatie met hoge/dikke bomen (bv steeneik, linde, Italiaanse populier)?
Ik zou wat blauwe korrel strooien aan de voet van de klimopplanten. Wellicht hebben ze te kort aan voeding...Iemand die raad weet: tuinman heeft klimop geplant in onze tuin tegen een draadhekken om zo snel mogelijk wat privacy te hebben.
De klimop die geplant werd in de borders groeit zeer goed en snel, de klimop die vlak naast het gras geplant werd groeit slecht en sommige zijn zelf al volledig stukgegaan.
Zou het feit dat het gras net tot aan de klimop loopt hier iets mee te maken hebben? Wat kan ik doen?
Het is de periode dat onkruidgras overal ontkiemt. Het kan natuurlijk zijn dat er onkruidzaden in de grond zaten, maar het kan evengoed zijn dat het gewoon uit de omgeving komt door de wind of uitwerpselen van vogels. Onkruidgras wegkrijgen door te maaien zal moeilijk zijn, maar bepaalde onkruidgrassen sterven wel af in de winter.Bij het zaaien van onze tuin:
Een paar maandbe geleden had onze tuinaannemer extra aarde gebracht omdat er de tuin niet recht was. Hij had de aarde mooi verspreid en gemengd.
Daarna heeft het maanden geregend en kon hij niet werken om de tuin klaar te maken voor het zaaien van het gras en stond het na een tijdje vol met onkruid.
Eens het droger was is hij deze komen besproeien tegen t onkruid , terug aarde bewerkt en dan gezaaid.
We merken op dat er veel van dat dik gras is (als ik het wat google lijkt het goed op wild gras). Is dit de fout de tuinaannemer omdat de aarde die hij gebruikte, vol zot met onkruid?
Aannemer zegt dat er niet veel aan kan aangedaan worden en als we het blijven maaien dat deze na een tijdje zal verdwijnen.
Wat denken jullie?
Geen ervaring, maar zelf wel vaak genoeg over nagedacht. Om het geluid te verminderen wil je wil massa tussen jou en de geluidsbron brengen, als er genoeg ruimte is zou ik je een geluidswal of scherm kunnen overwegen, hoe korter bij de geluidsbron hoe effectiever, in ieder geval wel hoog genoeg zodat het zicht op de snelweg weg is. Hierop kan je nog begroeiing aanplanten, dit kan helpen, maar de begroeiing alleen heeft maar beperkte impact.Iemand hier ervaring met beplanting die als doel heeft om als goede geluidsbarrière te dienen? Of zijn er andere/betere oplossingen mogelijk?
Context: Op 300-400m is er een autosnelweg, en tussenin is er niks van beplanting. (enkel open landbouwvelden) Nu is er meer dan voldoende plaats om haag, struiken en bomen te plaatsen maar vragen we ons af welke hier het meest geschikt voor zijn. Ik veronderstel een combinatie van dichtbegroeide en (lang) bladhoudende haag (vb Portugese Laurier) in combinatie met hoge/dikke bomen (bv steeneik, linde, Italiaanse populier)?
Ik hier:Waar kopen jullie graszaad aan?
Ik vind Spaanse Aak mooi, lijkt me ook een ecologische keuze. Meidoorn is natuurlijk geweldig als je die laat bloeien maar ja kan redelijk gemeen zijn als je daar eens in terecht komt. Je kan ook wat fruitsoorten eens bekijken als je wat alternatieven wil.Moet een stuk (+-30m) nieuwe haag zetten
Ipv altijd maar beuk wou ik eens wat anders.
Ik dacht nu aan veldesdoorn (oftewel Spaanse Aak).. thoughts? Wintergroen is geen must.
Dacht eerst ook aan meidoorn, maar met kleine kinderen en de positie van de haag misschien niet de beste keuze.
Liguster ook bekeken, checkt ook veel boxen af, maar vind hem niet zo mooi.
Ik ga ook een nieuwe haag (20m) zetten thv de oprit.
Omdat ik achteraan al een volledige ligusterhaag heb en dit nogal saai vind qua uitzicht heb ik wat zitten zoeken om een gemengde haag aan te planten, wat ook een beetje meer biodiversiteit zal brengen. Ik vind hier en daar wat info over welke struiken best te combineren vallen, maar elke site zegt wel iets anders.
Momenteel heb ik het volgende in gedachten:
Optie 1: meidoorn 40% - sleedoorn 20% - veldesdoorn 20% - hondsroos 20%
Optie 2: meidoorn 20% - sleedoorn 20% - veldesdoorn 20% - hondsroos 20% - haagbeuk (of eventueel rode kornoelje) 20%
Ik zou de soorten aanplanten per 4 a 5 per meter met om de 2 meter hondsroos ertussen zoals afbeelding hieronder.
![]()
Iemand tips of ervaring met zo'n gemengde hagen?
Ik heb hierboven behaag je tuin al vermeld, daar hebben ze ook gemengde haagopties, dus je kan daar eens naar kijken.Ik ga ook een nieuwe haag (20m) zetten thv de oprit.
Omdat ik achteraan al een volledige ligusterhaag heb en dit nogal saai vind qua uitzicht heb ik wat zitten zoeken om een gemengde haag aan te planten, wat ook een beetje meer biodiversiteit zal brengen. Ik vind hier en daar wat info over welke struiken best te combineren vallen, maar elke site zegt wel iets anders.
Momenteel heb ik het volgende in gedachten:
Optie 1: meidoorn 40% - sleedoorn 20% - veldesdoorn 20% - hondsroos 20%
Optie 2: meidoorn 20% - sleedoorn 20% - veldesdoorn 20% - hondsroos 20% - haagbeuk (of eventueel rode kornoelje) 20%
Ik zou de soorten aanplanten per 4 a 5 per meter met om de 2 meter hondsroos ertussen zoals afbeelding hieronder.
Iemand tips of ervaring met zo'n gemengde hagen?
Ik zit over hetzelfde te peinzen. Onze gemeente biedt nu die haag pakketten aan (ik vermoed bij jou ook vermits je over diezelfde soorten zit te denken). Ik heb een 100 meter te behagen en zal wel voor verschillende soorten gaan. Daar waar veel passage is ga ik die veldesdoorn zetten, en daar waar ik mijn perceel scheidt van weiland ga ik meidoorn plaatsen. Hier ook kleine kinderen maar ze zullen wel snel genoeg leren van er niet in te belanden zeker.Moet een stuk (+-30m) nieuwe haag zetten
Ipv altijd maar beuk wou ik eens wat anders.
Ik dacht nu aan veldesdoorn (oftewel Spaanse Aak).. thoughts? Wintergroen is geen must.
Dacht eerst ook aan meidoorn, maar met kleine kinderen en de positie van de haag misschien niet de beste keuze.
Liguster ook bekeken, checkt ook veel boxen af, maar vind hem niet zo mooi.